Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 14:49

Kan van alles zijn eigenlijk. Sappen uit de planten zelf tot aarde/zand wat er soms in kleine hoeveelheden in zit

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:56

Nee zand is het niet. Er komt bruin water af.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 15:49

Heeft denk ik te maken met het fermentatieproces maar ik ben geen bioloog. Kuil zelf is ook bruin. Dus hoe meer gefermenteerd hoe bruiner het wordt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 15:58

Nikass schreef:
Nee zand is het niet. Er komt bruin water af.

Het is net als thee. Een beetje heftiger, omdat de boel gefermenteerd is, maar het zijn dus in water opgelosten planten delen/sappen/fermentatievocht.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 16:21

Water waarin hooi wordt gesopt krijgt ook een kleurtje: hooithee noemen we dat hier :D

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 16:36

marley93 schreef:
Waarom kun je ebooks niet in de app van Bol.com kopen, maar alleen op de website?

Gewoon om irritant te doen.
Erger me er ook aan. App opent automatisch dus moet dat telkens weer zien af te sluiten of de app verwijderen

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 17:47

Suzanne F. schreef:
Heeft denk ik te maken met het fermentatieproces maar ik ben geen bioloog. Kuil zelf is ook bruin. Dus hoe meer gefermenteerd hoe bruiner het wordt.

Ja zoiets had ik ook gedacht. Maar heb jij enig idee wat er dan in het spoelwater zit?

Dank je Rien, jij geeft het antwoord eigenlijk al
Kun je uit dat bruine water opmaken dat de kwaliteit van het kuil (te) slecht is (voor paarden)? Of is dat te kort door de bocht?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 20:13

Aan wat voor prijs moet ik denken bij een nagelsalon als ik het simpelste wil?

Ik ben een nagelbijter (jaja..) maar wil er binnenkort even fancy uitzien dus een keer nep nagels lijkt me wel lachen.
Waarschijnlijk alsnog gewoon het kortste setje wat zij heeft :+ en een simpel kleurtje erop. Ik wil ze er wel zelf af kunnen trekken eigenlijk dus geen gel nagels (geloof ik dan).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 20:26

Waarom wil je het niet meteen goed? Mooie nagels is toch leuk, en nagelbijten schijnt ook heel slecht te zijn voor je gezondheid.
Maar goed, moet je zelf weten uiteraard. In mijn ervaring kun je niet simpele plak nagels op te korte afgebeten nagels plakken, dat blijft niet zitten. Ik zou voor biab gaan, bij een goede nagelstyliste krijg je dan prachtige nagels voor 60,-
Blijft drie tot vier weken zitten.
En je kunt ze ook mooi kort houden als je dat wilt.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 21-02-24 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 20:27

Ik betaal voor BIAB en gellak 30 euro.

Afbeelding

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 20:29

Ja, voor onderhoud denk ik toch?
Eerste keer afgebeten nagels, met tips, is duurder.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 22:44

Nyaleti schreef:
Aan wat voor prijs moet ik denken bij een nagelsalon als ik het simpelste wil?

Ik ben een nagelbijter (jaja..) maar wil er binnenkort even fancy uitzien dus een keer nep nagels lijkt me wel lachen.
Waarschijnlijk alsnog gewoon het kortste setje wat zij heeft :+ en een simpel kleurtje erop. Ik wil ze er wel zelf af kunnen trekken eigenlijk dus geen gel nagels (geloof ik dan).

Een rubberbase gellak krijg je er ook makkelijk weer af. En als je alleen een simpel kleurtje wil, is het misschien goedkoper om zelf te doen?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 22:54

60 -O- 30 is nog wel te doen.
Ja ik weet ook niet waar ik naar moet kijken, ik zie wel een prijslijst natuurlijk maar die spreekt Chinees voor me :+

Slechte gewoonte, ja ach. Belangrijkere dingen aan m'n hoofd.
Ik wil ze vooral er zelf af willen halen omdat ik er misschien knettergek van wordt :+

Ze zijn niet kort - kort hoor. Tenminste, ik ken mensen die pulken 'in het leven' zegmaar en die nagels groeien vreemd. Dat is gelukkig bij mij niet.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 23:59

De droger is aan vervanging toe. Staat nu in een kleine ruimte. Net een wasje gedroogd en de ruimte was benauwd geworden (warm en ook wel vochtig). Kan ik dan mss beter een warmtepompdroger nemen of een condensdroger…? Welke zou beter zijn? Of maakt het niks uit.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 00:52

Mijn condensdroger 4 maand geleden de deur uit gedaan. Was ook een oudje en indd werd de ruimte heel erg vochtig.
Nu een warmtepomp. Ook deze geeft wel wat vocht af maar een stuk minder.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 08:30

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 09:49

Een mailadres kan worden omgezet naar een alias, waarbij deze wordt doorgestuurd naar een ander adres. Het andere adres is dan inderdaad een volledig adres met inbox enzovoorts.

Dit wordt ingesteld door de systeembeheerder, in opdracht. Dus ja, als je eigenaar bent van het domein kan dit gewoon.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 12:39

Volgens mij mag het ook niet zomaar. Zie hieronder. Is ‘Pietje’ nog in dienst?

https://www.arbo-online.nl/24847/als-de ... -werknemer
“de werkgever kan in het personeelshandboek of de arbeidsovereenkomst vastleggen dat de zakelijke e-mail bekeken kan worden. Als de werkgever daarnaast vastlegt dat zakelijke e-mail alleen voor zakelijke doeleinden gebruikt mag worden en niet voor privédoeleinden, dan neemt de mogelijkheid van de werkgever nog verder toe.”

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 14:56

Gisterenavond heeft bij ons in het dorp een vrachtwagen gereden die kippenvet heeft gelekt ( over een afstand van maar liefst 10 km ). Daardoor akelig ongeluk gebeurd. Het vervelende daarnaast is dat auto’s het aan hun banden nog een heel stuk verspreid hebben.
Gisterenavond kon mijn man met de auto onze straat niet meer inkomen. De hele boel was afgezet. Ben later nog eens gaan kijken en tot mijn verbazing waren ze zout aan het strooien.
Vond dat best gek, bij gladheid door ijs en sneeuw snap ik dat zout werkt. Maar bij vet?
Iemand die dit verklaren kan?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 15:49

Was het geen grit? Dat doen ze dacht ik in Noorwegen ook omdat zout strooien daar geen zoden aan de dijk zet in de winter.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 16:16

Zout kan wel want dat absorbeert heel goed.
Zou bijvoorbeeld op een net gemorste wijnvlek werken in tapijt. Nooit uitgeprobeerd maar lees je wel eens.

Dus als het vet in het zout zit kunnen ze het op vegen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 17:03

Wij strooiden in de slagerij altijd zout op de grond tegen de gladheid dus zou heel goed kunnen :j

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 20:53

paars schreef:
Volgens mij mag het ook niet zomaar. Zie hieronder. Is ‘Pietje’ nog in dienst?

https://www.arbo-online.nl/24847/als-de ... -werknemer
“de werkgever kan in het personeelshandboek of de arbeidsovereenkomst vastleggen dat de zakelijke e-mail bekeken kan worden. Als de werkgever daarnaast vastlegt dat zakelijke e-mail alleen voor zakelijke doeleinden gebruikt mag worden en niet voor privédoeleinden, dan neemt de mogelijkheid van de werkgever nog verder toe.”

Ik ben Pietje.
Maar ik ben in overleg met de betreffende collega mn inbox aan het legen. Zij krijgt zover ik weet nu toch een nieuw emailadres.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 22:41

Jeetje. Beter, want het is toch een gekke situatie. Natuurlijk is werkmail werkmail maar er staan soms toch persoonlijke dingen in. Een zieke collega die je even mailt of een mailtje naar bedrijfsarts of leidinggevende. Vindt het dus maar gek en zou me meteen ook best onvrij voelen. Weet niet hoe groot het bedrijf is maar je zou contact kunnen opnemen met HR?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 23:44

Geen HR aanwezig. Klein bedrijf.

Mijn collega gaat volgende maand mijn functie( manager) overnemen en heeft dus werkmail nodig.
Er staat behoorlijk wat informatie in mijn mail die nuttig is voor haar.
Maar idd ook contact met bijvoorbeeld de arbo-arts.

Dus ik heb ervoor gekozen alles te willen legen. En was dus benieuwd of een werkgever zomaar het mailadres kan wijzigen. Maar dit is waarschijnlijk niet het geval in mijn situatie gelukkig.