Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #10

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:42

Ben ik al werknemer van de maand? Gister appt mijn baas dat ze om 8 uur anders de lijn in wil zodat ik wat later kan beginnen. Maar dit is haar enige dag vrij dus ik zeg nee joh slaap lekker uit geniet van je vrije dag. Nu ik zeiknat geregend ben op de vroege ochtend heb ik hier spijt van.

prompter

Re: Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 09:12

Ik vind het wel lief van je Lau :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 09:24

Ik heb honger, maar natuurlijk kan ik niet kauwen na de tandarts want mijn kaak is boos van zo lang open houden :+ en natuurlijk zijn de plekken waar verdoving gespoten werd pijnlijk en dik dus werd nog een paar keer wakker omdat ik op doe kant lag.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 10:28

Wat rottig! Beterschap met je kaak!

Ik heb honger maar m’n vriend heeft het ontbijt opgemaakt en nu kan ik niks eten. Want ik kan in m’n hoofd alleen ontbijten met brinta. Zo maar naar de supermarkt. :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:01

Oh herkenbaar! Je zou dichterbij moeten wonen, ik heb het nog staan. Word altijd voor gek verklaarf dat ik het lekker vind. Ik haat naar de supermarkt moeten s ochtends om ontbijt te halen haha.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:05

Een collega die de helft van de tijd e-mails en verzoeken negeert en niet communiceert over dingen waar echt afspraken over gemaakt moeten worden, komt net bij mij vragen wanneer één van mijn teamgenoten gaat reageren op een verzoek dat is gestuurd toen hij vrij was (deze week).

Ik ga niet zeggen wat ik denk, maar het is zo moeilijk. :')

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:15

Ik heb net geleerd dat er een apparaatje bestaat die je aan de vulva van het paard hecht om te zien of de geboorte op gang is gekomen.

Waar zijn we mee bezig? Ik vind dit echt veel en veel te ver gaan. ;(

https://foalstart.com/hoe-werkt-het/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:17

Weer ziggo storing, terwijl ik thuis probeer te werken. Pleur op.
En op het moment dat ik dit probeerde te plaatsen logde bokt me weer uit.
Ik wil gewoon dat dingen normaal werken.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:22

Stille hoop dat we niet bij een meeting hoefden te zijn, omdat de uitnodiging niet naar ons was gestuurd...
Moeten we er toch bij zijn, zeggen ze 10 minuten voor de meeting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:29

Captain schreef:
Ik heb net geleerd dat er een apparaatje bestaat die je aan de vulva van het paard hecht om te zien of de geboorte op gang is gekomen.

Ja, bestaat al langer en heb het hier op bokt ook al gebruikt weten worden… Ik vind het ook veel en veel te ver gaan.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:29

Captain schreef:

Ja erg he... Ik kwam het ook voor het eerst tegen vandaag. Imo gaat dit ook echt veel te ver, de dieren moeten maar afzien voor de lol en het gemak van de mens. Bah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:32

Captain schreef:

Is alleen voor de mens makkelijk... lijkt me voor de merrie zeer ongemakkelijk. Kan me voorstellen dat men het doet op grote stoeterijen waar veel veulens geboren worden... maar vraag is of dat ook nog wel van deze tijd is, die massaproductie :o Ik vind het ook te ver gaan persoonlijk.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:33

ik vond het er ook gruwelijk uitzien, maar op de fokkerij waar ik gewerkt heb was dat gewoon standaard. Enkel de merries waarbij innaaien echt niet lukte (en dat was er maar 1 op de 50 of 60) die kregen een gewone birthalarm om... Handige was dat ze afhankelijk van het apparaatje ook wisten welke merrie het was. Geen idee of dat met een gewoon birthalarm ook kon (was niet mijn afdeling en ken/weet er verder niets van so don't shoot me :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:43

Ja. Elk alarm heeft zijn eigen telefoonnummer dus je kan dat gewoon in jou gsm zetten :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:54

Captain schreef:

toen ik in 2006 met de opleiding paardenhouderij begon, bestond dit al een paar jaar :j

Het lijkt erger dan het is, de vulva wordt verdoofd en het apparaatje wordt er aan genaaid. Het is veiliger dan een birthalarm, omdat de merrie hier oprecht minder last van heeft en omdat een birthalarm al afgaat zodra de merrie gaat liggen/rollen, terwijl dit apparaatje pas afgaat op het moment dat de merrie ontsluiting krijgt. De controle is hierdoor juist een heel stuk beter geworden, zeker ook in het geval van merries die besluiten om staand de werpen (ja die zijn er :j )

Het klinkt gewoon heel naar, een apparaat aan de vulva naaien, maar het is er vooral zodat de controle op de merrie en het gemak voor de merrie verbeterd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:58

Ik vind het walgelijk. Maar dat vind ik ook van merries continu drachtig laten worden als ze net bevallen zijn.

Mijn ergernis: het weer... wanneer wordt het nou eens lente

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:11

Ja een apparaat aan een geslachtsorgaan naaien voor het gemak van de mens klinkt echt als de beste situatie voor een paard. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:13

Ik snap niet hoe een merrie meer last zou hebben van een klein bakje aan haar halster in vergelijking met een ingenaaid geboortealarm. Het enigste waarvoor het meer gemak geeft is de mens. Je hebt geen vals alarm.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:14

Captain schreef:

Neeeee! Absurd!
Dat mag per direct verboden worden.
Te idioot voor woorden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:16

Adelaide71 schreef:
Captain schreef:

Is alleen voor de mens makkelijk... lijkt me voor de merrie zeer ongemakkelijk. Kan me voorstellen dat men het doet op grote stoeterijen waar veel veulens geboren worden... maar vraag is of dat ook nog wel van deze tijd is, die massaproductie :o Ik vind het ook te ver gaan persoonlijk.
Op de grote volbloedstoeterijen hebben ze daar wat anders op gevonden: camera's in de boxen en 'sitting up' personeel die de merries 's nachts in de gaten houden. :D

Je wilt dure paarden fokken, dan moet je daar imo ook gewoon in investeren en niet naar van die massaproductiemiddelen grijpen om het allemaal maar zo goedkoop mogelijk te houden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:21

I couldnt agree more Mkango.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:27

Dacht gisterenavond dat mijn kat die al 1,5 jaar weg is, op Amivedi stond als gevonden.
Nu beter bekeken en ze is het toch niet.. |(
Doet nog zo'n zeer. 2 katjes weg, allebei netjes gechipt. Weet zo zeker dat ze bij iemand anders in huis zitten die gewoon de chip nniet checkt..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:41

Moestuin schreef:
Ik snap niet hoe een merrie meer last zou hebben van een klein bakje aan haar halster in vergelijking met een ingenaaid geboortealarm. Het enigste waarvoor het meer gemak geeft is de mens. Je hebt geen vals alarm.

Nou ja, laten we het zo zeggen, want ik werk al zeker 10 jaar niet meer in de paardenwereld: Ik ken de birthalarm alleen maar als dat grote lompe ding wat je met een singel vastgespt en voorkomt dat de merrie gaat rollen. Ik ken het niet als een klein kastje wat je aan het halster vast maakt, dat klinkt al minder vervelend als dat enorme lompe ding.

MarlindeRooz schreef:
Ja een apparaat aan een geslachtsorgaan naaien voor het gemak van de mens klinkt echt als de beste situatie voor een paard. :j

Nee, maar laten we wel wezen: Op een paard zitten klinkt ook niet als de beste situatie voor het paard, een merrie vanaf haar derde gebruiken als veulenfabriek klinkt ook niet als de beste situatie voor het paard en als we dan toch bezig zijn: eigenlijk is geen 1 situatie waarbij een dier en een mens betrokken zijn, de beste situatie voor het dier.

Mensen in combinatie met dieren is nou eenmaal egoïstisch, maar je mag er van uit gaan dat dit soort dingen bedacht en ontwikkeld worden om het proces voor alle partijen zo positief mogelijk te laten verlopen.

Mkango schreef:
Op de grote volbloedstoeterijen hebben ze daar wat anders op gevonden: camera's in de boxen en 'sitting up' personeel die de merries 's nachts in de gaten houden. :D

Je wilt dure paarden fokken, dan moet je daar imo ook gewoon in investeren en niet naar van die massaproductiemiddelen grijpen om het allemaal maar zo goedkoop mogelijk te houden.

Dat is natuurlijk het aller beste!

Het is ergens zo ironisch want waar de rensport en draverij voor alles wordt uitgemaakt vanwege de jonge leeftijd waarop gestart wordt met training, lopen ze eigenlijk ver voor de reguliere sporten uit wat betreft de fokkerij, maar ook wat betreft de wetenschappelijke studies die zij hebben gedaan om te kijken hoe zij de beste training kunnen geven waarbij het dier toch enorm gezond blijft.
En toch zien de beoefenaars van de reguliere sporten de draf en rensport nog altijd als het uitschot wat super slecht is voor het welzijn van de dieren.

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:15

Dit grafklimaat. Wat een pestweer…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:16

Er wordt inderdaad nergens zoveel onderzoek in gedaan als in racing. Ik doe nu ook heel veel werk voor een voermerk dat nauw samenwerkt met een onderzoeksinstituut in de VS en de kennis die daar is, is gigantisch. Niet alleen op het gebied van voer, maar inderdaad ook op het gebied van lichamelijke ontwikkeling, training, belasting etc. KER is ook in de jaren '80 al begonnen met het meten en wegen van veulens en het bijhouden van zaken als blessures, maar bijvoorbeeld ook de ontwikkeling van OCD. Inmiddels hebben ze een database van meer dan 50.000 paarden, dus dat is echt een goudmijn aan data. :=

Grappig genoeg is de volbloedfokkerij enerzijds juist heel behoudend, met natuurlijk dekken, teaser hengsten, en dus geen poespas aan het lichaam van de merrie, maar gewoon personeel dat nachtdiensten draait, en anderzijds lopen ze juist ver voor op dingen.