Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:25

Femke, zag vanochtend nog in een nieuwsbericht dat je huisarts je gewoon meteen een brief kan geven waardoor je direct een afspraak kunt maken.

Het RIVM laat in een reactie weten dat een deel van de 170.000 uitnodigingen later was opgegeven door huisartsen. Deze week krijgt iedereen een brief. Volgens het RIVM zijn ze maandag en woensdag verstuurd. "Als iemand zich echt zorgen maakt en wacht op die brief, dan kunnen ze hun huisarts bellen en die brief daar opvragen."
Laatst bijgewerkt door BigOne op 20-05-21 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:25

Cer schreef:
Welke massa wil welk bewijs? Wie is die massa dan?

De 80 van de 80/20 :)*

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:26

bigone schreef:
De post van Femke vond ik hilarisch, feit dat ze normaal serieus op zaken in gaat betekend niet dat ze geen humor heeft. Was nogal verbaasd dat er mensen serieus op ingingen.

Mensen die me van buiten bokt kennen, kennen mij als nogál sarcastisch met overmatige dosis zelfspot.

Ik hou me op bokt meestal nogal in :+

Iets net verschil tussen geschreven tekst en face to face communicatie.

Hoewel er een paar topics zijn hier waar ik me niét in hou.
Maar daar mag het :')

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:28

bigone schreef:
Femke, zag vanochtend nog in een nieuwsbericht dat je huisarts je gewoon meteen een brief kan geven waardoor je direct een afspraak kunt maken.

Begin volgende week heb ik inderdaad ook een face to face afspraak staan met mijn huisarts.

Even lange afspraak, alles weer even doorspreken. Ongeveer eens in de twee maanden half uurtje tot soms een uur bijpraten.
Ik heb op zich een superfijne huisarts.

Dus komt goed.

Mungbean

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:30

Vayo, er zijn wel degelijk nu al landen waar je quarantaine plicht vervalt bij een inenting (naast de test). Duitsland heeft het ook aan zijn zuid-grens 2 weken geprobeert vol te houden maar dat is hopeloos mislukt, nu mag gewoon iedereen weer komen winkelen zonder wat dan ook :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:32

Maar wat willen die 80 dan? Wíllen ze echt een bewijs, of vinden ze het gewoon niet erg om er 1 te hebben (net als ik bijvoorbeeld?).

Ik vind het extra navragen over een mededeling altijd zo irritant...

Femke_Tweety: sarcasme begrijp ik.. maar ik meen dat je je wel eens eerder uitgesproken hebt tegen te vroege versoepelingen, of tegen mensenmassa's in parken .. En daardoor leek het alsof je ook meende dat je prullenbak vaccin ook geen goed idee vond :j vandaar. Maar misschien herinner ik het me verkeerd... :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:32

Ik vind het op deze manier ook geen goed idee.
Dat klopt.

En ik was inderdaad ook niet blij met mensenmassa's en ook niet met relatief vroege versoepelingen.

De mening over 1 van die onderwerpen zegt toch niet meteen iets over de mening over de andere onderwerpen?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:42

Vayo schreef:
Gewoon je bevestiging van vaccinatie goed bewaren. Alleen heeft dit officieel geen waarde, het is geen officieel bewijs. Het ministerie van VWS werkt aan een fraudebestendig vaccinatiebewijs voor Nederlanders als onderdeel van het Digitaal Groen Certificaat dat op Europees niveau wordt ontwikkeld. Dus er komt vanzelf een officieel iets waarmee je kunt aantonen dat je gevaccineerd bent, zodra dit ergens nodig kan zijn. Vooralsnog hoef je dit nog nergens te tonen en zijn landen als Duitsland nog oranje en is het dringend advies om er alleen noodzakelijk heen te reizen. Ook als gevaccineerde moet je je gewoon nog laten testen om Duitsland in te mogen reizen.

https://ggdghor.nl/actueel-bericht/gele-boekje/

Wat mij betreft hadden ze juist het gele boekje het officiële document gemaakt. Als je dan op reis gaat naar een verplicht gele koorts land, moet je straks al 2 dingen mee, dat wordt dan toch een administratieve onzin toestand? Nu gaan ze een hoop centen uitgeven aan iets wat in feite al bestaat, alleen niet digitaal.
Als in dat nieuwe digitale pas ook je gele koorts ed wordt geregistreerd, dan heb ik niets gezegd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:43

Femke_Tweety schreef:
De mening over 1 van die onderwerpen zegt toch niet meteen iets over de mening over de andere onderwerpen?

...en nog minder over je persoonlijkheid.

Welkom in de wondere wereld van Bokt aannames en sprongen naar conclusie op basis van het eígen belevingswereldje als zijnde dé enige en absolute werkelijkheid ;)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:46

Cer schreef:
Citaat:
Het was geen overdrijven; gewoon scherpe humor :)*

zo kwam het niet over... ook omdat Femke zich vaker zorgen heeft gemaakt over denkbeeldige situaties meen ik ... :j

Citaat:
Volgens mij word je er dan weer uitgefilterd

Ze meldt zich ook niet aan.. ze kijkt of ze al aan de beurt is.. :j Zo lees ik m

Cer,
Ander gevoel voor humor misschien? Ik vond 'm geweldig grappig en pittig. Doet niets af aan de waarde van andere berichten van Femke.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:47

Voor degenen die graag weer spanning en sensatie willen (met test en masker) is volgende week ook Europark weer open.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:48

Huertecilla schreef:
Femke_Tweety schreef:

Welkom in de wondere wereld van Bokt aannames en sprongen naar conclusie op basis van het eígen belevingswereldje als zijnde dé enige en absolute werkelijkheid ;)

Bij niemand uitgezonderd.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:51

Sizzle schreef:
Vayo, er zijn wel degelijk nu al landen waar je quarantaine plicht vervalt bij een inenting (naast de test). Duitsland heeft het ook aan zijn zuid-grens 2 weken geprobeert vol te houden maar dat is hopeloos mislukt, nu mag gewoon iedereen weer komen winkelen zonder wat dan ook :+

Ik had het nergens over quarantaine, maar dat je voor een vakantie in Duitsland alsnog getest moet worden ondanks dat je gevaccineerd bent. Ik wist inderdaad wel dat er landen zijn waar gesproken werd over geen quarantaineplicht als je gevaccineerd bent. Ik kan alleen 1,2,3 niet vinden welke landen dat zijn en hoe je op dit moment kunt bewijzen dat je gevaccineerd bent.

Sowieso vind ik het lastig dat negatieve reisadviezen zo snel opgeheven gaan worden. Groene landen en gele landen kunnen ook weer terug oranje landen worden. Ik vind het allemaal nog vroeg. Helemaal met het oog op mutaties.

Ik vraag me eigenlijk ook af hoe het nu zit met die quarantaineplicht. Wanneer is het geen advies meer maar een verplichting en hoe gaat dit gecontroleerd worden? En ik meen dat zelfs dan er uitzonderingen zijn zoals een uitvaart, mantelzorg e.d.

Ik blijf zelf bewust in Nederland. Ik heb liever dat eerst alles in eigen land weer kan en mag voor je weer op en neer naar andere landen mag reizen.

Dit vind ik op Rijksoverheid.nl:
In de EU loopt de besluitvorming voor het Digital Green Certificate waarmee mensen kunnen aantonen dat zij gevaccineerd zijn, recent negatief getest op Covid-19 of immuniteit hebben opgebouwd na een recent doorgemaakte infectie.

21 juni is de streefdatum van de Europese Commissie waarop de Europese wetgeving die het Digital Green Certificate regelt van kracht moet zijn. De lidstaten krijgen naar alle waarschijnlijkheid vervolgens nog zes weken om alles technisch gereed te maken. In Nederland willen we zo snel mogelijk technisch gereed zijn en er wordt daarom naar gestreefd om deze overgangsperiode zo kort mogelijk te laten zijn.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:54

Abiola schreef:
Vayo schreef:
Gewoon je bevestiging van vaccinatie goed bewaren. Alleen heeft dit officieel geen waarde, het is geen officieel bewijs. Het ministerie van VWS werkt aan een fraudebestendig vaccinatiebewijs voor Nederlanders als onderdeel van het Digitaal Groen Certificaat dat op Europees niveau wordt ontwikkeld. Dus er komt vanzelf een officieel iets waarmee je kunt aantonen dat je gevaccineerd bent, zodra dit ergens nodig kan zijn. Vooralsnog hoef je dit nog nergens te tonen en zijn landen als Duitsland nog oranje en is het dringend advies om er alleen noodzakelijk heen te reizen. Ook als gevaccineerde moet je je gewoon nog laten testen om Duitsland in te mogen reizen.

https://ggdghor.nl/actueel-bericht/gele-boekje/

Wat mij betreft hadden ze juist het gele boekje het officiële document gemaakt. Als je dan op reis gaat naar een verplicht gele koorts land, moet je straks al 2 dingen mee, dat wordt dan toch een administratieve onzin toestand? Nu gaan ze een hoop centen uitgeven aan iets wat in feite al bestaat, alleen niet digitaal.
Als in dat nieuwe digitale pas ook je gele koorts ed wordt geregistreerd, dan heb ik niets gezegd.

Dat had ik ook prima gevonden, maar het gaat mij vooral om dat ze er één duidelijke lijn in moeten trekken. Dan moet niet de ene GGD wel bijschrijven in het gele boekje en de andere niet. Daar komt gedoe en gezeur van.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:56

Voor DE moest je vorige maand theoretisch gewoon een willeurig bewijsje meenemen, maar niemand die het controlleerde aangezien de douane zich actief verzet heeft tegen zulke controlles. Ze vinden dat zaak van de politie en niet van de grensbewaking.
Vervolgens ontstond er ook een soort wildwas aan winkels die dan een kopie wilde maken van inentingsbewijzen :=

Nu is het gewoon weer helemaal van de baan. Korter dan 24 uur is 0,0 bewijsplicht (ook geen test).
Als dan eind juni toch weer een pas komt dan is dat wel echt de grap van eeuw hoor: In de laatste piek gooi je de boel open en dadelijk op het diepte punt mag je een bewijs tonen }:0
Ik hoop maar gewoon op gezond verstand.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:00

Huertecilla schreef:

En jij zit ook op bokt HC :j dus wie de schoen past..

Maar even hoor.. ik pak een bericht van Femke blijkbaar verkeerd op.. is het dan weinig moeite om te zeggen 'joh, ik bedoelde dit sarcastisch..'?

Citaat:
Zo stel ik me dat ook ongeveer voor. Mensen reageren zo bizar als ze denken dat ze aan het ‚winnen‘ zijn
. Ja, en ik kan me dat dus niet voorstellen.. dat iemand echt denkt dat mensen door een straat gaan racen... :) Dat is denk het verschil dat ik dacht dat het een serieus bericht was van iemand die zich zorgen maakt dat mensen gaan racen en iemand die een grappige situatie schetst..

De mening over 1 onderwerp zegt idd niks over de andere onderwerpen, maar als iemand zich meerdere malen zorgen maakt over het menselijk gedrag (wat het racen naar een HA post ook is) dan is het niet gek dat ik dan denk dat je ook dit serieus meende.. :)

Citaat:
Cer,
Ander gevoel voor humor misschien? Ik vond 'm geweldig grappig en pittig. Doet niets af aan de waarde van andere berichten van Femke.
Maar ik schrijf toch ook niks over de 'waarde' van andere berichten...??
nee, geen ander gevoel voor humor.. gewoon een zin anders geinterpreteerd dan dat deze er staat... Het staat er nogal serieus, dus ik las het serieus.. :j Niet veel ingewikkelder dan dat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:07

Gebeurt mij ook vaak, vooral met één zoon, die kan middenin een gesprek iets zeggen waar ik heel serieus op in ga met als gevolg dat hij in een deuk ligt, nog steeds trap ik er in.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:10

Nathalie18x schreef:
Wij hebben vanochtend te horen gekregen (ggd regio Utrecht) dat we wel weer in het gele boekje mogen stempelen. Hopelijk gaan alle ggd's dit (weer) doen

Welk geel boekje. :=

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:12

Nou ja, de ondertoon was wel duidelijk dat Femke het geen goed idee vindt. En daar is niet iedereen het mee eens. Om om die paar vaccins die over zijn per dag nu zo moeilijk te doen, dat vind ik persoonlijk nogal overdreven. Dit is juist een mooie oplossing voor mensen die in de buurt wonen.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:21

Hoe snel na vaccinatie mag je eigenlijk de grens over, en is dat na 1 of 2 entingen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:26

Op dit moment mag iedereen de grens over, ieder land heeft echter zo zijn eigen regels bij binnenkomst.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:36

je hebt gelijk met negatieve test, ik bedoel eigenlijk wanneer mag je na vaccinatie zonder negatieve test de grens over

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:42

Sizzle schreef:
Op dit moment mag iedereen de grens over, ieder land heeft echter zo zijn eigen regels bij binnenkomst.

Nu ook de UK: Britten mogen er uít nu maar of ze ergens anders ook ín mogen is een heel andere regeringe welke dat bepaald.
Lijkt moeilijk te zijn voor Britten:
´Ja, maar ónze regering zegt dat ´het´mag!!
Komen nog twee vervelendheden bij; de indiase variant is in de UK een open graag en per 1 jan dit jaar zijn Britten non EU en moeten net als andere non EU toeristen bij binnenkomst bewijs overleggen hoe lang ze waar gaan verblijven en een retourbiljet.
Grote rel over onder de Britten. Komen ze nú pas achter omdat het eerder nog niet aan de orde was.
Met name omdat er nogal wat met een tweede huis in Spanje zijn wat zwart verhuurd werd. Tja, dát is nu een probleem.
Covid is alleen maar een éxtra reden waarom bv Frankrijk en Spanje willen weten wáár de Britse toeristen heen gaan/verblijven.
Moet zeggen dat ik er bijna leedvermaak over heb.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:46

mag schreef:
je hebt gelijk met negatieve test, ik bedoel eigenlijk wanneer mag je na vaccinatie zonder negatieve test de grens over

Op dit moment is dat nog niet aan de horizon omdat vaccinatie geen garantie biedt over niet besmettelijk zijn.
Bínnen de EU en met landen waarmee een overeenkomst is zoals Zwitserland zal het imo allemaal vrij rap verdwijnen voor niet vliegverkeer. Het vaccinatiebewijs idem.
Als alle betrokken landen een hoog % gevaccineerden hebben en een lage incidentie, dan is het allemaal gewoon overbodig geworden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:48

mag schreef:

Op dit moment nog nergens specifiek dacht ik.
Wel omgekeerd waarbij je niets hoeft te hebben (ook geen test).