Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 00:37

Krips schreef:
Ik ken een verhaal van een jongen bij ons op school 'vroeger' die ook zwaar gelovig was. Hij mocht van huis uit eigenlijk de evolutie theorie niet leren. Maar nou kwam dat bij biologie wel aan de orde en er kwam gewoon een toets aan. Uiteindelijk zijn die leerling, ouders en leerkracht om de tafel gaan zitten. De jongen heeft de theorie geleerd maar heeft op de toets dus in zijn antwoord telkens verwerkt dat het een theorie is. En dat is het in principe ook. Het hoeft niet voor waar te worden aangenomen.

Geen antwoord op je vraag, ik ben zelf ook ongelovig. Maar moest er ineens aan denken.

Zij weigerde elke medewerking... Wilde de theorie onder geen beding leren... De leerkracht heeft uiteindelijk gewoon gezegd "prima, dat is jouw keuze en die respecteer ik maar het zijn wel jouw punten als deze vraag op een toets komt."

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 01:06

Zooist schreef:
MamboBeach schreef:
Wat vinden mensen nu anders aan jou?

Mijn karakter.

Ik was altijd chagrijnig en er bestond maar één belangrijk iets en dat was PAARDEN.

Nu heb ik ontdekt dat er veel meer in het leven is. Paarden zijn mijn uitvlucht, die kwetsen me niet.
Heeft allemaal met mijn muurtje te maken wat ik opgetrokken heb na mijn misbruik op school.

Nu ben ik dus vroeg op werk, altijd vrolijk, attent naar anderen, open en doe veel leuke dingen en het belangrijkste': ik zorg onwijs goed voor mezelf. Dat deed ik dus echt niet.

Dus qua uiterlijk ben ik ook veranderd. Van nooit make-up naar wel make-up, mijn wenkbrauwen zijn bij, mijn nagels schoon, mijn haar heeft een model en mijn kleding is niet van 10 jaar terug.

Behoorlijk shocking hoor voor sommigen mensen!

Dus ik herken je niet meer als ik je tegen zou komen?! ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 01:09

christel1857 schreef:
MamboBeach schreef:

Als je het dan in de context leest waarin ik het schrijf hoef je je ook helemaal niet aangevallen te voelen of het persoonlijk op te vatten...

Ik ben een heiden, want heiden is een directe verwijzing naar iemand die niet in jouw god gelooft. Dus wanneer jij mensen die slecht doen heiden gaat noemen. Dan vind ik juist de context niet helemaal goed. Maar ik kan het mis hebben.
Maar ik ben wel een heiden, want ik geloof niet in de bijbelse dingen. dusja, maar ik ben niet slecht.

Mijn geloof? :? Je keert je nu tegen mij, weet niet waarom of waarvoor...

Anoniem

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 01:25

Ik geloofde wel, ging vorig jaar regelmatig naar de kerk.
Ben ook naar opwekkingsfestival geweest.
Maar sinds dit jaar geloof ik niet meer. De reden waarom hou ik liever privé :o

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 01:40

love_western schreef:

Toch vraag ik me af hoe je zomaar niet meer kunt geloven. En vooral hoe je daarna je leven oppakt, weer doorgaat.

Ik heb tijdens mijn pubertijd een periode gehad waarin ik het geloof aan de kant zette. Ik ben toen wel naar kerk ed blijven gaan, maar zonder echt contact te maken met God.
Het ging toen door persoonlijke redenen slecht met mij, maar zonder geloof was ik wel heel alleen.
Ik ben dan ook ontzettend blij dat ik God hervonden heb. En dat het weer goed met me gaat.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 01:42

insun schreef:
Hihi, is het nu vóór of na de bijbel. :=

De "tijd van de Bijbel" is wel een heel ruim begrip. Zo'n 2000 jr voor Chr en 120 jr na Chr.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 01:43

ik ben zelf niet gelovig, maar heb wel respect voor diegene die het wel zijn :)
ik kan geen duidelijke reden geven waarom niet en dus ook niet waarom wel.

ik blijf lekker in mezelf geloven :j , en misschien komt het ooit nog, al acht ik de kans klein :)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 01:53

Tat_jana schreef:
ik ben zelf niet gelovig, maar heb wel respect voor diegene die het wel zijn :)
ik kan geen duidelijke reden geven waarom niet en dus ook niet waarom wel.

ik blijf lekker in mezelf geloven :j , en misschien komt het ooit nog, al acht ik de kans klein :)

Geloof je wel in de hemel?

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 02:18

Wat ik me zo'n beetje afvraag; kún je, als je als kind (leer/inprentingsfase, vaak bepalend voor de rest van je leven) gelovig bent opgevoed, níet in een God geloven? :?
Je kunt je tegen het geloof afzetten, boos zijn op God of een een geloof en daarom niet meer willen geloven of de Bijbel (of Thora of Koran) onzin vinden. Maar écht absoluut niet meer in een God geloven?

Superlotje, kun jij uit de bijbel herleiden in welk jaartal (ong. dan ;) ) het vers over homo's geschreven is? (Ik ken de letterlijke tekst niet uit m'n hoofd, maar je snapt wat ik bedoel? :o )

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 02:24

insun schreef:
Wat ik me zo'n beetje afvraag; kún je, als je als kind (leer/inprentingsfase, vaak bepalend voor de rest van je leven) gelovig bent opgevoed, níet in een God geloven? :?
Je kunt je tegen het geloof afzetten, boos zijn op God of een een geloof en daarom niet meer willen geloven of de Bijbel (of Thora of Koran) onzin vinden. Maar écht absoluut niet meer in een God geloven?

Wat dacht je van het ontwikkelen van een rationeel vermogen om na te denken?
Als het in je kinderjaren wordt ingeprent dan neem je het gewoon aan, terwijl je naarmate je ouder wordt de ruimte zult krijgen hier zelf over na te denken.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 02:37

Elan, natuurlijk ga je nadenken.
Maar als jij als kind nooit beter geweten hebt dan dat er een God was, kun je dan geloven dat er niets is?
Ik kan het moeilijk uitleggen; hoe kun je iets 'wegdenken' wat er altijd geweest is?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 02:40

Omdat het mij altijd is opgelegd, en het niet uit mijzelf kwam, had ik er geen moeite mee dit totaal los te laten eigenlijk.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 02:52

Dat klinkt eigenlijk wel logisch; geloven moet natuurlijk uit jezelf komen.
Maar is het nu dan helemaal 'uitgeband'? Je gelooft gewoon niet meer in 'iets' (dat lees ik hier wel veel nl.; ik geloof niet in God maar wel in iets), je doet nooit een schietgebedje, je probeert nooit een dealtje met God te maken, je denkt nooit meer: is hij er nu of is hij er niet?

Ik ben benieuwd naar meer antwoorden.
(Ik ben zelf 'gelovig' opgevoed, maar geloof nu ook niet meer. Ik denk er wel eens over om me uit te laten schrijven, maar altijd is er 'iets' wat me daarvan weerhoud. Vandaar mijn vragen.)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 03:07

Ik ben een atheist. Ik kan niet geloven dat er een soort van opperwezen is dat over ons waakt of zo, daarvoor zie ik teveel ellende om me heen.

Ik ben halfslachtig katholiek opgevoed. Halfslachtig in de zin van dat wij niet naar de kerk gingen (uitzonderingen daargelaten), maar wel de kinderbijbel uit ons hoofd moesten leren. Ik heb daar in spirituele zin nooit iets aan gehad, hoewel er mooie verhalen in stonden. Hoewel ik ze nooit anders heb benaderd dan bijvoorbeeld King Arthur and his knights of the round table.

Geloof is voor mij precies wat het woord al zegt: Een geloof. Iets dat niet bewezen is en niet te bewijzen valt. En daardoor in mijn ogen irrelevant. Hoewel ik ook niet mijn ogen wil sluiten voor die mensen die in staat zijn kracht te putten uit zoiets abstracts, en daar ook respect voor kan hebben. Soms zou ik graag willen dat ik dat ook kon. Me overgeven aan een "hogere macht". Maar ik kan dat domweg niet. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat dat het leven een stuk dragelijker kan maken, ik kan het niet.

Ik geloof dus niet in leven na de dood, noch in enige sturing bij leven. Ik ben ervan overtuigd dat er na de dood niets is, en dat de verklaringen die mensen die een bijna-dood-ervaring hebben gehad eenvoudig verklaard kunnen worden door het "shutting down" van het brein. En zonder brein geen leven, hoe rudimentair dat brein ook mag zijn.

Als gevolg daarvan ben ik dus niet bang voor de dood, hoewel het leven soms best leuk kan zijn. Ik ben niet bang voor een omstandigheid waarin ik, als zijnde zoals ik nu ben, eenvoudig weg niet meer bestaat op in de herinneringen van sommige mensen na.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 08:41

Duidelijk verhaal Mick!

Mambo Beach, wij kennen elkaar??? Moet even denken hoor maar jij bent toen bij mijn veulen wezen kijken?

Maar herkennen zal je me wel. Er is er hier in de omgeving maar 1 met van die lange giraffebenen! Hahahahaha!

Alleen ben ik wel erg veranderd hoor!

Moet ook echt weer naar de kapper maar is even druk hier. ( zo'n zin is echt al shocking vooral ook voor mijn man. Ik ben geloof ik in al die jaren samen twee keer geweest om bij te punten. Haha! )

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 08:47

insun schreef:
Dat klinkt eigenlijk wel logisch; geloven moet natuurlijk uit jezelf komen.
Maar is het nu dan helemaal 'uitgeband'? Je gelooft gewoon niet meer in 'iets' (dat lees ik hier wel veel nl.; ik geloof niet in God maar wel in iets), je doet nooit een schietgebedje, je probeert nooit een dealtje met God te maken, je denkt nooit meer: is hij er nu of is hij er niet?

Ik ben benieuwd naar meer antwoorden.
(Ik ben zelf 'gelovig' opgevoed, maar geloof nu ook niet meer. Ik denk er wel eens over om me uit te laten schrijven, maar altijd is er 'iets' wat me daarvan weerhoud. Vandaar mijn vragen.)

Ik heb datzelfde ook wel gehad hoor. Toch is er dan binnen in je een stemmetje war je tegen houdt.

Ik ben nu weer gaan communiceren met dat stemmetje en dat bevalt me wel.

Maar ik snap echt precies wat je bedoeld.

Mijn ouders waren op een gegeven moment overgestapt en hebben toen mij niet meer ingeschreven. Hoewel ik echt zo'n hekel had aan de kerk was ik van binnen toch een soort van onderdrukt teleurgesteld.

Heb jij dat ook als er zich een moeilijk controleerbare situatie voordoet, of erg verdriet?

Ik had dat dan wel, voelde mee ook erg schijnheilig want was echt niet de liefste. En stiekem zei ik dan altijd wel een schietgebedje hoor! Maar dat mocht niemand merken of weten. Men, dat heb ik echt vaak gedaan!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 08:58

love_western schreef:

heel herkenbaar!

Je zal geen makkelijke tijd gehad hebben dan. Inderdaad niet iets voor op een forum.

Ik heb ook in een bizar zware situatie gezeten waarvan ik in een aantal posten hiervoor een klein tipje van de sluier heb opgelicht omdat toch iedereen dat al weet (en mijn meelzers zullen nu ook af en toe omvallen bij wat ze lezen)

ik heb eigenlijk precies het omgekeerde gedaan! Heb Jezus juist gezocht toen ik het moeilijk had.

Een "kennis" van mij is onlangs zijn broer verloren. Echt ook een familie die volledig voor Jezus gaat. Dit komt natuurlijk keihard aan en roept duizenden vragen op. Zij geloven echter dat dit niet een gebeurtenis is die God veroorzaakt heeft. Want zij geloven ook dat God liefde is. Daar houden ze zich aan vast. Zijn broer is van de aarde geroofd met als doel een onwijs sterk gezin kapot te maken. Zij houden zich echter zo vast aan de Liefde dat dat niet lukt. Natuurlijk is er onwijs veel verdriet en pijn maar Liefde staat boven alles.

Zij zijn voor mij echt een voorbeeld waarin je ziet wat het geloven met mensen kan doen. De houvast aan God en de rust waarin ze als kapot gescheurd gezin bij elkaar blijven komen. De vrouw van deze jongen was een paar maanden zwanger.....

De vraag: waarom staat God dit toe is absoluut door niemand te beantwoorden.

Zij geloven (en ik ook) dat de jongen door een onwijs stom ongeluk (niet van God) van deze aarde geroofd is met als doel een gat te slaan in de sterke muur die zijn gezin op aarde was.

God staat echt daarboven en daar houden ze zich aan vast.
Ze zijn onwijs sterker geworden als gezin. Het is echt ongelooflijk als je dat ziet. Zware tijden, maar onuitputtelijke kracht!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 09:39

CrossHorse schreef:
Ik geloof zelf wel, ben ook heel blij dat God altijd bij mij is en over mij waakt.

!

DAT denken alle mensen die geloven. Maar ondanks dat hij jullie bewaakt. Gebeuren er wel erge dingen met tal van mensen. ;) Dus bewaken doe je alleen als je goede bedoelingen heb.
Naja.. vind god de grootste onzin die er bestaat

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 09:48

Heldere mening!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 09:51

christel1857 schreef:
Zooist schreef:
Heiden is de benaming voor niet gelovige in ouderwetse termen.

Ja dat weet ik, maar waarom een slecht mens een heiden noemen? Vind dat een belediging, en vat het ook zo op.

Ik ook :+

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:32

Elan schreef:
Als het in je kinderjaren wordt ingeprent dan neem je het gewoon aan, terwijl je naarmate je ouder wordt de ruimte zult krijgen hier zelf over na te denken.

Toch ontwikkel je door je opvoeding een bepaald referentiekader van waar je alles uit bekijkt, zo ook naar het geloof kijken. Of je daar dan volledig objectief naar kan kijken wanneer je gelovig opgevoed bent betwijfel ik. Daarom ben ik ook tegen gelovig opvoeden/gelovige scholen. Omdat ik het - hoe hard het ook klinkt - toch een vorm van indoctrinatie vind.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:34

Nogmaals, niemand heeft hier iemand een heiden genoemd.

Lees de tekst nog maar een keertje. Als je je hierdoor aangesproken voelt ligt dat bij jezelf. Ook een keuze namelijk.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:38

Heino schreef:
Elan schreef:

Toch ontwikkel je door je opvoeding een bepaald referentiekader van waar je alles uit bekijkt, zo ook naar het geloof kijken. Of je daar dan volledig objectief naar kan kijken wanneer je gelovig opgevoed bent betwijfel ik. Daarom ben ik ook tegen gelovig opvoeden/gelovige scholen. Omdat ik het - hoe hard het ook klinkt - toch een vorm van indoctrinatie vind.

Dan zou je all alone op moeten groeien. Hoe je het ook went of keert, je neemt altijd iets mee van je ouders, familie en opvoeders. Of dat nu geloof is of bepaalde gewoontes.

Iedereen bereikt een bepaald moment in zijn leven waar hij zelf een keuze kan maken.

Ik ben christelijk opgevoed. Heb niet gekozen om te geloven en na 20 jaar toch wel die keus gemaakt. Ken zat mensen die hindoestaans of moslim opgevoed zijn die nu christen zijn. Ook andersom.

Ieder mens is in staat om een eigen keus te maken en je draagt altijd een rugzakken mee
met je opvoeding.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:49

Heino schreef:
Elan schreef:

Maar dat is het toch ook als je je kind zonder God laat opgroeien ;) Hoe moet je je kind dan opvoeden? Je kunt het niet helemaal los laten. Ik heb nog geen kinderen, maar zou ze wel het geloof willen meegeven. Net zo goed als dat ik ze mee wil geven om anderen te denken, niet op straat hangen, mensen met u aanspreken, nette taal gebruiken, een opleiding volgen. Dat zou dan ook indoctrinatie zijn, hoewel ik gewoon graag een kind naar mijn normen en waarden wil opvoeden. Wat ze er 18 jaar verder mee willen doen, is aan hun. Ik begrijp heel goed dat je geen perfect kind kunt creëren :)

Ik ken ze van beide kanten: mensen die gelovig zijn opgegroeid, en nu niet meer geloven. En mensen die pas op latere leeftijd God ontdekten, en nu heel gelukkig zijn met het geloof.

Zelf heb ik ook een tijdje zonder God geleefd, maar ben er toen achter gekomen dat ik dat niet kan. Ik heb dus op latere leeftijd weer zélf voor God gekozen.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:00

Voor de mensen die het interessant vinden... Het is niet mijn doel mensen over te halen of te bekeren, gewoon een stukje informatie.
Ik spreek dit niet uit eigen mening, ik laat liever de Bijbel zeggen wat het te zeggen heeft. Wat hebben jullie nou aan mijn mening.... ;)
Vooraf: ik noem de afkorting van het bijbelboek, gevolgd door het hoofdstuk nummer, dan een dubbele punt en dan de vers nummers.
Er is geen hel volgens de Bijbel.
1) In Pred 9:5,10 staat: De levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust... Alles wat uw hand te doen vindt, doet dat met uw kracht, want er is geen werk noch overleg noch kennis noch wijsheid in Sjeool, de plaats waarheen gij gaat.
In Psalm 146:4 staat: Zijn geest gaat uit, hij keert terug naar zijn grond; waarlijk, op die dag vergaan zijn gedachten.

Conclusie: de doden hebben geen gedachten en zijn zich van niets bewust. Hoe zouden zij dan gepijnigd kunnen worden?

2) Geeft de Bijbel te kennen dat de ziel na de dood van het lichaam verder leeft? Nee, in Ezechiel 18:4 staat: 'de ziel die zondigt, die zal sterven'. De ziel duidt op het leven of de levenskracht die iemand bezit, niet als een apart iets wat in het lichaam leeft. Wanneer iemand sterft, verliest hij die kracht en is zich vervolgens nergens van bewust.

Conclusie: als het lichaam sterft, blijft er geen zogenaamde ziel over om gepijnigd te worden in een vurige plaats.

3) Denk aan Job, hij was in Gods ogen een rechtschapen man en heeft dat bewezen toen hij beproefd werd door Satan (hem werd alles afgenomen, zijn bezittingen, zijn huis, zijn kinderen en later zelfs zijn gezondheid. Toch bleef hij God getrouw en heeft hij God niet een keer vervloekt om wat hem werd aangedaan). Vervolgens staat in de Leuvense Bijbelvertaling (en in de meeste vertalingen staat het ongeveer in deze strekking):
"[Job bad:] Wie geve my dit, dat gy my in de helle beschermt, en my verbergt, tot dat uwen razenden toorn voorbygegaen zy, en dat gy my tyd stelt in denwelken gy myns gedenkt?"
Waarom zou Job vragen aan God hem in 'de helle' te beschermen tot zijn toorn voorbij was, als dat een plaats van pijniging was?

Conclusie: vertalingen die het woord hel gebruiken, zijn niet consistent (dat kun je verderop lezen), niet getrouw met vertalen van het hebreeuws. In ieder geval kan het in deze context geen vurige plaats zijn geweest.

Waarom bestaat er verwarring over dat wat de Bijbel over de Hel zegt? Omdat veel bijbelvertalers de Hebreeuwse woorden Sjeool en Gehenna en het griekse woord Hades onveranderlijk met het woord hel hebben vertaald.
Allereerst het woord Sjeool, al eerder gebruikt in dit stukje. Wat zegt de Bijbel over Sjeool: Ze heeft zich ruim gemaakt en mond grenzeloos wijd geopend (Jesaja 5:14), ze heeft al miljarden doden opgeslokt, maar lijkt altijd hongerig naar meer (spreuken 30:15,16). Sjeool kent geen grenzen en raakt nooit vol. Zou Sjeool dan een letterlijk soort massagraf zijn? Nee, het duidt op een figuurlijke plaats waar de gehele (gestorven) mensheid in de dood slaapt. Er staat in de Bijbel tevens dat deze Sjeool vernietigd wordt (volgens de Statenvertaling in Openbaring 20:13 en 14): "De zee gaf de doden in haar op en de dood en de hel (Sjeool) gaven de doden, die in hen waren; en zij (de doden) werden geoordeeld, een iegenlijk naar hun werken. En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs."
Dit tijdelijke graf van de mensheid geeft dus de doden die in haar zijn op, zij krijgen leven en worden geoordeeld. Daarna wordt dit graf vernietigd in een poel of meer van vuur. Deze poel van meer of vuur is dus figuurlijk, hoe zou je een figuurlijke term als sjeool letterlijk in het vuur kunnen werpen?
Dit vuur staat voor vernietiging. Vroeger hadden de joden, in het dal van Hinnom, even buiten Jeruzalem, een vuur, waar soms zwavel aan toegevoegd werd om het intenser te laten branden. Daar werden kadavers van dieren en lichamen van misdadigers heen gebracht. Waar het woord Gehenna staat (afgeleid van de naam van dit dal), wordt dit soms vertaal met meer van vuur, of meer van vuur en zwavel, of soms met Hel. Deze vertaling wordt vaak gebruikt als bewijs van een vurige plaats waar mensen worden gepijnigd. Maar in Mattheus 10:28 waarschuwt Jezus voor de vernietiging in Gehenna, niet de pijniging. Denk even terug aan de vernietiging van Sjeool het graf, denk je dat Gehenna een letterlijke plaats zou zijn van vuur en pijniging? Of eerder dat het duidt of eeuwige vernietiging?

Met Gehenna wordt de eeuwige vernietiging bedoeld, een plek waaruit geen opstanding mogelijk is, terwijl Sjeool een tijdelijk graf is, waar wel opstanding uit mogelijk is. Beide zijn figuurlijk en beide duiden niet op een plek waar gepijnigd wordt, immers, de doden zijn zich van niets bewust. (Sjeool wordt vernietigd omdat God mensen eeuwig leven schenkt, een tijdelijk graf is dan niet meer nodig. )

Ten slotte, zou een God die de mensen heeft geschapen uit liefde en die volgens de bijbel Liefde is (1 Johannes 4:8) mensen eeuwig pijnigen in een soort meer van vuur en zwavel, in een letterlijk Gehenna?
God zegt zelf in Jeremia 7:31 over het offeren van kinderen in het dal van Hinnom: "Zij (afvallige Judeeers) hebben de hoge plaatsen van Tofeth gebouwd, dat in het dal van de zoon van Hinnom ligt, om hun zonen en hun dochters in het vuur te verbranden, iets wat ik niet geboden had en wat in mijn hart niet was opgekomen."
Zou God denk je als hij hier zegt dat dat niet in zijn hart was opgekomen, het later op grote schaal zou gaan doen met zijn 'kinderen'? Welke ouder zou het handje van zijn kind in het vuur houden om het straffen voor iets wat het verkeerd gedaan heeft? Zou God, die liefde is, en de meest volmaakte vader die er is, dat dan met 'slechte' mensen doen??

Om kort te gaan: in het hebreeuws worden twee woorden gebruikt, Sjeool en Gehenna. Deze worden beide met Hel vertaal en dat zorgt voor verwarring. Sjeool is een figuurlijk tijdelijk graf van de mensheid, waar ze in de dood slapen tot ze een opstanding krijgen. Gehenna is de eeuwige dood, of de eeuwige vernietiging. Hieruit is geen opstanding mogelijk. In ieder geval zijn geen van beide vurige plaatsen waar mensen gepijnigd worden. Een God van liefde doet zoiets niet.