Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 19:58

Bij mij staan ze op een paar heuvels, en degenen die maar een halve dag in de zon staan doen het eigenlijk het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:03

Pittig werkje prairy! Succes met de verkoop :j

Kaka: Hier staan ze overal en nergens maar nooit in volle grond. Altijd wel ergens in een bak die ik ook nog altijd kan verzetten indien nodig.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:18

Sorry voor het zomaar binnen vallen trouwens, ik dacht in het Eerbare tuin topic van te zitten :') Zie dezelfde namen langskomen.

In de volle grond wil ik dus ook niet meer, groeit me veel te hard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:27

Maakt niet uit! Ik vind het gewoon veel makkelijker te onderhouden in bak. Ik werk ook liever wat op hoogte ivm een slechte rug dus wat hoger kan staan zet ik ook hoger.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:28

Wat een gaaf boek Spruit!

Zo'n vierling is wel tof. Hopelijk blijven ze het goed doen.

En ik zie ook al allerlei jonge sprieten, dat kriebelt hier nog niet echt. Maar dat is ook een stukje tijdgebrek. Dat was er al, maar na gisteren is dat nog veel erger geworden.

Ik heb gisteren 2 dieren toegevoegd aan mijn bestand. De eerste is een fokbeer bij de cavia's genaamd Gijs. Een prachtige grote zilveragouti beer. Dat betekent dat ik over 3 maanden weer cavia's te koop heb. En nu mag er niets meer aangehouden worden, want mijn fokgroep zit vol. Maar goed, voor nu is het niet zoveel werk. Het blijft eens in de week de nachthokken doen en eens in de maand de buitenrennen bij optimaal bijhouden. Er gaat alleen nog een beetje meer voer en water in en over 2.5 maand (65-75 dagen) met de bevallingen is het een paar keer extra de nachthokken verschonen.

Het tweede dier is echter de echte tijdgebruiker.

Emma is gisteren mijn wereld gaan verblijden. Het was nog even spannend, want de communicatie met de fokker was uiterst moeizaam. Maar het is uiteindelijk toch gelukt.

Afbeelding

Emma is een kruising Peruaanse naakthond kleine maat x dwergpoedel van 4.5 maand oud. Vandaag heb ik haar bij de dierenarts gewogen en ze woog 4.1kg. Maandag wordt ze verder nagekeken. Ze kende nog niets. Zelfs een halsbandje was haar onbekend, maar ze leert enorm snel en is enorm baasgericht. Tegelijkertijd lijkt ze het alleen blijven ook prima op te pakken. Ze jankt even, maar wordt al heel snel weer stil (ze heeft 2x 30 minuten alleen moeten blijven. 's ochtends tussen mijn vertrek en het oppikken door mijn moeder, 's middags met de paarden binnen zetten). Super dus om op voort te bouwen.

En nu ligt ze te dromen naast me op de bank.
Afbeelding

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:40

Even snel een foto van onze 4-ling.

Afbeelding

Aarbeien heb ik ook nog niet de ideale manier voor gevonden dus kan ik niet mee helpen.

En ik zie een heel gaaf boek langs komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:52

Dat zijn stevige lammetjes!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:56

Moestuin schreef:
Dat zijn stevige lammetjes!

Toevallig zijn ze vandaag gewogen.
2,2kg
2,2kg
2,5kg
2,8kg

Totaal bijna 10kg lam uit deze ooi en als je haar ziet staan heeft ze er amper onder geleden...

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 21:16

Jeetje dat dat daar allemaal ingepast heeft.
Hebben jullie zo veel flessenlammeren per lammerperiode?

Hier de eerste keer aardbeien geplant en heb ze gewoon in de grond gedaan met momenteel een plastiek er over. Dus zal ook nog moeten zien wat het doet.

Verder gisteren nog rabarber, blauwe bes, framboos, 3 appelbomen en wat kruiden geplant. Ook de hele boel omheind zodat ons puppekind en de varkens er niet in gaan spelen. Morgen de aardappelen, dat stukje is al omgespit en alles binnen zaaien.

Ik zie hierboven dat iemand de bonen ook binnen gezaaid heeft. Hier daar slechte ervaring mee, schieten binnen altijd te hard uit waardoor we niet veel aan de plantjes hebben.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 22:40

Heb ik weer :') had in januari een toompje kriel cochins gekocht. Met heel de verhuis 2 eitjes gekregen. Beide hier in de broedmachine gestoken samen met een probeersel wat niets is geworden. Ene ei was toen 4 weken oud en het ander ei bijna 3 weken, geen idee waar ik het in mn hoofd haalde. :+ Maar nu zit ik dus met 1 enkel kuiken wat zonet is uitgekomen. :roll:

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 09:32

Ik heb het hier al eens eerder geplaatst denk ik, maar we hebben nog meer dan 10.000 klinkers over die weg mogen. Als er iemand nog wilt bestraten bij zijn paarden/paadjes in z'n moestuin wil aanleggen? Mag echt weg tegen hele kleine prijsjes of we regelen iets, we moeten er vanaf :D

https://www.2dehands.be/plaats/m1816873307/view

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 10:21

Solleke: Wij mogen helaas niets meer verharden -O-

Hier wordt ik zo gelukkig van:

Afbeelding

Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:15

ik heb aardbeien in de volle grond staan, woekert inderdaad flink, en ik vind de opbrengst matig. veel concurrentie van pissebedden en slakken helaas. Ik heb nu ook een hangmand met aardbeien, die lijken de winter overleeft te hebben, hopelijk komt daar wel wat meer opbrengst van.

@mizora Wat een leuke pup zeg :) bijzondere kruising, ik hou ervan!! Succes met de cavia's. Is daar nou nog goede handel in?

Hier nog een kleine 3 weken voor de puppies komen, Romy begint al aardig te groeien
Afbeelding

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 13:00

Ik heb de aardbeien hier ook in de volle grond staan maar ze doen juist bijna niks. Woekeren niet en geven amper vruchten. :(

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 13:07

Aardbeien staan hier in de volle grond en woekeren heel erg. Kan beter aardbeien oerwoud noemen dan bed. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 13:13

Hier hebben we de aardbeien in volle grond staan op het zuiden, maar wel in worteldoek. Deze winter niet afgedekt en we zijn 1 rij doordragers bijna kwijt. Scheelt dat wij sowieso al door wilden gaan met juni-dragers, we vinden de opbrengst en smaak beter. Vorig jaar heb ik 14L aardbeiensiroop en vele potten met het vruchtvlees wat daarbij overblijft kunnen maken. We hebben nog een paar bakjes bevroren aardbeien in de vriezer zitten, zo lekker als je die opwarmt, met wat custard dikker maakt en dan door de vla doet <3

Mizora, wat een schatje zeg :D

Skyla, oeps! Op marktplaats toevallig niemand in de buurt die kuikens verkoopt?

Moestuin, zeker een mooi gezicht :D

Juval, gelukkig hoef je bij een hond minder lang te wachten dan bij een koe :P

Hier nu ranuncels aan het voorkiemen en ik ga zo de eerst kolen (bloem, boeren en rode kool) zaaien :)

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 13:35

Ik wil ivm de elk jaar terugkerende vogelgriep een verplaatsbaar kippenhok met ren maken. Zo kunnen de kippen buitenscharelen op steeds een nieuw stuk gras en zijn Ze toch afgeschermd. Iemand tips hoe ik dit het beste kan maken?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 13:47

Google eens op kippentractor.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 00:55

Spruit, al gekeken maar niets helaas. Ofja naakthalzen :')

Roekes, kijk eens naar de Omelet hokken, die zijn wel prijzig maar goed te onderhouden en je hebt ze met wieltjes zodat ze makkelijk verplaatsbaar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:29

Nieuwe dierenarts komt woensdag de beestenboel inspecteren *\o/* Ontwormingsplan opstellen etc. Vind het best wel spannend. Zijn ook een hoop dieren om mee over te stappen.

Juval: Spannend, puppies! Is het dezelfde teef als het vorige nestje?

Spruit: Zo lekker! Heb even ranuncles moeten opzoeken :D

Roekes: Kippentractor inderdaad!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 13:51

Ze kunnen nooit slechter zijn dan jullie huidige :+

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 13:51

Skyla schreef:
Spruit, al gekeken maar niets helaas. Ofja naakthalzen :')

Roekes, kijk eens naar de Omelet hokken, die zijn wel prijzig maar goed te onderhouden en je hebt ze met wieltjes zodat ze makkelijk verplaatsbaar zijn.

Heb geen kuikens voor je maar wel broedeieren als je wilt.

En kijk anders even of er komende zondag ergens grote markt is met dieren.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 20:12

lizy29 schreef:
Ze kunnen nooit slechter zijn dan jullie huidige :+

True :+

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 21:21

Heb ik weer hoor :(
Eergisteren had de haan een teek op zijn oorlel. Ik was er gelukkig op tijd, teek verwijderd. Vanmiddag zag in ineens dat zijn kop aan de kant van de teek helemaal gezwollen is.
Oog traant een beetje, geen pus gelukkig.
Ik maak me best wel zorgen..

Vanmiddag
Afbeelding

Net
Afbeelding

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:43

Lizy oh ik wist niet dat ze hier op markten ook dieren verkochten. Vroeg me al af of er geen dierenwinkel was die met deze tijd kuikens heeft. Zal het eens opzoeken. Super bedankt voor de tip! Kuiken schreeuwt me de oren af momenteel. :')

Amber, het zou een reactie op de beet kunnen zijn. Heb je het na het verwijderen ontsmet?

Moestuin, we duimen mee! +:)+