Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #10

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 10:48

Hoe weet jij dat, dat de merrie er geen last van heeft? In een ander topic laat je weten dat je alleen wetenschappelijke onderzoeken gelooft, dan ben ik nu heel benieuwd naar je bronnen :D

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 11:24

Collega die zich weer (geloof de 3e x dit jaar) heeft ziekgemeldt :') Op de dag dat al het management van de afdeling vrij is en het dus een beetje aankomt op mijn oplossingsgerichtheid wat betreft vervanging regelen, terwijl ik er niet voor betaald krijg. + Dat het hoe dan ook mijn probleem is, omdat ik morgen ook werk :(

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 11:58

Dat ik vanochtend een half uur bezig ben geweest om mijn auto sneeuw vrij te krijgen. En vervolgens niet gestrooid is op het industrieterrein en het parkeerterrein van mijn werk. :')

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 12:02

prompter schreef:
Hoe weet jij dat, dat de merrie er geen last van heeft? In een ander topic laat je weten dat je alleen wetenschappelijke onderzoeken gelooft, dan ben ik nu heel benieuwd naar je bronnen :D

Moeten mensen die het zielig vinden ook een bron hebben of is zielig vinden dan wel genoeg :P

Frustrerend genoeg valt er geen nuttige cijfers te vinden mbt sterfte van drachtige merries :\ alleen veulen sterfte en verwerping. Maar durf obv biologische kenmerken van beide diersoorten nog steeds te gokken dat dracht en bevalling minder impact hebben op merries dan op vrouwen, vrouwen zijn daar echt onwijs slecht in met alleen nog hyenas als noemenswaardige concurrentie onder de zoogdieren.

Maaaaar ik heb verschillende onderzoeken gevonden mbt "wilde" paarden in VS en daaruit blijkt dat slechts 60-85% merries ouder dan 2 drachtig zijn (met hoogste percentage drachten in merries tussen 6 en 15 en laagste in 2 jarige). Dus jaarlijks een veulen is minder gebruikelijk en natuurlijk dan ik dacht, I stand corrected :) vooral voor jonge merries is het blijkbaar best een ding.

Het is wel lastig om die paarden te vergelijken met gedomesticeerde paarden die betere voeding, medische zorg etc krijgen. En anderzijds lastig om gevolgen van jaarlijks dracht objectief te vergelijken met gevolgen van om de x jaar fokken gezien die merries dan weer meestal ingezet worden in de sport of iig onder het zadel, en zijn dus niet geschikt als controlegroep.

Tl dr: ik vind het niet zielig, maar heb geen sterk wetenschappelijk bewijs, ieder zijn mening :)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 12:05

Bij gedomesticeerde paarden (heb ik ook geen cijfers van hoor!) komt het nog wel eens voor dat bij een merrie die eerst als fokmerrie is ingezet, het een sportcarriere in de weg zit. Maar alles is relatief, de een zal er meer last van hebben dan de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 12:20

Ons lichaam is, doordat we rechtop lopen, inderdaad veel minder geschikt voor het baren van jongen dan het lichaam van de meeste dieren.

Dat gezegd hebbende, als je sommige merries ziet die standaard ieder jaar worden leeggezogen door hun veulen, maar waar ook standaard ieder jaar zaad in gepompt blijft worden tot ze drachtig zijn, vind ik daar wel wat van. := Of geef je merrie een jaar rust om te laten bijkomen, of geef dat beest fatsoenlijk te eten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 12:45

Ik trok vanmorgen in eerste instantie mijn rijlegging verkeerd om aan. Was heel verbaasd, want het ging niet :')

Vervolgens ga ik nadat ik goed ben aangekleed het vuilnis buiten weggooien in de container. De vuilcontainer staat op een verhoging, in elk geval je moet een flinke stoep op zeg maar. Erop ging na even denken goed.

Zak weggegooid en toen moest ik er weer af. Drama ik was opeens vergeten hoe dat ook alweer moest. Gelukkig zag een voorbijganger mij twijfelen en doen die vroeg of ie kon helpen. Was ik heel erg blij mee. Tegelijkertijd vind ik het zo moeilijk waarom ik bij zoiets simpels hulp nodig heb.
De ene dag lukt dat wel en de andere dag niet dat maakt het helemaal erg, want ik weet zelf dan ook niet waar ik aan toe ben.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 13:44

deze week... mijn man is skiien,ik alleen thhuis. ik zou lekker elke dag alleen met ons paard aan de slag kunnen. maar ik kreeg griep. heel fijn.. not. dus uiteindelijk 2x naar stal geweest voor een kriebel en een wortel te geven en verder niet (stal is 30minuten met de auto). voor vandaag met een stalgenoot afgesproken. want ik vind dat het beter gaat en ach met zijn tweeen is het ook makkelijker, maar nu hebik weer last van een hypo/late dumping. terwijl ik me eettechnisch heel netjes gedragen heb vandaag en echt nog niets zoets op heb. dus ikvoel me gammel en zit te trillen. nouja nog 30 minuten en dan ga ik toch op pad. ik neem wel wat noodeten mee.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 13:59

pjer schreef:
deze week... mijn man is skiien,ik alleen thhuis. ik zou lekker elke dag alleen met ons paard aan de slag kunnen. maar ik kreeg griep. heel fijn.. not. dus uiteindelijk 2x naar stal geweest voor een kriebel en een wortel te geven en verder niet (stal is 30minuten met de auto). voor vandaag met een stalgenoot afgesproken. want ik vind dat het beter gaat en ach met zijn tweeen is het ook makkelijker, maar nu hebik weer last van een hypo/late dumping. terwijl ik me eettechnisch heel netjes gedragen heb vandaag en echt nog niets zoets op heb. dus ikvoel me gammel en zit te trillen. nouja nog 30 minuten en dan ga ik toch op pad. ik neem wel wat noodeten mee.

Pas goed op jezelf en beterschap!

Zin om muziek te maken met m'n bestie maar z'n future ex zit nog in het huis. Zo geen zin in.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 14:13

Vandaag was nl doet op scouting, waar het vorig jaar echt super geregeld was, was het dit jaar echt een ongeregeld zooitje. “Ja doe maar wat”

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 14:16

De ruitenwisser van mijn auto brak vanmorgen af door de vorst. -O-

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 14:50

wyoming schreef:
Vandaag was nl doet op scouting, waar het vorig jaar echt super geregeld was, was het dit jaar echt een ongeregeld zooitje. “Ja doe maar wat”

Hier was het ook lekker geregeld vanuit de gemeente, ik werd vorige week opeens random gevraagd of ik mee wou denken met bedenken en organiseren van activiteiten. Want jij bent zo creatief <3 kan je niet een leuke workshop geven en creatieve dingen verzinnen voor mensen om te doen. Ja leuk, maar met 1 week notice kan ik ook niet zoveel, had het dan eerder gevraagd. Daar pass ik voor, ik doe iets goed of ik doe het niet. Dat heb ik dan ook afgewezen :o
Sowieso had ik dan met spoed dingen moeten verzinnen/ontwerpen/uitvoeren/voorbeelden maken (lukt niet want chronisch pijn), groot materiaal in moeten kopen voor wie weet hoeveel mensen (wie schiet dat voor? heb ik geld dan?). Naaah... Ik pass.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 15:41

SpikkelFire schreef:
Gecondoleerd denisesilver...

Bedankt, de rest ook

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 15:50

Fly_high schreef:
prompter schreef:

Moeten mensen die het zielig vinden ook een bron hebben of is zielig vinden dan wel genoeg :P

Frustrerend genoeg valt er geen nuttige cijfers te vinden mbt sterfte van drachtige merries : alleen veulen sterfte en verwerping. Maar durf obv biologische kenmerken van beide diersoorten nog steeds te gokken dat dracht en bevalling minder impact hebben op merries dan op vrouwen, vrouwen zijn daar echt onwijs slecht in met alleen nog hyenas als noemenswaardige concurrentie onder de zoogdieren.

Maaaaar ik heb verschillende onderzoeken gevonden mbt "wilde" paarden in VS en daaruit blijkt dat slechts 60-85% merries ouder dan 2 drachtig zijn (met hoogste percentage drachten in merries tussen 6 en 15 en laagste in 2 jarige). Dus jaarlijks een veulen is minder gebruikelijk en natuurlijk dan ik dacht, I stand corrected :) vooral voor jonge merries is het blijkbaar best een ding.

Het is wel lastig om die paarden te vergelijken met gedomesticeerde paarden die betere voeding, medische zorg etc krijgen. En anderzijds lastig om gevolgen van jaarlijks dracht objectief te vergelijken met gevolgen van om de x jaar fokken gezien die merries dan weer meestal ingezet worden in de sport of iig onder het zadel, en zijn dus niet geschikt als controlegroep.

Tl dr: ik vind het niet zielig, maar heb geen sterk wetenschappelijk bewijs, ieder zijn mening :)

Nu maak je me alleen maar nieuwsgierig naar de hyenas :+

Edit: ik snap oprecht niet waarom sommige mensen blijven proberen te dekken met merries en er maar hormonen en regumate en weet ik het in pompen om ze drachtig te krijgen. Als daar een merrie uitrolt, krijgt die dan niet die slechte vruchtbaarheid van de moeder mee?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 16:02

Ik laat me even buiten die discussie verder maar dat van de hyena's is zeker interessant.

Vrouwelijke hyena's hebben ook een soort piemel. Ofja, vooral de slurf zelf er zit weinig in. Daardoor hebben ze een heel lang geboortekanaal en wordt vaak de eerste bevalling fataal voor de moeder of voor het eerst geboren jong (omdat die stikt in het geboortekanaal)

Fun fact: dat vrouwelijke hyena's een 'mannelijk' geslachtsorgaan hebben ontwikkeld komt waarschijnlijk door een verhoogd testosteron level. Dat hebben zij nodig omdat vrouwtjes boven de mannen staan (matriarchal) en dus ook groter moeten zijn dan de mannetjes.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 16:15

denisesilver schreef:
Nu maak je me alleen maar nieuwsgierig naar de hyenas :+

Edit: ik snap oprecht niet waarom sommige mensen blijven proberen te dekken met merries en er maar hormonen en regumate en weet ik het in pompen om ze drachtig te krijgen. Als daar een merrie uitrolt, krijgt die dan niet die slechte vruchtbaarheid van de moeder mee?

Denk aan een man die via zijn piemel moet bevallen, is ongeveer zo fijn als hoe het klinkt :+

Internet zegt 18% sterfte bij eerste bevalling door opengescheurd geslachtsorgaan / vastzittend jong, zelfs mensen zijn zo kansloos nog niet.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 16:51

Ik erger mij op dit moment vooral aan de ellenlange discussie over merrie drachten en de manier waarop, wanneer, hoe.. En ja, dit heeft een andere bokker ook aangegeven en toen was “we gaan wel vaker langer door over iets” maar nu is het wel HEEL lang.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 17:22

friendly schreef:
Ik erger mij op dit moment vooral aan de ellenlange discussie over merrie drachten en de manier waarop, wanneer, hoe.. En ja, dit heeft een andere bokker ook aangegeven en toen was “we gaan wel vaker langer door over iets” maar nu is het wel HEEL lang.

Goede bijdrage wel. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 17:30

friendly schreef:
Je mag alleen geen ergernissen over Bokt plaatsen, dus ik vrees dat je gewoon even een paar pagina's op je handen moet zitten. :+

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 17:43

Als ik er een waarschuwing voor krijg zou ik dat sneu vinden maar prima. Het is immers geen persoonlijke ergernis dus vind dat ik die prima mag uiten.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 17:54

Rode week is begonnen.
En ik heb me daar toch een potje buikpijn.

Vanavond mooi pijnstillers voor ik met mijn schoonmoeder op stap ga.

Dan krijg ik buikpijn van het lachen :') het is ook nooit goed haha

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 18:19

Iemand heeft met z'n trekhaak tegen mijn auto gezeten en de grill kapot gereden. Die auto is net 4 maanden oud ;( en geen briefje natuurlijk.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 18:31

Pijn in mijn nek.
Zodanig dat ik er fysiek misselijk van ben.

Gisteren te veel kilometers gereden in een auto.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 18:39

friendly schreef:

Oh jee, tranen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 18:43

Over drachtige merries gesproken. Ik ben blij dat de zon weer een keer schijnt.