Tinderavonturen deel 5: Op zoek naar een mooie vent of een lekker wijf

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 11:26

Zonnetje81 schreef:
Ik had een relatie met de liefste leukste en positiefste persoon die ik ken. Maar echt totaal niet slim, die was mij in een discussie al meteen kwijt en dat is soms wel lastig. Ik zou er nu niet naar zoeken want er zijn maar weinig mensen die zo positief en fijn in de omgang dan wordt het een en en en. Ligt dus ook aan de persoon en hoe hij in het leven staat, niet slim betekent niet dat je meteen niks te kletsen hebt.

Dat is ook wel zo... toch is mijn ervaring dat de meeste minder hoog opgeleide mannen mijn intelligentie als een bedreiging voor hunzelf zien.

Als hij het niet als een bedreiging van hemzelf ziet, dan heb ik er minder moeite mee.

Zonnetje81

Re: Tinderavonturen deel 5: Op zoek naar een mooie vent of een lekker wijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 11:30

Bedreiging in de zin dat ze zelf bewust van zijn? De mijne was er niet bewust van, gewoon een grote happiness.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 11:40

Als in dat hij het niet ziet als een competitie die hij niet kan winnen en mij dan naar beneden gaat proberen te praten, zodat hij zich beter over zichzelf voelt. Dus idd. Als hij zich er van bewust is minder in huis te hebben dan de dame.

Als hij blissfully unaware is, dan is dat alleen maar mooi!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 11:55

Peelie schreef:
Zonnetje81 schreef:
Ik had een relatie met de liefste leukste en positiefste persoon die ik ken. Maar echt totaal niet slim, die was mij in een discussie al meteen kwijt en dat is soms wel lastig. Ik zou er nu niet naar zoeken want er zijn maar weinig mensen die zo positief en fijn in de omgang dan wordt het een en en en. Ligt dus ook aan de persoon en hoe hij in het leven staat, niet slim betekent niet dat je meteen niks te kletsen hebt.

Dat is ook wel zo... toch is mijn ervaring dat de meeste minder hoog opgeleide mannen mijn intelligentie als een bedreiging voor hunzelf zien.

Als hij het niet als een bedreiging van hemzelf ziet, dan heb ik er minder moeite mee.

Mijn ex man deed te negatief. Mijn huidige man heeft er totaal geen moeite mee. Hij is super trots op mij en liefdevol.
Hij is intelligent maar laag opgeleid (voor een dubbeltje geboren werd je vroeger nooit een kwartje).
Hij had ook geen moeite dat ik een bedrijf had, in tegendeel, hij " ging naar bed met de directeur" en stimuleert me met alles.
Toen ik alles verkocht had vanwege emigratie, ben ik zelfs financieel van hem afhankelijk (spaargeld op de bank), en dat is de eerste keer in mijn leven en een bewuste keuze zodat ik vervroegd kon stoppen met werken.
Dus dames zorg dat je onafhankelijk bent van het mannelijke geslacht want dat maakt het leven erg gemakkelijk.
Sinds paar jaar zijn mijn man en ik in gemeenschap van goederen getrouwd.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:00

Peelie schreef:
Zonnetje81 schreef:

Ik weet niet hoe ik dit kan zeggen op een manier zonder arrogant over te komen. Maar ja! Mijn ervaring ook. Vind daten met iemand die lager opgeleid is dan ik geen enkel probleem. Maar als je problemen hebt met je zelfvertrouwen moet je gewoon naar een psycholoog.

Best wel vaak meegemaakt dat mannen zonder enig diploma, laat staan in mijn vakgebied, aangaven dat ik me er wat meer in moest verdiepen :')
Discussie is helemaal prima, en ik sta voor iedereen open. Maar echt? Serieus? Met zoveel vertrouwen kraam je dit uit?
Ook vaak genoeg meegemaakt dat ze mij wel kunnen waarderen voor mij n kwaliteiten, en ik hun kon waarderen!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:04

Ik ben idd ook aardig slim, maar ben heel praktisch ingesteld en vaak ook aardig impulsief in mijn uitspraken.

Mijn vader is dyslectisch en mega slim, maar amper naar school geweest.

Ik kan totaal niks met theorie mensen, vooral als ze hoger opgeleid zijn en daar een bepaalde waarde aan hangen. Ook al zal ik dat soms ook heus wel doen, heb zelf hbo gedaan.

Maar ik merk dat iemand sociaal vooral op hetzelfde niveau moet zitten. Dat is een ander soort intelligentie dan dat papiertje dat je wel of niet hebt gehaald.

In hoeverre ik die vrouw ben uit dat filmpje betwijfel ik. Want ik deal nog steeds met de BS van m'n ex. :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:11

Klopt Janine. Het respect wederzijds is zo belangrijk. Mijn man was stomverbaasd toen hij hier in het begin karweitjes zo goed deed, hij heeft gouden handjes, dat ik hem daarvoor bedankte en zo blij mee was. Hij werd altijd omlaag geduwd.
Hij is erg blij met mijn administratieve vaardigheden hier en alles regelen met de computer, taalvaardigheid etc
We vullen elkaar top aan als emigratie stel met onze verschillende vaardigheden.
Ik herken mezelf in wat jij schrijft Janine. Mijn man is ook intelligent .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:13

Het gaat er toch vooral om hoe iemand in het leven staat? De een kan goed leren, de ander niet, maar die is bijvoorbeeld weer streetwise of is juist heel goed met z'n handen. Het gaat er mij meer om of iemand een breed interessegebied heeft en openminded is. En bereid is om andere standpunten te bekijken ipv alles bij voorbaat al af te schieten.

Als je iemand neer gaat halen om jezelf beter te voelen dan gaat dat niet zozeer om intelligentie maar dan is dat gewoon een rode vlag voor het gedrag van die persoon.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:15

Eens capopjekop.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:21

Zonnetje81 schreef:
Bedreiging in de zin dat ze zelf bewust van zijn? De mijne was er niet bewust van, gewoon een grote happiness.
Lijkt me heerlijk :')

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:21

capopjekop schreef:
Het gaat er toch vooral om hoe iemand in het leven staat? De een kan goed leren, de ander niet, maar die is bijvoorbeeld weer streetwise of is juist heel goed met z'n handen. Het gaat er mij meer om of iemand een breed interessegebied heeft en openminded is. En bereid is om andere standpunten te bekijken ipv alles bij voorbaat al af te schieten.

Als je iemand neer gaat halen om jezelf beter te voelen dan gaat dat niet zozeer om intelligentie maar dan is dat gewoon een rode vlag voor het gedrag van die persoon.

Klopt. Mijn ex was het type dat veel geloofde van het internet. ‘Wie zegt dat de aarde rond is? Niemand weet dat zeker’. Sorry, maar daar ging ik niet eens over in discussie.

Hij haalde mij dan gelukkig niet naar beneden, had ie moeten proberen :')

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:25

Ik vind puur kijken naar opleiding/diploma echt te kortzichtig.. Iemand is zoveel meer dan dat.. Sociale skills, algemene kennis, hoe iemand in het leven staat, iemands verleden..

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:31

Het maakt me niet uit of iemand hoog of laag opgeleid is. Opleiding zegt niets over hoe ze in het leven staan en wel of niet slim zijn m.i.

Ik ken mensen die laag opgeleid zijn, maar prima ook hbo hadden kunnen doen maar een andere richting op wilden.

Ik moet wel iemand hebben waarmee ik een discussie op niveau kan voeren

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:35

Ailill schreef:
Zonnetje81 schreef:

Ja ik zou er voor tekenen iemand te vinden die zo in het leven staat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:47

Nouja, je kan er ook niet omheen dat het wel íets zegt...

Mijn vader is vrij slim, maar is ook 'maar' kraanmachinist. En je beroep zorgt er toch wel voor dat je met een bepaalde groep mensen om gaat die misschien veel minder slim zijn of inderdaad geloven in een platte aarde of andere conspiracies.

Hetzelfde zie je op school. Ik heb 4 jaar VWO gedaan, was véél te lui om te leren en ging liever paardrijden. Waardoor ik daarna maar naar de Havo ben gegaan. Op dezelfde school, met dezelfde leraren... Die compleet anders met de havisten omgingen dan ze met de vwo'ers om gingen... Hele bizarre gewaarwording voor mij. Ineens moest ik leraren die we normaal bij de voornaam aanspraken en tutoyeerden, bij de achternaam noemen en u zeggen. Er werd heel erg duidelijk gemaakt dat je in tegenstelling tot als VWO'er, als havist geen gelijke meer was.

Naast dat het een echte kakschool was voor kinderen van advocaten en doktoren, was dit ook wel een reden om een aversie te kweken voor hoger opgeleiden :') En natuurlijk wilde ik thuis liever niet anders zijn - als enige hoger opgeleide :r

Goed, zei ik net iets over conspiracies, ik heb een collega die (met een lange weg vanaf de mavo) uiteindelijk een universitair diploma heeft gehaald. Hij heeft best wel wat sociale eigenschappen die mij doen denken aan een select groepje VWO-klasgenoten...
Hij vindt dat zijn uni-diploma heel veel over hem zegt en is ontzettend boos op mij geworden toen hij er achter kwam dat ik (vrouw, 11 jaar jonger) in dezelfde functie veel meer verdiende. (ik ben op een andere manier binnen gekomen, nee niet omhoog gen**kt) Maar gelooft tegelijkertijd (sinds de start van corona) ook in diverse conspiracies, pro Putin, pro Trump, vrouw hoort achter het aanrecht. Het is me niet helemaal duidelijk of het nu is omdat hij graag ergens tegen aan wil schoppen en gezien wil worden, of omdat hij er daadwerkelijk heilig in gelooft.
Hoewel verder een prima gast is, is hij ook wel een schoolvoorbeeld dat een opleidingsniveau veel en tegelijkertijd helemaal niets hoeft te zeggen.

Maar ik roep al jaren dat het Nederlandse onderwijsbeleid zwaar achterhaald is en er voor zorgt dat mensen niet de juiste kansen krijgen. We zitten nu in de moderne versie van 'met links schrijven zorgt ervoor dat je kind homo wordt en dyslecten zijn dom'.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:55

Oh nooo.. red pillen content %)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 15:24

Zonnetje81 schreef:
Ailill schreef:

Ja ik zou er voor tekenen iemand te vinden die zo in het leven staat.
Oh, dat ook ja (denk ik). Maar ik bedoelde het egoïstisch voor mezelf :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 17:15

Nou als je naar een theatershow gaat en je partner snapt bepaalde grappen niet omdat hij een stuk algemene ontwikkeling mist dan vind ik dat toch wel een afknapper hoor.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 17:44

Het is best wel legitiem inderdaad, maar tegelijkertijd heb ik ook wel moeite om erop te selecteren. Er kunnen gewoon heel leuke mensen tussen zitten en draken tussen de hoogopgeleiden. En waar is de overgang? Veel Hbo-ers vinden zichzelf hoogopgeleid, maar daar zitten gerust best wat dummies tussen. Maar ook slimme mensen.

Een drive of een passie is wat ik het meest belangrijk vind. Een laagopgeleide kan ook heel prima een drive of passie hebben.

Wel merk ik dat een van mijn leuke contacten niet veel weet om de vrije tijd mee op te vullen. Zowel mijn pa (laagopgeleid) als ex (hbo) zijn ook van die mannen die niet weten wat ze met vrije tijd aan moeten. Dat vind ik heel onaantrekkelijk, want dit zijn mensen die met pensioen of vakanties ontheemd zijn, geen interesses hebben/maken/uitdiepen.

@janine, ik ken ook een hoger opgeleide (wo, PhD, postdoc) die helemaal van het padje is geraakt en vooral druk bezig is over chemtrails.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 17-09-24 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 17:47

Suzanne F. schreef:
Nou als je naar een theatershow gaat en je partner snapt bepaalde grappen niet omdat hij een stuk algemene ontwikkeling mist dan vind ik dat toch wel een afknapper hoor.

Nou dat heeft niet altijd met intelligentie te maken. Want dan heb je het wel echt over heel dom en een ander domheid denk ik. Je hebt het in verschillende gradaties denk ik.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 17:49

Ik noem het vaak street smart en book smart.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 17:51

Mijn vriend heeft bijvoorbeeld nooit zijn middelbare school afgemaakt door omstandigheden, maar is zeker niet dom.
Heeft jaren geleden eem hbo toelating gedaan en is daar gewoon doorheen gekomen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 17:55

Mijn ex was qua leren echt niet de slimste. Aantoonbaar lager iq en speciaal onderwijs gedaan. Maar kwam niet dom over, pas als je in een verhitte discussie zat en je zag dat er alleen maar vraagtekens boven zn hoofd hingen. Of bijv zakelijke dingen en bedrijfseconomische dingen dan snapte ie er geen snars van en kon dan “domme” vragen stellen als een klant iets had vooruit betaald en dan vroeg hij of ie het als nog in rekening moest brengen. En hij stond veel luchtiger in het leven, alles is vrijheid blijheid. Is natuurlijk ook een stukje persoonlijkheid. Vooral dat positieve ook.

Maar goed de keerzijde is dat hij niet vooruitdacht in situaties en “maar wat deed” en als je dan poos was hij zoiets van huhhhh ikke niet snappen.

Maar dan ben je in de omgang niet meteen sufferd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 21:26

Zonnetje81 schreef:
Mijn ex was qua leren echt niet de slimste. Aantoonbaar lager iq en speciaal onderwijs gedaan. Maar kwam niet dom over, pas als je in een verhitte discussie zat en je zag dat er alleen maar vraagtekens boven zn hoofd hingen. Of bijv zakelijke dingen en bedrijfseconomische dingen dan snapte ie er geen snars van en kon dan “domme” vragen stellen als een klant iets had vooruit betaald en dan vroeg hij of ie het als nog in rekening moest brengen. En hij stond veel luchtiger in het leven, alles is vrijheid blijheid. Is natuurlijk ook een stukje persoonlijkheid. Vooral dat positieve ook.

Maar goed de keerzijde is dat hij niet vooruitdacht in situaties en “maar wat deed” en als je dan poos was hij zoiets van huhhhh ikke niet snappen.

Maar dan ben je in de omgang niet meteen sufferd.

Grappig, dat herken ik dan weer heel erg van mijn zwager.
Wij zijn van huis uit echte doe-het-zelvers, mijn vader excelleert echt daarin, niet normaal wat die man kan. Maar die kijkt bij elke verbouwing vooruit naar de volgende verbouwing en hoe hij daar het beste op vooruit kan anticiperen. Druk ik dat zo goed uit? :')
Hij helpt ook altijd bij mij en m'n zusje thuis, en vooral m'n zusje heeft een flink klushuis. Mijn zwager is ook absoluut niet onthandig, maar meer van het snel snel, dit af, wie dan leeft dan zorgt... Daar heeft hij flinke discussies over gehad met m'n vader. Maar toen hij aan de tweede verbouwing toe was, begreep hij eindelijk waar m'n vader mee bezig was. Sindsdien is hij zo mak als een lammetje.

Ik kan nog niet goed indelen op welk intelligentievlak dit ligt, want in zekere zin zou je dit volgens mij ook gewoon kunnen aanleren en is het een combinatie van geduld (in rust werken), zelfkennis (waar liggen mijn tekortkomingen) en intelligentie (hoe ga ik hiermee om).

Maar ik begrijp Suzanne ook heel goed, als je iemand bepaalde grappen altijd uit moet leggen, gaat de lol er ook snel vanaf. Ik kan me voorstellen dat het er voor zorgt dat je een stukje geborgenheid mist ofzo.

fleurtjeuh schreef:
Mijn vriend heeft bijvoorbeeld nooit zijn middelbare school afgemaakt door omstandigheden, maar is zeker niet dom.
Heeft jaren geleden eem hbo toelating gedaan en is daar gewoon doorheen gekomen.

Ze zeggen toch ook vaak dat de meest succesvolle mensen het minste hebben geleerd? Er komt een hoop lef bij kijken in deze maatschappij als je het zonder opleiding wilt gaan doen. Als je dat hebt, is de kans op succes volgens mij al een heel stuk groter.

F_Orumster schreef:
Het is best wel legitiem inderdaad, maar tegelijkertijd heb ik ook wel moeite om erop te selecteren. Er kunnen gewoon heel leuke mensen tussen zitten en draken tussen de hoogopgeleiden. En waar is de overgang? Veel Hbo-ers vinden zichzelf hoogopgeleid, maar daar zitten gerust best wat dummies tussen. Maar ook slimme mensen.

Een drive of een passie is wat ik het meest belangrijk vind. Een laagopgeleide kan ook heel prima een drive of passie hebben.

Wel merk ik dat een van mijn leuke contacten niet veel weet om de vrije tijd mee op te vullen. Zowel mijn pa (laagopgeleid) als ex (hbo) zijn ook van die mannen die niet weten wat ze met vrije tijd aan moeten. Dat vind ik heel onaantrekkelijk, want dit zijn mensen die met pensioen of vakanties ontheemd zijn, geen interesses hebben/maken/uitdiepen.

@janine, ik ken ook een hoger opgeleide (wo, PhD, postdoc) die helemaal van het padje is geraakt en vooral druk bezig is over chemtrails.

Vind ik rete interessant, waarom je dat zo vaak ziet. Wij noemen het van huis uit vaak 'doorgeleerd'. Heel triest voor die mensen zelf... Maar dat kan aan mijn beperkte brein liggen, ik gun ze wat meer geluk in hun leven.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 12:13

Hoger opgeleid vind ik zo onaardig haha. Ik heb HBO maar heb meer inzicht dan geheugen. Juist de niveau 4 e.d. zou ik liever zien stimuleren bij m'n zoontje want het is een adhdertje denk ik. Slim kereltje maar denk dat die fysiek later beter tot zn recht komt dan qua concentratie en stil zitten met een boek. Lekker timmeren enzo dan hoor. Dat soort werk hebben ze nu juist tekorten aab. Mijn ex had dat ook. Die moest ik echt helpen met cijfers en papierwerk en inzicht. Was verder niet dom. Vulden elkaar prima aan denk ik.