[HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:32

Captain schreef:
Ach, niets is milieuvriendelijk. Ik geloof dat het maken van windmolens uiteindelijk ook meer uitstoot geeft dan wat het oplevert.

Enige optie: stoppen met voortplanten.
Ik blijf het ongelofelijk vinden dat die optie echt nooit genoemd word, terwijl dat HET probleem is. :')
Zeker omdat er ook prima werkende windmolens afgebroken worden om vervangen te worden. In plaats van dat ze die dingen gewoon laten staan tot ze echt op zijn, maar nee, er moeten nieuwe komen, want subsidies. :roll:

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:58

Duhelo schreef:
Maar dergelijke uitspraken zijn allemaal goed zolang het niet persoonlijk wordt.

Stel dat we zeggen, als we niks doen met corona gaat er 10 % van de bevolking dood. Op zich is dat een goed ding voor de wereld, minder bevolking = beter voor de aarde. Ik denk dat er ook niemand dat gaat ontkennen en er geen "probleem" mee zou hebben.
Totdat we ons realiseren, als we 400 facebookvriendjes hebben, 10 %, dan gaan er 40 van onze dichte bekenden gewoon dood. Waarvan er heel zeker ook goede vrienden / familie / geliefden gaan zitten.
Dan is die 10 % gewoon plots véél en wel ingrijpend en niet meer ok...

Dat is zeker ook zo.
Maar die mensen zijn er al. Daar houden mensen al van.

Maar zeggen geen subsidies meer op bij fokken, zodat mensen minder geneigd zijn kinderen te willen.
Of misschien juist mensen zonder kinderen een subsidie te geven omdat ze op die manier de impact van de wereldvervuiling tegengaan.
Dat zou ook een optie kunnen zijn.

En eens na gaan denken hoe kunnen we de vergrijzing aan zonder fokken van mensen.
Al zijn we daar lomp gezegd over een paar jaar ook doorheen.
En had covid daar ons versneld wel in willen helpen, maar das weer minder aardig....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 11:44

MarlindeRooz schreef:
Kernafval kunnen ze ook niet verwerken. Gas en olie is op een dag ook op. Het is allemaal prut met peren.

Ik denk dat kernfusie de toekomst is.

MarlindeRooz

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 11:50

Dan moet er nog eerst wel heel veel veranderen in de visie van Nederlanders op alles wat begint met "kern". :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 11:56

MarlindeRooz schreef:
Dan moet er nog eerst wel heel veel veranderen in de visie van Nederlanders op alles wat begint met "kern". :j

Van de wereld, wat dat betreft.

In Frankrijk zijn ze bezig met het bouwen van een kernfusiereactor. Echt heel interessant. Het is superschone energie, kernfusie levert nauwelijks co2 uitstoot op, het is schoner dan zon- en windenergie en zeker schoner dan gas en olie en levert heel erg veel energie op per saldo (1 staat tot 10 miljoen kilo in vergelijk met fossiele brandstoffen). Maar het overblijfsel is wel echt gevaarlijk, maar een kettingreactie is dan weer niet mogelijk. Voor het afval moet nog een oplossing worden gezocht.

In 2035 zou de eerste reactor functioneel moeten zijn.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 20-05-21 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 11:57

Mijn vriend heeft er net een masterscriptie over geschreven haha. Maar het is wel echt een lastig onderwerp en kernenergie heeft ook echt wel veel nadelen.

Beter sterft de mensheid gewoon uit. :P

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 11:59

MarlindeRooz schreef:
Mijn vriend heeft er net een masterscriptie over geschreven haha. Maar het is wel echt een lastig onderwerp en kernenergie heeft ook echt wel veel nadelen.

Beter sterft de mensheid gewoon uit. :P

Grappig, mijne is zich er ook in aan t verdiepen en ziet t helemaal zitten :D.

De nadelen zijn de paasei kosten en het afval. Maar dat was het volgens mij ook wel?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:00

Mwah het bouwen duurt bijvoorbeeld al enorm lang en wie weet hebben we over 20 jaar een betere optie en een hele dure half afgemaakte centrale. En de bevolking is er niet happig op (onderwerp van zijn scriptie zo ongeveer). :P

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:01

MarlindeRooz schreef:
Mwah het bouwen duurt bijvoorbeeld al enorm lang en wie weet hebben we over 20 jaar een betere optie en een hele dure half afgemaakte centrale. En de bevolking is er niet happig op (onderwerp van zijn scriptie zo ongeveer). :P

Ja dat bedoel ik met paasei kosten.

Maar 1 kilo kernenergie dat gelijk staat aan 10 miljoen kilo fossiele energie, daar vind ik wel wat voor te zeggen.

De bevolking weet Tsjernobyl natuurlijk nog. Menselijk falen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:05

Maar er zullen ook weer mensen gaan werken aan een nieuwe centrale dus dat levert ook weer gevaar op. Daarbij schijnt bijvoorbeeld isolatie van oude huizen meer energie te besparen dan bijvoorbeeld andere maatregelen waar nu flinke subsidie op staat. Zoals die domme waterpompen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:55

_San87_ schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ja dat bedoel ik met paasei kosten.

Maar 1 kilo kernenergie dat gelijk staat aan 10 miljoen kilo fossiele energie, daar vind ik wel wat voor te zeggen.

De bevolking weet Tsjernobyl natuurlijk nog. Menselijk falen.
Tsjernobyl, Fukushima... daarbij vergeten mensen ook dat we inmiddels bijna 40 jaar verder zijn (Tsjernobyl) en we nu ook veel meer veiligheden met software kunnen inbouwen, en dat Nederland nou niet bepaald in een tsunami- en aardbevingsgevoelig gebied ligt, mits ze hem niet in Groningen neerzetten.

Als het voorlopige alternatief is velden vol windmolens en zonnepanelen, doe mij dan maar een kernreactor. := Dat vind ik zo'n verschrikking, hectares vol met die dingen. -O-

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:58

Ik hoorde net op de radio een reclame van M-line

............Kinderen. Je krijgt er veel voor terug, maar geen slaap........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:34

Doe mij maar een kerncentrale.. maar ja veel mensen zien liever half Nederland verdwijnen onder zonnepanelen ofzo :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:59

Als mijn ouders zonnepanelen willen dan moeten ze eerst bomen kappen. Dat vindt mijn vader te hypocriet. _O-

Ik heb al wel zonnepanelen en betaal ook heeeeel weinig aan water en licht.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:01

Zo lang zonnepanelen op daken liggen vind ik het prima.
Maar weiland vol gooien zou nu per direct verboden moeten worden.
Daarnaast moet het blijven lonen voor de particulieren om te leggen, maar jammer dat ze dat terug draaien.

En initiatieven als dit worden dan weer tegengewerkt.
https://www.ed.nl/geldrop-mierlo-nuenen ... ~a87667d8/

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:09

MarlindeRooz schreef:
Maar er zullen ook weer mensen gaan werken aan een nieuwe centrale dus dat levert ook weer gevaar op. Daarbij schijnt bijvoorbeeld isolatie van oude huizen meer energie te besparen dan bijvoorbeeld andere maatregelen waar nu flinke subsidie op staat. Zoals die domme waterpompen.

Ja, alles waar mensen aan werken levert risico op, en mogelijke gevaren. Voordeelvan dergelijke grote plannen, is dat de risico's tot in het oneindige doorgerekend en gesproken worden, en we qua technieken en beveiligingen heel veel verder zijn dan ten tijde van Tsjernobyl.

Isolatie geloof ik heel erg in. Windmolens niet, dat levert zo veel zooi op, dat plastic wordt nu begraven omdat ze niet gerecycled kunnen worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:10

idinn schreef:
Doe mij maar een kerncentrale.. maar ja veel mensen zien liever half Nederland verdwijnen onder zonnepanelen ofzo :')

Vind ik prima. Mits ze op daken liggen. En niet in weilanden oid. Dat vind ik zo bizar.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:34

Ik kan me echt wild ergeren aan groene lijstjes van groenlinks, greenpeace en weet ik het allemaal.
Tientallen tips om je carbon footprint te verkleinen, maar met geen woord word er gerept over geboortebeperking.
En als er dan iemand de ballen heeft om dat in de reacties te noemen krijg je meteen de cliche "dus jouw moeder had jou ook niet moeten krijgen?" en de "jamaar jouw ongeboren kind heeft misschien wel de oplossing voor het klimaatprobleem!" (voor hetzelfde geld word mijn ongeboren kind de volgende hitler, karen. Wel goed voor het milieu tho) en zelfs mensen die zeggen dat de mensheid uitsterft als er geboortebeperking komt (En Wie Z0rGt eR dAn lAtEr voOr joU alS je In heT VerZorgIngSTehUis zIt!!1?)

Ik wil echt niet zeggen dat we allemaal plotseling moeten stoppen met kinderen krijgen, maar mensen die zichzelf profileren als "groen" en vanwege het klimaat van alles laten, en zichzelf daarvoor op de borst kloppen, maar ondertussen wel 7 kinderen op de wereld plempen kan ik moeilijk serieus nemen.

Zelf probeer ik enzigzins duurzaam te leven. Zo weinig mogelijk verpakkingen, zo weinig mogelijk water en stroom gebruiken, eigen moestuin en composthoop (in de nabije toekomst hoop ik ook vlees en eieren van eigen kipjes) spullen pas wegdoen als ze echt kapot zijn (en anders verkopen of weggeven) en nog veel meer kleine dingen.
Maar ik pak wel vaker de auto dan eigenlijk zou moeten, en ik eet ook regelmatig vlees.
Mijn hoofdrenen om geen kinderen te nemen is niet het klimaat, maar het weegt absoluut mee in mijn beslissing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:37

Nou precies dat dus.. ik zie graag alle daken vol. Mét de capaciteit om aan het net te leveren, want dat ontbreekt nu ook op veel plaatsen. Maar die dingen in weilanden.. nee snap ik echt niet.. we hebben al zo weinig grond tot ons beschikking. Verspil die dan niet, zolang er genoeg daken leeg liggen nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:47

Laurora: Wat dacht je van al die Groen Linksers in Amsterdam. Allemaal erg pro-windmolen, tót het moment dat er sprake van was dat die windmolens in hun uitzicht kwamen te staan, toen waren ze opeens toch iets minder "groen". :')

idinn schreef:
Nou precies dat dus.. ik zie graag alle daken vol. Mét de capaciteit om aan het net te leveren, want dat ontbreekt nu ook op veel plaatsen. Maar die dingen in weilanden.. nee snap ik echt niet.. we hebben al zo weinig grond tot ons beschikking. Verspil die dan niet, zolang er genoeg daken leeg liggen nog.
Eens, maar dan wel bij voorkeur op platte daken. Je hebt hier van die mooie, historische panden waar ze van die dingen op de dakpannen gemikt hebben. Dat vind ik ook onwijs zonde. Er staan hier genoeg gebouwen in de stad met platte daken, laat die paar gebouwen die dat niet hebben dan gewoon in hun volle glorie staan. :=

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:52

Dat snap ik idd ook echt niet.
Wij wonen naast een fabriek met een gigantisch plat dak. En ondanks dat het dak geschikt is bevonden voor zonnepanelen, hebben ze een aangrenzend stuk land dat al 25 jaar onaangeraakt was door mensen (dus grote biodiversiteit, veel bijzondere bomen en planten, erg goed voor de nederlandse natuur) platgewalst en daar zonnepanelen opgeflikkerd.
In en om ons dorp zijn inmiddels 3 zonneparken de grond uitgestampt, terwijl alle overheidsgebouwen, scholen, ziekenhuizen, kantoren, flats, winkelcentra en weet ik het allemaal nog steeds kale daken hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:53

Wat zonde. -O-

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:03

Schandalig!!! Echt kan daar zo boos om worden.
We hebben al zo weinig natuur en dan word er dat gedaan, bah!
Gooi eerst alle daken maar eens vol, komen we dan tekort ga eens naar die lelijke molens kijken, komen we dan nog te kort kunnen we nog verder gaan zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:24

Ja dat begrijp ik dus ook echt niet :n Hier ook nogal wat zonneparkvelden in de regio, zo lelijk :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:36

Blij dat ik er geen koter mee opzadel.. aan de ene kant kan ik me heel druk maken om zulke zaken. Aan de andere kant ben ik heel egoïstisch: geen last meer van als ik dood ben. Ik probeer zelf milieubewust bezig te zijn, maar als die pipo's die de boel besluiten er geen zak om geven.. tja dan houdt het maar op met mijn eigen inzet.

Is wel ook een beweegreden om niet aan kinderen te beginnen. Ik kan dit nu niet bepaald de ideale wereld noemen. En het lijkt totaal ook niet die kant op te gaan. Dus waarom zou ik een ander wezen dat aandoen?