Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 07:02

PlukenKrul schreef:
Wat een dooddoener. Er wordt gevraagd om screenshots, dan worden die in veelvoud aangeleverd, dan is het weer niet goed. De antwoorden die het RIVM de afgelopen maanden op Twitter heeft gegeven zijn lachwekkend te noemen. Daaruit blijkt enkel dat hun taak is om "het gewone volk" gerust te stellen. Als je iets niet zeker weet, kom daar dan gewoon eerlijk voor uit.

Zeker in de beginperiode van de ontwikkelingen had het RIVM maar twee bronnen om op af te gaan, China en het WHO. Op basis van die kennis hebben ze geprobeerd om ons te informeren. Het klopt dat die informatie achteraf niet waar bleek te zijn, alleen er was domweg nog geen betere informatie, die ze konden delen. Ze hebben daarbij dus exact dezelfde fouten gemaakt als elke andere gezondheidsinstantie wereldwijd, die dezelfde informatie hadden.
Wat had jij dan voorgesteld, dat ze op basis van de op dat moment bekende informatie in paniek rondrennend en de haren uit hun hoofd trekkend waren gaan twitteren dat de wereld vergaat?

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 07:37

Helemaal mee eens, Karl. Heb ik ook al eens geschreven. En gezegd tegen critici in mijn omgeving. Maar het lijkt niet over te komen want het rivm en het kabinet bestaat kennelijk uit sukkels en/of boeven.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 07:40

PlukenKrul schreef:
Wat een dooddoener. Er wordt gevraagd om screenshots, dan worden die in veelvoud aangeleverd, dan is het weer niet goed. De antwoorden die het RIVM de afgelopen maanden op Twitter heeft gegeven zijn lachwekkend te noemen. Daaruit blijkt enkel dat hun taak is om "het gewone volk" gerust te stellen. Als je iets niet zeker weet, kom daar dan gewoon eerlijk voor uit.

Vraagje: jij weet absoluut zeker dat het RIVM en zijn medewerkers eigenlijk onbekwaam zijn? Het lijkt wel voetbal, miljoenen coaches die het beter weten dan de man/vrouw op het veld.

PSvanLot

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:16

Hebben jullie vanmorgen op de site van NOS dat ik Gunea in Italië de mensen lak aan de strenge regels beginnen te krijgen?

Dit had ik eerlijk gezegd ook wel verwacht.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:22

Ik ben heel benieuwd hoe de mensen die vinden dat de nederlandse overheid en het RIVM het anders hadden moeten doen.
De mensen die zeggen "volledige lockdown, meteen!" zijn dat misschien dezelfde mensen die bijv problemen hebben met het monitoren van digitaal verkeer? Want er is al vaker aangegeven dat mensen in china anders 'aangestuurd' worden dan wij hier.
Zou je dat willen ruilen voor een andere aanpak?
Ik denk namelijk zomaar dat de meerderheid van de azijnpissers die ik bijv op Twitter zie reageren, eigenlijk altijd wat te zeiken hebben.. Als de overheid links zegt, zeggen zij rechts en omgekeerd. Het makkelijke van de positie van de mensen is dat ze achteraf kletsen...

Los daarvan, dit is ook nogal makkelijk:
Citaat:
"En de feiten hebben na de uitbraak namelijk echt nooit gewezen op iets dat *niet* makkelijk van mens tot mens overdraagbaar is"
feiten die 'achteraf' bewijzen.. ja.. euh.. :')

Als je een beetje tijdlijnen gaat googlen, gaf China zelf blijkbaar op 15 jan aan dat er geen bewijs was van mens-op-mens overdracht. Op 20 jan zeggen ze dat het wel kan, de WHO zegt op 23 jan dat het niet buiten china komt.. kortom, niemand wist toen precies van de hoed en de rand..

Oh ja, dan nog even (van de website van Trouw):
"Li was een van de acht artsen die berispt werden, nadat hij eind december had gewaarschuwd voor het nieuwe virus. Zeven mensen die op de beruchte markt werkten, hadden symptomen die leken op die van de longziekte Sars. Hij waarschuwde zijn collega’s beschermende kleding te dragen. Volgens de lokale politie verspreidde hij geruchten en moest hij zijn mond houden."
Want china pakte het zo fantastisch aan :j

Ieder land heeft zo zn voor en zn nadelen..
Ik persoonlijk kan me zo even geen ander land voorstellen waar ik liever zou willen zijn...

Ik stoor me ook enorm aan de journalisten die willen dat DeJonge zegt "sorry jongens, 2400 is de limiet, daarna is het klaar, wie er dan nog ziek wordt, gaat dood. Zoek het verder zelf maar uit".. Gisteren zei hij het bijna... Ik denk niet dat zo'n uitspraak gaat helpen in het grote geheel..
Ik stel voor dat bijv Baudet en Wilders (en die ene mevrouw..) wellicht de handen uit de mouwen gaan steken in de ziekenhuizen, gezien zij PERSE NU genoeg bedden voor iedereen willen.. T lijken wel kleuters..

In verlenging wat Karl zegt.. ik begrijp dus inderdaad dat sommige mensen liever hadden gezien dat er gecommuniceerd was: 'door onze bezuinigingen in de zorg kunnen we straks niet genoeg zorg meer verlenen, het virus is dodelijk voor alle bevolkingsgroepen, man vrouw oud jong, en wij weten niet wat we moeten doen..." Joe :evaw:

Dat naast de mensen die denken dat er hier in Den Haag een soort magische tent staat waar ineens 4000 IC bedden staan inclusief goed opgeleid personeel.. "oh ja, nu jullie zo aandringen, we waren dit helemaal vergeten, maar we hebben toch nog wat, goed dat jullie er zo over doorgingen" +:)+

#sarcasmemodus uit

NB: ik vind zeker niet dat de overheid altijd gelijk heeft, of het altijd goed doet, nee. Maar ik ben wel blij dat het nog steeds een democratie is, waarbij ik nogal wat vrijheden geniet. Om maar te zwijgen over mensen die moeten rondkomen van een minimum en toch bijv een paard of huisdieren of een vakantie kunnen genieten.. ik zie dat niet overal kunnen lukken..

En ik ben heel benieuwd hoe de EU gaat checken dat de landen die de Corona-geld-gift krijgen, gaan controleren dat het ook echt daarvoor gebruikt wordt..

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:25

PSvanLot schreef:
Hebben jullie vanmorgen op de site van NOS dat ik Gunea in Italië de mensen lak aan de strenge regels beginnen te krijgen?

Ja, ik zag het en was natuurlijk te verwachten. De cijfers worden iets beter, het weer wordt wat beter en mensen zijn het zat opgesloten te zitten.

Met het ingaan van de lock down waren de italianen ook geen heilige boontjes natuurlijk (zoals geen enkel land in Europa).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:26

PSvanLot schreef:

Ja, toch wel schokkend die foto van een drukke straat. Zo zie je maar, zelfs zo dicht bij het vuur is het blijkbaar niet mogelijk om mensen binnen te houden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:28

Hier ook nog voorraad zat alleen de eieren op en de pap. Gelukkig nog wel kloppudding staan en genoeg houdbare melk.

Het is nu donderdag 3 weken geleden dat ik naar de winkel ben geweest en nog 2x verse andijvie staan. Rest is eigen verbouwd uit de vriezer.

Zit er wel over te denken om weer kippen te nemen. Jammer dat een koe houden op het stukje niet kan. :')

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:31

Met zulke strenge maatregelen krijg je denk ik ook vanzelf dat mensen het echt zat worden. Dat zou hier in Nederland m.i. ook nooit werken (de overheid heeft te weinig leiderschap wat dat betreft ).

Het blijft een feit dat het virus door veel partijen van begin af aan onderschat is.
De afgelopen jaren is er veel te veel weg bezuinigd in ons land qua zorg, maar eerlijk is eerlijk, complete lockdown of niet, het is voor de meeste landen moeilijk.
Duitsland lijkt het nog het beste te doen in Europa, hoe komt dat?
Laatst bijgewerkt door corine1981 op 03-04-20 08:32, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:31

Gaat hier ook gebeuren, dat mensen hun oude leven te vroeg weer willen oppakken. En als dat er veel zijn, ben je weer terug bij af.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:32

Ligt het aan mij, maar mijn haren gaan recht overeind staan van die plaatjes die oa op fb gedeeld worden.
Onder het mom van, het valt allemaal wel mee.
Afbeelding

Ja er overlijden veel mensen aan andere aandoeningen, is volgens mij ook niemand die het tegenspreekt.
Maar dat het covid 19 wel mee valt. Ze lijken de andere kant (ziekenhuizen overbelast etvc) niet te willen zien.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:32

Was daar in de regio ook een lockdown? Geven ze boetes aan mensen die voor de ontspanning buiten komen? Het blijft natuurlijk wel heel moeilijk want wanneer kun je zeggen er is weer genoeg plek op de ic dus deze regio mag weer naar buiten? In Nederland zal dat denk ik ook heel lastig blijven, je weet nog niet hoeveel mensen er echt besmet zijn geweest en hoeveel niet dus hoe veel er nog op de ic zouden kunnen komen als je na een tijdje het normale leven weer oppakt.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:33

mysa schreef:
Gaat hier ook gebeuren, dat mensen hun oude leven te vroeg weer willen oppakken. En als dat er veel zijn, ben je weer terug bij af.

Dat ga je nu met dit mooie weekend en Pasen al zien.
Nederlanders laten zich nu eenmaal slecht sturen.

PSvanLot

corine1981 schreef:
Met zulke strenge maatregelen krijg je denk ik ook vanzelf dat mensen het echt zat worden. Dat zou hier in Nederland m.i. ook nooit werken (de overheid heeft te weinig leiderschap wat dat betreft ).

Het blijft een feit dat het virus door veel partijen van begin af aan onderschat is.
De afgelopen jaren is er veel te veel weg bezuinigd in ons land qua zorg, maar eerlijk is eerlijk, complete lockdown of niet, het is voor de meeste landen moeilijk.
Duitsland lijkt het nog het te doen in Europa, hoe komt dat?

Daar zijn de regels niet zo streng als in Italië. Dat scheelt een hoop.

Het wegbezuinigen van de zorg is buiten deze crisis geen groot probleem. Juist door de centraliseren wordt zorg ook beter.

Cer

Ik meende dat bovenstaand plaatje geplaatst was door iemand die anti-abortus is... Althans, zo zag ik mn op mijn twitterlijn voorbij komen...
Ja, geen idee wat je daarmee moet..

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:34

corine1981 schreef:
mysa schreef:

Dat ga je nu met dit mooie weekend en Pasen al zien.
Nederlanders laten zich nu eenmaal slecht sturen.

Ik denk dat dat niets met Nederlanders te maken heeft maar met mensen in het algemeen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:38

PSvanLot schreef:
Het wegbezuinigen van de zorg is buiten deze crisis geen groot probleem. Juist door de centraliseren wordt zorg ook beter.

Nou ik weet niet of ik dat ook zo vind... ik vind met name de ouderenzorg heel erg beperkt..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:39

Als je hier op bokt kijkt zie je als kleine afspiegeling van de maatschappij al dat mensen zich niet aan regels willen houden.
Lezen ze zoals het in hun straatje past en het ikke ikke ikke gehalte is belangrijker dan wat dan ook..

Zo is het wereldwijd ook.
Luxe wil men niet kwijt en wees eerlijk ik hoop dat hierna al die luxes er nog zijn voor ze..

Anders is het natuurlijk weer schoppen tegen alles en iederee

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:39

Cer schreef:
PSvanLot schreef:

Nou ik weet niet of ik dat ook zo vind... ik vind met name de ouderenzorg heel erg beperkt..

Ouderenzorg ben ik het met je eens. Ik doelde, in verband met het topiconderwerp, op medische zorg in zh.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:41

Echwel schreef:
Als je hier op bokt kijkt zie je als kleine afspiegeling van de maatschappij al dat mensen zich niet aan regels willen houden.
Lezen ze zoals het in hun straatje past en het ikke ikke ikke gehalte is belangrijker dan wat dan ook..

Luxe wil men niet kwijt en wees eerlijk ik hoop dat hierna al die luxes er nog zijn voor ze..

Vrijheid is ook heel belangrijk voor mensen met als je zelf bezig houden en je niet willen vervelen.

Het fenomeen brood en spelen komt niet voor niks uit de tijd van de Romeinen hè? Je moet je mensen tevreden houden anders worden ze vervelend.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:43

Echwel schreef:

Ik zou dit bericht toch wel willen nuanceren.. niet íedereen denkt zo..
"mensen" en "men" klinkt toch redelijk generaliserend..

Mungbean

kiki1976 schreef:
Ligt het aan mij, maar mijn haren gaan recht overeind staan van die plaatjes die oa op fb gedeeld worden.
Onder het mom van, het valt allemaal wel mee.
[ Afbeelding ]

Ja er overlijden veel mensen aan andere aandoeningen, is volgens mij ook niemand die het tegenspreekt.
Maar dat het covid 19 wel mee valt. Ze lijken de andere kant (ziekenhuizen overbelast etvc) niet te willen zien.

De ernst proberen weg te praten vind ik niet goed, MAAR ik hoop wel dat zulke plaatjes uiteindelijk leiden tot een bewustzijn dat het de wereld blijkbaar geen drol interesseert dat er honderduizenden sterven aan iets fundamenteels zoals het missen van voedsel.
Zolang sterfte en ziekte de westerse wereld niet treft wordt het doorgaans als onbelangrijk afgedaan.
Nu is het ook hier en nu zie je een klein beetje wat in veel landen dagelijkse realiteit is. Met nog de notitie erbij dat die doorgaans geen medische hulp kunnen betalen en het effect dus nog veel groter is.

Wat ik ook wel goed vond is dat ik een initiatief van de overheid zag om roken te verminderen op basis van zulke vergelijken. In de trand van: hoe kun je nu in paniek zijn om een longprobleem als je dagelijks actief zelf je longen kapot zit te maken.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 03-04-20 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

PlukenKrul

Maar dat is toch allemaal niet wat ik zeg? Het enige wat mij opviel hier is dat het lijkt alsof er nog steeds veel vertrouwen is in het RIVM, en ik probeer aan te geven dat het vooral verstandig is om ook verder te kijken. En daarmee raad ik niet 1 ander land of expert organisatie aan. Ja, het is een onbekend virus, en ja, er is nog niet veel bekend, dus logisch dat er in het begin sprake is van veel misinformatie. Maar het RIVM neemt de positie in van expert en reageert op mensen ALSOF ze het allemaal onwijs goed in de gaten hadden en alles onder controle was. En dat is naïef.

Zoals er mensen zijn die standaard altijd overal tegenin gaan en niks is ooit goed, zijn er hier ook genoeg mensen die te allen tijde het beleid en de instanties maar proberen te verdedigen. De waarheid zal ergens in het midden liggen.

RIVM bijvoorbeeld: 3 februari
Citaat:
‘We zijn zeer goed voorbereid mocht het virus hier opduiken. Er treden dan allerlei maatregelen in werking die voorkomen dat het virus zich verder kan verspreiden.’

Niet voorbereid, maar ZEER GOED voorbereid. Ehm okay.

RIVM 11 februari
Citaat:
‘Iemand zonder klachten verspreidt het virus niet.’

Fijn om te weten, er is nog niks onderzocht of bekend over het virus, maar het RIVM schijnt alle inside information al te hebben.

RIVM 13 februari
Citaat:
‘In Nederland nemen we proportionele maatregelen. In China doen ze dat blijkbaar anders.’

Niet de eerste keer dat ze afgeven op andere landen, Nederland heeft er vaker een handje van onwijs elitair te zijn. Zo heb ik de RIVM man van Dissel in de allereerste conferentie op tv horen zeggen dat het in Nederland niet zo'n vaart zou lopen als in Italië, want "wij hebben hier een veel betere hygiëne standaard dan in Italië"". Say what?

Jessix

Cer schreef:
PSvanLot schreef:

Als je het vergelijkt met hoe het vroeger was wel. Als je het vergelijkt hoe het in de meeste andere landen geregeld is dan hebben onze mensen het nog niet zo slecht.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:45