Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:48

Skyla schreef:
Lizy oh ik wist niet dat ze hier op markten ook dieren verkochten. Vroeg me al af of er geen dierenwinkel was die met deze tijd kuikens heeft. Zal het eens opzoeken. Super bedankt voor de tip! Kuiken schreeuwt me de oren af momenteel. :')

Amber, het zou een reactie op de beet kunnen zijn. Heb je het na het verwijderen ontsmet?

Moestuin, we duimen mee! +:)+

Nee, ik heb niet ontsmet..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:44

Skyla schreef:
Lizy oh ik wist niet dat ze hier op markten ook dieren verkochten. Vroeg me al af of er geen dierenwinkel was die met deze tijd kuikens heeft. Zal het eens opzoeken. Super bedankt voor de tip! Kuiken schreeuwt me de oren af momenteel. :')

Amber, het zou een reactie op de beet kunnen zijn. Heb je het na het verwijderen ontsmet?

Moestuin, we duimen mee! +:)+

Ik had vorig jaar ook een eenling kuiken. Toen heb ik er een paar bij de plaatselijke kinderboerderij gehaald.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:46

Ik zag je topic ook amber, ik heb er geen ervaring mee maar ik hoop dat de dierenarts het kan oplossen :)

@Skyla: als het kan, zou ik er wel kuikens bij zetten. Ik had ook een eenling en die was toch wel heel happy met de stiefbroers en -zussen.

Ik heb hier de broedmachine nu goed en wel lopen. Met 6 Sussex van Marcella en 15 Australorps van Marktplaats. Ik ben heel benieuwd.
Vind het nu al lastig om drie weken te wachten :=

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:14

Oeh super spannend. :):)

En volgens mij bruine hennetje wat tegen broeds aan zit. Benieuwd wanneer die de eitjes gaat kidnappen. :')

XxLiEsJuHhxX

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:57

Leuk!! :D En zo spannend!! :D :D

Ik heb mijn machine ook aan staan en er gisteren 5 eitjes in gedaan om te testen. Alleen nog een dingetje om de temp hoog genoeg te houden. Hij staat nu op 39.5 om het 37.5 te hebben binnen in de machine.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:13

Wat leuk! Kuikentjes over een paar weken :):)

Het lijkt wat beter te gaan met de haan. Nooit leuk zulke dingen. Maak me altijd helemaal gek als mijn dieren iets mankeren. Dierenarts zei dat ik het even aan moet kijken tot donderdag en bij twijfel moet bellen.
Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:24

oh, dat ziet er al heel wat beter uit amber, het komt vast goed met hem

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:09

Ziet er ook wel nog goed uit!
Oog is nog mooi proper, hij ziet er verder goed wakker uit dus zou me nog geen zo'n zorgen maken.

Zoektocht naar extra kuikens is volop bezig. :j
Heb wel in mijn andere broedmachine nog eitjes zitten maar die moeten nog een week, veel te lang dus.

Het zaaien hier is bijna gedaan! Oh wat mis ik nu toch wel een serre.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 23:07

Century, mooie broedmachine! Hier heb ik ook een Brinsea, alleen zo'n klein koepeltje waar max 10 kleine kippeneieren in kunnen. Uit zelfbescherming :=

Amber, mooi om te zien dat zijn oog alweer afslankt. Schrik je toch even!

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 23:23

Jullie reacties stellen me gerust. Het ziet er inderdaad schoon uit gelukkig.

Skyla, ik weet niet op wat voor schaal je zaait, maar misschien is een patiokas iets voor je?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 12:22

Fijn dat de haan weer bijgetrokken is Amber!

Ik had toch zulke slechte bevruchting? Nu lijkt onze dominante haan iets te mankeren, de andere 2 hanen hebben besloten dat ze hem weg willen en na een paar minuten ruzieën is de dominante haan helemaal buiten adem. Vermoed dat hij het probleem is met de slechte bevruchting. Hij is er nu uit dus hoop dat de andere 2 heren het klusje beter kunnen klaren! Het verhaal houdt wel op voor die andere haan ben ik bang. Hij zit nu nog even bij de broedse hennen in de 'broodyjail' tot ik de moed heb om hem te slachten. Denk wel dat hij varkensvoer word, door het vechten issie aardig bont en blauw.

Vanmorgen is onze laatste ooi bevallen. Totaal 6 lammeren, 3 ooitjes en 3 rammetjes. Mooie verdeling :D. Nu is het wachten op onze eerste zeug eind deze maand!

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:31

Ja, heel blij mee!

Fijn dat je het probleem ontdekt heb, Moonfight. Ik vind het nog steeds knap, zelf slachten. Ik zou het zelf nooit kunnen.

En gefeliciteerd met het kleine grut <3

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:35

Qua jong spul hier nest 5 konijnen nu 4+ weken, verwacht er morgen? nog een en max maandag nog een (voedster die nu haar trekt, en waarvan ik dacht dat ze leeg was). Dan waarschijnlijk nog 1 dek van jonge voedster (nieuwe aankoop) eind mei en mogelijk ook herdek voedster die maandag zou moeten bevallen. Dan is dat klaar tot ong. sept/okt.
Lammeren ergens eind deze maand/1e week april, 4 ooien dragend als het goed is, schatting is 6 lammeren, hoop op 8.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:43

Ik heb een broedende muskus eend zitten, hopelijk gaat het dit keer wel goed.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 12:56

Ging het volgende keer niet goed Prairy?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:43

Nee veel te koud en vroeg. Ze was er ook al mee op pad voor we door hadden dat ze uitgekomen waren en ik had niet zo'n zin om te zwemmen in een koude poel haha.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 14:16

Oja nu weet ik het weer, waren wel uitgekomen maar daarna doodgegaan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:18

Prairy schreef:
Nee veel te koud en vroeg. Ze was er ook al mee op pad voor we door hadden dat ze uitgekomen waren en ik had niet zo'n zin om te zwemmen in een koude poel haha.

Ahhww arme eendjes. Ben heel benieuwd naar het nest. Muskuseenden zijn m'n favoriet <3

De sluimererwten staan buiten *\o/* normaal zou het niet meer gaan vriezen. Ben benieuwd.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:38

Wat voor luchtvochtigheid houden jullie aan voor de broedmachine? Ik lees verschillende dingen en vraag me af of ik het goed doe.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 15:06

Solleke_Noah schreef:
De sluimererwten staan buiten *\o/* normaal zou het niet meer gaan vriezen. Ben benieuwd.

Ik heb ze ook buiten gezet vanmiddag. Moeten ze afharden voordat ik ze kan planten?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 15:16

amber15 schreef:
Solleke_Noah schreef:

Ik heb ze ook buiten gezet vanmiddag. Moeten ze afharden voordat ik ze kan planten?

Goeie vraag. Ik heb ze direct geplant eigenlijk :o de tomaten ga ik wel afharden voor planten, maar die zijn gevoeliger.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 16:35

Century schreef:
Wat voor luchtvochtigheid houden jullie aan voor de broedmachine? Ik lees verschillende dingen en vraag me af of ik het goed doe.

50% tot dag 18 en dan 70% voor de laatste dagen

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:59

Solleke_Noah schreef:
amber15 schreef:

Goeie vraag. Ik heb ze direct geplant eigenlijk :o de tomaten ga ik wel afharden voor planten, maar die zijn gevoeliger.

Ja idd, tomaten hard ik ook altijd af. Ik doe er wel vijf en dan kijk ik of het goed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:02

Wat zijn jullie hard gegaan!

Amber: Fijn dat de haan al beter is :j Succes met de erwten.

Dank je wel Skyla! Hopelijk vind je snel extra kuikens.

Century: Veel succes met het broeden *\o/*

Liesjuh: Waar staat de broedmachine? Als de omgevingstemperatuur te laag is kunnen ze hun temperatuur vaak niet halen.

Moonfight: Gefeliciteerd met de lammetjes! Spijtig van de haan maar kan de slechte bevruchting wel verklaren. Hopelijk doen de andere 2 wel hun werk! Ik ben benieuwd naar de eerste biggen :D

Tamary: Veel succes met de konijnen en de komende lammetjes :j

Prairy: Succes met de eend, hopelijk doen deze jongen het wel goed :j

Solleke: Ook succes gewenst met de erwten!

Hier is de nieuwe dierenarts geweest. De twijfel ooi is 100% drachtig! Ook even ons verhaal gedaan en ze trok nogal ogen. Zegt ze: Nou, we geven inderdaad Zolvix enkel in acute gevallen, maar als ze dood vallen is dat echt wel acuut! Sowieso is er bij kleine herkauwers flink resistentie dus het is niet logisch om maar bij 1 product te blijven en al helemaal niet in zo een situatie.

Ik ben even zo blij :D Toch fijn als je toch nog eens bevestiging krijgt dat er zaken echt grondig fout zijn gegaan.
Wij gaan nu starten vanaf 0 met een meststaal. Ontwormingsplan opstellen en na elke ontworming een controle doen aan de hand van mest.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:04

Amber, wel met mijn ideeën zal het toch wat groter moeten zijn haha :+

Proficiat met de lammetjes! Jullie zijn al klaar en hier moet het nog beginnen. Al zijn het wel paarden := maar ze hebben precies nog geen haast.

Century, ik broed droog en ga de laatste dagen dan langzaam naar 70%. Veel betere uitkomst sinds ik droog broed. Zelfs met mistellen van dagen al kuikens gehad die uitgekomen zijn zonder dat er water id broedmachine zat.
50% vind ik nu wel hoog om de eerste 2 weken mee te doen. Zou dan als je toch water wilt indoen rond de 30-40 blijven.

Tamary, dek je met de konijnen echt in periodes? Is dat dan vanwege de warmte/koude?

Prairy, een muskuseend, dat ken ik nog niet. Zal het eens opzoeken. Veel succes met het broeden!

Ohja ons kuiken heeft 3 vriendjes! *\o/*

Edit, Moestuin, wat een goed nieuws zeg! :j