Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_djoeke_

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 20:08

Dus wel echt een grote verandering Ikke.
Uit welk bouwjaar is jullie huis?
En was het lastig om bij buitenaf isoleren dakgoten en schoorsteen etc weer passend te krijgen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 20:42

_djoeke_ schreef:
Dus wel echt een grote verandering Ikke.
Uit welk bouwjaar is jullie huis?
En was het lastig om bij buitenaf isoleren dakgoten en schoorsteen etc weer passend te krijgen?

Begin '60 vorige eeuw. Houtskeletbouw.

Het is recht-toe-recht-aan maar wij hebben ook een simpel dak. Schoorsteen zit naast de nok en steekt nu net niet uit maar wordt ook niet gebruikt als schoorsteen. De kop is wel zo aangepast dat het simpel is om de schoorsteen alsnog te gebruiken voor een kachel.

Dak komt wat hoger te liggen maar dat zie je alleen omdat de betimmering (in kunststof!) aan de zijkant iets breder is dan bij de buren.

Oh, enne, check even of je nog subsidie kunt scoren. Dat leverde hier ook nog een kleine tegmoetkoming in de kosten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 17:16

Ik las dit artikel over een duurzaamheidsadviseur die zijn huis gasloos maakte en nu veel duurder uit is: https://archive.is/UIlKa

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 17:27

Raar verhaal. Gas is hartstikke duur, en ik zie geen enkele uitleg waarom die dan zo veel duurder uit zou zijn zonder gas. Misschien ten opzichte van 15 jaar geleden toen stroom en gas nog hartstikke goedkoop waren.. of met de afschrijving erin verrekend ofzo..
Maar wij stoken al jaren niet meer op gas, en ik ben met gemak 100 euro per maand goedkoper uit in de winter.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 17:33

Dat is toch ook wat hij zegt? Hij is alleen vanaf 2027 € 2700,- duurder uit, omdat de salderingsregeling vervalt en energiebedrijven terugleverkosten berekenen.
Dus helemaal geen raar verhaal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 17:34

Er staat vrij duidelijk in het stuk dat hij de afschrijving van zijn investering meeneemt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 17:35

En dat lijkt me logisch, wordt bij een auto ook gedaan. En het is nogal een investering in zijn geval.

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 18:03

Deze meneer heeft 21 zonnepanelen op zijn dak gelegd, maar dit is waarschijnlijk veel te veel tov van zijn verbruik, uitgaande van een gemiddeld huishouden. Het is volgens mij al jaren bekend dat de salderingsregeling afgebouwd zal worden en dat je geen overcapaciteit moet hebben tov je verbruik.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:21

Daar heb ik dan overheen gelezen ja.
Maar ook de afschrijving haal je er prima uit normaal gesproken. Onze zonnepanelen zijn al lang en breed afgeschreven.. en als deze meneer zich goed heeft ingelezen (wat je wel mag verwachten van een duurzaamheidsadviseur) dan ga ik er vanuit dat hij een thuisaccu heeft waarmee je kan handelen. Ik heb tabellen voorbij zien komen van mensen met accu’s die er een paar duizend euro per jaar aan verdienen en dat ding binnen 4 jaar hebben afbetaald.
Sowieso raar dat een duurzaamheidsadviseur een vast/variabel contract zou hebben in plaats van dynamisch. Dat is lang niet zo duurzaam, zeker met thuisaccu.
Blijft voor mij dus een vaag verhaal.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:30

_djoeke_ schreef:
Deze meneer heeft 21 zonnepanelen op zijn dak gelegd, maar dit is waarschijnlijk veel te veel tov van zijn verbruik, uitgaande van een gemiddeld huishouden. Het is volgens mij al jaren bekend dat de salderingsregeling afgebouwd zal worden en dat je geen overcapaciteit moet hebben tov je verbruik.

En dat is ook tevens de cruciale fout in de hele aanpak.

Maar zolang de politiek daar geen goed beleid op maakt en maar een beetje achter de commerciële kweelers aan hobbelt, zal dat ook niet goed komen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:33

Als ik kijk naar de kosten dan betaalt hij zoals het nu is 37 euro per maand aan terugleverkosten (tot 4400 kwh, tenzij hij nog veel meer afneemt en die 4400 netto overblijft, dat begreep ik niet helemaal) en dan krijg hij 15 cent per kwh terug, dus 660 euro. Dus het is ook niet niks, en het scheelt hem sowieso heel veel gaskosten. Maargoed, ik neem aan dat je als duurzaamheidasviseur ook op de hoogte bent van alle subsidies dus ik mag hopen dat hij daar goed gebruik van heeft gemaakt om die 60.000 euro te drukken. Vreemd ook dat zo'n adviseur niet weet dat zonnepanelen in de winter/op bewolkte dagen niets opleveren. Blij dat hij mijn adviseur niet was in ieder geval, hij heeft dan waarschijnlijk aan anderen ook gouden bergen beloofd :=

Zijn 21 panelen echt veel te veel ook als je hele huis gasloos is? Ik weet niet wat een huis (rijtjeshuis of vrijstaand bijvoorbeeld) alleen op stroom verbruikt eigenlijk, heeft iemand daar hier in de praktijk ervaring mee? 10 zonnepanelen zijn aardig normaal om je stroomverbruik op te vangen, nog eens 11 erbij om het gasverbruik/verwarming te vervangen lijkt me niet raar maar ik weet het niet.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:42

Misschien zijn die panelen berekend op zijn jaarverbruik? Zo hebben wij dat wel gedaan. Daardoor zijn we nu €80-90 per maand meer kwijt door de terugleverkosten.

Zodra de salderingsregeling stopt komt er hier een apparaat tussen die de zonnepanelen uitschakelt als er stroom over is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 21:11

Zonde om je panelen uit te schakelen. Bij een dynamisch contract krijg je gewoon de beursprijs uitbetaald voor je teruggeleverde stroom, en dan kun je de panelen nog altijd laten uitschakelen bij negatieve prijzen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 21:37

Wij hebben 24 zonnepanelen, warmtepomp, zonnecollectoren+boiler.
Man rijd plug in hybride, ik volledig electrisch.
Betaal €215 p.m aan Vattenfall.
Geloof dat we zelfs geld terug krijgen op de jaarafrekening.

Edit: we wonen vrijstaand, 5 personen.
Hebben ook nog 2 airco's.
En even gekeken, wij verbruiken 10275 kw aan stroom.
We krijgen nu bijna 900 euro terug.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 22:09

Wij hebben 21 zonnepanelen en wel wat overschot, maar niet enorm. Kwam ook doordat we de zonnepanelen hadden voordat de warmtepomp en elektrische auto er waren, dus we moesten inschatten wat het verbruik zou worden en we zitten eronder.

We koken alleen nog wel op gas en hebben geen airco.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 04:22

Wij hebben 29 panelen, maar we hebben wel ook twee EV’s en stoken met airco, koken op inductie.. Wij hebben alleen in de zomer heel soms wat overproductie. Gas hebben we alleen nog om te douchen en warm water in de keuken.

Ik betaal nu gemiddeld zo’n €65 per maand voor stroom en gas, en daarmee rijden we ook nog bijna 40.000km/jaar.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 05:30

Hier huurwoning en betaal niets voor zonnepanelen dus die zitten verwerkt vermoedelijk gewoon in m'n huur :')
Overigens heb ik vorig jaar voor 3 jaar nog afgesloten met salderingsregeling dus voor nu nog even prima en krijg nog geld terug per kwh.
Overigens heb ik er een simpele grote knop op zitten die ik om kan draaien en dan zet ik hem uit. Ik slaap op de voorzolder en als de zon gaat schijnen word ik in de zomer wakker van systeem wat aanspringt. Dus ik zet die uit en aan met naar bed gaan. Dus vooralsnog als het echt drama gaat worden t.z.t. dan gaat hij maar gewoon uit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 06:33

Ik vind het soms ook wel wat lastig hoor met zonnepanelen.

Sowieso is het volgens mij behoorlijk ingewikkeld voor de doorsnee consument om te doorzien wat het nu precies kost / oplevert vanwege de onduidelijkheid met die beursprijzen / boetes / negatieve prijzen / teruglever vergoeding / salderingsregeling die er af gaat... en dan nog de dynamische prijzen in de mix... je ziet dan toch dat mensen het niet meer doorzien en er veel klok / klepel situaties ontstaan :=

En dat je dan ook dat probleem hebt van in de winter nauwelijks iets opwekken met je panelen...terwijl je dan wèl juist meer stroom nodig hebt voor je warmtepomp... want hoe moet je dat nou weer opvangen :?

Wij hebben er nog zonnepanelen bij laten leggen voor het elektrische lease Peugeotje, dan is het de vraag hoeveel panelen doe je. Je gaat dan toch rekening met de toekomst houden, dat er vast ooit nog wel een keer een 2e EV bij komt en sowieso binnen enkele jaren een warmtepomp, als je weer wat gespaard hebt...

En als je die extra zonnepanelen op je systeem aan wilt sluiten, zal je wel een omvormer moeten hebben die die extra panelen er bij kan hebben. Dus dan doe je het maar alvast.... die over-capaciteit kan je in de tussentijd dan mooi terugleveren om je steentje bij te dragen aan de energie-transitie en je panelen sneller terug te verdienen *\o/*

En dan blijkt 2x met je ogen knipperen later dat je een teruglever boete moet gaan betalen.... -O-
Ik kan me wel voorstellen dat veel mensen dat een naaistreek vinden... zit je daar nou je best voor te doen... -O-

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:22

Ik hoor van VVE's dat ze ook een beetje de handdoek in de ring gooien vwb zonnepanelen op flats.
Zelf zou ik het nog wel willen laten leggen, ik mag van de VVE voor mijn appartement (dus op een vierde van het dak :') ) panelen leggen. maar hoe dat met aanleggen en installeren gaat, is mij een raadsel. Sowieso om een betrouwbare zonnepanelenlegger te vinden. Maar het dak wordt eerst opgeknapt, dus voor die tijd leg ik sowieso niks.
Warmtepompen en airco's kunnen hier niet.

Voor mn moeder heb ik laatst gekeken voor een electrische geiser, maar daar lees je ook over dat het zonder zonnepanelen (en die liggen daar niet) duurder is dan de gas geiser die ze nu heeft (en die er uiteindelijk toch uit moet), en hoe ik dat moet gaan regelen weet ik ook nog niet. Misschien dat een energiecoach daar iets voor weet

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:44

Grainey schreef:
Als ik kijk naar de kosten dan betaalt hij zoals het nu is 37 euro per maand aan terugleverkosten (tot 4400 kwh, tenzij hij nog veel meer afneemt en die 4400 netto overblijft, dat begreep ik niet helemaal) en dan krijg hij 15 cent per kwh terug, dus 660 euro. Dus het is ook niet niks, en het scheelt hem sowieso heel veel gaskosten. Maargoed, ik neem aan dat je als duurzaamheidasviseur ook op de hoogte bent van alle subsidies dus ik mag hopen dat hij daar goed gebruik van heeft gemaakt om die 60.000 euro te drukken. Vreemd ook dat zo'n adviseur niet weet dat zonnepanelen in de winter/op bewolkte dagen niets opleveren. Blij dat hij mijn adviseur niet was in ieder geval, hij heeft dan waarschijnlijk aan anderen ook gouden bergen beloofd :=

Zijn 21 panelen echt veel te veel ook als je hele huis gasloos is? Ik weet niet wat een huis (rijtjeshuis of vrijstaand bijvoorbeeld) alleen op stroom verbruikt eigenlijk, heeft iemand daar hier in de praktijk ervaring mee? 10 zonnepanelen zijn aardig normaal om je stroomverbruik op te vangen, nog eens 11 erbij om het gasverbruik/verwarming te vervangen lijkt me niet raar maar ik weet het niet.

Ja, beetje afhankelijk uiteraard van de capaciteit van de panelen, maar 21 panelen is erg veel.
Niet helemaal vergelijkbaar, want ik heb vervangende nieuwbouw gedaan ipv proberen een oud huis te isoleren. Ik heb in totaal 15 panelen (8 op de schuur, had ik al, en 7 op het huis). Mede vanwege het aflopen van de salderingsregeling zijn er niet onnodig veel panelen op het huis gelegd.
Ik verbruik in een jaar ca. 5000 kWh en ik wek ca. 4000 kWh op. Mijn panelen liggen oost/zuid-oost, dus niet vol op het zuiden. Ik heb een dynamisch contract.
Ik betaal nu ongeveer 25 euro per maand aan stroom (1000 kWh * 30 cent / 12). In mijn oude huis (prijzen 2022) betaalde ik 250 euro per maand aan gas en stroom. En dan zat 's winters bij 15°C. En nu bij 19-20°C.
Mijn auto rijdt nog volledig op fossiel.
Kanttekening: ik woon alleen en werk full-time, dus ik gebruik weinig warm water voor douchen e.d. Het verbruik voor een gezin zal wat hoger liggen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 13:06

Hier toevallig ook 21 panelen (480wp geloof ik) en die leveren een treurige 7000kWh per jaar op vanwege grote bomen rondom het huis. In een meer open landschap zouden ze rond de 8000kWh moeten opbrengen. Ik weet niet of het voldoende gaat zijn, we zitten sinds januari op een verbruik van 5800kWh incl tegen de 500kWh voor het opladen van de (hybride) auto. Maar ondanks dit alles denk ik dat we tegen de 500 euro betalen dit jaar aan stroom omdat het terugleveren nou eenmaal tegen lagere tarieven gaat. Dat is voor een gezin van 4p in een ~135m2 vrijstaand huis.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:32

ClaudiaHS schreef:
Wij hebben 24 zonnepanelen, warmtepomp, zonnecollectoren+boiler.
Man rijd plug in hybride, ik volledig electrisch.
Betaal €215 p.m aan Vattenfall.
Geloof dat we zelfs geld terug krijgen op de jaarafrekening.

Edit: we wonen vrijstaand, 5 personen.
Hebben ook nog 2 airco's.
En even gekeken, wij verbruiken 10275 kw aan stroom.
We krijgen nu bijna 900 euro terug.

Dus dan kom je ongeveer op 140 euro per maand. Vind ik eerlijk gezegd nog veel.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 19:33

Zijn er hier mensen die zonnepanelen met batterijen gebruiken? Dus opslaan voor eigen gebruik? Wat is jullie ervaring hiermee?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:43

Wij hebben een zelfbouw accu op onze boot, en zijn van plan om er ook een in huis te gaan plaatsen.
Dat wordt dan wel een accu die ook kan terugleveren en 'handelen'.
De kant-en-klare thuisaccu's zijn nog vrij duur en wat minder flexibel.
Ik wil de accu vooral om meer zelfvoorzienend te zijn, offgrid te kunnen bij stroomuitval, en duurzaamheid vind ik ook belangrijk, dus het gebruiken van zo veel mogelijk eigen zonne-energie.. en dat we er nog wat aan verdienen uiteindelijk is vooral leuk meegenomen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:55

pmarena schreef:
Ik vind het soms ook wel wat lastig hoor met zonnepanelen.

Sowieso is het volgens mij behoorlijk ingewikkeld voor de doorsnee consument om te doorzien wat het nu precies kost / oplevert vanwege de onduidelijkheid met die beursprijzen / boetes / negatieve prijzen / teruglever vergoeding / salderingsregeling die er af gaat... en dan nog de dynamische prijzen in de mix... je ziet dan toch dat mensen het niet meer doorzien en er veel klok / klepel situaties ontstaan :=

En dat je dan ook dat probleem hebt van in de winter nauwelijks iets opwekken met je panelen...terwijl je dan wèl juist meer stroom nodig hebt voor je warmtepomp... want hoe moet je dat nou weer opvangen :?

Wij hebben er nog zonnepanelen bij laten leggen voor het elektrische lease Peugeotje, dan is het de vraag hoeveel panelen doe je. Je gaat dan toch rekening met de toekomst houden, dat er vast ooit nog wel een keer een 2e EV bij komt en sowieso binnen enkele jaren een warmtepomp, als je weer wat gespaard hebt...

En als je die extra zonnepanelen op je systeem aan wilt sluiten, zal je wel een omvormer moeten hebben die die extra panelen er bij kan hebben. Dus dan doe je het maar alvast.... die over-capaciteit kan je in de tussentijd dan mooi terugleveren om je steentje bij te dragen aan de energie-transitie en je panelen sneller terug te verdienen *\o/*

En dan blijkt 2x met je ogen knipperen later dat je een teruglever boete moet gaan betalen.... -O-
Ik kan me wel voorstellen dat veel mensen dat een naaistreek vinden... zit je daar nou je best voor te doen... -O-

De zonnepanelen wereld is niet voor niets ingestort.
Veel mensen willen ze niet eens meer hebben.