Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 17:45

Wat een leuke aanplanting Moonfight!

Amber :oo Ik weet nu wie je bent, heb jou bericht namelijk net zien langs komen op facebook :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-03-22 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:02

Kippen beginnen hier fanatiek te worden van 2/3 naar vandaag 4 eieren.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:27

Moestuin schreef:
Wat een leuke aanplanting Moonfight!

Amber :oo Ik weet nu wie je bent, heb jou bericht namelijk net zien langs komen op facebook :D

Hee grappig! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 09:14

Nou, primeur voor ons: 4!

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 10:21

Een 4 ling. :oo

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 10:23

Moestuin schreef:
Nou, primeur voor ons: 4!

[ [url=m/UhdKQ7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hadden wij gisteren ook. Dat word flessen! :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 10:24

Haha ja, ik ben al een grote fles biest rond gegaan :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 10:56

Oh wauw, en wat een schatjes! Proficiat!

Mijn sluimererwten (denk in nederland sugar snaps?) zijn iets te enthousiast aan het groeien, oeps. Hoop dat ik ze nog even in de potjes kan houden voor ik ze moet uitplanten, want nu vriest het nog 's nachts..

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-22 11:09

Gefeliciteerd moestuin! Ik duim dat ze het allemaal goed doen! :D Hebben jullie het wel eens vaker Lizy?

Solleke, volgens mij kunnen die wel tegen een beetje vorst, alleen als het echt goed gaat vriezen zou ik ze dan nog even afdekken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 11:13

ah een vierling!! wat leuk!! succes, ik begrijp dat het wel meer werk geeft.

Bij een klasgenootje van mijn dochter hebben ze een geitenmelkbedrijf, en daar was 2 jaar geleden een levende 6!-ling geboren, heel bijzonder.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 11:21

Moonfight schreef:
Gefeliciteerd moestuin! Ik duim dat ze het allemaal goed doen! :D Hebben jullie het wel eens vaker Lizy?

Solleke, volgens mij kunnen die wel tegen een beetje vorst, alleen als het echt goed gaat vriezen zou ik ze dan nog even afdekken.

Nee niet heel vaak gelukkig. Denk 2 per jaar op zo'n 600 geboortes. Hadden vorig jaar een 5-ling. Wel iedere groep een paar drielingen maar gelukkig geen enorme aantallen. Moet zeggen dat nu we de kudde steeds beter op de rit hebben qua gezondheid de meerlingen steeds vaker voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 11:41

Solleke: Ze kunnen wel wat vorst verdragen inderdaad. Je kunt ze ook eventueel planten en doorzichtige bakken over plaatsen als je schrik hebt voor vorst. Wel goed verluchten dan!

Juval: Klopt, dit wordt sowieso bij flessen! Binnen 2 weken gaan wij 3 dagen naar Duitsland en heb zonet een erg lieve bokker geregeld die het dan wil komen overnemen gelukkig! Zij heeft ook een paard van mij geadopteerd dus heb er alle vertrouwen in dat dat goed komt :D

Lizy: Ik volg ook een grote kweker in Canada en het komt inderdaad niet erg vaak voor. Een bevriende kweker met swifters hier in België heeft met 2 swifters op 4 keer lammeren al 32 lammeren. Die geven er elk jaar 4. Fijn dat de gezondheid vooruit gaat en je dit terug zit in de kudde!

Voor ons is het onze eerste vierling. Vorig jaar wel 4 drielingen gehad. Dit jaar geen enkele drieling. Wel 5 tweelingen en 3 keer 1.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:02

Gefeliciteerd!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:43

Afbeelding
Afbeelding
Deze mocht al op kamers.
Afbeelding
Heb straks wat mee te nemen naar de kas.
Afbeelding
3 potjes oude die al even staan. En gisteren nog wat opnieuw gezaaid die zijn voor de senioren hier beneden en misschien dat ik zelf ook nog wel wat ga houden. Maar nog zat van de oude generatie moestuintjes.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 15:16

die gaan al hard marcella!!

mijn bonen komen ook al mooi op :
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 15:20

Laat ik zo zeggen groot raam op het zuidwesten. Overdag kachel uit raam woonkamer en slaapkamerdeur op de knip. Bloedheet hier. :')

Bonen heb ik ook aan zitten denken, maar wacht ik nog even mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 16:54

Moonfight, mooie lammeren! En mooie toevoeging, de struiken die jullie geplant hebben :)

Moestuin, die 4ling is redelijk uniform, of niet?

Hier alleen nog snijbloemen gezaaid, de Lathyrus odoratus is de eerste die opkomt. Ik ben namelijk gek op bloemen, maar zo'n 70 a 80% van de bloemen die hier in de bloemenwinkels verkocht wordt komt uit Afrika := Wil ze ook aan de weg verkopen, kijken of daar wat handel in zit. Heb ook al een bed tulpen die goed opkomt :D

Ik moest er 4weken op wachten, maar dit boek vandaag binnen gekregen;
Afbeelding
Bijna 400blz aan kennis _/-\o_

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-22 17:50

Oh die ken ik niet! Is het een aanrader? Ik heb even je instagram opgezocht ook, leuk profiel heb je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 18:17

Spruit: Ja, valt best goed mee. Het zijn 3 rammen en 1 ooi. Het ooitje is wel duidelijk de kleinste. Er is 1 iets kleiner rammetje en de andere 2 vind ik zelfs flink aan de maat voor een 4 ling te zijn! Ik heb jou insta even een like gegeven. Koeien <3 Boek ziet er erg interessant uit!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 18:53

Bedankt voor de tips ivm de sluimererwten! Dan gaan ze één van de volgende weken naar buiten. Goed idee met die plastic bak erover :j

@Spruit: via ecoflora(.be) kan je ook aan zaden van inheemse planten/bloemen komen!

@Moestuin: echt heel schattig zo met zn vier <3

en veel kiemende plantjes gezien, is zo'n leuke tijd he :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 19:26

Moestuin is het bij jullie zo koud dat de lampen er hangen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 19:40

‘S nachts gaat het toch tot -4/-5. Moeder was ook zo ontzettend druk met alles en het vroor nog zo hard dat we ze hebben opgehangen. Buiten dat hangt er toch altijd wel 1 lamp. Vooral de geiten vinden het zalig. Die kunnen toch wat minder goed tegen de kou als ze jong zijn. Normaal gaan ze vanaf morgen overdag weer uit en ‘s nachts terug aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 19:48

De rest loopt met dit weer gewoon heerlijk buiten :D
Afbeelding

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 19:53

Jeetje,4 kleintjes! Dat zal aanpoten worden.

Ik heb vandaag samen met mijn man 2 heuvels die we van teelaarde hadden gemaakt van de rest van de frambozen ontdaan. Denk dat het er in totaal iets van 200-250 waren, terwijl er misschien 10 geplant zijn 3 jaar geleden.

Ook 2 zwarte bessen zijn van hele kleine plantjes ontploft naar grote struiken dus die hebben ook een andere plaats in het voedselbos gekregen.

Nog bramen en waarschijnlijk Logan berry eruit gehaald, zodat dit jaar hopelijk de aardbeien weer goed kunnen gaan groeien, die werden verdreven door alle frambozen geweld.

Deels zijn de frambozen naar andere plaatsen op het terrein gegaan maar ik ga ook aan de weg/marktplaats proberen te verkopen denk ik. Het zijn er zo veel :')

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 19:56

Hebben jullie creatieve oplossingen voor aardbeien. Ik had ze vorig jaar in een grote moestuinbak, maar ik de uitlopers groeiden sneller dan ik ze kon verwijderen. Plus, ik vond dat de vruchten te weinig zon kregen. Dus, waar hebben jullie je aardbeien staan?