Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 23:34

Captain schreef:
Eigenlijk dus echt belachelijk dat een zak bloed doneren een zak voer opleverd en degene die er gebruik van maakt 1000,- neer kan leggen.. :=

Bloedproducten worden vaak nog wel bewerkt. Het is niet een kwestie van in de koelkast tot je er een patiënt voor hebt

Lillian__

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 00:48

Hoe hebben mensen ooit bedacht om van wol draad te maken en daar weer kleding van te maken?

Waarom is het zo dat rijke mensen alleen maar rijker worden terwijl arme mensen alleen maar armer worden.

Hoe weten wij nou zeker dat alles was in de bijbel staat waar is. zoals bijvoorbeeld het verhaal van babylon toen iedereen nog dezelfde taal sprak en dat na de val mensen elkaar ineens niet meer konden verstaan.

waarom is het zo dat mannen 'de baas' zijn en vrouwen (in sommige culturen en nog niet zolang geleden ook in de onze) als 'minder' worden gezien.

Waarom hebben mensen vroeger verzonnen dat zwarte mensen slaven moesten worden waarom was dit niet andersom? dat de blanke mensen slaven moesten worden.
En waarom zijn er nog steeds mensen die dit kwalijk nemen? bijv. zwarte piet. Wij waren daar toch helemaal niet bij?

Waarom worden mensen jaloers?

Hoe kan het dat het ene persoon als de doods is voor slangen terwijl de ander er rustig eentje oppakt zonder problemen?

Waarom zien wij nou eigenlijk kleuren? ik weet wel dat het te maken heeft met kegels en staafjes. maar wat is er nou het nut van? we hadden toch ook prima kunnen functioneren als we alleen in hitte zagen?

Hoe kan het dat mensen zijn geëvolueerd, ik ken de darwin theorie wel maar Waarom? hadden we niet zo kunnen blijven zoals 1000? hadden we dan dezelfde problemen gehad met ziektes, honger, rampen ect ect?

en mijn laatste vraag; bestaat area 51 en zo ja staat het op google maps :+

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 01:10

Lillian__ schreef:
Hoe hebben mensen ooit bedacht om van wol draad te maken en daar weer kleding van te maken? dit is soms zichtbaar in de natuur (vervilten bijvoorbeeld), en komt van het samenvoegen van pelzen / weven van manden etc

Waarom is het zo dat rijke mensen alleen maar rijker worden terwijl arme mensen alleen maar armer worden. dat is niet altijd zo, maar rijken hebben meer te investeren

Hoe weten wij nou zeker dat alles was in de bijbel staat waar is. zoals bijvoorbeeld het verhaal van babylon toen iedereen nog dezelfde taal sprak en dat na de val mensen elkaar ineens niet meer konden verstaan. sterker nog- we weten redelijk zeker dat heel veel dingen natuurkundig niet mogelijk zijn, zoals ze omschreven staan in de bijbel.

waarom is het zo dat mannen 'de baas' zijn en vrouwen (in sommige culturen en nog niet zolang geleden ook in de onze) als 'minder' worden gezien. dit komt door de geschiedenis, de cultuur, en heel veel demografische veranderingen. Voor de middeleeuwen was de positie van vrouwen in (west)Europese landen heel anders dan tijdens de middel eeuwen, of als nu, door verandering van levenswijze, mentaliteit en religie

Waarom hebben mensen vroeger verzonnen dat zwarte mensen slaven moesten worden waarom was dit niet andersom? dat de blanke mensen slaven moesten worden.
En waarom zijn er nog steeds mensen die dit kwalijk nemen? bijv. zwarte piet. Wij waren daar toch helemaal niet bij? er waren zelfs waarschijnlijk meer blanke slaven dan donkere slaven. Dat was echter eerder in Arabië, en staat niet dicht bij ons omdat wij nu de meerderheid zijn. We voelen ons dus minder 'bedreigd' dan sommige minderheden.

Waarom worden mensen jaloers?
dit is een reactie van verschillende neuronen, soms ondersteund door hormonen. Daarnaast was het vanuit de evolutie handig- je ziet dat het een ander goed gaat en wilt hebben wat hij/zij heeft. De sterkste overleeft dat

Hoe kan het dat het ene persoon als de doods is voor slangen terwijl de ander er rustig eentje oppakt zonder problemen? cultuur, opvoeding, leren omgaan met slangen en een gedeelte instinct dat een slang gevaarlijk kan zijn

Waarom zien wij nou eigenlijk kleuren? ik weet wel dat het te maken heeft met kegels en staafjes. maar wat is er nou het nut van? we hadden toch ook prima kunnen functioneren als we alleen in hitte zagen? nee- dan hadden we niet genoeg onderscheid gehad om te overleven in bepaalde omgevingen zoals de woestijn, of de steppen. Anders hadden we ook anders gebouwd moeten zijn.

Hoe kan het dat mensen zijn geëvolueerd, ik ken de darwin theorie wel maar Waarom? hadden we niet zo kunnen blijven zoals 1000? hadden we dan dezelfde problemen gehad met ziektes, honger, rampen ect ect? dan waren we niet zo goed aangepast aan de huidige omgeving. We waren dan niet uitgerust om tegen bacteriën en virussen te vechten die wel geevolueerd zijn.

en mijn laatste vraag; bestaat area 51 en zo ja staat het op google maps :+ het bestaat en is niet zichtbaar op google maps- in ieder geval niet in accuraat detail. Overigens geldt dit voor de meeste gebieden die met politiek, regeringen of staatsgeheimen te maken hebben, ook in Nederland.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 01:50

Britta31 schreef:
Dus je moet het dan ophouden als je nodig moet tussendoor.

Als ik in een operatie steriel sta moet ik het ook ophouden. Dus zorgen dat je van te voren leeg bent, haha!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 10:08

Lillian__ schreef:
Waarom is het zo dat rijke mensen alleen maar rijker worden terwijl arme mensen alleen maar armer worden.

Hoe weten wij nou zeker dat alles was in de bijbel staat waar is. zoals bijvoorbeeld het verhaal van babylon toen iedereen nog dezelfde taal sprak en dat na de val mensen elkaar ineens niet meer konden verstaan.

waarom is het zo dat mannen 'de baas' zijn en vrouwen (in sommige culturen en nog niet zolang geleden ook in de onze?

Pareltjes!
Goede vragen - nu het antwoord nog.

Mbt de bijbel: ik ben nadrukkelijk opgevoed met het idee dat het waardevolle verhalen zijn.
Die toren in Babel - Babel betekent zoiets als 'warboel', "dan weet je als hoorder alvast hoe het gaat aflopen". (Net zoals Jonah die in een wal-vis terecht komt, en terugkomt op de wal.)
Maar die toren moest gebouwd worden van dezelfde tichelstenen als de slaven in Egypte. "En er was maar 1 enkele taal." Hoe ter wereld moet je dan zeggen (...we hebben het over een vertelcultuur...) dat je baalt van slavernij en het anders wil?
Wat dat betreft is veelheid aan talen een zegen.
(....en vind ik van tijd tot tijd dat we nog steeds in Babel leven "zo is het en iets anders is nauwelijks denkbaar".)

Tja, die mannen. Tot 1954 was een getrouwde Nederlandse vrouw niet handelingsbekwaam. Dat islamitische vrouwen deze ellende nooit hebben gehad is voor veel Nederlanders on-denkbaar, on-benoembaar. (In de Koran is vastgelegd dat een naar islamitisch recht getrouwde vrouw te allen tijde zelf geld heeft, dwz haar man heeft geen zeggenschap over haar bezit.

En nog zo'n heerlijke regel uit de bijbel en koran: het verbod op rente.
Rente is het systeem dat de rijken rijker maakt en de armen armer.
"Vroegah" hadden de rijke landen koloniën - nu gaat het veel efficiënter, voor de rijken.
De voormalige koloniën "mogen politiek onafhankelijk zijn" (lief van ons rïjken, he?)
....maar qua geld staan ze diep in de schulden.
"Wij" geven dan wel ""ontwikkelingshulp"", maar er komt meer geld uit Afrika naar Europa als rentebetaling dan er hulp heen gaat. (De cijfers verschillen, per land, per jaar, maar reken op 1:20 tot 1:50 - dus Afrika blijft arm en Europa blijft rijk, zolang we met deze ellende doorgaan.)
Doe mij maar dat renteverbod.
(....met ineenstorting van een hoop financiële toestanden, dat weet ik. Maar juist ook die mogelijke ineenstorting bewijst voor mij dat rente no good is.)
(Ps: ik zet mijn spaargeld dus niet op de bank, ik beleg in windmolens op zee.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 10:20

khirshanta schreef:
En waarom zijn er nog steeds mensen die dit kwalijk nemen? bijv. zwarte piet. Wij waren daar toch helemaal niet bij? [b] er waren zelfs waarschijnlijk meer blanke slaven dan donkere slaven. Dat was echter eerder in Arabië, en staat niet dicht bij ons omdat wij nu de meerderheid zijn. We voelen ons dus minder 'bedreigd' dan sommige minderheden. []

Veel draait om macht.
Gek genoeg: binnen bepaalde grenzen was slavernij gebonden aan regels.
Andermaal de bijbel en koran: ook een slaaf heeft rechten, bijvoorbeeld 1 dag per week niet hoeven werken.
Momenteel bestaat 'reguliere' slavernij niet meer, maar het verschijnsel leeft. (Deze week: kinderhandel van jonge roemeentjes, al dan niet Roma, die zoals Remy in 'alleen op de wereld' uit stelen moest gaan.)

Zwarte Piet is complex.
Wodan is nu Sint Nicolaas - dus die zwarte raaf die door de schoorsteen gaat is ook wat anders.
Ik ben fan van "zwarte veegpiet": kleine kinderen, slim, lenig en onder bescherming van Sint Nicolaas.
....maar wat veel mensen niet zien, niet voelen, niet weten en niet willen weten (....Babel, "er is maar 1 enkele taal", zucht....)
...krom praten, dikke lippen, knecht zijn, sjouwen met die zak, de boeman moeten zijn, gouden oorringen : dat zijn geen dingen die wezenlijk bij het Sinterklaasfeest horen, maar wel wezenlijk zijn voor de geschiedenis van de slavenhandel waar Nederland rijk van is geworden.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 10:25

Sammie schreef:
1000 euro ...????? :oo Jemig.. wat een geld!

Daarom waarom wij ook heeeel blij dat het niet hoefde....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 10:29

Waarom ruik je 's nachts/'s ochtends vroeg alle geuren buiten veel beter dan overdag?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:05

Wij staan voor een raadsel:

Jaren geleden hebben wij de telefoon van mijn oom en tante overgenomen. Het thuisstation met meerdere draadloze toestellen erbij.
Als je ons belt, krijg je ons gewoon aan de lijn, of als we niet opnemen, onze voicemail.
Maar: als mijn andere tante (niet waarvan we de telefoon hebben overgenomen) belt, hoor je het antwoord apparaat van de tante waarvan wij de telefoon hebben overgenomen. De telefoon gaat wel bij ons over, en wij kunnen opnemen, maar hij speelt dus een ander voicemail bandje af. Hoe kan dat?!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:07

amoj schreef:
Waarom ruik je 's nachts/'s ochtends vroeg alle geuren buiten veel beter dan overdag?

Zijn je reukdingeses dan niet net wakker en uitgerust?

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:10

Ziet een piloot ook vallende sterren?

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:26

eilleen333 schreef:
Wij staan voor een raadsel:

Jaren geleden hebben wij de telefoon van mijn oom en tante overgenomen. Het thuisstation met meerdere draadloze toestellen erbij.
Als je ons belt, krijg je ons gewoon aan de lijn, of als we niet opnemen, onze voicemail.
Maar: als mijn andere tante (niet waarvan we de telefoon hebben overgenomen) belt, hoor je het antwoord apparaat van de tante waarvan wij de telefoon hebben overgenomen. De telefoon gaat wel bij ons over, en wij kunnen opnemen, maar hij speelt dus een ander voicemail bandje af. Hoe kan dat?!

Ik denk dat dat ooit is ingesteld, met nummerherkenning. Bij "bellers uit groep A" doe dit, bij "bellers uit groep B" doe wat anders.

_sharonnn schreef:

Als 'ie toevallig de goede kant op kijkt wel :P

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:27

_sharonnn schreef:

Ja, en nog veel vaker en meer. Een piloot op kruishoogte heeft geen belemmering van een wolkendek en het is heel donker in de nacht :)

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:47

Een paar weken geleden (3 of 4 weken zullen het ongeveer zijn) had ik een mailtje naar een bedrijf gestuurd met een aantal vragen die ik had (geen super formeel bedrijf ofzo). Echt heb ik nu dus nog steed geen antwoord gehad, of een teken van ontvangst. Ik wil nu dus even een nieuw mailtje sturen, maar ik vraag me af hoe ik dat zo netjes mogelijk doe. Ik heb nu (wel met aanhef en afsluting natuurlijk, maar dat heb ik nu even weggelaten)

"Een aantal weken had ik u via de site een berichtje gestuurd met wat vragen met betrekking tot (onderwerp). Ik vroeg mij af of u het bericht in ontvangst heeft kunnen nemen, aangezien ik geen antwoord terug heb gehad."

Is dit een beetje goed? Ik vind het heel kortaf en een beetje chagrijnig overkomen, maar ik weet niet zo goed wat ik anders beter kan sturn :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 12:05

Captain schreef:
Eigenlijk dus echt belachelijk dat een zak bloed doneren een zak voer opleverd en degene die er gebruik van maakt 1000,- neer kan leggen.. :=

;)

Hoezo: belachelijk?
Voor niets gaat de zon op!

Je kunt onderhandelingen starten: 'van mij krijg je voortaan alleen maar bloed tegen tarief zo-en-zo'. Dat mag, bij dieren.

Tegenbod is waarschijnlijk 'word maar partner in dit bedrijf'.
Keurig netjes volgens alle regels der kunst bloed afnemen, opslaan en maken dat het beschikbaar is voor die zieke hond die dit nodig heeft kost "klauwen" met geld.

Bij mensen geldt dat het Rode Kruis gratis de gelegenheid biedt dat mensen bloed doneren en na afloop 'een hartversterkertje' krijgen en dat alles volgens de hoogste normen gebeurt.
Reken maar dat dat ook allemaal klauwen met geld kost....

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:19

Ik begrijp dat het bewerken geld kost. Maar 1000,- vind ik wel echt belachelijk veel geld hoor. Maar oke, weet verder niet wat er mee gebeurt. Kan er dus inderdaad niet veel over zeggen. Behalve dat ik het erg duur vind. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:25

Captain schreef:
Ik begrijp dat het bewerken geld kost. Maar 1000,- vind ik wel echt belachelijk veel geld hoor. Maar oke, weet verder niet wat er mee gebeurt. Kan er dus inderdaad niet veel over zeggen. Behalve dat ik het erg duur vind. :')

Ik gok dat het te maken heeft met schaarste. Het is volgens mij niet echt alom bekend of gebruikelijk om je huisdier langs te brengen om bloed te geven, waardoor het dus heel goed kan dat er maar heel weinig bloed op voorraad is, als het er überhaupt wel is. Simpel gezegd gewoon marktwerking, vraag en aanbod.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 16:24

Ik had gekeken en informatie gevraagd. Ze moeten dan ong 5/7 minuten liggen en bloed geven en dat vind ik ergens wel sneu haha, beest weet niet waarom natuurlijk

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 16:29

En als je nou zelf 2 honden hebt,mag je je ene hond dan bloed geven van je andere hond? dan kost dat vast niet zo duur lijkt me?

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 16:46

gohya schreef:
En als je nou zelf 2 honden hebt,mag je je ene hond dan bloed geven van je andere hond? dan kost dat vast niet zo duur lijkt me?

Dat hangt af van de bloedgroepen van de honden en of ze al eerder bloed hebben gekregen of niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:40

Captain schreef:

Opslag, bijvoorbeeld.

...ik vind het ook een boel geld, hoor!

Als jij ter plekke twee honden hebt en donatie is mogelijk, dan is het een kwestie van een dierenarts en wat materiaal en je kunt aan de slag.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:00

Hoe kan ik op facebook zien hoe vaak mijn video is bekeken? Ik kan het werkelijk bij elke andere video zien, behalve mijn eigen. En ja, hij staat openbaar gedeeld :Y)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:42

Hebben honden dan ook bloedgroepen. Of is het gewoon universeel doneren?

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:13

Jazeker, een hond kan A positief of A negatief als bloedgroep hebben.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:35

Gister trouwens bij de veteranendag aan een man gevraagd die met drugshonden heeft gewerkt. Honden ruiken wel degelijk opiaten tenzij de medicatie reukloos is. Ik ga het maar netjes aangeven bij de douane :D