Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:40

Citaat:
Citaat:
Maar het is toch ook nooit gezegd dat het kinderen niet treft?

O jawel het is zelfs in begin gezegd dat het niet van mens op mens overdraagbaar was. Door ons RIVM , wisten nog van toeten nog blazen , was in januari op Twitter.

Graag een screenshot van deze bewering, tot die tijd geloof ik er he-le-maal niets van.
Denk ik eerder aan nepnieuws en kolder zoals 'wetenschap is ook maar een mening'
of 'ik baal van de maatregelen (don't we all...?) dus moet het rivm door de blubber worden gehaald'.

Mbt kinderen: in 1919 stierven juist de kinderen bij bosjes.
(Accoord, dat was een uiterst gemene griep en geen corona, maar wel 20 miljoen doden. Waarvan dus relatief veel kinderen.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 02-04-20 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:40

bigone schreef:
Misschien niet maar de beelden zeggen genoeg.

Maar wat is de bron van de beelden?

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:52

PSvanLot schreef:
bigone schreef:
Misschien niet maar de beelden zeggen genoeg.

Maar wat is de bron van de beelden?

Als je de de beelden bekijkt dan zie je dat ze van Aljazeera en APRA ARAUCANíA komen bijvoorbeeld. Verder van de mensen zelf. Ook had ik er een link bij geplaatst van de Volkskrant en van HLN.be. Denk niet dat de overheid staat te springen om deze beelden zelf uit te zenden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:02

Janneke2 schreef:
Citaat:
O jawel het is zelfs in begin gezegd dat het niet van mens op mens overdraagbaar was. Door ons RIVM , wisten nog van toeten nog blazen , was in januari op Twitter.

Graag een screenshot van deze bewering, tot die tijd geloof ik er he-le-maal niets van.
Denk ik eerder aan nepnieuws en kolder zoals 'wetenschap is ook maar een mening'
of 'ik baal van de maatregelen (don't we all...?) dus moet het rivm door de blubber worden gehaald'.

Mbt kinderen: in 1919 stierven juist de kinderen bij bosjes.
(Accoord, dat was een uiterst gemene griep en geen corona, maar wel 20 miljoen doden. Waarvan dus relatief veel kinderen.)

Ik heb daar screenshots van. Ik geloofde het ook niet en ben op hun Twitter account gaan neuzen en ja hoor. Eind januari 'kleine kans dat het naar Nederland komt en als het komt onwaarschijnlijk dat het zich verspreidt' en 'lijkt niet van mens op mens besmettelijk' en natuurlijk die idiote uitspraak dat carnaval geen probleem was omdat dat in kleine kring gevierd wordt.

Toen was ik wel ff klaar met RIVM. Ze doen goed werk,maar zeg gewoon 'we weten het niet' als je geen idee hebt en hang geen onzin op.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:04

Over de gewenning, daar merk ik hier in Assen niet zo veel van. In de winkel is het nog steeds rustig, parkeergarage bijna leeg. Mensen houden netjes rekening met elkaar. Ik zie vrijwel geen kinderen alleen buiten spelen en wat ik van ouders in mijn omgeving hoor is dat er niet meer onderling gespeeld wordt.

Treinen en bussen hier zijn ook nagenoeg leeg, wat er reist is vrijwel allemaal woon-werkverkeer.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:04

Hm, ik meende dat ze toen ook de who volgde... maar op de posts die daar toen over gingen, zag ik geen reactie meer :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:06

Citaat:
Ik heb daar screenshots van. Ik geloofde het ook niet en ben op hun Twitter account gaan neuzen en ja hoor. Eind januari 'kleine kans dat het naar Nederland komt en als het komt onwaarschijnlijk dat het zich verspreidt' en 'lijkt niet van mens op mens besmettelijk' en natuurlijk die idiote uitspraak dat carnaval geen probleem was omdat dat in kleine kring gevierd wordt.

Toen was ik wel ff klaar met RIVM. Ze doen goed werk,maar zeg gewoon 'we weten het niet' als je geen idee hebt en hang geen onzin op.

Ehm, ik zie alleen tekst.
Geen screenshots.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:07

Janneke2 schreef:
Ehm, ik zie alleen tekst.
Geen screenshots.

Die stonden heel wat pagina’s terug en daar is toen ook op gereageerd :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:11

Sassii schreef:
Ik was gisteren bij de Kruidvat en wilde de medewerker wat vragen. Ik ben iemand die énorm goed denkt aan 1,5 meter afstand houde. Dit vind ik fijn voor zowel mezelf als de ander.
Ik stond op een ruime 2 meter afstand van de de medewerker en vroeg :’Hoi, mag ik u wat vragen?’
Medewerker: ‘JA MAAR JE MOET WEL EEN STAP NAAR ACHTER DOEN!!!!!!!!’
Eeeeeuh.....? 8)7

Edit: voordat mensen er over vallen: Ja, ik móest naar de Kruidvat. Daar verkopen ze de enige handcrème waar ik niet allergisch voor ben.

Tsjah... Heel de wereld gaat door een stressvolle periode.
Ik vind het voor winkelmedewerkers echt niet heel raar dat ze af en toe wat banketstaaf uit de hoek komen. Zijn in mijn ogen in het dagelijks leven het meest kwetsbaar in die zin dat ze heel erg veel mensen zien. Kan me voorstellen dat dát in combinatie met het nieuws dat ze ook ongetwijfeld tot zich nemen, een behoorlijke impact heeft.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:18

...helaas, sommige dingen copieëren/ screenshotten is niet makkelijk.

Op Twitter staat een braaf screenshot dd.25 januari van het rivm: met een veel genuanceerder verhaal.
Dat het erg is in Wuhan, maar dat er ook vele families zijn met 'maar' 1 zieke en dat de uitbraak niet over heel China verspreid is.

Die feiten kunnen idd wijzen op iets dat niet makkelijk van mens tot mens overdraagbaar is.

Cer

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:25

Op pag 248 van dit topic staat het volgens mij...
Ik las ook nog tussendoor een bericht van 17 maart (in dit topic) dat er “binnen een week een lockdown in nl zou zijn inclusief leger’ -> dus 24 maart om en nabij... ik kom niet heel veel buiten nu, heb ik t gemist ?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:26

Ik was even in de Jumbo een dorp verderop ("mijn" Coop had het juiste vlees voor mijn hond niet)

En daar was het echt niet tof, ik ga steeds heel netjes aan de kant, maar anderen douwen gewoon door.

Op een gegeven moment stond ik even bij het wc papier te kijken, best verbaasd dat dat een stuk duurder is geworden, er wil een vrouw langs dus ik stap tegenover het wc papier tegen de wand aan om haar er langs te laten. Gaat die doos ineens zelf bij het wc papier kijken. Ja HALLO daar was IK bezig. Is gewoon even op je beurt wachten nou zo moeilijk?

Ik sta steeds even te wachten bij een schap als ik erbij wil, maar er staat nog een andere klant. Boodschappen doen duurt zo wel langer, maar ik ga niet lopen drammen dat andere mensen op moeten hoepelen omdat ik er bij wil. Helaas doen dus veel andere klanten dat wel.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:28

mvdende schreef:
Ik was even in de Jumbo een dorp verderop ("mijn" Coop had het juiste vlees voor mijn hond niet)

En daar was het echt niet tof, ik ga steeds heel netjes aan de kant, maar anderen douwen gewoon door.

Op een gegeven moment stond ik even bij het wc papier te kijken, best verbaasd dat dat een stuk duurder is geworden, er wil een vrouw langs dus ik stap tegenover het wc papier tegen de wand aan om haar er langs te laten. Gaat die doos ineens zelf bij het wc papier kijken. Ja HALLO daar was IK bezig. Is gewoon even op je beurt wachten nou zo moeilijk?

Ik sta steeds even te wachten bij een schap als ik erbij wil, maar er staat nog een andere klant. Boodschappen doen duurt zo wel langer, maar ik ga niet lopen drammen dat andere mensen op moeten hoepelen omdat ik er bij wil. Helaas doen dus veel andere klanten dat wel.

Tja, lastig.

Ik denk dat die mevrouw wc papier wilde hebben. Zomaar een wilde gok.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:34

mvdende schreef:

Ik snap dat het lastig is dat mensen geen afstand houden, daar zou ik me ook aan storen (als ik zelf zou kunnen winkelen), MAAR even prijzen kijken is in deze tijd echt not done en mensen willen snel weg uit de winkel dus ik kan me voorstellen dat mevrouw geen zin had te wachten op iedereen die een rondje supermarkt behandelt als een museumbezoek :+ durf ook kritisch naar je eigen gedrag te kijken. Kom je een heel eind mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:36

Janneke2: ik heb de uitspraken van het RIVM ook gezien en destijds opgezocht, en ze hebben die uitspraken echt gedaan, publiek, dat er niets aan de hand was, niks zou gebeuren, dat het allemaal mee zou vallen, en dat we niks hoefden te doen.

Die bleken achteraf hoe dan ook onjuist, maar waren het eigenlijk ook als je ze legt naast de op dat moment bekende informatie. (Ik bedoel, dat het RIVM het niet wist toen China het zelf probeerde te verbergen, dat ga ik ze echt niet verwijten.)
Maar waar wij als willekeurige burgers niet allemaal heel actief bekend hoeven te zijn met de stand van besmettelijke virussen in China, dat is toch echt wel de taak van het RIVM. Dus of ze wisten het niet op tijd en dat betekent een ontzettende onachtzaamheid naar een toen al (bekende!) bron van risicovolle infecties, of ze wisten het wel en hebben dat niet bekend gemaakt.

En de feiten hebben na de uitbraak namelijk echt nooit gewezen op iets dat *niet* makkelijk van mens tot mens overdraagbaar is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:38

Ik vind kijkers in een winkel sowieso al irritant. Pak gewoon wat je moet hebben en loop door :+ Maar in deze tijd vind ik idd ook dat je gewoon moet lopen, pakken wat je moet hebben, en weer doorlopen. Uitgebreid prijzen vergelijken of etiketten lezen kun je nu niet maken nee :=
Er mogen er hier maar een paar te gelijk in de winkel, 3 ofzo, dus als iedereen dan ook nog uitgebreid gaat lopen kijken duurt het 100 jaar voor je überhaupt die winkel in kan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:40

Wat dat betreft gaat het hier eigenlijk heel goed, vorige week totaal geen last gehad van andere winkelende mensen, iedereen was super beleefd en wachtte netjes op de beurt en hield afstand. Ik zag op tegen het boodschappen doen, maar kwam met een heel goed gevoel weer terug.
Morgen is het weer boodschappendag, zie er wel weer tegen op, heb de hele week thuis gezeten op de dagelijkse boswandeling met de hond na (waar ik niemand tegen kom). Hopelijk gaat het net zo als vorige week in de winkel. Moet morgen helaas ook nog naar de drogist, 2 winkels dus. Handcreme is zo goed als op. Straks ook maar inventariseren of er nog meer nodig is, dat ik er voorlopig niet meer naar toe hoef, 1 winkel in de week vind ik al meer dan genoeg.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:41

@Shadow, was niet alleen NL (RIVM), de hele wereld was nog onwetend/nonchalant. Om gebeurtenissen/trends/etc in China in kaart te brengen, heb je nauwe samenwerking met inlichtingendiensten nodig, maar dan nog, die zijn ook heel beperkt in hun informatievergaring in/vanuit China. (Sorry voor alle schuine streepjes ;) )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:44

Ik weet wel dat ik dacht dat het om een vroege 1 April grap ging toen ik een krantekop las dat een viroloog had gezegd dat het virus niet naar NL zou komen terwijl het al in Italie was.
Het RIVM kijk ik nooit naar.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:44

Ik ben veel aan het internet shoppen van shampoo tot een fietspomp alles brengen ze wel. Alleen de drogisterij weblink had 1,5 week vertraging met bezorgen en wat niet geleverd kon worden had je binnen 2 dagen geld terug.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:49

Mbt het rivm: er zit ook enige communicatie ruis in.

De website legt dingen uit, Twitter is een superkort uittreksel daarvan - en dan wordt gedaan alsof een degelijk instituut niets meer dan wat gekwetter te berde brengt.

Variërend op iets hier boven: (ipv 'zeg niets als je het niet weet') stop liever met Twitter want die korte berichten begrijpt men niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:52

“Te berde brengt” _/-\o_ dat hoor je niet vaak meer :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:54

verootjoo schreef:
Ik vind kijkers in een winkel sowieso al irritant. Pak gewoon wat je moet hebben en loop door :+ Maar in deze tijd vind ik idd ook dat je gewoon moet lopen, pakken wat je moet hebben, en weer doorlopen. Uitgebreid prijzen vergelijken of etiketten lezen kun je nu niet maken nee :=
Er mogen er hier maar een paar te gelijk in de winkel, 3 ofzo, dus als iedereen dan ook nog uitgebreid gaat lopen kijken duurt het 100 jaar voor je überhaupt die winkel in kan.

Nou het prijs vergelijken snap ik wel hoor, zijn veel mensen die nu geen of minder inkomen hebben, dan kan het niet uit dat je zomaar wat pakt. En als je normale product niet op voorraad is(en dat is best vaak het geval, in ieder geval waar ik normaal boodschappen doe) maar je rekening moet houden met een dieet/allergie dan wil je toch ook wel eerst even de ingrediënten lezen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:59

SinneJ schreef:
mvdende schreef:

Ik snap dat het lastig is dat mensen geen afstand houden, daar zou ik me ook aan storen (als ik zelf zou kunnen winkelen), MAAR even prijzen kijken is in deze tijd echt not done en mensen willen snel weg uit de winkel dus ik kan me voorstellen dat mevrouw geen zin had te wachten op iedereen die een rondje supermarkt behandelt als een museumbezoek :+ durf ook kritisch naar je eigen gedrag te kijken. Kom je een heel eind mee.

Ik stond echt nog geen 10 seconden stil voor het wc papier toen ik zag dat mevrouw er langs wilde.

Ik had oprecht niet verwacht dat ze even snel zou voorpiepen.

Verder was ik even vergeten een lijstje te maken dus ja, ik liep even alle paden langs terwijl ik me bedacht of ik nog iets uit de Jumbo nodig had. Heb verder snel rijst gepakt en zn beetje heel de voorraad Smuldier pens compleet. := tja, dat komt maar zeer beperkt binnen bij zn beetje alle supermarkten en mijn hond eet 14 pakjes per week 8)7 dus als ik voor één week wil halen, iis het schap vaak alweer bijna leeg. En meestal heeft 1 supermarkt te weinig, daarom was ik dus in de Jumbo.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 02-04-20 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:00

Ik snap echt niet dat mensen het rivm nu wil pakken op uitspraken van januari over een nieuw virus waarvan we niet weten wat het doet...
Het zijn ook maar mensen he, zonder glazen bol...