Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
cooper schreef:anneliesdj schreef:Wat bedoel je daar nu eigenlijk mee? Dat ik een 22 jarige niet-werkende die teert op de zak van pa en ma niet mag veroordelen?
Als je gelukkig bent met je schoonmaakwerk moet je dat vooral blijven doen, maar de meeste mensen kunnen gewoon niet anders.
Enja, dan is het wel heel beroerd als je staat te poetsen maar daar geen enkele motivatie, uitdaging of voldoening uit haalt maar inmiddels niet meer in de positie zit om nog te gaan studeren (kinderen, leeftijd, financien enz).
Nee, dat bedoel ik daar niet mee. Ik noemde een voorbeeld van hoe mensen die niet presteren zoals er verwacht wordt in deze maatschappij veroordeelt worden. Ik zeg niet dat je niet mag veroordelen, maar ik zeg wel dat dit exact is wat ik bedoel met wat er gebeurt als je niet doet zoals er van je verwacht wordt.
Daarbij ben ik persoonlijk van mening dat je inderdaad anderen niet hoeft te veroordelen, maar dat is mijn mening. Jij mag veroordelen wie je wil, daar lig ik niet van wakker. Ik probeer alleen voor mezelf op een andere manier te leven![]()
Dat laatste; Inderdaad. Het is dus in deze maatschappij: Of je studeert, werkt je hogerop en dan pas kan je doen wat je wil doen, of je bent gedoemd om een job te doen waar je geen uitdaging uit haalt. Presteren is dus allesJe moet dus "iets" bereiken.
Maar uiteindelijk als je sterft eindigt iedereen op dezelfde manier, en is datgene wat je bereikt hebt ineens enorm relatief.
Persoonlijk vind ik het jammer dat je dan je hele leven probeert iets te bereiken terwijl je het toch achter je laat als je er niet meer bent.
Voor mij is het dan belangrijker om mijn leven te leven zoals ik dat wil, in plaats van te voldoen aan een maatschappelijk beeld omdat ik iets moet bereiken om maatschappelijk geaccepteerd te worden.
(Ik heb het dan over kinderen/jongeren die in een bepaalde richting geduwd worden door school/ouders omdat ze iets moeten bereiken. Niet over kinderen die door hun innerlijke motivatie dingen willen bereiken. Een drijfveer is mooi, maar laat die aub steeds uit het innerlijke van een persoon komen en niet extern)-
Betteke schreef:Precies, onze oudste dochter wilde niet meer voor- of achteruit en had op haar 17e besloten dat ze van school ging en in de supermarkt ging werken. Zij is dus op een priveschool geplaatst door ons om toch maar dat diploma te halen. Nu is ze 23, bijna afgestudeerd aan de Pabo en heel erg blij dat we haar toen gedwongen hebben om naar school te gaan.
Voor de klas staan is echt haar grote droom en zonder Havo diploma had ze dat niet kunnen doen, soms moet je je kinderen voor een voldongen feit stellen.
anneliesdj schreef:Betteke schreef:Precies, onze oudste dochter wilde niet meer voor- of achteruit en had op haar 17e besloten dat ze van school ging en in de supermarkt ging werken. Zij is dus op een priveschool geplaatst door ons om toch maar dat diploma te halen. Nu is ze 23, bijna afgestudeerd aan de Pabo en heel erg blij dat we haar toen gedwongen hebben om naar school te gaan.
Voor de klas staan is echt haar grote droom en zonder Havo diploma had ze dat niet kunnen doen, soms moet je je kinderen voor een voldongen feit stellen.
Hoe dwing je een 17 jarige?
horseyfries schreef:Ik ben het wel eens dat kinderen in de richting duwen die de ouders willen heel slecht kan zijn. Een vroegere buurman was het voorbeeld daarvan: zijn ouders wilden dat hij een goede baan kreeg bij de belastingdienst, want dat was lekker "zekerheid voor de rest van zijn leven". Hij heeft dat jaren gedaan tot hij gigantisch overspannen werd (echt helemaal doorgedraaid). Toen na een hele herstelperiode bleek dat het eraan lag dat hij er helemaal niet tegen kon om de hele dag binnen op een kantoor te zitten, is hij omgeschoold tot vrachtwagenchauffeur en doet dat tot de dag van vandaag met bijzonder veel plezier.
MAAR ik denk dat het juist belangrijk is als ouders om te weten wat je kinderen graag zouden willen doen, wat hun sterktes zijn en waar ze plezier uit halen, en dan kan het wel heel nuttig zijn om je kind dan bijv. te verplichten om door te zetten en de opleiding af te maken die het kind bijv. een stap dichterbij de droombaan van het kind brengt. Want in de puberteit zijn er soms echt kinderen die hun eigen droomtoekomst compleet vergooien omdat ze de focus kwijtraken, mede dankzij de hormonen die door hun lijf gieren en alle veranderingen die daarbij horen. Dan kan ingrijpen van de ouders heel nuttig zijn in mijn ogen, zonder dat je het belang van het kind uit het oog verliest en zonder dat je als ouders kiest voor wat JIJ graag wilt.
anneliesdj schreef:Wat bedoel je daar nu eigenlijk mee? Dat ik een 22 jarige niet-werkende die teert op de zak van pa en ma niet mag veroordelen?
En dus maak je het er meteen van dat ik anderen veroordeel![]()
Veroordelen is een uiterste, maar ik kan weinig sympathie opbrengen voor een 24 jarige die niet naar school wil, niet wil werken en leeft van pa en ma. Doen wat je leuk vind is prima, maar als je op de bank hangen leuk vind zul je moet zorgen dat je daarvoor betaald wordt, anders zul je toch echt van die bank af moeten komen.
Ik vind dat je het wel heel zwart wit ziet, sommige mensen vinden het echt leuk om dingen te bereiken, anderen vinden het prima om hun hele leven op dezelfde baan te blijven. Dat staat nog los van hoe je opgevoed bent. En is het wel goed om kinderen te pushen in sport ed omdat ze dat wel leuk vinden?
horseyfries schreef:Cooper, kun je je nu echt geen situaties inbeelden waarin het niet zo rooskleurig uitpakt als jij voorstelt?
Ik noem maar een dwarsstraat: verkeerde vrienden... drugs....
Af en toe is gewoon autoritair zijn als ouders echt niet verkeerd als het om je kind gaat, en schiet je in mijn ogen tekort als je denkt dat alles zich vanzelf wel zal oplossen.
Ben het helemaal met je eens dat je het eerst "goedschiks" kunt proberen, maar als je het helemaal de verkeerde kant op ziet gaan dan zou ik niet aarzelen om "kwaadschiks" te gebruiken, puur en alleen in het belang van het kind.
horseyfries schreef:Dus in je ideale wereld zou het zo zijn en als de werkelijkheid anders gebiedt dan kan je je dat ook voorstellen?
shilady schreef:Volgesmij staat er al wat ik wilde zeggen
cooper schreef:Ik vind het Nooit goed als kinderen ergens in gepushed worden. Dat woord staat voor mij gelijk aan gedwongen worden, en iets wat je dwingt komt niet uit het kind/jongere zijn hart. Als dat kind uit zichzelf de ambitie heeft is het enorm goed dat als ouder te steunen, juist wel.
NatasjavE schreef:Betteke schreef:Zoals met het halen van een schooldiploma vind ik pushen/dwingen wel gewenst eigenlijk.
Mee eens hoor.
Ik zou ze niet willen afleveren zonder diploma.