Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
prompter schreef:Hoe weet jij dat, dat de merrie er geen last van heeft? In een ander topic laat je weten dat je alleen wetenschappelijke onderzoeken gelooft, dan ben ik nu heel benieuwd naar je bronnen
pjer schreef:deze week... mijn man is skiien,ik alleen thhuis. ik zou lekker elke dag alleen met ons paard aan de slag kunnen. maar ik kreeg griep. heel fijn.. not. dus uiteindelijk 2x naar stal geweest voor een kriebel en een wortel te geven en verder niet (stal is 30minuten met de auto). voor vandaag met een stalgenoot afgesproken. want ik vind dat het beter gaat en ach met zijn tweeen is het ook makkelijker, maar nu hebik weer last van een hypo/late dumping. terwijl ik me eettechnisch heel netjes gedragen heb vandaag en echt nog niets zoets op heb. dus ikvoel me gammel en zit te trillen. nouja nog 30 minuten en dan ga ik toch op pad. ik neem wel wat noodeten mee.
wyoming schreef:Vandaag was nl doet op scouting, waar het vorig jaar echt super geregeld was, was het dit jaar echt een ongeregeld zooitje. “Ja doe maar wat”
Fly_high schreef:prompter schreef:Hoe weet jij dat, dat de merrie er geen last van heeft? In een ander topic laat je weten dat je alleen wetenschappelijke onderzoeken gelooft, dan ben ik nu heel benieuwd naar je bronnen
Moeten mensen die het zielig vinden ook een bron hebben of is zielig vinden dan wel genoeg
Frustrerend genoeg valt er geen nuttige cijfers te vinden mbt sterfte van drachtige merriesalleen veulen sterfte en verwerping. Maar durf obv biologische kenmerken van beide diersoorten nog steeds te gokken dat dracht en bevalling minder impact hebben op merries dan op vrouwen, vrouwen zijn daar echt onwijs slecht in met alleen nog hyenas als noemenswaardige concurrentie onder de zoogdieren.
Maaaaar ik heb verschillende onderzoeken gevonden mbt "wilde" paarden in VS en daaruit blijkt dat slechts 60-85% merries ouder dan 2 drachtig zijn (met hoogste percentage drachten in merries tussen 6 en 15 en laagste in 2 jarige). Dus jaarlijks een veulen is minder gebruikelijk en natuurlijk dan ik dacht, I stand correctedvooral voor jonge merries is het blijkbaar best een ding.
Het is wel lastig om die paarden te vergelijken met gedomesticeerde paarden die betere voeding, medische zorg etc krijgen. En anderzijds lastig om gevolgen van jaarlijks dracht objectief te vergelijken met gevolgen van om de x jaar fokken gezien die merries dan weer meestal ingezet worden in de sport of iig onder het zadel, en zijn dus niet geschikt als controlegroep.
Tl dr: ik vind het niet zielig, maar heb geen sterk wetenschappelijk bewijs, ieder zijn mening
denisesilver schreef:Nu maak je me alleen maar nieuwsgierig naar de hyenas
Edit: ik snap oprecht niet waarom sommige mensen blijven proberen te dekken met merries en er maar hormonen en regumate en weet ik het in pompen om ze drachtig te krijgen. Als daar een merrie uitrolt, krijgt die dan niet die slechte vruchtbaarheid van de moeder mee?
friendly schreef:Je mag alleen geen ergernissen over Bokt plaatsen, dus ik vrees dat je gewoon even een paar pagina's op je handen moet zitten.Ik erger mij op dit moment vooral aan de ellenlange discussie over merrie drachten en de manier waarop, wanneer, hoe.. En ja, dit heeft een andere bokker ook aangegeven en toen was “we gaan wel vaker langer door over iets” maar nu is het wel HEEL lang.