Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:37

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:40

Loretta schreef:
Volgens deze viroloog moeten we op een hele zware winter rekenen.

https://www.hln.be/binnenland/viroloog- ... ~a2a41dec/

Hopelijk zit ie mis met de volgende zomer.. alle concerten en festivals blijven maar verplaatst worden -O-

Maar als dat alle 'ellende' is.. dan is dat maar zo..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:57

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:01

Popstra schreef:
Ja waarom ook eigenlijk niet thuis behandeld worden door je huisarts..

https://www.facebook.com/333939901218/p ... 612916219/

Dat lijkt me zeer onverstandig. Huisartsen komen dan bij besmette mensen over de vloer en zien in hun praktijk ook mensen die nog geen corona hebben (maar wellicht wel na 'n bezoekje aan hun huisarts die niet heel zorgvuldig bij elke coronavisite z'n volledige outfit wisselt). Schoenmaker, hou je bij je leest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:06

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:42

elnienjo schreef:
Popstra schreef:
Ja waarom ook eigenlijk niet thuis behandeld worden door je huisarts..

https://www.facebook.com/333939901218/p ... 612916219/

Dat lijkt me zeer onverstandig. Huisartsen komen dan bij besmette mensen over de vloer en zien in hun praktijk ook mensen die nog geen corona hebben (maar wellicht wel na 'n bezoekje aan hun huisarts die niet heel zorgvuldig bij elke coronavisite z'n volledige outfit wisselt). Schoenmaker, hou je bij je leest.

Toch denk ik dat zorg thuis voor sommige patiënten ook heel goed kan zijn.

Verder ontstip ik vanaf nu even alle Corona topics. Ik trek het even heel slecht nadat mijn ouder overbuurman (over de 90) heeft aangegeven niet meer te willen. Hij trekt het niet dat hij niks meer kan en mag. Tel daar ouderdomsklachten bij op en het is dus genoeg geweest. Hij is gestopt met eten en wil niet meer. Voor ons pijnlijk want hadden we hem dan toch maar mee boodschappen laten doen ipv. Meenemen of hadden we toch maar het koffie drinken binnen doorgezet. Maar goed je wil iemand ook beschermen.
Nou goed hij heeft een mooie leeftijd behaald, altijd thuis geweest en waarschijnlijk is het beter. Maar ik vind het gewoon verdrietig. Tel daar de uitzichtloosheid bij op, het is wel even genoeg voor mij.

Hopelijk draaien de Corona besmettingen snel om :) en gaan we weer de goede kant op.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:46

hwn schreef:
Ik vind percentages niet zo relevant. Er zijn volgens het overzicht hierboven in week 41 33038 positieve testen uitgevoerd, dat betekent dat er minstens 33038 besmette mensen rondlopen. Die aantallen zijn er, je weet ook de spreiding en concentratie niet, dus niet nuttig om te minimaliseren door te zeggen: het is maar x procent.

Ik vind het in Nederland nu plots wel heel hard gaan, nog harder dan in België denk ik. Gelukkig zijn hier de mondkapjes al helemaal ingeburgerd, denk niet dat je zonder nog ergens binnen kan. Ik merk het zelfs bij sollicitatiegesprekken: waar het een maand geleden nog behoorlijk onveilig was, houdt iedereen er zich nu heel goed aan. En als het een troost mag zijn: geloof me, het went, ik draag nu 6 uur daags een mondkapje, en heb er (zelfs als brildrager) geen last van.

Het gaat in België veel slechter, qua besmettingen en ziekenhuisopnamen. Verschil is wel dat het daar met name Wallonië en Brussel is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:47

Sterkte lenaa_tje!

En nu komen huisartsen ook bij corona patiënten over de vloer. Mijn buurvrouw is na een thuisconsult van de huisarts naar het ziekenhuis gegaan. Met goede bescherming en zorgvuldig handelen van de huisarts zie ik niet waarom dat meer risico geeft als medewerkers in het ziekenhuis die ook niet non-stop op de Corona afdeling staan, maar ook in contact komen met andere afdelingen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:51

Sterkte lenaatje.
Laatst bijgewerkt door raket op 19-10-20 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 23:00

lenaa_tje schreef:
Verder ontstip ik vanaf nu even alle Corona topics. Ik trek het even heel slecht nadat mijn ouder overbuurman (over de 90) heeft aangegeven niet meer te willen. Hij trekt het niet dat hij niks meer kan en mag. Tel daar ouderdomsklachten bij op en het is dus genoeg geweest. Hij is gestopt met eten en wil niet meer. Voor ons pijnlijk want hadden we hem dan toch maar mee boodschappen laten doen ipv. Meenemen of hadden we toch maar het koffie drinken binnen doorgezet. Maar goed je wil iemand ook beschermen.
Nou goed hij heeft een mooie leeftijd behaald, altijd thuis geweest en waarschijnlijk is het beter. Maar ik vind het gewoon verdrietig. Tel daar de uitzichtloosheid bij op, het is wel even genoeg voor mij.

Hopelijk draaien de Corona besmettingen snel om :) en gaan we weer de goede kant op.

Volgens mij hebben jullie het ontzettend goed gedaan. Heel veel sterkte :knuffel:

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 23:05

Sterkte Lena.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 23:32

lenaa_tje schreef:
elnienjo schreef:

Toch denk ik dat zorg thuis voor sommige patiënten ook heel goed kan zijn.

Ik ontstip ook!

lenaa_tje, ik wil je heel veel sterkte wensen met je buurman. Je hebt het goed gedaan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 00:00

Een huisarts op huisbezoek is nooit zo goed beschermd als een verpleegkundige in het ziekenhuis of op de ambu.
Huisartsen rijden in de eigen auto of in die van de hap, doen voor het naar binnen gaan een schort, masker, handschoenen en spatbril aan en gaan naar binnen. Gaan vaak nog wel even zitten en na afloop gaat het aangetrokken goed weer uit, dat gaat in een plastic zak en ze gaan zo weer in de auto zitten.

Als je bv kijkt naar een ambu pleeg, die hebben een overall met muts, hoesjes voor de schoenen, bril, handschoenen en masker, na vervoer word de ambu van boven tot onder ontsmet en gaat de overkleding weg. Bij twijfel trekken ze ook nog schone werkkleding aan..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 00:22

Relaxed schreef:
De aanpak in Zweden werkt toch niet zo goed blijkbaar..

https://www.ad.nl/buitenland/zweden-kra ... ~aa25d127/

en dat werd gemaskeerd door het ruimere begrip van persoonlijke afstand. Nu is/wordt het kouder en dus iedereen binnen. Jee wat een verrassing. Toch maar echte maskers en verplichte beperkingen.

Hier wordt het inmiddels ook weer spannender. De jongeren krijgen het over het geheel genomen minder erg en nemen hun verantwoordelijkheid als mogelijk verspreiders niet serieus. Illegale feesten zijn hierdoor verontrustende verspeidingsbronnen.
Het blijft echt balanceren.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 02:17

Sterkte lenaatje. :knuffel:
Oma hier vind het ook niet leuk, ze is dipperig.
Gelukkig kunnen we haar wel opvrolijken.
Maar ik snap hoe hard de klap voor jullie is, hoe verdrietig het maakt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 07:54

Sterke Lenaatje..

Los daarvan, ik mag toch een beetje hopen dat ouderen die op zichzelf wonen, zelf mogen bepalen hoe ze in hun leven staan. Gezien we 'hen' willen beschermen.. Op het moment dat zij daar anders mee om willen gaan denk ik dat daar best wat in geschippert kan worden..

HC: Illegale feesten in Spanje? Dat zou je toch niet verwachten. Dat doen wij NLs toch eigenlijk alleen maar?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 08:25

Cer schreef:
Sterke Lenaatje..

Los daarvan, ik mag toch een beetje hopen dat ouderen die op zichzelf wonen, zelf mogen bepalen hoe ze in hun leven staan. Gezien we 'hen' willen beschermen.. Op het moment dat zij daar anders mee om willen gaan denk ik dat daar best wat in geschippert kan worden..

HC: Illegale feesten in Spanje? Dat zou je toch niet verwachten. Dat doen wij NLs toch eigenlijk alleen maar?

Ben ik het niet mee eens.

Aangezien het juist díe oudere is die bij besmetting op de IC terecht komt....

Een jongere zal niet zo heel snel op de IC belanden, maar de groep 60-80 doet dat wél!

Daarom moeten "we" die oudere beschermen zodat de ziekenhuizen niet overspoeld worden.

Ik kan er dan ook behoorlijk slecht tegen dat vaak die oudjes zich niet aan de regels houden.... zij belanden op de IC de jongeren vaak niet..

Het is heel banketstaaf voor de oudjes, maar je moeten nog maar 1 jaar doorbijten, zodra er vaccinatie op gang is gekomen, kunnen ze zich weer wat vrijer bewegen.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 08:27

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 08:28

Daar kan jij het prima niet mee eens zijn, maar ik mag toch hopen dat wanneer ikzelf een vol leven heb geleid, en ik ben over de 80 dat ik ZELF als volwassene de verantwoordelijkheid krijg over mijn eigen leven en niet als een kleuter behandeld wordt.. ik kan daar echt zo verschrikkelijk boos over worden.. ben je snotver volwassen en bijna aan je eind, gaat een ander even fijn voor je bepalen hoe je dat verder kan invullen... Geef die mensen toestemming voor euthanasie mochten ze zwaar ziek worden door COVID zodat ze de zorgkosten niet belasten (wie ga je redden dan van 95 jaar met een dodelijke aandoening.. maar goed, dat ter zijde) maar laat ze gewoon visite krijgen en contact hebben voor dat kleine beetje wat ze nog hebben... echt, werkelijk... -:(- ) Ik ben enorm voor het recht om zelf uit het leven te kunnen stappen op het moment dat je een bepaalde leeftijd hebt en er klaar mee bent..

Je moet 1 jaartje volhouden.. als je 85+ bent, of 90 al.. hoe denk je dat je een jaar voor je moet zien? je zit op geleende tijd dan al hoor.... Lekker, je laatste jaar in isolatie.. heb je het daarvoor gehaald?
Ik zeg niet dat je je vol gas in een feestende kroeg moet begeven (aan de andere kant... ) maar godsamme een beetje visite en aanspraak op het eind kan op veel manieren hoor...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 08:35

mvdende schreef:
Cer schreef:
Sterke Lenaatje..

Ben ik het niet mee eens.

Aangezien het juist díe oudere is die bij besmetting op de IC terecht komt....

Een jongere zal niet zo heel snel op de IC belanden, maar de groep 60-80 doet dat wél!

Daarom moeten "we" die oudere beschermen zodat de ziekenhuizen niet overspoeld worden.

Ik kan er dan ook behoorlijk slecht tegen dat vaak die oudjes zich niet aan de regels houden.... zij belanden op de IC de jongeren vaak niet..

Het is heel banketstaaf voor de oudjes, maar je moeten nog maar 1 jaar doorbijten, zodra er vaccinatie op gang is gekomen, kunnen ze zich weer wat vrijer bewegen.

Wow -O-
Ik ben een oudjes....nog maar effe doorbijten dus

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 08:54

Cer schreef:
Daar kan jij het prima niet mee eens zijn, maar ik mag toch hopen dat wanneer ikzelf een vol leven heb geleid, en ik ben over de 80 dat ik ZELF als volwassene de verantwoordelijkheid krijg over mijn eigen leven en niet als een kleuter behandeld wordt.. ik kan daar echt zo verschrikkelijk boos over worden.. ben je snotver volwassen en bijna aan je eind, gaat een ander even fijn voor je bepalen hoe je dat verder kan invullen... Geef die mensen toestemming voor euthanasie mochten ze zwaar ziek worden door COVID zodat ze de zorgkosten niet belasten (wie ga je redden dan van 95 jaar met een dodelijke aandoening.. maar goed, dat ter zijde) maar laat ze gewoon visite krijgen en contact hebben voor dat kleine beetje wat ze nog hebben... echt, werkelijk... -:(- ) Ik ben enorm voor het recht om zelf uit het leven te kunnen stappen op het moment dat je een bepaalde leeftijd hebt en er klaar mee bent..

Je moet 1 jaartje volhouden.. als je 85+ bent, of 90 al.. hoe denk je dat je een jaar voor je moet zien? je zit op geleende tijd dan al hoor.... Lekker, je laatste jaar in isolatie.. heb je het daarvoor gehaald?
Ik zeg niet dat je je vol gas in een feestende kroeg moet begeven (aan de andere kant... ) maar godsamme een beetje visite en aanspraak op het eind kan op veel manieren hoor...

Helemaal mee eens... Het gaat juist in die levensfase om kwaliteit van leven, ik dacht dat we daar na de eerste golf ondertussen wel achter waren?
En dat betekent zo min mogelijk ingrijpen op het dagelijks leven van de ouderen... Wel even dat kopje koffie doen, of dat uitstapje naar de winkel bijvoorbeeld.

@mvdende: die ouderen komen over het algemeen helemaal niet op de IC terecht omdat ze helemaal niet meer in het ziekenhuis behandeld willen worden. Misschien moet je je eens verdiepen in je medemens.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 08:59

Ik snap de discussie nu niet zo goed. Lenaa_tje verteld over haar buurman van 90+ en mvdende begint vervolgens dat ze wel vindt dat ouderen extra beschermd worden want die komen op de IC, om daarna te beginnen over de 60-80jarige.

Ik ben het met mvdende eens dat het juist heel relevant is dat de 60-80jarige zich aan de maatregelen houden, zij zetten de meeste druk op de gezondheidszorg met besmettingen.
De 80+ er dan weer wat minder. Ik vind dat de allemaal de regels moeten volgen, geen uitzonderingen, maar ik kan me wel voorstellen dat de 95+ er wat meer de uiteinden van de regels zoekt dan dat een 60-jarige zou moeten doen m.i.

Ik heb dan ook wel moeite met de 60+ er die hard roept nog alle behandelingen te willen en vol behandeld te willen worden op de IC, om vervolgens zich constant niet aan de afspraken te houden. "We doen het vooral omdat jullie de ziekenhuizen overbelasten" denk ik dan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:01

De 60jarigen staan nog volop in het arbeidsproces dus om te zeggen blijf een jaar thuis is wel bizar

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:05

dat is ook het andere uiterste en zeker niet wat ik zei :D En wat ik niemand zie zeggen trouwens.
"je aan de regels houden" is wat anders dan een jaar in thuisisolatie gaan natuurlijk

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:16

Ik zeg ook niet dat men zich niet aan de regels moet houden, wat ik alleen wel om me heen zie is dat eenzaamheid altijd al een groot probleem was onder ouderen en dat veel mensen overdreven voorzichtig zijn met hun oudere medemens. En bijvoorbeeld besluiten om dan maar even niet meer langs te komen. En dan komt er ineens niemand meer... Met de beste intenties meestal, maar men besluit dan voor een ander. Zonder daarvan de consequenties te overzien. Dat is volgens mij ook wat Cer bedoelt, laat die ouderen lekker zelf beslissen. Uiteraard binnen de kaders van de regels die voor ons allemaal gelden. Maar als die oudere dan bezoek wil ontvangen, of zoiets simpels als een boodschap doen, laat ze dan vooral.