Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:57

Xyris schreef:
Zijn er hier mensen die zonnepanelen met batterijen gebruiken? Dus opslaan voor eigen gebruik? Wat is jullie ervaring hiermee?

Zou ik niet aanschaffen. Als veel mensen die straks hebben. Komt daar ook weer een boete of belasting op. De energieleveranciers willen heus niet dat je onafhankelijk van hun bent. Jij levert hun immers geld op

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 21:10

OleJon schreef:
ClaudiaHS schreef:
Wij hebben 24 zonnepanelen, warmtepomp, zonnecollectoren+boiler.
Man rijd plug in hybride, ik volledig electrisch.
Betaal €215 p.m aan Vattenfall.
Geloof dat we zelfs geld terug krijgen op de jaarafrekening.

Edit: we wonen vrijstaand, 5 personen.
Hebben ook nog 2 airco's.
En even gekeken, wij verbruiken 10275 kw aan stroom.
We krijgen nu bijna 900 euro terug.

Dus dan kom je ongeveer op 140 euro per maand. Vind ik eerlijk gezegd nog veel.

Vind je?
5 personen, 2 elektrische auto's, warmtepomp, 2 airco's, vrijstaande woning van rond de 220m2.
Nee ik vind het zelf wel meevallen :=
Wij zijn gasloos he. Dus alles op electra.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 21:12

OleJon schreef:
Xyris schreef:
Zijn er hier mensen die zonnepanelen met batterijen gebruiken? Dus opslaan voor eigen gebruik? Wat is jullie ervaring hiermee?

Zou ik niet aanschaffen. Als veel mensen die straks hebben. Komt daar ook weer een boete of belasting op. De energieleveranciers willen heus niet dat je onafhankelijk van hun bent. Jij levert hun immers geld op

jij wil ook niet onafhankelijk zijn van de energie leverancier.

HET probleem is het "zij tegen ons syndroom" wat de problemen alleen maar groter maakt, jou als consument alleen maar meer geld kost en geheel NIETS bijdraagt aan welke versie energietransitie dan ook....

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 21:14

Mijn ouders hebben 30 panelen. Wel een elektrische auto. Verder weinig verbruik (2 personen maar). Ze stoken (heel veel) op gas.

Heb hem toen wel gevraagd of hij niet bang was dat het dan geld ging kosten. Hij had het uitgerekend zei hij. Ik geloof het niet haha.

Wel wonen ze in het bos en het huis is laag. Maar er zitten niet echt veel bomen recht op / dichtbij het dak. :+

Maar dat kan dus nooit uit als de regels wijzigen?
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 29-10-25 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 21:14

ClaudiaHS schreef:
Edit: we wonen vrijstaand, 5 personen.
Hebben ook nog 2 airco's.
En even gekeken, wij verbruiken 10275 kw aan stroom.
We krijgen nu bijna 900 euro terug.

Dus dan kom je ongeveer op 140 euro per maand. Vind ik eerlijk gezegd nog veel.[/quote]

Vind je?
5 personen, 2 elektrische auto's, warmtepomp, 2 airco's, vrijstaande woning van rond de 220m2.
Nee ik vind het zelf wel meevallen :=
Wij zijn gasloos he. Dus alles op electra.[/quote]

Ik vind het heel netjes, zeker omdat jullie er twee auto’s van rijden en met vijf personen zijn.
Denk dat de meeste mensen dat bedrag alleen al per maand aan benzine of diesel kwijt zijn.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 21:23

MarlindeRooz schreef:
Mijn ouders hebben 30 panelen. Wel een elektrische auto. Verder weinig verbruik (2 personen maar). Ze stoken (heel veel) op gas.

Heb hem toen wel gevraagd of hij niet bang was dat het dan geld ging kosten. Hij had het uitgerekend zei hij. Ik geloof het niet haha.

Wel wonen ze in het bos en het huis is laag. Maar er zitten niet echt veel bomen recht op / dichtbij het dak. :+

Hebben ze 30 panelen gelegd omdat ze gasloos gaan of blijven ze verwarmen en koken op gas? Want dan zou ik echt niet weten wat je met 30 panelen moet met z'n tweeën. Dan ga je 12MW per jaar opwekken waarvan je misschien 2 voor je huis nodig hebt. Tenzij je heel efficient met je auto rijdt zodat hij kan laden terwijl de zon schijnt, dus dat je nachtdiensten draait ofzo?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 21:39

Xyris schreef:

Ja. De Sessy's vind ik nog steeds bagger en spijt van de investering.

De ecoflows ben ik wel blij mee, die vind ik beter in te stellen, en belangrijker, ook gebruiken als er een stroomstoring is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 21:48

Yessy schreef:
MarlindeRooz schreef:

Hebben ze 30 panelen gelegd omdat ze gasloos gaan of blijven ze verwarmen en koken op gas? Want dan zou ik echt niet weten wat je met 30 panelen moet met z'n tweeën. Dan ga je 12MW per jaar opwekken waarvan je misschien 2 voor je huis nodig hebt. Tenzij je heel efficient met je auto rijdt zodat hij kan laden terwijl de zon schijnt, dus dat je nachtdiensten draait ofzo?

Nee gasloos kan helaas niet geloof ik. Maar daarom snapte ik hem ook al niet. :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 05:39

Yessy schreef:
MarlindeRooz schreef:

Of je werkschema is dat je bvb. op de woensdag thuis werkt en dan mooi overdag op kan laden op de woensdag en in het weekend, en daarmee precies de overige dagen naar je werk kan :)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 06:14

8nnemiek schreef:
Wij hebben een zelfbouw accu op onze boot, en zijn van plan om er ook een in huis te gaan plaatsen.
Dat wordt dan wel een accu die ook kan terugleveren en 'handelen'.
De kant-en-klare thuisaccu's zijn nog vrij duur en wat minder flexibel.
Ik wil de accu vooral om meer zelfvoorzienend te zijn, offgrid te kunnen bij stroomuitval, en duurzaamheid vind ik ook belangrijk, dus het gebruiken van zo veel mogelijk eigen zonne-energie.. en dat we er nog wat aan verdienen uiteindelijk is vooral leuk meegenomen.

Wij hebben het drie weken geleden helemaal uitgerekend voor een accu van 10 kwh (vrijstaand huis, twee personen, twee airco's en stoken/douchen op gas) en het zou ons jaarlijks zeker kosten schelen, maar te weinig om er iets aan over te houden. Terugverdientijd 17 jaar (als de saldering per 1 januari 2027 vervalt, anders nog langer), terwijl de accu 10 tot 15 jaar mee gaat.

We krijgen 12 zonnepanelen en gaan nu wel de voorbereidingen al treffen voor de accu, maar wachten nog even met aanschaffen.

8nnemiek

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:12

Een moderne LFP accu kan 8000 cyclussen draaien voordat de capaciteit onder de 80% komt, met één cyclus per dag is dat al meer dan 20 jaar, en dan is ie nog goed bruikbaar. Het gevoeligste onderdeel van een thuisaccu zal de omvormer/lader zijn. Dat is voor mij ook het grote voordeel van een zelfbouw accu. Dan kun je makkelijk onderdelen vervangen (plus dat je al voor 5000 euro een accu van 32kWh hebt).
De salderingsregeling is vooral handig als je wil handelen met de accu. Zo kun je rond deze tijd bijvoorbeeld voor 20 cent inkopen en 's avonds voor 30ct verkopen. Op 20kWh verdien je dan 2 euro per dag omdat je ook de belasting gesaldeerd krijgt. Mensen met grote accu's met veel overcapaciteit verdienen daar honderden of zelfs duizenden euro's per jaar mee. Genoeg om het ding af te betalen en gratis stroom te kunnen gebruiken.
Maar dat is het nadeel van kant-en-klare accu's. Die zijn beperkt in wat ze kunnen, en een stuk duurder.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:59

8nnemiek schreef:
Een moderne LFP accu kan 8000 cyclussen draaien voordat de capaciteit onder de 80% komt, met één cyclus per dag is dat al meer dan 20 jaar, en dan is ie nog goed bruikbaar. Het gevoeligste onderdeel van een thuisaccu zal de omvormer/lader zijn. Dat is voor mij ook het grote voordeel van een zelfbouw accu. Dan kun je makkelijk onderdelen vervangen (plus dat je al voor 5000 euro een accu van 32kWh hebt).
De salderingsregeling is vooral handig als je wil handelen met de accu. Zo kun je rond deze tijd bijvoorbeeld voor 20 cent inkopen en 's avonds voor 30ct verkopen. Op 20kWh verdien je dan 2 euro per dag omdat je ook de belasting gesaldeerd krijgt. Mensen met grote accu's met veel overcapaciteit verdienen daar honderden of zelfs duizenden euro's per jaar mee. Genoeg om het ding af te betalen en gratis stroom te kunnen gebruiken.
Maar dat is het nadeel van kant-en-klare accu's. Die zijn beperkt in wat ze kunnen, en een stuk duurder.

Dat klinkt allemaal leuk, maar voor mij als normale huiseigenaar is dat natuurlijk allemaal veel te ingewikkeld.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:08

Plus je moet het wel even goed checken met je verzekering, hier wordt zelfbouw niet geaccepteerd voor de inboedel/opstal. Dat moet kant en klaar van een gerenommeerd bedrijf en volgens mij zelfs door een prof geïnstalleerd zijn. Ik vind het wel mega interessant maar nu ook dusdanig veel ontwikkelingen dat we twijfelen om er op korte termijn eentje aan te schaffen of toch nog even te wachten wat de techniek en prijzen gaan doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:14

Voor zover ik weet mag je zelfbouw accu's gebruiken, maar ze moeten door een professional in de meterkast worden aangesloten. Dus een bedrijf moet de laatste twee kabels aansluiten, daar komt het eigenlijk op neer.

Ik verwacht ook dat de prijzen echt nog wel flink gaan dalen. De accu's zelf kosten geen drol meer, het is puur de omvormer/lader/kabels/behuizing enz wat het duur maakt, en natuurlijk de marges en het aansluiten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:48

mavantos schreef:
Dat klinkt allemaal leuk, maar voor mij als normale huiseigenaar is dat natuurlijk allemaal veel te ingewikkeld.

voor mensen die er geen verstand van hebben is het idd ingewikkeld
voor iemand die in een klein appartement woont, gaat het ook niet
Ik ben nog steeds benieuwd hoe ze voor die mensen dingen gaan oplossen. Ik denk nog steeds dat niet iedereen zomaar van het gas af kan.

En er zijn best nog wat huizen in oudere staat, waarvan de eigenaren het niet kunnen aanpassen, financieel of practisch

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:50

pmarena schreef:
Of je werkschema is dat je bvb. op de woensdag thuis werkt en dan mooi overdag op kan laden op de woensdag en in het weekend, en daarmee precies de overige dagen naar je werk kan :)

Nee werk is 5 dagen per week overdag 45 min enkele reis. Dus laden kan slecht. Thuiswerken komt er niet van daar. :P

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:40

Cer schreef:
mavantos schreef:

Ik ben nog steeds benieuwd hoe ze voor die mensen dingen gaan oplossen. Ik denk nog steeds dat niet iedereen zomaar van het gas af kan.

En er zijn best nog wat huizen in oudere staat, waarvan de eigenaren het niet kunnen aanpassen, financieel of practisch

En dan komt iedereen thuis zet hun elektrische apparatuur aan zet de auto aan de lader.

Klapt het stroom er uit.
Fijn iedereen van het gas af.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:03

Auto's kun je prima 's nachts opladen. Dat is juist gunstig om het energienet te stabiliseren. 's Nachts is er regelmatig een stroomoverschot. Met en auto kun je dan voor 15ct/kWh laden, en voor windparken is het dan fijn dat ze hun energie kwijt kunnen zonder dat molens uitgeschakeld moeten worden. Win-win.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 19:26

Cer schreef:
mavantos schreef:

We gaan ook helemaal niet va het gas af.
We gaan van het AARDgas af.

En dat is niet hetzelfde.......

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 19:47

Nou, zoveel verstand heb ik er dus van :D

Ik ga nog even Googlen

Edit:

Nou, geen idee hoe ze dan willen dat we gaan koken\verwarmen maar volgens de Rijksoverheid moeten we “van het gas af” , wat dat dan ook moge betekenen

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... stallaties.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 20:07

Cer schreef:
Nou, zoveel verstand heb ik er dus van :D

Ik ga nog even Googlen

Edit:

Nou, geen idee hoe ze dan willen dat we gaan koken\verwarmen maar volgens de Rijksoverheid moeten we “van het gas af” , wat dat dan ook moge betekenen

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... stallaties.

Omdat die overheid zelf nog totaal geen beeld heeft van de gevolgen van wat ze blèren.

We gaan niet van het gas af, evenmin gaan we allemaal elektrisch op een batterijtje rijden. Dat kan simpelweg niet, dat is ook niet nodig en gaat dus ook niet gebeuren maar dan moet je wel een beeld hebben van het totale plaatje en daar heeft de overheid totaal geen beeld bij en al helemaal geen daadkracht.

En weet je wat nog het ergste is? De hele oplossing past op een half A4-tje en heeft al decennia een naam.......

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:23

Die je voor jezelf houdt...? :D

Wij zijn bezig met nieuwbouw om volgend jaar te gaan bouwen. Dus weer kijken naar wat wil je...
Wel grappig dat je bij online adviezen nu ineens veel meer ziet dat ze wat terugkomen van zonnepanelen oriëntatie zoveel mogelijk op het zuiden maar dat er nu meer geadviseerd wordt om het oost-west te doen zodat je weliswaar wat minder totaal op zou wekken, maar meer verdeeld over de dag zeg maar, dat je dan je eigen stroom meteen kan gebruiken meer in de ochtend en richting de avond.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:29

Als ik nog eens zonnepanelen moest leggen dan zou ik ook voor oost-west kiezen :j
Zeker met een dynamisch contract is dat ideaal. Je levert dan meer stroom terug op de dure momenten, 's ochtends en 's avonds, en minder rond de middag wanneer de prijzen laag zijn.

Wij hebben geïnvesteerd in een zonnepark in de gemeente, en die hebben ook een deel op oost/west liggen. Ideaal, want ondanks dat het in totaal minder kWh oplevert verwacht ik wel dat ze in totaal meer opbrengen dan de panelen op zuid.

Eigenlijk moest je ze elk half jaar kunnen draaien :)) 's Winters zuid en 's zomers oost/west :Y)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:33

Wij zouden denk ik de optie hebben om op de schuur oost en west te doen, en op het huis zuid.
Maarja hoe veel ga je er dan weer nemen.... Bij Selekthuis zitten er standaard maar 4 panelen bij, vanwege het verhaal dat die huizen zó goed geïsoleerd zijn dat je meer niet nodig hebt :=

Ik zit nog wel met het stukje 'winter' hoor, dat het zo waardeloos is dat de panelen dan nauwelijks iets opleveren terwijl je juist dan natuurlijk je warmtepomp aan het werk zet voor de verwarming van je huis....

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:36

Er zijn zonnepanelen die meedraaien met de zon maar die liggen niet op het dak. :D