[18+] Bijzonder luguber

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 11:15

Sting schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=jJAiaxI ... 1598688989

Kwam dit filmpje tegen op Youtube. Vond het erg interessant en denk wel dat er mensen zijn die dit een prettige manier zouden vinden. Gaat over het ontwikkelen van een capsule waarin gas wordt gespoten als mogelijkheid voor suicide/levensbeëindiging. Geen nare beelden, is ook niet daadwerkelijk gemaakt/in gebruik.

Gewoon een mini gaskamer dus?

Imker

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 11:26

Gas lijkt me eng, tenzij je het niet ruikt.
Maar ik ben een watje en denk dat ik het alleen zou durven op n manier wat geen troepje wordt. Een pil of drankje misschien, maar verhanging, trein of polsen doorsnijden zou ik niet durven.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 11:31

Princess_ schreef:
moonsparkle schreef:
Ik zag een keer een aflevering van volgens mij loui Theroux over euthanasie en daarbij namen sommige drankjes in wanneer ze als het ware insliepen dus ook daarbij bepaal je zelf of je het inneemt. Er is alleen niet meer echt een escape als je het eenmaal hebt ingenomen, maar bij die capsule zeggen ze ook dat het met enkele minuten gebeurd is en ik vraag me af of je dan geen blijvende schade oploopt als je er uit wil. Daarbij ziet het eruit als iets wat heel erg veel geld kost ook als je zou zeggen ja ik zou graag dan op de berg willen sterven rij me er even naartoe.

Er is voor zover ik weet geen een vorm van euthanasie waar je als je eenmaal start, nog mee kan stoppen.
Ja en nee. Er is een kliniek in ik dacht Zwitserland, waar mensen inderdaad naar toegaan om zelf een einde te maken aan hun leven (staan wat links in dit topic). Dat is inderdaad een drankje en na 2/3 minuten vallen ze langzaam in slaap en na een half uur stopt hun hart. Er bestaan ook methodes waarbij een patiënt 12/24 uur vooraf al een ander middel in moet nemen, dan kan diegene geloof ik nog wel besluiten het 2e drankje niet te nemen.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 11:44

Ah die tweede kende ik niet. Ik ga een googlen!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 11:47

Ik vind dat als je boven de 70 bent of bijvoorbeeld niet meer zelfstandig thuis kunt wonen euthanasie veel soepeler zou mogen. Bijvoorbeeld teken ervoor, teken er elke maand voor en als je er na een jaar nog achter staat dat je de mogelijkheid zou kunnen krijgen om te kiezen voor euthanasie.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 12:08

Bij deze mini-gaskamer inderdaad, zit wel een stop-knop. Maar wat er dan gebeurd fysiek weet ik niet...

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 13:16

moonsparkle schreef:
Ik vind dat als je boven de 70 bent of bijvoorbeeld niet meer zelfstandig thuis kunt wonen euthanasie veel soepeler zou mogen. Bijvoorbeeld teken ervoor, teken er elke maand voor en als je er na een jaar nog achter staat dat je de mogelijkheid zou kunnen krijgen om te kiezen voor euthanasie.

Het is denk ik niet gebonden aan leeftijd of je wel of niet gelukkig of klaar bent met het leven. Op je 70e ben je net 3 jaar klaar met werken, dus nog niet echt oud :-). Dan krijg je wel meer fysieke ongemakken, maar ik denk dat depressies etc. meer voorkomen bij jonge mensen. Daar is het aantal zelfmoorden veel hoger.

Of je bedoelt enkel euthanasie, om fysieke redenen?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 15:08

Imker schreef:
Gas lijkt me eng, tenzij je het niet ruikt.
Maar ik ben een watje en denk dat ik het alleen zou durven op n manier wat geen troepje wordt. Een pil of drankje misschien, maar verhanging, trein of polsen doorsnijden zou ik niet durven.

Same :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 18:04

Het probleem met bijvoorbeeld maandelijks iets tekenen is, wat doe je als iemand dementie blijkt te hebben? Dan rijst de vraag in hoeverre men volledig bewust en capabel is geweest ten tijde van het tekenen van dat document. Om die reden vervalt een euthanasieverklaring in België bij onmiddellijke ingang als een diagnose dementie wordt vastgesteld.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 18:11

Ik denk dat er dan narcose gas word gebruikt.
Krijg je dat in een overdosis zoals in zo,n ruimte ben je erg snel bewusteloos en weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 18:32

Varekaj schreef:
Het probleem met bijvoorbeeld maandelijks iets tekenen is, wat doe je als iemand dementie blijkt te hebben? Dan rijst de vraag in hoeverre men volledig bewust en capabel is geweest ten tijde van het tekenen van dat document. Om die reden vervalt een euthanasieverklaring in België bij onmiddellijke ingang als een diagnose dementie wordt vastgesteld.

Is die wet niet recent aangepast?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 19:41

Er zijn aanpassingen maar denk niet dat dat slaat op dementie. Zou het eens moeten navragen op het werk, als ouderenzorg krijgen we er wel af en toe mee te maken. Als euthanasie niet (meer) kan dan bekijken we wel casus per casus en met bewoner/familie overige stappen binnen comfortzorg en eventueel palliatieve sedatie.

Levenskwaliteit staat bij ons enorm hoog, dus "alles om te rekken" hoef je niet op te rekenen. Tenzij de persoon er zelf bewust uitdrukkelijk om vraagt, maar wij trekken daar soms wel grenzen aan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:09

https://www.ad.nl/buitenland/britse-tie ... ~a40a285a/

Tieners krijgen levenslang voor inhakken op man met samoerai zwaard. Eén van de Tieners had al een keer eerder iemand gestoken en nu probeerde ze samen het hoofd van de man eraf te krijgen. Ze kenden de man niet, hij sprak hij aan omdat ze op het terrein rond hingen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:22

Wauw... Dan ben je toch niet helemaal honderd.....

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:26

Volgens mij ben je dan helemaal niet 100. Van mij mogen tieners ook echt berecht worden als volwassenen want als je zo volwassen bent om zoiets te doen, dan kun je ook een volwassen straf krijgen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:28

Weetje wat ik mij dan afvraag...

Dan komt de politie.. En ligt er dus een stervende man...
Want begreep dat hij nog niet overleden was.

Wat doen de hulpdiensten dan??
Zo iemand kán je gewoon niet meer redden...
Kan je iemand nog platspuiten voor die laatste momenten?

Heb hier wel eens over nagedacht... Maanden terug een bekende tegen een boom gereden.. En later hoorden we van een getuige dat hij met haar erbij gestorven was..
Ze had niet het idee dat hij nog heel veel meekreeg.. Hij vroeg enkel om zn ouders.. Maar er was geen paniek.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:37

Oh ik heb ook geen idee.
Ik denk wel dat de hulpdiensten een poging doen. Volgens mij kan/ mag niet iedereen zomaar iemand dood verklaren.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:40

Ik denk inderdaad dat de hulpdiensten eerst altijd iemand proberen te redden. Volgens mij heeft de ambu ook wel iets van morfine wat het verlicht. Vaak ben je ook zo in shock dat je niks schijnt te voelen.

Zelf eens een keer een man geholpen die van z'n fiets was gevallen en buiten bewustzijn was geholpen, het eerste wat hij zei was wat erg voor mijn vrouw wat zou ze geschrokken zijn. Zelf in de ambu nog niks gehoord over pijn terwijl hij z'n neus had gebroken, hoofdwonden en nog iets met z'n heup.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 03-09-20 20:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:41

furious schreef:
Oh ik heb ook geen idee.
Ik denk wel dat de hulpdiensten een poging doen. Volgens mij kan/ mag niet iedereen zomaar iemand dood verklaren.

Nee dat laatste snap ik.

Maar ff een luguber vergelijk..
Een aangereden ree tegenkomen.. Die zou ik eigenhandig helpen als ik zou zien dat ie het niet zou gaan overleven (potem gebroken bijvoorbeeld)
Komt wellicht door mn ervaring in de slachterij dat ik dat soort dingen denk te kunnen doen op zo'n moment (nog nooit meegemaakt dus daarom zeg ik "denk")

Maar met mensen is dit een geheel ander verhaal natuurlijk..
Maar iemand zo'n pijn zien lijden.. Lijkt me toch bizar als je weet dat iemand dit niet gaat overleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:44

Goede vraag. Ik denk dat ze wel iets hebben liggen voor dergelijke gevallen. Maar, meestal bij zo zware zaken is de adrenaline zo hoog en het bloedverlies zo zwaar dat je al niet veel meer mee krijgt op het einde.

Wat ik ook heb gehoord is dat ze iemand met een kloppend hart in de ambulance proberen te krijgen, omdat er anders moet gewacht worden op een begrafenisondernemer als die persoon ter plaatste wordt doodverklaard.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:49

Jolliegirl schreef:
furious schreef:
Oh ik heb ook geen idee.

Nee dat laatste snap ik.

Maar ff een luguber vergelijk..
Een aangereden ree tegenkomen.. Die zou ik eigenhandig helpen als ik zou zien dat ie het niet zou gaan overleven (potem gebroken bijvoorbeeld)
Komt wellicht door mn ervaring in de slachterij dat ik dat soort dingen denk te kunnen doen op zo'n moment (nog nooit meegemaakt dus daarom zeg ik "denk")

Maar met mensen is dit een geheel ander verhaal natuurlijk..
Maar iemand zo'n pijn zien lijden.. Lijkt me toch bizar als je weet dat iemand dit niet gaat overleven.

Maar waar trek je bij een mens de grens? Zo was er bij het programma je zal het maar hebben een vrouw die zichzelf in de brand had gestoken en ernstig gewond was, maar nu is ze gelukkig.

Zag een keer een docu over een meisje die volgens mij door een ongeluk aan de beademing lag, en op de dag dat de doktoren tegen de ouders zeiden als we haar nog als donor willen gebruiken dan is het nu tijd want nu zou ze ook niet meer goed ontwaken maar vlak daarna werd ze wakker.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:57

Ja bizar he dat over die aan de beademing...
Mijn moeder heeft 14 weken in coma gelegen.. En toch ben ik er.

Ja waar trek je die grens.. Iemand van wie het strot bijna doorgehakt is.. En dus echt stervende is.
Maarja, wat kan je als omstander daaraan doen. Weinig denk ik.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:58

De dood moeten worden vastgesteld door een arts (of speciaal opgeleid personeel)
Als burger mag je wel de dood constateren als iemand onthoofd is, mits hoofd en romp een X aantal cm van elkaar gescheiden zijn.
Verder 'hoor' je als je kennis hebt ten aller tijde iemand te helpen dmv reanimeren/ EHBO.

Dit is wat ik een eeuwigheid geleden geleerd heb bij EHBO.
In de praktijk; doe wat je kan tot de hulpdiensten het van je overnemen.

En ja een ambulance kan iemand platspuiten dus de eventuele laatste minuten zullen dan zonder pijn ed zijn.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 21:05

Hulp bieden doe je altijd lijkt mij.

Zijn ook wel heftige voorbeelden hoor, maar vroeg het me af nav dat verhaal met dat samurai zwaard..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 21:15

Jolliegirl schreef:
Hulp bieden doe je altijd lijkt mij.

Ik ben een enkele keer wel doorgereden omdat er teveel mensen al bijstonden.
Dan ga ik mij niet inmengen met ik ben zorgprofessional/BHV-er/EHBO-er.

Maar dat was dan meer als ik er langs reed en er was al een groep mensen verzameld.
Bij acute situaties verleen ik uiteraard wel zorg.