Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Butterfly

Re: Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:46

Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:00

Dank jullie. Ik heb toch besloten de gok te wagen richting Frankrijk, er is level 2 afgegeven door estofex voor large hail en tornado's :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:08

Dat kun jij ook als enige samen met je vriend beslissen. Ik hoop dat je een geweldig mooi weerbeeld gaat zien, houd ons op de hoogte.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:11

Joolien schreef:
Dank jullie. Ik heb toch besloten de gok te wagen richting Frankrijk, er is level 2 afgegeven door estofex voor large hail en tornado's :D

Success. Hopelijk kun je ervan genieten en ga je niet voor niets.
Blijft je mannetje in nl?
In het ergste geval ben je binnen een paar uur ook weer thuis natuurlijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:18

Joolien , op de kaart van estofex zit de level 2 ook bijna over heel Nederland , hoe serieus is dit ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:19

Ja ik heb met hem dw beslissing gemaakt. Eerst was ook het idee om 5.5 uur te rijden en dat was me echt te ver maar nu is het 'maar' 4 uur en dat vind ik nog te overzien.
Het ligt niet in mijn aard om te gasn zitten en af te wachten en als ik dan morgen zie dat het knetterlos gaat in Frankrijk weet ik gewoon dat ik daar keihard van baal. En de kansen om fatsoenlijk te chasen in NL waren ook al afgenomen dus het was eigenlijk of Frankrijk in of helemaal niks. Dus zodoende.
NL krijgt even goed wel wat hoor, maar dat is pas in de nacht en ik ben niet zo'n nacht chaser :P

Bigone, dat komt door de supercel die ontstaat in Frankrijk. Die zal niet als sc de nlse grens bereiken, maar waarschijnlijk als MCS met zware neerslag, wind en onweer dus vandaar dat wij ook level 2 hebben.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:20

Sterkte!
Wat is MSC?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:24

Net terug uit Frankrijk en dit was het weerbeeld de afgelopen week.. heet zonnig en kurkdroog.

Veel plezier joolien!!

Afbeelding
Afbeelding

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:28

Joolien hoe groot is de kans dat we regen/onweer krijgen voor 10 uur 's avonds?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:38

MCS is een mesoscale convective system ofwel onweerscomplex. Een groot buiencomplex dat zwaar onweer, wolkbreuken, hagel en val- en rukwinden met zich mee kan brengen, en soms ook windhozen. Meestal duidelijk herkenbaar bij nadering aan omvangrijke shelfcloud.
Morgen Estofex maar ff in de gaten houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:38

Veulen84 schreef:

Vrijwel nihil zoals het er nu uit ziet. Maar met wen slag om de arm want eerder gaven de modellen wel een eerdere buienlijn aan voor begin vd avond en het kan zomaar zijn dat die morgen terug komt in de kaarten.

Mcs is mesoscale convective system oftewel een cluster van meerdere onweersbuien. Doorgaans noemen we het ook wel een regenblob want er zit vaak een giga bak neerslag in. Deze systemen kunnen heftig zijn maar ze zijn vanwege de vele regen niet goed chasebaar. Want of je bent binnen een minuut doorweekt en/of je ziet alleen maar weerlichten omdat de onweer in de regen zit.
Ze geven dus ook veel onweer en vaak ook harde wind. Ratings zijn nu 500 ontladingen per 5 min in zo'n bui dus dat is behoorlijk veel. Maar kans om echte cg's oftewel cloud to ground oftewel bliksemschichten te zien is dus wat kleiner.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:46

Net even gekeken en pfff Estofex geeft echt een pittige verwachting ... ben benieuwd

MCS kunnen behoorlijk heftig uitpakken. Herinner me nog levendig 25/26 mei 2009. Een bombardement van cg's, niet normaal. Hier ook blikseminslag gehad. Ergste onweer dat ik me kan herinneren.

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:51

Ook in utrecht?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:57

Joolien schreef:
Veulen84 schreef:

Vrijwel nihil zoals het er nu uit ziet. Maar met wen slag om de arm want eerder gaven de modellen wel een eerdere buienlijn aan voor begin vd avond en het kan zomaar zijn dat die morgen terug komt in de kaarten.

Mcs is mesoscale convective system oftewel een cluster van meerdere onweersbuien. Doorgaans noemen we het ook wel een regenblob want er zit vaak een giga bak neerslag in. Deze systemen kunnen heftig zijn maar ze zijn vanwege de vele regen niet goed chasebaar. Want of je bent binnen een minuut doorweekt en/of je ziet alleen maar weerlichten omdat de onweer in de regen zit.
Ze geven dus ook veel onweer en vaak ook harde wind. Ratings zijn nu 500 ontladingen per 5 min in zo'n bui dus dat is behoorlijk veel. Maar kans om echte cg's oftewel cloud to ground oftewel bliksemschichten te zien is dus wat kleiner.

Hmm okee. Ik moet voor morgenmiddag beslissen of ik m'n klanten zal houden voor die avond. Morgenochtend nog maar eens kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:04

Ik ga niet voor iedere plaats aangeven of het wel of niet komt, dat is simpelweg gewoon niet te doen. Ik zal hier nu deze kaarten delen en morgenochtend nog een keer. Als ik tijd en internet heb ik Frankrijk probeer ik jullie op de hoogte te houden, maar houd dan evt ook mn fb in de gaten en kijk op lightningmaps.org of de radar van kachelmannwetter.de. Dat zijn imo de meest betrouwbare sites voor de leek :)

Veuln dat is wel verstandig ja :j

Hier de huidige kaarten waar ik het meest fiducie in heb.

21 uur
Afbeelding

00 uur
Afbeelding

03 uur
Afbeelding

06 uur
Afbeelding

Zoals je in mijn eerdere post zag, gaf ie eerst nog een lijntje vooraf, maar die is nu verlaat en clustert zich. Die lijn kan evt nog terug komen morgen. Om half 8 staan de nieuwe voorspellingen erop.

OUDE KAART!! van 18 uur(niet meer vanuit gaan dus, maar even als voorbeeld)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-08-18 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:05

Ik ga morgen met Jolien mee! *\o/*

*stuiter stuiter stuiter*

:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:07

Hiraeth schreef:
Ik ga morgen met Jolien mee! *\o/*

*stuiter stuiter stuiter*

:D

Whoep whoep :D Echt Leuk, bokkers clan op pad morgen :P nja en een vriend van mij dan :P

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:11

Dat kaartje van 3 uur 's nachts is opzicht wel een lekker buitje. Ik kies daar voor :)

*Gaat Piet Pelleboer even bellen*

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:11

Hmmmmm zo te zien krijgt NH wel een keertje wat als het niet verandert.
Laat het serieuze paasei weer maar komen, lijkt me super gaaf omdat eens te zien boven het water

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:14

Veel plezier iedereen morgen! Ik had ook heel graag meegewild maar ik moet morgenavond werken bij dB's (productie doen van een concert). Ook heel erg leuk, maar dit keer vind ik het heel stiekem wel jammer dat ik moet werken.. Terwijl ik het echt altijd superleuk vind! Net nu de kaarten een enorm toffe situatie voorspellen!

Maak maar veel foto's van die tornado's!!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:20

Jaaaaa zin in. Moet nodig naar bed als ik dat vol wil houden. Maar ben te hyper :P

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:25

Shiloh schreef:
Jaaaaa zin in. Moet nodig naar bed als ik dat vol wil houden. Maar ben te hyper :P

Goed slapen is wel aan te raden ja!
Ik heb een keer tijdens een chase ergens in de berm liggen pitten omdat ik praktisch niet geslapen had :+

Oja, nog een tip! Als je nodig moet plassen en er is geen wc, kijk dan uit voor brandnetels :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:28

Haha ik ook Ingrid, ik probeer er niet mee bezig te zijn, maar dat lukt nog niet zo. Zo maar lekker douchen, beetje mindfulness doen en dan nog even in mn Jan Siebelink boek lezen, die leidt me altijd wel goed af :)

Hahahaha Elise ja dat was niet zo'n strak plan idd _O-
Laatste keer met Mikal moest ik zo nodig maar we ware elke keer onwijs aan het racen om de boel voor te blijven, toen ben ik toen we 1 tel stil stonden gwoon naast de auto gaan plassen en ff tegen Mikal geschreeuwd dat ie uit mn buurt moest blijven _O- Kwam er nog een auto aan ook, die ging vragen wat we aan het doen waren. Awkwaaard!! :')

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:30

Whahaha! :')
Chasen is sowieso altijd hilarisch precies om dat soort dingen! Die keer met de picknicktafel in de file.. Of toen met die babybui die ineens begon toen jij net zat te plassen. Of toen die rot over dat fietspad :')

Zo zijn er nog veel meer leuke herinneringen aan chases buiten de echte beloning om! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:37

Animal schreef:
Whahaha! :')
Chasen is sowieso altijd hilarisch precies om dat soort dingen! Die keer met de picknicktafel in de file.. Of toen met die babybui die ineens begon toen jij net zat te plassen. Of toen die rot over dat fietspad :')

Zo zijn er nog veel meer leuke herinneringen aan chases buiten de echte beloning om! :D

Idd, chasen is leuk om zoveel dingen, niet alleen om de storm zelf :P