Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:13

Met open Huizendag kun je wel laagdrempelig kijken, maar ook vaak maar een keer, dan loop je dus met veel mensen tegelijkertijd door een huis en moet je eigenlijk daarmee je beslissing nemen. Voor iets van zoveel geld en waar je hoopt dan gelukkig te kunnen worden. Ik zou wel willen dat banken eisen dat je 2 twee keer een huis bekijkt voor zo'n grote Financiële beslissing

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:35

Joltsje schreef:
tanx. qua aankoopmakelaar wel iemand op het oog eventueel.

mijn man zit in de hypotheken, dus die kan dat zelf berekenen (maar als het officieel is, wel ff een collega van hem nodig). en overwaarde op ons eigen huis is ook wel handig :).

en klopt, zelfs in onze regio is dit niet mega duur.
hele schuur zit wel vol met asbest, dus daar moeten we op den duur wat mee

Als er veel interesse is is de kans groot dat je voor een bepaalde dag moet bieden. Heb je daar al naar gevraagd? Als ik je één advies mag geven (want wat een pareltje dit huis!) zorg dat je goed bent voorbereid. Die aankoopmakelaar heeft het ook enorm druk en je moet dan al mazzel hebben als die op korte termijn nog kan. Ga dat soort dingen nu regelen. Laat je tijdig adviseren over een passend bod en wat je kán bieden. In deze markt is een goede voorbereiding echt het halve werk.

Over overbieden zou ik mij niet al te druk maken (mits je dat kan betalen natuurlijk). Dikke kans dat de huizenprijzen over 20 jaar nog veel hoger zijn (vergelijk maar met 20 jaar terug) dus dat krijg je er wel uit als je er lang blijft wonen.
Heel veel succes gewenst, ben benieuwd!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:47

Joltsje schreef:
en klopt, zelfs in onze regio is dit niet mega duur.
hele schuur zit wel vol met asbest, dus daar moeten we op den duur wat mee

Mooi dat je dat wel had gezien, de kosten daarvan zullen fiks zijn gezien de grootte van de schuur.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:42

Joltsje schreef:
ooh ik kom zo ff binnenvallen.,

afgelopen dinsdag bij een huis wezen kijken.
we zijn niet actief op zoek, maar dit was zo'n huis waar je dan langs rijdt en denkt "als dit ooit te koop komt" en nu staat het zomaar te koop.

18 bezichtigingen zijn er gepland en mensen op de wachtlijst. vandaag gebeld of we nog een 2e keer konden kijken, kon nog net. ergens vanmiddag.

maar jeetje mina zeg. je moet dus eigenlijk beslissen op een bezichtiging van 30 minuten. waarbij het ook nog eens de eerste indruk is. met een paard vind ik dat soms als pittig, dat je denkt. hoe moet ik nu weten of dit het goeie is. laat staan een huis. tsjonge jonge.

wat zijn jullie ervaringen hier in?
en qua bieden? ik zal ff een link sturen. huis staat in noord Friesland. wordt tegenwoordig ook gewoon overboden hier. ik kan dat eigenlijk geestelijk niet. en al helemaal niet met een mega bedrag.

huis is wel echt perfect. gewoon huis met stal, stukje land en paardenbak. geen dikke boerderij, want we zijn niet echte boeren. het huis staat wel aan een drukke weg. onze woonwijk en dus ook school van de kids is nog steeds het dichtsbijzijnde en dat maakt het ook wel echt perfect.

plan is om zelf 2 paarden er te houden en 2 in pension.
maar hoe dan ook, ik wordt nu wat zenuwachtig, want ik denk echt dat er vet wordt overboden. dus ja hoe graag willen we het en wat voor bod gaan we doen?

https://www.funda.nl/detail/koop/damwal ... /89522508/
(ik mag deze link wel delen toch?)

7 ton voor zo een perceel en huis!! Koopje zeg ik- (regio duur west nederland)

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 17:05

knollentuin schreef:
Joltsje schreef:
ooh ik kom zo ff binnenvallen.,

afgelopen dinsdag bij een huis wezen kijken.
we zijn niet actief op zoek, maar dit was zo'n huis waar je dan langs rijdt en denkt "als dit ooit te koop komt" en nu staat het zomaar te koop.

18 bezichtigingen zijn er gepland en mensen op de wachtlijst. vandaag gebeld of we nog een 2e keer konden kijken, kon nog net. ergens vanmiddag.

maar jeetje mina zeg. je moet dus eigenlijk beslissen op een bezichtiging van 30 minuten. waarbij het ook nog eens de eerste indruk is. met een paard vind ik dat soms als pittig, dat je denkt. hoe moet ik nu weten of dit het goeie is. laat staan een huis. tsjonge jonge.

wat zijn jullie ervaringen hier in?
en qua bieden? ik zal ff een link sturen. huis staat in noord Friesland. wordt tegenwoordig ook gewoon overboden hier. ik kan dat eigenlijk geestelijk niet. en al helemaal niet met een mega bedrag.

huis is wel echt perfect. gewoon huis met stal, stukje land en paardenbak. geen dikke boerderij, want we zijn niet echte boeren. het huis staat wel aan een drukke weg. onze woonwijk en dus ook school van de kids is nog steeds het dichtsbijzijnde en dat maakt het ook wel echt perfect.

plan is om zelf 2 paarden er te houden en 2 in pension.
maar hoe dan ook, ik wordt nu wat zenuwachtig, want ik denk echt dat er vet wordt overboden. dus ja hoe graag willen we het en wat voor bod gaan we doen?

https://www.funda.nl/detail/koop/damwal ... /89522508/
(ik mag deze link wel delen toch?)

7 ton voor zo een perceel en huis!! Koopje zeg ik- (regio duur west nederland)

Dit dus, bizar :')

Maar ook ik zou een aankoopmakelaar adviseren, zij kennen de markt daar goed én kunnen vaak de verkopend makelaar ook vrij goed uithoren.

En het schijnt (heb ik van horen zeggen) dat je vaak ook serieuzer genomen wordt met aankoopmakelaar. Het is schijnbaar fijner om "op niveau" te praten :')

Faniek

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 18:19

@ Joltsje
Wat een huis idd en wat een plek. De markt is gewoon enorm lastig en raar. Wij hebben ook met spoed destijds een aankoopmakelaar in handen genomen en die heeft ons bij de eerste huizen met beide benen op de grond gehouden, zeker omdat het relatief normale huizen waren zijn we daar erg blij om. Lees als je daar flink gaat overbieden is de waarde niet zomaar die kant op. Terwijl dit soort huizen echt wel huizen zijn die denk ik altijd meer waar gaan worden.

Inmiddels na drie kwart jaar zoeken hebben wij een fantastische plek gevonden, maar ook daar mega veel bezichtigingen weer en heel vaak op Funda bewaard (vaker nog dan het huis wat jij noemt) en toch adviseerde onze aankoopmakelaar een stuk minder te bieden dan wat wij dachten wat nodig was. Ook mbt waarde in de omgeving en we waren toch de hoogste bieder en zijn het geworden (vrijstaande woning met nog aardige ruimte voor de honden, aan het bos). Kortom het is enorm lastig, maar wij hebben veel aan onze aankoopmakelaar gehad. Hij zat elke bieding er goed bij in de buurt wat hij verwachte, maar adviseerde ook met beide benen op de grond te blijven en mee te gaan met een lager bod dan hij verwacht waar het weg voor zou gaan. Alleen het eerste huis zat hij ver onder, maar die is te bizar hoog weggegaan (Twee-onder-een-kapwoning).

Ik vond het in ieder geval het hele zoeken en bieden heel bijzonder en voor ons was er niet echt een pijl op te trekken bij veel kijkers/weinig kijkers en of veel bewaard op Funda/weinig bewaard hoeveel er echt werd geboden. Onze aankoopmakelaar heeft daar toch de beste informatie over gegeven.

Heel veel succes!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 22:32

Wij hadden vandaag de overdracht van ons nieuwe huis bij de notaris.
Helemaal happy!
Morgen beginnen met schilderen enz.
Eind oktober is de overdracht van onze huidige woning.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 22:51

gillian schreef:
Helemaal happy!

*\o/* *\o/*
Gefeliciteerd!!

Gaan jullie enkel cosmetische dingen doen of ook nog grotere klussen?
Die maand is zo voorbij waarschijnlijk :+

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 23:00

Dankjewel! *\o/*
Alleen schilderen en muren texen.
En dan de garage ombouwen naar trimsalon *\o/*
Dat is wel een klus. Voordeel is dat ik mijn mobiele trimsalon op de oprit kan zetten en toch kan werken.
Nu een week vrij, dan een week een beetje werken en daarna herfstvakantie en ook vrij. Nieuwe huis is 5min verderop, ook handig :D

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:57

Faniek jij bent toch in mijn omgeving gaan wonen?
Wil je in pb laten weten wie je aankoop makelaar was?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 15:35

gillian schreef:
Helemaal happy!

Gefeliciteerd! Succes met het verhuizen.

Bij ons nog een maandje voordat we de sleutel krijgen. De keuken en badkamer zijn besteld en meerdere bedrijven hebben we al opdracht gegeven voor werkzaamheden. We doen heel veel zelf, maar bepaalde zaken is geen tijd voor of kun je imo gewoonweg niet zelf. De planning is heel erg strak, dus ben benieuwd of de puzzelstukjes van de planning juist terecht gaan komen _O-

Van het weekend hebben we ook al de nieuwe vloer gekocht en opgehaald bij een magazijn uitverkoop van o.a. de Bommel. We hebben in ons huidige huis een visgraat PVC vloer, maar dat bevalt helaas niet. Echt veel te gevoelig voor krassen, ondanks dat het een zware kwaliteit vloer is. Dus voor het nieuwe huis hebben we gekozen voor (waterbestendig) laminaat in brede rechte planken.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 23:38

Oeh, nieuw huis op 5 minuten klinkt wel heel handig Gillian :j. Ik heb vandaag de verkoper/buurman gebeld of hij even wat voor me op wilde meten zodat ik geen uren in de auto hoefde te zitten _O-

Leuk Mavantos! Klinkt allemaal goed gepland ~~}>
En ik denk dat ik even moet Googlen naar waterdicht laminaat, nog nooit van gehoord :')

Ik ben echt met verschrikkelijke dingen bezig. Zoektocht naar een 2de hands keuken en waar ik al een paar dagen aan het "zeiken" was dat mensen echt hele rare indelingen maken, is manlief daar nu gelukkig ook achter...
Geen maten erbij, of dat bij contact de prijs ineens veel hoger blijkt en weet ik het allemaal... Wat een verschrikking |o
En op zoek naar een goedkoop dressoir, dat helpt ook niet mee bij mijn vertrouwen in de mensheid :+

Maar ik heb al verf :Y). Had ik dure verf voor het huidige huis gekocht, want wie wist hoelang dat nog mee moest gaan... Heb ik nu toevallig dezelfde in een heel iets mindere versie (qua schrobkwaliteit) voor weinig op de kop kunnen tikken, dus die gaat hier op de muur en dan gaat de dure mooi mee :j

Spoiler:
Waarschijnlijk gaan we ontdekken dat de muren helemaal niet beschilderbaar zijn nadat het behang eraf is :+

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 09:36

Bielsje schreef:
Oeh, nieuw huis op 5 minuten klinkt wel heel handig Gillian :j. Ik heb vandaag de verkoper/buurman gebeld of hij even wat voor me op wilde meten zodat ik geen uren in de auto hoefde te zitten _O-

En ik denk dat ik even moet Googlen naar waterdicht laminaat, nog nooit van gehoord :')

Ik ben echt met verschrikkelijke dingen bezig. Zoektocht naar een 2de hands keuken en waar ik al een paar dagen aan het "zeiken" was dat mensen echt hele rare indelingen maken, is manlief daar nu gelukkig ook achter...
Geen maten erbij, of dat bij contact de prijs ineens veel hoger blijkt en weet ik het allemaal... Wat een verschrikking |o
En op zoek naar een goedkoop dressoir, dat helpt ook niet mee bij mijn vertrouwen in de mensheid :+

Maar ik heb al verf :Y). Had ik dure verf voor het huidige huis gekocht, want wie wist hoelang dat nog mee moest gaan... Heb ik nu toevallig dezelfde in een heel iets mindere versie (qua schrobkwaliteit) voor weinig op de kop kunnen tikken, dus die gaat hier op de muur en dan gaat de dure mooi mee :j

Spoiler:
Waarschijnlijk gaan we ontdekken dat de muren helemaal niet beschilderbaar zijn nadat het behang eraf is :+

Moet het behang eraf? Als het nog netjes is, is eroverheen schilderen vaak een slimmer plan.

Wij gaan woe weer kijken, ben benieuwd.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 09:45

Bielsje schreef:

Spoiler:

Je zou ook nog eens bij Ikea kunnen kijken voor een keuken. De aannemer die geholpen heeft bij onze huidige woning gaf aan dat die kwalitatief erg goed zijn.

Het laminaat wat wij gekocht hebben zou je ook in de badkamer kunnen leggen. Dat gaan wij niet doen, maar we leggen het laminaat ook in de keuken en hebben twee honden. Dan vind ik het wel fijn dat het laminaat wat vocht kan hebben zonder direct bang te zijn dat het bol gaat staan.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 09:52

Wij hebben idd ook een ikea-keuken. Wel met een granieten blad van de steenboer, een kokendwaterkraan en een kookplaat en gootsteen van een andere winkel. Prachtig geworden, al zeg ik het zelf.

En ik geloof niet in waterdicht laminaat. Dweilen met een vochtige doek kun je het altijd, maar plasjes water erop moet je toch echt meteen weghalen. En ik vind ons pvc vele malen krasvaster dan laminaat eigenlijk.

Ons eventuele nieuwe huis is voorzien van leisteen. Dat vind ik leeeeeeelijk, maar wel oerdegelijk. Dus wellicht mag het blijven liggen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 09:59

Spannend Tink89!
Als het behang laten zitten ook maar een heel klein beetje een optie was dan had ik dat absoluut gedaan _O-

Het is dus ook niet glad Mavantos? Wij willen een klik vloer kopen voor de toekomstige bovenverdieping, en een groot gedeelte daarvan leggen we tijdelijk beneden in de huidige woning. En een ikea keuken klinkt misschien goedkoop, maar we zoeken goedkoop goedkoop goedkoopst :Y)
Liefst onder de 1500 euro incl apparaten. Het is maar voor 5 jaar (hoop ik) en het hoeft niet mooi te zijn, maar wel functioneel. Ik had niet gedacht dat daar zoveel uitdaging in zat :+

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 10:02

En via marktplaats tweedehands?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 10:21

Bielsje schreef:
Spannend Tink89!
Als het behang laten zitten ook maar een heel klein beetje een optie was dan had ik dat absoluut gedaan _O-

Het is dus ook niet glad Mavantos? Wij willen een klik vloer kopen voor de toekomstige bovenverdieping, en een groot gedeelte daarvan leggen we tijdelijk beneden in de huidige woning. En een ikea keuken klinkt misschien goedkoop, maar we zoeken goedkoop goedkoop goedkoopst :Y)
Liefst onder de 1500 euro incl apparaten. Het is maar voor 5 jaar (hoop ik) en het hoeft niet mooi te zijn, maar wel functioneel. Ik had niet gedacht dat daar zoveel uitdaging in zat :+

Wat is je opstelling voor je keuken? En in welke regio zoek je?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 10:30

Ik zou inderdaad ook marktplaats in de gaten houden. Wij hebben bij de verbouwing de oude keuken op gratis afhalen gezet, maar zelf demonteren en alles meenemen in een specifieke week. Was echt nog een degelijke keuken waar iemand nog makkelijk 5 jaar mee verder had gekund.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 10:55

Tink89 schreef:
Wij hebben idd ook een ikea-keuken. Wel met een granieten blad van de steenboer, een kokendwaterkraan en een kookplaat en gootsteen van een andere winkel. Prachtig geworden, al zeg ik het zelf.

En ik geloof niet in waterdicht laminaat. Dweilen met een vochtige doek kun je het altijd, maar plasjes water erop moet je toch echt meteen weghalen. En ik vind ons pvc vele malen krasvaster dan laminaat eigenlijk.

Ons eventuele nieuwe huis is voorzien van leisteen. Dat vind ik leeeeeeelijk, maar wel oerdegelijk. Dus wellicht mag het blijven liggen.

Het is geen waterdicht laminaat, maar waterbestendig. Het laminaat blijft opgebouwd uit houtvezels, maar heeft een extra coating en de groeven zijn extra beschermd tov normaal laminaat. Je ziet hier overigens niks van, het is gewoon laminaat. Je kan dus gerust een glas water laten vallen en het te vochtig dweilen. Ik zou er idd geen emmer water overheen gooien en dan niet droogmaken, maar dat doe je bij geen enkele vloer naar mijn inziens.

Laminaat is veel harder dan PVC. Onze PVC vloer is vrij krasgevoelig en daarnaast is een PVC vloer ook ongezond ivm o.a. de weekmakers die erin zitten. Prima als je geen kinderen en huisdieren hebt die aan de vloer likken, maar mijn inziens met kinderen en huisdieren niet wenselijk. Het wordt niet voor niets soms het nieuwe asbest genoemd. Nieuw en duurder PVC is minder ongezond dan de oude en goedkope variant, maar het blijft toch plastic.

Mocht je geen laminaat willen zou ik eerder een houtlook tegel adviseren dan PVC.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 11:18

We zoeken op Marktplaats, FB marketplace en verkoop/weggeef groepen in regio Nederland :+

Ook al een paar "keukenhandelaren" op FB benaderd maar tot nu toe allemaal oplichters. We zijn de halve dag aan het zoeken dus komt vast goed, maar ik snap gewoon niet dat mensen niet even maten erbij zetten... Of een kookplaat op een logischere plek doen dan ong tegen een hoge kast aan terwijl er wel ruimte is :')
Of een stenen werkblad in 2 delen, met de naad precies boven de vaatwasser. Maak hem dan even wat langer of korter...

Ach ja, we hebben nog een maand of 2 :D

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 14:52

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 17:06

En de meesten passen niet :')

Alleen al de spoelbak aan de linkerkant van een hoekkeuken en de kookplaat aan de rechterkant is al een uitdaging. Maar, ik heb er nu 1 met potentie! Sommigen zijn gewoon binnen een half uur al weg dus dit is voorlopig mijn fulltime baan _O-

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 18:10

Haha onze hoekkeuken met (dubbele) spoelbak en kookplaat rechts gaat er volgende week uit. Maar die is uit 1994 dus weet niet of je daar blij van wordt. Je mag hem gratis hebben, dat wel :))

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 10:07

mavantos schreef:
Tink89 schreef:

Het is geen waterdicht laminaat, maar waterbestendig. Het laminaat blijft opgebouwd uit houtvezels, maar heeft een extra coating en de groeven zijn extra beschermd tov normaal laminaat. Je ziet hier overigens niks van, het is gewoon laminaat. Je kan dus gerust een glas water laten vallen en het te vochtig dweilen. Ik zou er idd geen emmer water overheen gooien en dan niet droogmaken, maar dat doe je bij geen enkele vloer naar mijn inziens.

Laminaat is veel harder dan PVC. Onze PVC vloer is vrij krasgevoelig en daarnaast is een PVC vloer ook ongezond ivm o.a. de weekmakers die erin zitten. Prima als je geen kinderen en huisdieren hebt die aan de vloer likken, maar mijn inziens met kinderen en huisdieren niet wenselijk. Het wordt niet voor niets soms het nieuwe asbest genoemd. Nieuw en duurder PVC is minder ongezond dan de oude en goedkope variant, maar het blijft toch plastic.

Mocht je geen laminaat willen zou ik eerder een houtlook tegel adviseren dan PVC.

Ik ga geen discussie beginnen over de veiligheid van pvc. Ik zei alleen dat onze dure pvc-vloer vele malen krasvaster is dan onze vorige dure laminaatvloer. Mijn ervaring, n = 1 enzo. Maar ik wilde het toch even meegeven: Moderne PVC vloeren van kwaliteitsmerken gebruiken veilige, ftalaatvrije weekmakers en zijn vaak voorzien van keurmerken zoals het DIBt of ECO+ keurmerk, wat aangeeft dat ze geen schadelijke stoffen bevatten en dus veilig zijn.

En mijn kinderen likken niet aan de vloer... Kan me voorstellen dat dat met huisdieren wellicht anders is.

@Bielsje: wat onhandig dat er (nog) niks te vinden is. Aan de andere kant denk ik dat je eisen ook best specifiek zijn. Zou je niet kunnen kijken voor de juiste kasten e.d. en dan alleen een goedkoop nieuw blad kunnen kopen? Dan kun je nog heel makkelijk schuiven met spoelbak en kookplaat.