Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:20

Zuid-Afrikaans :7

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:20

Of iemand die scheel kijkt, dus niet expres, maar gewoon scheel is, of die anders ziet als iemand die niet scheel kijkt. Als ik nml scheel kijk, zie ik dubbel.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:27

Jester_ schreef:
Waarom ze regen etc hondenweer noemen. Mijn hond wordt niet vrolijk van dat weer hoor.. -O-

Je gaat er alleen doorheen als je een hond hebt ;) om m uit te laten, de rest blijft binnen want waagt zich er niet aan

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:35

Janneke2 schreef:
....ik dacht dat de RSA negen officiële talen kent, waaronder een soort van Nederlands en gewoon Engels. Daarna wordt het voor mij lastiger. (Bantu, Xhosa - die kan ik niet eens uit elkaar houden, hoewel de talen duidelijk verschillen!)

Tegenwoordig zelfs 11.

In ZA zijn de belangrijkste talen Engels en Afrikaans, die lijken ze op de radio ook dwars door elkaar heen te gebruiken. Afrikaans is overigens moeilijker dan het lijkt :D Ik lees het makkelijker dan ik het versta.

Verder heb je nog XiTsonga, IsiZulu (met zo'n klik), Xhosa (ook een klik, op iedere X) en nog een paar andere talen die iets minder gevoerd worden (althans, in de drukkere gebieden). Tsonga en Zulu ben ik het vaakst tegengekomen.

Edit:
Afrikaans (sinds 1925 als "synoniem van het Nederlands" - sinds 1961 als officiële taal)
Engels (sinds 1910)
Zuid-Ndebele (sinds 1994)
Noord-Sotho (sinds 1994)
Zuid-Sotho (sinds 1994)
Swazi (sinds 1994)
Tsonga (sinds 1994)
Tswana (sinds 1994)
Venda (sinds 1994)
Xhosa (sinds 1994)
Zoeloe (sinds 1994)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:38

khirshanta schreef:
Zuid-Afrikaans :7

Sud-afrikäns (de ä moet eigenlijk anders zijn, het gaat om de klank 'a' zoals in 'klank' :j maar dan lang aangehouden)
....is een van de negen officiële talen. Edit: elf!
Je bent de regenboog natie of je bent het niet....!

En Bantu hoort er nog niet eens bij! :o

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:40

Bantu is onderverdeeld, Tsonga is bijvoorbeeld een Bantoe-taal. :)

Edit: Afrikons inderdaad :D

Janneke2

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:40

Dank je!

(Ha, gelukkig, het zit er toch bij!)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:43

Zammie schreef:
Of iemand die scheel kijkt, dus niet expres, maar gewoon scheel is, of die anders ziet als iemand die niet scheel kijkt. Als ik nml scheel kijk, zie ik dubbel.

Nee :D Je hersenen filteren je zicht, waardoor je maar 1 beeld ziet. Echter, als je een operatie krijgt waarbij ze de boel rechtzetten, is er wel een korte periode dat je wel dubbel ziet. Je hersenen moeten zich dan weer aanpassen aan de nieuwe informatie die ze krijgen. Binnen een paar dagen is het helemaal bijgetrokken :)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:54

Rebel_Jits schreef:
Zammie schreef:

Nee :D Je hersenen filteren je zicht, waardoor je maar 1 beeld ziet. Echter, als je een operatie krijgt waarbij ze de boel rechtzetten, is er wel een korte periode dat je wel dubbel ziet. Je hersenen moeten zich dan weer aanpassen aan de nieuwe informatie die ze krijgen. Binnen een paar dagen is het helemaal bijgetrokken :)

Goh, dat is bijzonder.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:59

Het schijnt dus zelfs dat als je een bril op doet die je zicht 'spiegelt' (als in: je ziet alles ondersteboven) je hersenen zich daar ook op aanpassen. How cool's that? :D Heb er eeuwen geleden een onderzoek over gelezen, maar ik zou geen idee hebben waar ik dat nu toch weer kan vinden.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 00:12

Zammie schreef:

Ik ben aan één oog lui en ja ik zie 'anders' mijn ogen compenseren normaal gesproken met elkaar links werkt zeg maar 50% maar neemt tegelijkertijd 30% van mijn andere oog over, mijn rechteroog werkt voor 20%. Als ik moe ben heb ik heel erg moeite met focus. Ik kan ook geen 3D zien op beeld scherm. Dan veranderd het voor mij in 2D in HD kwaliteit. Verder is rechts mijn beeld minder wijd. waar ik met links met 80 graden naast mij kan kijken kan ik dat met rechts 60 graden naast me kijken.
Verder hebben mijn ogen moeite met snel voorbij vliegende voorwerpen, vogels vind ik daarom helemaal niks. mijn hand-oog coördinatie is heel slecht (maar zo evt wel trainbaar zijn)

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 07:09

Je neus zit ook eigenlijk in je zichtveld, maar omdat je die altijd ziet filteren je hersenen die al vrij vroeg uit

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 07:28

amkeVH schreef:
Je neus zit ook eigenlijk in je zichtveld, maar omdat je die altijd ziet filteren je hersenen die al vrij vroeg uit

En als er ook maar íets op zit wat daar normaal niet hoort (velletje, bultje, druppel) dan zie je dat dus ook meteen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 09:13

amkeVH schreef:

Doe een van je ogen maar dicht :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:57

Scheelzien en een lui oog hebben is iets anders ;) Echter komt het wel vaak tegelijk voor bij iemand. Iemand die enkel scheel ziet, kan bijvoorbeeld nog wel diepte zien. Bij een lui oog is dat al een heel stuk minder (tot niets).
Als kind zag ik scheel EN ik heb een lui oog. Het heeft me een ganse zomer hard oefenen gekost om een badminton shuttle te kunnen raken :+ Mijn zusje (met normale ogen) kon het na 1 dag.. Balsporten op school waren drama, omdat ik het altijd verkeerd inschatte. Na m'n operaties om m'n ogen recht te zetten, is dat helaas niet beter geworden :')

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:53

Is het nu de periode om koliek te krijgen?

Vannacht op stal een paard overleden en net hoorde dat een weide genoot haar paard koliek heeft...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:57

Koliek is een verzamelnaam van diverse buik (en maag) problemen. Pas als je het specifieke probleem benoemd kun je zeggen of het nu de 'periode' is..

Maar mijn antwoord is op dit moment gewoon nee. Daar is geen periode voor, wel evt. een oorzaak dat in een bepaalde periode veel voorkan komen. Te vette gras bijv., maar of dat hier van toepassing.. Geen idee.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 18:39

Waarom janken honden altijd mee als je op een Mondharmonica speelt? vroeger zeiden ze: omdat het pijn doet in de oren.Is dat ook zo?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 18:48

Nee, dat doet evenmin zeer aan hun oren als het aan de onze doet.
Honden janken met meerdere dingen mee; huilende baby's, sirenes en zingende mensen.
En dat is puur instinct, vroeger gebruikten honden het om elkaar op grote afstand te localiseren. (En soms nog, buurthonden die naar elkaar blaffen/huilen).
Honden janken mee om mee te doen aan de 'plaats bepaling', of ook wel om te laten horen hoe groot hun roedel is (en dat andere honden dus niet te dichtbij moeten komen op hun terretorium).

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:55

Rebel_Jits schreef:
Scheelzien en een lui oog hebben is iets anders ;) Echter komt het wel vaak tegelijk voor bij iemand. Iemand die enkel scheel ziet, kan bijvoorbeeld nog wel diepte zien. Bij een lui oog is dat al een heel stuk minder (tot niets).

Ik heb mijzelf verkeerd verwoord, ik ben nogsteeds iets scheel en had een lui oog. van 3 tot 10 jaar van die verdomde pleisters over mijn goede oog en een bril.

voor mij zijn balsporten, badminton en tennis inderdaad ook een drama.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:49

Wat is het verschil tussen sale en outlet?
Op de divoza site hebben ze dit als 2 verschillende kopjes

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:51

amkeVH schreef:
Wat is het verschil tussen sale en outlet?
Op de divoza site hebben ze dit als 2 verschillende kopjes

Het is allebei een vorm van oplichting :P

In beide gevallen denk je dat je goedkoop uit bent :P
(maar sale zou tijdelijk moeten zijn, outlet meer permanent)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:53

Outlet is volgens mij meer restpartijen, laatste voorraad zeg maar

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:29

of je voor zo'n indianen shoot gewoon met stoepkrijt op je paard kleurt. en hoe je het er af haalt als het bij de ogen zit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:32

Stel je vriend/vriendin krijgt een ongeluk en belandt in het ziekenhuis... Mag je daar dan bij als niet familie?
Heb gisteren twee films gezien waarin dat voor kwam en vroeg mij af of dat echt zo is?