tranen, breakups & liefdesverdriet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:21

Een brief schrijven heb ik vooral van geleerd dat het geen slim idee was :+ En dat was nog niet eens in een relatie geval. Heb daar toch altijd een beetje spijt van gehad ook al vond ik dat ik in mijn recht stond en gelijk had. Diegene heeft mij overal op geblokkeerd en we hebben geen contact meer ( al is dat laatste toch wel iets waar je met een ex vaak naar toe gaat)

Ik denk dat van je afschrijven wel enorm goed is voor de verwerking. Maar bij de ander kan het uit mijn ervaring nog meer verwarring en onbegrip geven en misschien een nare reactie.

Ik had destijds ook een bepaalde verwachting , maar eigenlijk gebeurde het tegenover gestelde waardoor ik nog meer teleurgesteld raakte dan voordat ik de brief stuurde.

Van mijn oud huisgenoot van het eerdere verhaal kreeg ik een brief van. Het was zo ongemakkelijk om te lezen dat ik het nog even heb uitgesteld want ik wist al dat het ongemakkelijk zou zijn. Ik voelde mij er niet zo fijn bij , terwijl dat wel zijn doel was. Ik zou nu zelf het nooit meer doen...

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 08:47

Ja ach, wel of geen slim idee. Soms moet je voor je eigen gevoel gewoon dingen doen die wellicht niet slim zijn. Kijk dat je iemand niet gaat zitten stalken met appen en bellen; mee eens. Dan kan je beter blokkeren. Maar een brief is geen verplichting tot lezen, kan daarnaast voor jou een hele opluchting zijn en wellicht voor de ander ook een eye-opener.

Dat kreeg ik terug van mijn 1e brief. Dat waren 5 pagina's en na onze eerste breakup aan de telefoon. Toen ik zaterdags mijn spullen ging ophalen heeft hij die uiteindelijk gelezen toen ik terug reed naar huis. Hartverscheurend jankend terwijl iedereen heel vrolijk vakantie aan het vieren was :Y)
Hoewel ik totaal niet verwacht had dat ik tot hem door drong, gebeurde dat wel. Hij zei dingen te lezen waar hij totaal geen besef van had, terwijl ik dat wel regelmatig had gezegd. Toen hebben we het ook nog geprobeerd, maar onze fout was dat we gewoon alles herpakte en door gingen en niet specifiek het probleem hadden besproken. Daardoor escaleerde het 3 weken weer.

Toen ik 2 weken later, na onze definitieve break-up, een brief met fotolijstje stuurde had ik weinig verwachting. Fotolijstje stond al op de planning maar er kwam nu een korting en gewoon met een kort briefje. Wel dat ik het jammer vond, maarja. Daar heb ik geen reactie op gekregen. Dat hoefde ook niet, hoewel ik een bedankje voor het fotolijstje wel had kunnen waarderen.
Natuurlijk heb je een minuscule hoop, maar realistisch is het niet.

Het is beter zo. Maar ik vind niet dat je het schrijven van brieven of dergelijke helemaal uit den boze moet zetten. Dat is niet zo, maar het hangt af van de persoon, de situatie en bovenal wát je schrijft. Is het een brief met alleen maar verwijten, ja houd het dan lekker voor je.

Ach, voor ieder wat wils.
Ik zit weer in de verwerkingsdromen .... |o

Gister en eergister was het overigens onze 9-jaar-geleden-breakup. Heel gek, toen nooit het besef gehad dat we uiteindelijk een herkansing kregen en daar bijna 11 maanden van maakte. Niet zonder slag en stoot, maar ik mis mijn maatje wle.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 08:56

Dat snap ik Denies. Om in de woorden van Joost Klein te blijven: Misschien was het niet juist, maar ik mis ons, en ik mis thuis.

Natuurlijk ligt het aan de situatie maar ik heb brieven nog nooit iets goeds zien doen, behalve voor de schrijver zelf als een verwerking of therapie om je gevoelens en gedachten te kunnen ordenen en van je af te kunnen schrijven. Met een brief geven geef je ook verwachtingen. En als je verwachtingen hebt word je teleurgesteld.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 09:05

Suzanne F. schreef:
Dat snap ik Denies. Om in de woorden van Joost Klein te blijven: Misschien was het niet juist, maar ik mis ons, en ik mis thuis.

Natuurlijk ligt het aan de situatie maar ik heb brieven nog nooit iets goeds zien doen, behalve voor de schrijver zelf als een verwerking of therapie om je gevoelens en gedachten te kunnen ordenen en van je af te kunnen schrijven. Met een brief geven geef je ook verwachtingen. En als je verwachtingen hebt word je teleurgesteld.

Wauw! Dat is een hele mooie quote!!!!

En inderdaad. Je moet er wel zelf goed bewust van zijn of je een verwachting hebt of niet en de teleurstelling kunnen handelen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 10:02

Ik denk dat een brief schrijven heel situatie afhankelijk is.

Tja verwachtingen. Klopt. Maar als je niks doet weet je zeker dat er niks veranderd. Het is maar hoe je het bekijkt. Niet geschoten is altijd mis.

Ik ben blij dat ik 1 van mn exxen een brief heb geschreven en op de bank heb gezet. Ik heb gezegd wat ik dacht en mn voorspellingen kwamen uit. Dan heb je niet dat had ik maar….gevoel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 12:28

Zonnetje81 schreef:

Tja verwachtingen. Klopt. Maar als je niks doet weet je zeker dat er niks veranderd. Het is maar hoe je het bekijkt. Niet geschoten is altijd mis.

Ik ben blij dat ik 1 van mn exxen een brief heb geschreven en op de bank heb gezet. Ik heb gezegd wat ik dacht en mn voorspellingen kwamen uit. Dan heb je niet dat had ik maar….gevoel.

Ja maar is het aan jou om die persoon te veranderen? Is het aan jou om hem zaken in te laten zien? Met welk doel doe je het? Wat heeft het jou gebracht dat je voorspellingen uitkwamen?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 12:29

Suzanne F. schreef:
Zonnetje81 schreef:

Ja maar is het aan jou om die persoon te veranderen? Is het aan jou om hem zaken in te laten zien? Met welk doel doe je het? Wat heeft het jou gebracht dat je voorspellingen uitkwamen?

Dan hoef je nooit meer met iemand in een relatie een gesprek aan te gaan. Soms kan een brief het anders overbrengen dan in een gesprek face to face. De toon is anders, je kan niet onderbroken worden, je kan dingen niet vergeten. Er zijn zoveel redenen.

Ik zeg daarbij nergens dat ik die PERSOON wil veranderen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 12:32

Klopt. Maar met welk doel doe je het? Omdat je dan toch even gezegd wil hebben wat je wilde zeggen? Oké, en wat brengt het je? Opluchting? Kan. Maar dan hoef je hem niet te versturen.
Waarom wil je zonodig nog al je gevoelens bij die persoon neerleggen? Even nog wat erin wrijven? Of excuses maken? Of uitleg geven? Het gaat je verder niks brengen en niks veranderen. Niet voor jezelf en niet voor de ander.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 12:33

Suzanne F. schreef:
Klopt. Maar met welk doel doe je het? Omdat je dan toch even gezegd wil hebben wat je wilde zeggen? Oké, en wat brengt het je? Opluchting? Kan. Maar dan hoef je hem niet te versturen.
Waarom wil je zonodig nog al je gevoelens bij die persoon neerleggen? Het gaat je verder niks brengen en niks veranderen. Niet voor jezelf en niet voor de ander.

Hoe kan jij beoordelen of het voor een ander wel/niet oplucht om het wel/niet te verzenden?

Je draaft erg door en doet alsof jij alles wetende bent over de gevoelens en situatie van een ander. De ene situatie is de andere niet. Wellicht dat het in de ene situatie wel opgaat maar zeker niet in alle.

Suzanne F.

Re: tranen, breakups & liefdesverdriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 12:42

Ik ben zeker niet alwetend en pretendeer dat ook niet. Ik kan alleen vanuit mijn eigen ervaringen praten. Ja, ik heb die brieven ook geschreven en gestuurd maar inmiddels zie ik het heel anders. Haal kracht uit jezelf, mijn ervaring is dat die brieven je niks brengen. Ik vind het achteraf gezien een zwakte van mezelf. Wat heb ik mezelf daarmee laten kennen eigenlijk. Waarom moest ik mijn gedachten en emoties en verklaringen bij een ander neerleggen? Wat doel diende het? Ik zie het nu in ieder geval heel anders.
Doe ermee wat je wilt en anders niet, prima.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 12:46

Ik heb het bij 2 exxen gedaan en nooit zo ervaren. Maar goed dat was wel HEEL goed overwogen en met een specifiek doel. Een brief schrijven en niet verzenden zou mij niet opluchten. Daarnaast heb ik er best wel vaker een geschreven en wel verwijderd omdat die inderdaad niks zouden brengen.

Maar stellen dat een brief je NOOIT iets brengt en altijd een zwakte is vind ik echt kort door de bocht en afbreuk doen op de mensen in het topic die dat wel hebben gedaan. Althans zoals het hier wordt geschreven vind ik het heel hard overkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:25

Suzanne, sorry dat ik het zeg, maar je komt echt heel fel en veroordelend over, het mag wel iets milder/liever.. iedereen doet de dingen op zijn eigen manier.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:35

Zonnetje81 schreef:

Mee eens. Kijk wat ik al zeg, je moet geen felle brief schrijven. Maar net als mijn ex bij de eerste brief had aangegeven; dingen kwamen ineens binnen terwijl ik die al regelmatig had aangehaald. Na de brief had ie ineens wel het besef.

Dus ik ben blij dat ik het heb gedaan. Het past ook bij mij, het is niet dat ik het bij iedere ex doe (zoveel heb ik er niet :') ). Maar bij hem heb ik dat wel gedaan omdat we gewoon al niet de standaard relatie hadden. Hoewel ik me rot voel hoe het is gelopen, had ik het ook niet willen missen en ben ik heel dankbaar dat hij wel zijn hart voor me heeft open stellen. En ik ben blij dat ik de brief heb kunnen geven, dat hij het heeft gelezen en dat het hem raakte.

Verder heeft het uiteindelijk niets opgeleverd, maar ik heb mijn gevoel kunnen opschrijven en hij heeft het gelezen. Klaar.

Verliefd zijn is ook een zwakte. En ieder zijn eigen manier :)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 15:05

Als je schrijft zonder harde beschuldigen en vanuit de ik vorm kan het eigenlijk nooit fout zijn denk ik.

Maar een bepaalde hoop erbij bijvoorbeeld dat het dan goed gaat komen dat moet je niet teveel opbouwen omdat dat vaak helaas een teleurstelling wordt.

Er zullen altijd mensen zijn die wat doen met deze vorm van feedback , maar ook veel mensen die zich daardoor enorm beledigd voelen. Bij de tweede moet je je ook afvragen of zij ooit in welke vorm dan ook iets aan willen nemen en dan moet je ook maar blij zijn dat het je ex is denk ik.

Maar je eigen gevoel om dat uit te schrijven aan de ander is niks mis mee. Helemaal als een andere manier van communicatie niet werkt zoals praten. Alleen bij een brief kan het wat oneerlijk zijn als de ander niet direct een reactie kan geven. Wat ik ook wel lastig vindt is dat je iemand zijn gezichtsuitdrukking en emoties niet kunt zien omdat je er vaak niet bij bent.

Probeer alleen geen aannames te maken , dat werkt vrijwel altijd averechts. Gewoon zo feitelijk mogelijk en bij jezelf houden vanuit de ik vorm.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 17:05

Relaxed schreef:
Suzanne, sorry dat ik het zeg, maar je komt echt heel fel en veroordelend over, het mag wel iets milder/liever.. iedereen doet de dingen op zijn eigen manier.

Volgens mij praat ik uit mezelf en uit mijn eigen ervaringen. Dit is wat ik ervaren heb.
Ik vind achteraf dat ik wat sterker in mijn schoenen had mogen staan, de eer meer aan mezelf had mogen houden. Maar dat is hoe ik er nu op terugkijk.
Nogmaals, doe ermee wat je wilt en anders niet.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 18:56

Dan ga je er vanuit dat het een beschuldigende brief is of dat je een nare relatie of einde hebt gehad. Een brief kan ook in heeeeeele andere vormen worden geschreven.

Je schrijft volgens mij contine in de JE vorm en wat denk JIJ daarmee te veranderen.

Maar goed ik laat het hierbij.

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:55

Ik voel soms ook wel de neiging om heel veel te willen zeggen, maar moet mezelf er elke keer op wijzen dat hij ervoor kiest om mij niet meer in zijn leven te hebben. Dus wat ik ook zou opschrijven in een dergelijke brief, feit blijft dat hij vrijwillig geen contact zoekt, waarom zou ik dat dan alsnog doen? Ik zie het niet per se als iets zwaks, maar meer als ik die toch weer toenadering zou zoeken naar iemand die dat klaarblijkelijk niet meer wil..

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 21:02

Ik denk dat een mening hierover sowieso ver uit elkaar zal lopen. En dat mag ook. Maar ik denk dat je er een algemene mening over kan hebben maar niet over iedere situatie kan oordelen.

Mijn eerste vriend ging vreemd, ik heb ook die gesprekken perongeluk gelezen. Niet bewust naar op zoek gegaan maar ik had zijn laptop nodig voor het printen van een verslag en aangezien ik al 4x had gevraagd of hij dat kon doen, heb ik het de 5e keer zelf gedaan. Terwijl ik zijn laptop open klapte popte er een facebook gesprek op met een naam waar hij al vaker een beetje heftig over reageerde. De laatste zinnen waren, 'Ik mis het om je mooie koppie weer te zien', tsja .. beetje gek om dat te lezen en zodoende ben ik wel gaan terug lezen. Daar stond dan onder meer in hoe hij met haar had afgesproken terwijl hij gewoon op school (MBO) zou moeten zitten.
Uiteindelijk heb ik de relatie dus ook stop gezet.

Toen ik 9 maanden later mijn 1e date zou hebben met (mijn nu weer) ex, ontving ik een email van bovenstaande gozer. Dat was echt een heel jank verhaal over sorry sorry sorry en bladiebla zus en bladiebla zo. Terwijl ik weet dat hij, na onze relatie breuk, alweer terug bij z'n ex zat.

Ik kon zijn email dus ook niet waarderen en ben niet te zuinig geweest in mijn reactie. Dát vind ik dus een heel ander verhaal. Dan heeft zo'n hele brief totaal geen waarde want het is gewoon l*llen om niets. (Hoewel ik nu anders zou reageren denk ik)

Als ik kijk naar de situatie tussen mij en mijn huidige ex, hij is niet vreemd gegaan, heeft als een kat in 'het nauw' rare sprongen gemaakt en heeft zijn tekortkoming als smoes gebruikt om het uit te maken ipv te leren ervan en door te zetten. Hoe k*t ook, en hoe boos ik ook was (of soms nog ben) het is gewoon zonde en jammer. Maar als ik een brief schrijf is dat niet om sorry te zeggen of om iets goed te maken. Ik heb toen in mijn eerste brief vooral benadrukt dat er zoveel meer in hem zit dan dat hij zelf gelooft en dat we het wel gewoon flikte. Het was ook totaal geen brief om hem terug te krijgen maar ik wilde vooral mijn point of view op papier zetten omdat hij totaal niet kan beseffen dat ik gek van hem was.

Dus, voor ieder wat wils en voor iedere een andere gedachte. Als dat voor iemand werkt, dikke prima, im here for you!
(dus als je het niet wilt sturen, maar wel van je af wilt schrijven, PB staat open)

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 12:24

Nou, ik heb gisteren een (weliswaar hele korte) handgeschreven briefje gekregen hoor.. Samen met het paspoort van de hond die we samen hadden (ingewikkeld verhaal, pup was het meest bij hem maar we wilden het zoveel mogelijk samen doen, totdat hij het allemaal niet meer zag zitten omdat bij hem thuis het ineens ook gedoe was en hij er toch meer alleen voor stond dat het plan was, het werd alleen maar iets negatiefs voor hem. Eigenlijk hetzelfde als met mij..)
Maargoed, lang verhaal en de hond is nu dus bij mij, ik zag er tegenop om hem te gaan appen dat ik haar paspoort nog nodig had. Dat hoeft nu dus niet meer, maar het briefje wat erbij zat maakte me wel verdrietig. Heel formeel, dat ik het paspoort nodig had wat ik ook zou beslissen (haar houden was eigenlijk geen optie voor de rest bij mij thuis), dat hij de verzekering stop ging zetten, en het eindigde met ‘groetjes’..

We hebben nu het langst van alle voorgaande breakups niet gepraat, nu een maand, en dat hij nu écht nog steeds helemaal achter die keuze staat, er niks meer mee te maken wil hebben, dat vind ik nog steeds heel moeilijk accepteren na voorgaande keren dat hij wél erg spijt bleek te hebben van zijn keuze.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 14:07

LaScar schreef:
Nou, ik heb gisteren een (weliswaar hele korte) handgeschreven briefje gekregen hoor.. Samen met het paspoort van de hond die we samen hadden (ingewikkeld verhaal, pup was het meest bij hem maar we wilden het zoveel mogelijk samen doen, totdat hij het allemaal niet meer zag zitten omdat bij hem thuis het ineens ook gedoe was en hij er toch meer alleen voor stond dat het plan was, het werd alleen maar iets negatiefs voor hem. Eigenlijk hetzelfde als met mij..)
Maargoed, lang verhaal en de hond is nu dus bij mij, ik zag er tegenop om hem te gaan appen dat ik haar paspoort nog nodig had. Dat hoeft nu dus niet meer, maar het briefje wat erbij zat maakte me wel verdrietig. Heel formeel, dat ik het paspoort nodig had wat ik ook zou beslissen (haar houden was eigenlijk geen optie voor de rest bij mij thuis), dat hij de verzekering stop ging zetten, en het eindigde met ‘groetjes’..

We hebben nu het langst van alle voorgaande breakups niet gepraat, nu een maand, en dat hij nu écht nog steeds helemaal achter die keuze staat, er niks meer mee te maken wil hebben, dat vind ik nog steeds heel moeilijk accepteren na voorgaande keren dat hij wél erg spijt bleek te hebben van zijn keuze.

:(:) :knuffel:
Dat is inderdaad pijnlijk. Ik kan het me voorstellen. Toch is het voor jou te hopen dat hij zich niet bedenkt.
Later, heel veel later, zal je hem er zelfs misschien dankbaar voor zijn. Dat dit voor jou een kans was om je te ontwikkelen tot een sterke zelfstandige vrouw die haar eigen toekomst bepaalt.
Dikke knuf! :knuffel:

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 14:10

Heh wat rot dat een hond hier ook nog de dupe van is. Zeker als hij ook niet bij jou kan blijven, sneu hoor!

Ik denk dat het alleen maar goed is geweest dat je een kort en bondig berichtje mee heeft gegeven. Het is niet helemaal ijskoud van hier is het paspoort zonder een bericht. Maar ergens is het ook wel goed dat hij zich waarschijnlijk echt beseft wat ie je heeft aangedaan, en dat kan je ook alleen maar als iets positiefs zien. Gaat het voor jou niet makkelijker maken natuurlijk.
Dikke knuffel!

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 15:39

Ik kom ook weer even onder mijn steen vandaan.
Toevallig kwam ik ergens de volgende tekst tegen:

“Mensen denken dat het het ergste is om iemand te verliezen van wie ze houden..
Ze hebben het mis. Het ergste is om jezelf te verliezen terwijl je te veel van iemand houdt, en vergeten dat je zelf ook belangrijk bent”

En natuurlijk klinkt dat makkelijker dan dat het is. Ook ik heb er nog steeds last van dat ik ben ingeruild(ik kan het niet anders zeggen) voor een andere vrouw. Inmiddels kan ik zien dat juist dat, het allerbeste is wat me is overkomen. En nog geeft het me af en toe verdriet en vooral onbegrip, het heeft me ook een “escape” gegeven van iets wat achteraf toch ergens van binnen niet helemaal goed voelde.

En ik gun het jullie allemaal om je vrij te voelen en naast het verdriet en het gemis de kans te grijpen om opnieuw te beginnen. En dat, omdat jullie het allerbeste verdienen! En dat betekend niet dat verdriet er niet mag zijn.

Een brief is denk ik vooral helend voor de schrijver. Als je het gevoel hebt dat het juist is om te doen, dan moet je het vooral doen. Soms kan het fijn zijn als afsluiting. Maar, zoals al is genoemd, is het beter geen verwachtingen te hebben.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 16:18

Ooh mooie quote wabisabi. En suuuper herkenbaar. Ik kreeg deze week een prachtig kerstkaartje van familie met oa de tekst dat dit jaar vast niet mijn herinnering gaat als een fijn jaar. Maar ergens doet het dat wel. De eerste helft van dit jaar geef ik een 1, maar de tweede helft een 9. En dat maakt niet gemiddeld een 5. Het is echt vreselijk küt maar mij heeft het ook echt wat moois (mezelf!!) teruggegeven.

De quote die Suzanne F van Joost Klein aanhaalde vind ik ook treffend. Ik mis ‘ons’ en het oude thuis enorm. Maar ik zie ook dat het goed is dat dat niet meer bestaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 17:09

Aah lascar, wat rot om dan zo'n kort en bijna zakelijk briefje te krijgen :(:) Aan de andere kant hoop ik ook dat het jou weer een stukje kracht geeft om het achter je te laten en hem weer een beetje meer los te kunnen laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 17:12

leeslampje schreef:
Ooh mooie quote wabisabi. En suuuper herkenbaar. Ik kreeg deze week een prachtig kerstkaartje van familie met oa de tekst dat dit jaar vast niet mijn herinnering gaat als een fijn jaar. Maar ergens doet het dat wel. De eerste helft van dit jaar geef ik een 1, maar de tweede helft een 9. En dat maakt niet gemiddeld een 5. Het is echt vreselijk küt maar mij heeft het ook echt wat moois (mezelf!!) teruggegeven.

De quote die Suzanne F van Joost Klein aanhaalde vind ik ook treffend. Ik mis ‘ons’ en het oude thuis enorm. Maar ik zie ook dat het goed is dat dat niet meer bestaat.

Mooi dat je er ook al zo naar kunt kijken *D Ik geef mijn jaar ondanks alles ook nog gewoon een 8 hoor :j Heb zoveel mooie dingen gedaan, werk liep lekker, heb liefde ervaren dus weet dat het nog bestaat.. zelfs onze relatie kan ik nu zien als een wijze les waar ik alleen maar beter uit kom :j Voor volgend jaar ook al zoveel leuke dingen staan, kijk er naar uit <3