Zonnetje81 schreef:Mijn ex was qua leren echt niet de slimste. Aantoonbaar lager iq en speciaal onderwijs gedaan. Maar kwam niet dom over, pas als je in een verhitte discussie zat en je zag dat er alleen maar vraagtekens boven zn hoofd hingen. Of bijv zakelijke dingen en bedrijfseconomische dingen dan snapte ie er geen snars van en kon dan “domme” vragen stellen als een klant iets had vooruit betaald en dan vroeg hij of ie het als nog in rekening moest brengen. En hij stond veel luchtiger in het leven, alles is vrijheid blijheid. Is natuurlijk ook een stukje persoonlijkheid. Vooral dat positieve ook.
Maar goed de keerzijde is dat hij niet vooruitdacht in situaties en “maar wat deed” en als je dan poos was hij zoiets van huhhhh ikke niet snappen.
Maar dan ben je in de omgang niet meteen sufferd.
Grappig, dat herken ik dan weer heel erg van mijn zwager.
Wij zijn van huis uit echte doe-het-zelvers, mijn vader excelleert echt daarin, niet normaal wat die man kan. Maar die kijkt bij elke verbouwing vooruit naar de volgende verbouwing en hoe hij daar het beste op vooruit kan anticiperen. Druk ik dat zo goed uit?
Hij helpt ook altijd bij mij en m'n zusje thuis, en vooral m'n zusje heeft een flink klushuis. Mijn zwager is ook absoluut niet onthandig, maar meer van het snel snel, dit af, wie dan leeft dan zorgt... Daar heeft hij flinke discussies over gehad met m'n vader. Maar toen hij aan de tweede verbouwing toe was, begreep hij eindelijk waar m'n vader mee bezig was. Sindsdien is hij zo mak als een lammetje.
Ik kan nog niet goed indelen op welk intelligentievlak dit ligt, want in zekere zin zou je dit volgens mij ook gewoon kunnen aanleren en is het een combinatie van geduld (in rust werken), zelfkennis (waar liggen mijn tekortkomingen) en intelligentie (hoe ga ik hiermee om).
Maar ik begrijp Suzanne ook heel goed, als je iemand bepaalde grappen altijd uit moet leggen, gaat de lol er ook snel vanaf. Ik kan me voorstellen dat het er voor zorgt dat je een stukje geborgenheid mist ofzo.
fleurtjeuh schreef:Mijn vriend heeft bijvoorbeeld nooit zijn middelbare school afgemaakt door omstandigheden, maar is zeker niet dom.
Heeft jaren geleden eem hbo toelating gedaan en is daar gewoon doorheen gekomen.
Ze zeggen toch ook vaak dat de meest succesvolle mensen het minste hebben geleerd? Er komt een hoop lef bij kijken in deze maatschappij als je het zonder opleiding wilt gaan doen. Als je dat hebt, is de kans op succes volgens mij al een heel stuk groter.
F_Orumster schreef:Het is best wel legitiem inderdaad, maar tegelijkertijd heb ik ook wel moeite om erop te selecteren. Er kunnen gewoon heel leuke mensen tussen zitten en draken tussen de hoogopgeleiden. En waar is de overgang? Veel Hbo-ers vinden zichzelf hoogopgeleid, maar daar zitten gerust best wat dummies tussen. Maar ook slimme mensen.
Een drive of een passie is wat ik het meest belangrijk vind. Een laagopgeleide kan ook heel prima een drive of passie hebben.
Wel merk ik dat een van mijn leuke contacten niet veel weet om de vrije tijd mee op te vullen. Zowel mijn pa (laagopgeleid) als ex (hbo) zijn ook van die mannen die niet weten wat ze met vrije tijd aan moeten. Dat vind ik heel onaantrekkelijk, want dit zijn mensen die met pensioen of vakanties ontheemd zijn, geen interesses hebben/maken/uitdiepen.
@janine, ik ken ook een hoger opgeleide (wo, PhD, postdoc) die helemaal van het padje is geraakt en vooral druk bezig is over chemtrails.
Vind ik rete interessant, waarom je dat zo vaak ziet. Wij noemen het van huis uit vaak 'doorgeleerd'. Heel triest voor die mensen zelf... Maar dat kan aan mijn beperkte brein liggen, ik gun ze wat meer geluk in hun leven.