Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 14:16

Ik heb de nieuwe tarieven binnen voor als ik een nieuw contract zou nemen...

Nu: Gas 1,27
Stroom: 0,24

Aanbod verlenging:

Gas: 1,35
Stroom: 0,26

Ik ga dus rustig kijken voor een andere aanbieder. Allejezusammenooitniet dat ik dat ga betalen.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 14:21

8nnemiek schreef:
Dus je hebt meer teruggeleverd dan dat je hebt verbruikt over het hele jaar? Dan is het normaal dat je het teveel aan belasting aan het eind van het jaar moet terugbetalen ja. Kun je niet gewoon dat geld opzij zetten wat je gedurende het jaar uitbetaald krijgt?
Volgens mij zijn er ook zat dynamische contracten waar je een vast voorschot betaalt. Doet ANWB dat niet ook? Maar die zijn wel wat duurder onder de streep.

Dat klopt, maar geld opzij zetten is nu wel te laat ja... Begrijp dat het vast ergens heeft gestaan, maar voor mij was het in iedergeval niet duidelijk dat het zo zou zijn.
Liever wat duurder, dan achteraf voor verrassingen te staan. Ik ga bij ANWB kijken :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 17:00

Was van de week nog in alle media: de gasprijs is erg laag. Je zou nu een contract moeten kunnen vinden met 1,17 per kuub gas.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 17:07

Ik begrijp dat je bij een dynamisch contract beter al je opwekking opmaakt, toch?
Ik zit bij ANWB, mijn eerst jaar dynamisch, contract loopt tm december :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 21:59

Bij alle contracten geldt dat je je zonneenergie beter gelijk kunt gebruiken.

Next energy werkt ook met een vast voorschot per maand en dynamische prijzen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 22:06

Ik denk dat Tibber meer boze berichten heeft gehad want toen ik m'n contract begin dit jaar afsloot kwam er ergens in het proces een korte samenvatting waar heel duidelijk vermeld stond dat je moest dokken bij de eindafrekening zodra je meer zou terugleveren dan afnemen. 500 euro is wel heftig zeg, snap dat je baalt! Maar ik vrees dat je wel aan dynamisch vastzit met zoveel "teveel" terugleveren (ruim 3000kWh denk ik?) want de terugleverboetes zijn dan enorm. Dus dan kan je misschien inderdaad het beste overstappen naar eentje met een vast maandtarief, die je dan vastzet op je totale kosten van afgelopen jaar bij tibber gedeeld door 12, en dan eventueel nog wat naar boven afgerond voor de zekerheid.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 07:57

Travel_me schreef:
8nnemiek schreef:
Dus je hebt meer teruggeleverd dan dat je hebt verbruikt over het hele jaar? Dan is het normaal dat je het teveel aan belasting aan het eind van het jaar moet terugbetalen ja. Kun je niet gewoon dat geld opzij zetten wat je gedurende het jaar uitbetaald krijgt?
Volgens mij zijn er ook zat dynamische contracten waar je een vast voorschot betaalt. Doet ANWB dat niet ook? Maar die zijn wel wat duurder onder de streep.

Dat klopt, maar geld opzij zetten is nu wel te laat ja... Begrijp dat het vast ergens heeft gestaan, maar voor mij was het in iedergeval niet duidelijk dat het zo zou zijn.
Liever wat duurder, dan achteraf voor verrassingen te staan. Ik ga bij ANWB kijken :)

Waarom lever je zoveel meer terug dan wat je hebt verbruikt? Dat is toch bij geen enkele leverancier handig :?

Suzanne F.Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 08:26

Misschien heeft ze teveel zonnepanelen laten leggen?
Dan zou ik er eerder wat afhalen zodat je genoeg hebt voor je eigen gebruik. Andere verkopen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 08:57

Qua terugleveren dat kan bij sommige leveranciers wel uit nu, ik betaal 12 cent per kwh en ik krijg 15 cent voor elke teruggeleverde kwh. Dus het kan wel. Ik kreeg een mooie som geld terug dankzij meer teruglevering dan afname van stroom. Dit was op een variabel contract, niet dynamisch.

Maar ben je alles bij elkaar dan niet alsnog goedkoper uit ondanks de belasting die je nog moet betalen? Dat geld heb je dan gekregen en kun je toch opzij zetten om later terug te betalen? Zat je jezelf niet af te vragen waarom je zoveel geld terug kreeg bij teruglevering? Dat zal in een specificatie van de energierekening hebben gestaan. Ik spit de hele energierekening door en dan gebruik ik desnoods google of ik contact even de energieleverancier om uit te zoeken hoe het zit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 08:57

Suzanne F. schreef:
Dan zou ik er eerder wat afhalen zodat je genoeg hebt voor je eigen gebruik. Andere verkopen.

Ik denk dat een andere energieleverancier simpeler is.

Maar mocht ze jouw advies opvolgen, dat ze mij dan even een berichtje stuurt.....

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 09:19

Dat is makkelijk gezegd idd.. Tis een huurhuis dus geen keuze uit hoeveel panelen je hebt.

@Yessy: Ahh dat denk ik inderdaad ook dan. Voelt ook gewoon heel krom dat je iedere maand terugkrijgt (zelfs deze maand nog) en dan paar dagen later een bericht krijgt: Ohh ja wettelijk mogen we dit doen, maar je moet even binnen 2 weken 500 euro aftikken. Goed dat ze het nu inderdaad wel duidelijker vermelden, want dan hou je er rekening mee.

@Grainey: Nee eigenlijk niet, omdat ik ook veel meer terugleverde en er wordt gezegd dat je per maand meteen betaald wat je verbruikt hebt. Misschien niet handig, maar ging ervanuit dat dat dan het juiste bedrag was. Qua rekening: Nee der stond zelfs op deze factuur erg vrij weinig info. Alleen een flink bedrag en verder 0 uitleg ofzo.. Der staat alleen op: correctie energiebelasting totaal. Dat is dus de info waar je het mee moet doen.

Zal inderdaad wat verschillende maatschappijen naast elkaar leggen, maar neig nu meer naar wel dynamisch maar dan met een vast bedrag per maand. Misschien ben ik dan iets duurder uit, maar gebrek aan communicatie vind ik wel een dingetje..

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 10:31

Dat is dan geen goede factuur ook, er hoort volgens mij duidelijk uitgelegd te worden hoe je energiefactuur opgebouwd is. Ik weet niet of dat wettelijk is vastgelegd, maar ik zou dan ook overstappen. Ik krijg ook maandelijks te zien hoeveel essent verwacht wat ik moet bijbetalen of niet en of mijn maandelijkse betaling omhoog of omlaag kan. Ik zou dus ook zeker kijken naar die details, dan wordt je niet verrast zoals nu. Jammer dat dat nu met ACM die zo let op transparantie naar de klant toe alsnog fout kan gaan blijkbaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 11:08

Suzanne F. schreef:

Te veel zonnepanelen kan geen kwaad. Je krijgt bij dynamisch nog steeds de uurprijs uitbetaald, alleen niet de belastingen over het deel dat je te veel terug levert. Dus het teveel aan zonnepanelen brengen nog steeds geld op.
En zeker als je later meer stroom gaat gebruiken, bijvoorbeeld als je elektrisch gaat rijden of een airco of warmtepomp gaat gebruiken dan is het juist heel fijn om nu wat teveel te hebben.
Als de salderingsregeling stopt is het ook fijn om te veel panelen te hebben zodat je in de winter ook een groot deel van je stroom uit eigen opbrengt kan gebruiken.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 12:57

Het enige nadeel is dat je de halve zomer je panelen zou moeten uitzetten als je de stroom zelf niet gebruikt omdat als de stroomprijs incl belastingen enzo onder een cent of 15 uitkomt, je dus eigenlijk betaalt voor het terugleveren. Terwijl als je meer afneemt dan teruglevert, dat pas op 0 is (of rond de -15 cent martktprijs dus).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 18:48

We hebben dit jaar eigenlijk nauwelijks negatieve prijzen gehad volgens mij. Zelfs heel weinig excl btw.
Maar het scheelt dat veel omvormers automatisch uit springen als dat nodig zou zijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 19:06

verootjoo schreef:
Waarom lever je zoveel meer terug dan wat je hebt verbruikt? Dat is toch bij geen enkele leverancier handig :?

Even naar mijn situatie kijkend. Ik woon in een mini huisje en de woningbouw heeft zonnepanelen erop gelegd. Super de 1e paar jaren en voor mij gratis stroom + geld toe wat ik terug leverde.

Nu is het juist een kostenpost aan het worden. Ik moet er nog steeds eens in duiken. Ik heb een verbruik van zeg 800 en na wegstrepen (en dus 'gratis' stroom) een overschot van 1200 kwh dat ik teruglevering, waar ik nu terugleverkosten over moet betalen. De hufters.

Ik weet nog steeds niet waar ik goed aan doe. De boel uitzetten (kan dat zomaar), dynamisch, of vast zetten. Ik zie door de bomen het bos niet meer...

Mijn overbuurman die weigerde zonnepanelen te nemen snap ik nu wel beter.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 21:47

8nnemiek schreef:
We hebben dit jaar eigenlijk nauwelijks negatieve prijzen gehad volgens mij. Zelfs heel weinig excl btw.
Maar het scheelt dat veel omvormers automatisch uit springen als dat nodig zou zijn.

Bijna 1300 uur volgens google, maar dat is dus inderdaad als je alle bijkomende kosten niet meerekent. Irrelevant voor de meeste mensen (ik kan het aantal keren dat ik m'n omvormer uit moest zetten op twee handen tellen) maar natuurlijk wel iets om rekening mee te houden als je een overmatige hoeveelheid panelen op je dak hebt liggen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 07:45

Maar die 1300 uur is dan natuurlijk ook inclusief de uren dat de prijs 0,1 cent in de min staat.. een of twee cent in de min, daar merk je gelukkig niks van tenzij je echt een zonnepark in je tuin hebt liggen bij wijze van spreken :))
Ik kom zelf trouwens bij 474 uur uit als ik Google: https://www.pv-magazine.com/2025/09/01/ ... hatgpt.com
Ik kan me in ieder geval weinig dagen herinneren waarop de prijs echt onder de 14 cent lag.. en daar let ik altijd op omdat we de auto dan zo heerlijk goedkoop kunnen laden :))

Tancreda, ik zou in jouw geval zeker eens kijken naar een dynamisch contract. Daar heb je geen gedoe met terugleverkosten, en krijg je gewoon betaald voor je te veel teruggeleverde stroom. Heb je wel de mogelijkheid om je energieverbruik wat te sturen naar goedkopere momenten, bijvoorbeeld de wasmachine en vaatwasser overdag of 's nachts laten draaien? Dat kan wel veel schelen bij dynamische energie. Als je al je stroom 's avonds om 7 uur gebruikt dan wordt het al gauw duurder.
Verder hebben zonnepanelen echt vooral voordelen. Het kan echt flink schelen op je energierekening.

Hoe werkt dat bij huurhuizen? Blijf je daar altijd een vast bedrag voor betalen, of alleen tot ze zijn afbetaald, of hoe wordt dat geregeld?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 08:52

Ik betaal al 2 jaar hetzelfde bedrag volgens mij. :+ Geen idee of dat nog weggaat, ik denk het eerlijk gezegd niet. := Makkelijk verdienen...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 08:59

Ik betaal mijn woningbouw niets voor de panelen. In het kader dat zij een x% van hun huizen moeten verduurzamen zijn ze kosteloos geplaatst.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 09:21

Dat is mazzel, Tancreda.

Ik zie ook wel eens huurwoningen voorbij komen waarbij de zonnepanelen wel voor een bedrag per maand gehuurd moeten worden. Of de huur wordt verrekend dmv een heffing van x centen per opgewekte kwh.

Sinds de invoering van terugleverboetes kunnen zonnepanelen op huurhuizen voor huurders met een dergelijke regeling bijna altijd niet meer uit. En dan zit je....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 09:37

Dan snap ik je overbuurman al helemaal niet :') Dat is wel een heel goede deal. Gratis zonnepanelen, en een groot deel van het jaar gratis stroom, heerlijk!
Kun je de omvormer zelf bedienen? Dan kun je de panelen eventueel nog automatisch laten uitschakelen als de stroomprijs negatief wordt, als je dynamisch zou gaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 09:42

Mijn nichtje heeft ook verplicht zonnepanelen in de huur, maar die kan/mag nergens bij, dus ook niet bij de omvormer.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 09:42

Maar je stroom is toch gratis? Als je de boel uit zet ga je he verbruik weer betalen.
Als je 500e boete moest betalen zou ik 500/12=42e per maand weer gaan "betalen" aan energie, maar dan aan jezelf in een apart potje. Dan haal je daar einde vh jaar je boete uit.
Ik ga er niet vanuit dat je daadwerkelijke electriciteitskosten lager waren dan 40e in de maand in dat geval.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 09:55

8nnemiek schreef:
Maar die 1300 uur is dan natuurlijk ook inclusief de uren dat de prijs 0,1 cent in de min staat.. een of twee cent in de min, daar merk je gelukkig niks van tenzij je echt een zonnepark in je tuin hebt liggen bij wijze van spreken :))
Ik kom zelf trouwens bij 474 uur uit als ik Google: https://www.pv-magazine.com/2025/09/01/ ... hatgpt.com
Ik kan me in ieder geval weinig dagen herinneren waarop de prijs echt onder de 14 cent lag.. en daar let ik altijd op omdat we de auto dan zo heerlijk goedkoop kunnen laden :))

Tancreda, ik zou in jouw geval zeker eens kijken naar een dynamisch contract. Daar heb je geen gedoe met terugleverkosten, en krijg je gewoon betaald voor je te veel teruggeleverde stroom. Heb je wel de mogelijkheid om je energieverbruik wat te sturen naar goedkopere momenten, bijvoorbeeld de wasmachine en vaatwasser overdag of 's nachts laten draaien? Dat kan wel veel schelen bij dynamische energie. Als je al je stroom 's avonds om 7 uur gebruikt dan wordt het al gauw duurder.
Verder hebben zonnepanelen echt vooral voordelen. Het kan echt flink schelen op je energierekening.

Hoe werkt dat bij huurhuizen? Blijf je daar altijd een vast bedrag voor betalen, of alleen tot ze zijn afbetaald, of hoe wordt dat geregeld?

Ik betaal 100 euro per maand en volgens mij blijft dat voor altijd. Sterker nog afgelopen juli toen de huren verhoogd werden, werd ook de energieprestatievergoeding verhoogd, oftewel ging ook het bedrag voor de zonnepanelen omhoog. Eigenlijk best gek wel..

Ik kan de omvormer volgens mij niet zelf uitzetten.