Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:16

Jeej moestuin, eindelijk! Nou hopen dat dit de weg naar boven gaat zijn, alle ellende uit.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:53

Fijn moestuin +:)+

Overigens doen ze hier ook minder vaak zolvix omdat het gewoon relatief duur is. Maar alle grote fokkers gebruiken het gewoon in de rotatie. Dectomax is er ook zo een. Duur maar wel efficient.

Vochtigheid tijdens broeden hangt volledig af van de luchtvochtigheid in huis. Pas de laatste dagen vul ik water aan maar omdat ons huis relatief vochtig is, is het in de broedmachine toch altijd vrij vochtig. In ieder geval hoger dan aangeraden.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:59

Ik heb 45%, dat zou wel goed zijn dus? Machine houdt het op de % nauwkeurig.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 18:04

Wat een goed nieuws moestuin! Op naar super fitte schaapjes :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 18:55

Ik gooi hem hier ook nog (een keer? Ik weet het niet meer :')) neer, bouw je passive solar greenhouse, gratis online summit op 19 maart. Vorige keer hadden ze erg leuke ideeën. Gebruik van sauna warmte in de kas bijvoorbeeld :D

https://vergepermaculture.ca/2022-psgh-mini-summit/

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:36

Skyla schreef:
Tamary, dek je met de konijnen echt in periodes? Is dat dan vanwege de warmte/koude?

In de zomer dek ik inderdaad niet ivm hitte, winter minder problematisch omdat ze in een stenen schuur zitten en de voedsters een nestbox krijgen voor de baby's de eerste 3-4 weken. Zolang het water vloeibaar is en de pootjes droog kan zelfs een pasgeboren konijn tegen kou, mits de moeder goed is (flink haar en goed nest gebouwd + meerdere baby's zodat ze elkaar warm houden. Blijft enkel over de voedster fors bijvoeren voor melkproductie. Planning is laatste 2x dek nu eind mei omdat de ene voedster dan 7+ maanden is en ik wil weten hoe en wat qua capaciteiten en de andere is ruim 4 (als bewezen voedster aangekocht) en die wil ik eigenlijk zsm met fokpensioen hebben (vriezer). Wat daar uit komt zal (deels) met de ronde van december mee gaan aangezien ze dan zo'n 8 maanden zijn en verder daarna in het 2x/jaar ritme meelopen van de rest. Spreiding qua nesten geeft mij meer tijd om de baby's 2x/dag vanaf dag 1 in handen te hebben (maakt ze makkelijk te hanteren en handen/dingen in/uit het hok zijn mijn voedsters gewend),

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:55

Prairy schreef:
Ik gooi hem hier ook nog (een keer? Ik weet het niet meer :')) neer, bouw je passive solar greenhouse, gratis online summit op 19 maart. Vorige keer hadden ze erg leuke ideeën. Gebruik van sauna warmte in de kas bijvoorbeeld :D

Dank voor de link! Ben dan helaas net op vakantie! :D

Konijnen kunnen tot -20 een nest hebben als het nest inderdaad goed is gebouwd. Ik heb ze ook nog bij -10 gehad vorig jaar. Enig nadeel is dat, als een jong aan de tepel blijft hangen en zo uit het nest geraakt, de overlevingskans nihil is.
Zomer is sowieso af te raden. Veel te veel kans op diarree.

Ik hoop ook dat wij nu eindelijk op de goede rit geraken met de schapen! Ik ben nog steeds zo ongelofelijk boos. Er had zoveel (dieren)leed bespaard kunnen blijven. Ook een wijze les om nooit nog een dierenarts blind te vertrouwen.

Je moet mijn suffolks nu zien. Die dieren verdikken met de dag :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-03-22 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:56

Meestal sturen ze achteraf wel een link dat je het later nog terug kunt kijken, meestal maximaal een week ofzo, als je je aanmeldt.

Waar gaat de vakantie heen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:57

Top, dank je wel!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:04

Wat super Moestuin, eindelijk verbetering.

@Juval: leuk zeg, pups. Opnieuw van een Friese Stabij?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:07

Prairy schreef:

Hoe laat is dat in onze tijd?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:09

lizy29 schreef:
Prairy schreef:

Hoe laat is dat in onze tijd?

1530 volgens mijn Google agenda.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:15

Moestuin schreef:
Konijnen kunnen tot -20 een nest hebben als het nest inderdaad goed is gebouwd. Ik heb ze ook nog bij -10 gehad vorig jaar. Enig nadeel is dat, als een jong aan de tepel blijft hangen en zo uit het nest geraakt, de overlevingskans nihil is.
Zomer is sowieso af te raden. Veel te veel kans op diarree.

Nestbox heeft rand, als voedster daar overheen hupst veegt ze zo'n baby van de tepel.
Had hier een nest half juli voedster al van voor dek flink gras/kruiden/etc. altijd mooi schone kontjes. Dieet gelijk houden tijdens dracht en lactatie, dan geeft de voedster de juiste bacterien, etc. door in melk en blinde darmkeutels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:31

Tamary, konijnen krijgen bij hoge temperaturen diarree van de hitte. Dan kun je voeren wat je wilt, dan doen goede bacteriën niets meer. Wij geven een uitgebalanceerd dieet met een uiterst goede korrel, topkwaliteit hooi en kruiden. Onze uitval van jongen schommelt tussen 5-10% tijdens de zoogperiode en 0-5% van 2 weken tot 13 weken. Maar de zomer is gewoon poedersuiker tijdens een hittegolf. Boven 25 graden hebben konijnen al last van de hitte.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:38

Basis hier is ook beperkt korrel en onbeperkt goed hooi.
Als ik hier uitval heb zou het eerder komen door acties van mijn geitkonijnen die op de kop in de hooiruif hangen dan hitte vermoed ik zo. Mijn konijnen klimmen meer dan ze springen lijkt wel.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:48

Mizora schreef:
Wat super Moestuin, eindelijk verbetering.

@Juval: leuk zeg, pups. Opnieuw van een Friese Stabij?

Ja klopt. Dezelfde combinatie als vorige nest. Dat waren superleuke puppies.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 01:08

Leuk om iedereen zo bezig te horen :D
Fijn Moestuin dat deze dierenarts luistert!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:29

Moestuin, Wat een goed nieuws!
En heel interessant om te lezen over de konijnen! Ik heb nog nooit konijn op maar hier hebben ze vroeger ook konijnen gehad voor het vlees.

Nu weet ik eventjes niet meer wie wat gezegd had over een haan die snel buiten adem is O:) Maar mijn haan, overigens op de lijst voor de soep zo gauw ik een andere haan hier kan krijgen om hem te vervangen, geeft zijn ruzie's tegen mij meestal snel op en is dan ook echt buiten adem. Hoop dat hij dan toch wel bevrucht nog O:)

Mijn broedmachine staat beneden in een leeg huisdeel, zonder verwarming. Ik heb hem in de keuken in het kastje gezet waar ooit de wasmachine stond, ik dacht dan houd hij beter warmte vast. Ik heb er nu een deken overheen gelegd, en hoop dat ik alsnog wel wat ga kunnen zien kwa bevruchting ook al is de temp vaak te laag geweest :(
De 20e of 21e krijg ik een lading eieren om uit te broeden, tegen die tijd moet ik wel de temp goed onder controle hebben, deze eitjes nu zijn enkel als test maar als het voor het echt gaat wil ik het wel goed goed hebben.

Skylar, hoe doe jij dat "langzaam" verhogen van de luchtvochtigheid?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 13:34

XxLiEsJuHhxX schreef:
Moestuin, Wat een goed nieuws!
En heel interessant om te lezen over de konijnen! Ik heb nog nooit konijn op maar hier hebben ze vroeger ook konijnen gehad voor het vlees.

Nu weet ik eventjes niet meer wie wat gezegd had over een haan die snel buiten adem is O:) Maar mijn haan, overigens op de lijst voor de soep zo gauw ik een andere haan hier kan krijgen om hem te vervangen, geeft zijn ruzie's tegen mij meestal snel op en is dan ook echt buiten adem. Hoop dat hij dan toch wel bevrucht nog O:)

Mijn broedmachine staat beneden in een leeg huisdeel, zonder verwarming. Ik heb hem in de keuken in het kastje gezet waar ooit de wasmachine stond, ik dacht dan houd hij beter warmte vast. Ik heb er nu een deken overheen gelegd, en hoop dat ik alsnog wel wat ga kunnen zien kwa bevruchting ook al is de temp vaak te laag geweest :(
De 20e of 21e krijg ik een lading eieren om uit te broeden, tegen die tijd moet ik wel de temp goed onder controle hebben, deze eitjes nu zijn enkel als test maar als het voor het echt gaat wil ik het wel goed goed hebben.

Skylar, hoe doe jij dat "langzaam" verhogen van de luchtvochtigheid?

Dat was mijn haan. Weet niet hoe ernstig buiten adem die van jouw is. Maar hier is het bek open, tong naar buiten, hijgen en omvallen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:43

Ohh nee mijn haan valt niet om. Is wel flink buiten adem, met bek open wat hijgen. Opzich naar een paar min is dat ook weer over.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 19:24

Liesjuh, ik heb wel een jonge haan die een nieuw huisje zoekt. Treed al en is handtam. Weet alleen niet waar jij woont?

Ik vul niet de watervakjes op maar zet er borrelglaasjes in. Eerst eentje, dan twee en bij de grote drie. Bij de grote is er ook geen plaats voor een glaasje wanneer het draairek er nog in zit en dan gebruik ik gewoon eierschalen van grote eitjes waarvan ik enkel de top open gemaakt heb en er dus water in kan doen en zo in het draairek zetten.

Gebruik je de watervakjes wel dan vul je eerst eentje, dan ook de tweede... Met tijd tussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 19:39

Onze vierling <3

Afbeelding

Ik gooi weer even een balletje op voor een meeting. Nu het mooie weer er aan komt kunnen wij misschien iets concreets afspreken? Wie heeft interesse, welke afstand is haalbaar?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 20:44

Ik heb interesse :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 21:58

Ik vind het ook wel leuk om eens een keer af te spreken :) Ik kan in principe vanaf mei. April zit ik aan de andere kant van de wereld {:}

Qua locatie, maakt mij niet zo heel veel uit, kan bij mij, maar kan ook tot ongeveer ter hoogte van lijn Utrecht. Veel hoger liever niet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:29

Wel interesse, maar ga eerst afwachten hoe volgende week donderdag gaat aflopen richting arbo arts.