Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:49

Cer schreef:
Ik heb inderdaad wel eens met een leraar gesproken en de salarisschalen bekeken.. Het is dat ik niet met kinderen/jongeren kan werken, maar op zich viel het niet perse tegen ofzo.. Een secretaresse of winkelmedewerker verdient minder denk? Het is maar net welk niveau enzo.. ik weet het verder ook niet..

Het startsalaris ook best goed maar na een aantal jaar trekt het wel scheef bij.
Ik verdien nu de helft minder in de maand dan mijn zwager en we zijn begonnen met hetzelfde salaris. Verder is er niks verandert en werken we beide bij dezelfde werkgever. Zou ik computersystemen willen testen? Nee
Ben blij met het werk dat ik doe maar voor groeien in salaris hoef je het in onderwijs en zorg (en nog wel meer sectoren!) niet te doen.
En nee ik heb nog nooit geklaagd over m’n salaris en zal dat ook niet doen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:53

Zebrastreep schreef:
Nee ik denk niet dat iedereen weggelegd is voor de zorg. Ik zou ook nooit in een ziekenhuis kunnen werken ook al zou je daar per maand veel voor betaald worden.

Gehandicapten zorgen daarin tegen vindt ik juist wel heel leuk maar daar moet je echt wel feeling voor hebben. Ik hoor genoeg mensen die het echt niet zien zitten om luiers te verschonen en andersmans ontlasting te zien of te helpen met het schoonmaken ervan. Ik ken genoeg mensen die dat absoluut niet zien zitten. In mijn ogen vallen dat soort dingen ontzettend mee. En met de omgang moet je echt wel feeling hebben met de doelgroep. Genoeg stagiaires gezien die dat niet hadden en de stages niet haalden.

Ik vind als je iets doet als beroep dat je moet uitstralen dat je het leuk vindt. Ik doe het niet alleen voor het geld absoluut niet. Ik doe dit werk omdat ik het gewoon ontzettend leuk vindt om iemand te kunnen ondersteunen in het dagelijks leven, en een zo normaal mogelijk leven te kunnen bieden ondanks een beperking.

De zorg is geen vetpot je moet niet verwachten dat je 5000 per maand bruto verdiend. Maar als ik al kijk hoe erg ik erop vooruit ben gegaan. Detailhandel en horeca betaald in mij geval 50% minder dan de zorg. Dus de zorg bied mij eigenlijk een hoger salaris dan in een winkel staan.

Gehandicaptenzorg is veel breder dan luiers verschonen hoor. Ik werk in de begeleiding met mensen met een lichte verstandelijke beperking. Werk is amper fysiek, op helpen met steunkousen aantrekken na. Afstand houden lukt dus overal prima. Het zit bij ons veel meer in begeleiden van de sociale interactie, ondersteunen wanneer mensen ergens tegenaan lopen en niet goed begrijpen. Het heeft voor en nadelen in deze corona tijd, we kunnen mensen prima alleen op hun appartement laten en ondersteunen op afstand (bellen, appen) mocht de situatie daarom vragen. Het is alleen wel lastig om soms uit te leggen als de maatregelen weer veranderd zijn. Dat is voor ons al lastig te snappen, en helemaal als je de wereld om je heen heel ingewikkeld vindt. Wat het nog lastiger maakt is dat sommige bewoners om ergens grip op te krijgen nogal vaste overtuigingen ergens over hebben. Dan is een goede vertrouwensband met zo iemand essentieel om ze toch ergens de andere kant van te laten inzien.

En de zorg betaalt wel echt slecht, ik heb een HBO studie. Vind het wel vergelijkbaar qua verantwoordelijkheid met het vak van leraar. Maar iemand die net van de pabo komt verdient veel meer als ik, en ik heb 20 jaar werkervaring.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:55

Cer schreef:
Ik heb inderdaad wel eens met een leraar gesproken en de salarisschalen bekeken.. Het is dat ik niet met kinderen/jongeren kan werken, maar op zich viel het niet perse tegen ofzo.. Een secretaresse of winkelmedewerker verdient minder denk? Het is maar net welk niveau enzo.. ik weet het verder ook niet..

Ze hadden nooit de onderwijsassistentes moeten wegbezuinigen. Zelfde met de helpenden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:56

Maar dat verschilt dus wel per sector in de zorg SusanH. Ik verdien namelijk net zoveel als de vrouw van mijn neef die in het ziekenhuis werkt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:56

purny schreef:
Cer schreef:

Ze hadden nooit de onderwijsassistentes moeten wegbezuinigen. Zelfde met de helpenden.

Nou dat is 1 ding wat zeker is.
En wel nog meer kinderen in 1 lokaal stoppen. :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:59

Achterom schreef:
Ach, houd toch eens op met het idee dat de zorg slecht zou betalen, dat is gewoon echt niet waar. Zelfde geldt voor het onderwijs trouwens.
Waar mensen toch altijd aan het idee komen dat dit slechter zou betalen dan het bedrijfsleven weet ik niet, want het is gewoon niet waar.

Precies!
Afhankelijk natuurlijk wel van je functie of niveau.
Maar er zijn ook prima secundaire voorwaarden, wat zeker niet overal in het bedrijfsleven het geval is.

En in zekere zin heb je een baangarantie, zeker als verpleegkundige MBO of HBO.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:01

SusanH schreef:
Zebrastreep schreef:
Nee ik denk niet dat iedereen weggelegd is voor de zorg. Ik zou ook nooit in een ziekenhuis kunnen werken ook al zou je daar per maand veel voor betaald worden.

Gehandicapten zorgen daarin tegen vindt ik juist wel heel leuk maar daar moet je echt wel feeling voor hebben. Ik hoor genoeg mensen die het echt niet zien zitten om luiers te verschonen en andersmans ontlasting te zien of te helpen met het schoonmaken ervan. Ik ken genoeg mensen die dat absoluut niet zien zitten. In mijn ogen vallen dat soort dingen ontzettend mee. En met de omgang moet je echt wel feeling hebben met de doelgroep. Genoeg stagiaires gezien die dat niet hadden en de stages niet haalden.

Ik vind als je iets doet als beroep dat je moet uitstralen dat je het leuk vindt. Ik doe het niet alleen voor het geld absoluut niet. Ik doe dit werk omdat ik het gewoon ontzettend leuk vindt om iemand te kunnen ondersteunen in het dagelijks leven, en een zo normaal mogelijk leven te kunnen bieden ondanks een beperking.

De zorg is geen vetpot je moet niet verwachten dat je 5000 per maand bruto verdiend. Maar als ik al kijk hoe erg ik erop vooruit ben gegaan. Detailhandel en horeca betaald in mij geval 50% minder dan de zorg. Dus de zorg bied mij eigenlijk een hoger salaris dan in een winkel staan.

Gehandicaptenzorg is veel breder dan luiers verschonen hoor. Ik werk in de begeleiding met mensen met een lichte verstandelijke beperking. Werk is amper fysiek, op helpen met steunkousen aantrekken na. Afstand houden lukt dus overal prima. Het zit bij ons veel meer in begeleiden van de sociale interactie, ondersteunen wanneer mensen ergens tegenaan lopen en niet goed begrijpen. Het heeft voor en nadelen in deze corona tijd, we kunnen mensen prima alleen op hun appartement laten en ondersteunen op afstand (bellen, appen) mocht de situatie daarom vragen. Het is alleen wel lastig om soms uit te leggen als de maatregelen weer veranderd zijn. Dat is voor ons al lastig te snappen, en helemaal als je de wereld om je heen heel ingewikkeld vindt. Wat het nog lastiger maakt is dat sommige bewoners om ergens grip op te krijgen nogal vaste overtuigingen ergens over hebben. Dan is een goede vertrouwensband met zo iemand essentieel om ze toch ergens de andere kant van te laten inzien.

En de zorg betaalt wel echt slecht, ik heb een HBO studie. Vind het wel vergelijkbaar qua verantwoordelijkheid met het vak van leraar. Maar iemand die net van de pabo komt verdient veel meer als ik, en ik heb 20 jaar werkervaring.

Ik werk met mensen met een matig tot zware beperking die zijn toch meer ondersteuning nodig bij de persoonlijke verzorging. Daarom kunnen we ook helaas geen afstand houden. Is ook niet uit te leggen aan deze doelgroep. Ik vindt wel jammer dat onze doelgroep eigenlijk de dupe is van de mensen die zich niet aan de maatregelen houden. Ik kan daar ook best een beetje boos om worden... Maar ook daar doe je niks aan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:06

Nou dit rijtje in het AD klopt alvast niks van :+ https://www.ad.nl/binnenland/onze-zorgh ... ~ad12a1bf/ weet niet waar ministerie van VWS die bedragen vandaan haalt. Maar een verzorgende in een verpleeghuis in de hoogste salarisschaal komt niet eens boven de 3000 euro uit, maar zit op max 2640, en dat is voor een 36 urige werkweek (dan ga ik van schaal 40 uit).

Maar Zebrastreep de toename komt niet doordat mensen zich er niet aan houden, dat is iig niet de enige reden. Draagvlak is minder door oa akkefietje van Grapperhaus, cijfers die niet kloppen etc. Er speelt zoveel meer mee.

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:16

Ik heb hiervoor op een financiële functie bij een zorginstelling gewerkt en vond echt dat ik teveel verdiende voor het werk wat ik deed.. We zaten echt met teveel mensen en processen waren zo inefficiënt. Opende mij echt de ogen waarom de zorg zo duur is.. Dikke managementlagen ook, ik vond dat best schrijnend om te zien. Omdat er ondertussen op de zorginstellingen zelf veel problemen waren, veel ziekteverzuim en heel hoge werkdruk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:23

Blussem schreef:
Toch lopen genoeg mensen weg uit de zorg vanwege de hoge werk druk en die niet bijpassende beloning.

Volgens mij zitten de problemen vooral in de wisseldiensten en het telkens komen opdraven om iemand te vervangen. Dat is het nadeel van zorgmedewerkers voor henzelf, dat ze de patient niet aan hun lot over willen laten. Dat zorgt ervoor dat de werkgever zo krap kan inplannen dat er geen reserves op de bank zitten voor de uitvaldiensten. Als een zorgmedewerker zelf z'n uren kan indelen en daar niet van afwijkt, stijgt volgens mij het werkplezier. Het salaris wat zelfs tot boven de 3000 euro kan oplopen zag ik laatst, vind ik niet veel mis mee.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:26

Relaxed schreef:
Ik heb hiervoor op een financiële functie bij een zorginstelling gewerkt en vond echt dat ik teveel verdiende voor het werk wat ik deed.. We zaten echt met teveel mensen en processen waren zo inefficiënt. Opende mij echt de ogen waarom de zorg zo duur is.. Dikke managementlagen ook, ik vond dat best schrijnend om te zien. Omdat er ondertussen op de zorginstellingen zelf veel problemen waren, veel ziekteverzuim en heel hoge werkdruk.

Aan die managementlagen zouden ze wat moeten doen. Niet alleen kosten ze onnodig veel geld, maar ze breken ook het eigen denkvermogen van hun werknemers.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:35

In Italië worden de maatregels ook weer strenger nu. Heel Europa ligt dadelijk weer op z’n gat. In Amerika zal de 2e golf wel weer een fractie later beginnen. Of zijn ze daar nog in de eerste!?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:36

@elnienjo:Ik stond als leerling zijnde op sommige momenten alleen op 12 dementerende ouderen. Er is een gigantische werkdruk op je neergelegd omdat je van alles en nog wat moet doen. Verzorgenden hebben naast de zorg ook nog tal van andere taken op zich
Ik kan niet werken onder deadlines, vandaar dat ik niet geschikt ben

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:41

Gisteren in een debat op de franstalige televisie ( want Wallonië en Brussels gewest zwaarst getroffen gebied van Europa ) kwamen ook de pijnpunten aan bod uit de zorg nu tijdens de Corona ..werkdruk en onderbetaald als verklaring van 21% verzuim in de verpleging

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:43

elnienjo schreef:
Relaxed schreef:

Aan die managementlagen zouden ze wat moeten doen. Niet alleen kosten ze onnodig veel geld, maar ze breken ook het eigen denkvermogen van hun werknemers.

Eigen denkvermogen is er op dat niveau in de zorg sowieso niet echt bij.. Over alles moet eeuwig vergaderd worden en nog worden er geen structurele veranderingen doorgevoerd. Er worden vooral dingen bedacht om problemen aan de achterkant op te lossen terwijl je beter aan de voorkant kan kijken.. Al die projectgroepen alleen al, voor dingen waarvan ik denk, projectgroep voor dit? Why? :+
De zorg zou wat dat betreft veel commerciëler moeten worden, iig op de managementniveau's.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:50

Geen eigen denkvermogen? Wij hebben heel veel eigen denkvermogen. Maar worden beperkt door alle regeltjes waar je helemaal gek van wordt :+

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:51

Relaxed schreef:
Eigen denkvermogen is er op dat niveau in de zorg sowieso niet echt bij.. Over alles moet eeuwig vergaderd worden en nog worden er geen structurele veranderingen doorgevoerd. Er worden vooral dingen bedacht om problemen aan de achterkant op te lossen terwijl je beter aan de voorkant kan kijken.. Al die projectgroepen alleen al, voor dingen waarvan ik denk, projectgroep voor dit? Why? :+
De zorg zou wat dat betreft veel commerciëler moeten worden, iig op de managementniveau's.

Toen mijn moeder vorig jaar in het ziekenhuis lag heb ik me verbaast over het ontbreken van enige vorm van zelf kunnen nadenken bij het personeel. Ik vond het ronduit schokkend omdat er dingen gewoon fout lopen doordat iedereen alleen nog maar in staat is om z'n eigen kleine taakje uit te voeren en zelfs de ervaren medewerkers geen spin in 't web waren met overzicht. Naar mijn idee wordt enig initiatief ook gewoon afgebroken en ontmoedigd door die vergadercultuur met 'n overload aan managers.

lenaa_tje

SusanH schreef:
Geen eigen denkvermogen? Wij hebben heel veel eigen denkvermogen. Maar worden beperkt door alle regeltjes waar je helemaal gek van wordt :+

Dat is toch de bureaucratie waar zij ook over spreekt?

elnienjo

SusanH schreef:

Ja, dat bedoel ik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:54

Susan, is het niet zo dat de salarissen die je noemde de basis is, zonder toeslagen voor weekend en nachtdiensten?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:55

elnienjo schreef:
SusanH schreef:

Ja, dat bedoel ik.

En daar komt bij dat de werkdruk zo hoog is dat dat overzicht houden gewoon ook amper te doen is. Past er gewoon niet meer bij. Dan ben je al blij dat je gewoon de dingen die echt op dat moment moeten gebeuren uit kunt voeren. En ligt fouten maken op de loer. Geen gezonde ontwikkeling, die al aan de gang was maar uitvergroot wordt door corona.

bigone: ook met ORT erbij kom ik nooit aan 3000 hoor, zelfs niet als ik full time zou werken. Dus die bedragen die AD noemt kloppen van geen kant. Kijk maar eens in de CAO van de verpleeghuiszorg bijvoorbeeld.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:58

Maar dat verdien ik ook niet als docent. Ik vind het dus sowieso al realistischer om te kijken in je eigen omgeving. Waar ik dus net zoveel verdien als een hbo verpleegkundige in het ziekenhuis.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:59

Dan snap ik ook dat er heel veel zorgmedewerkers zzp er worden, de tarieven die lopen van 55 tot 90 euro per UUR bruto. En daardoor word zorg dus totaal onbetaalbaar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 10:12

bigone schreef:
Dan snap ik ook dat er heel veel zorgmedewerkers zzp er worden, de tarieven die lopen van 55 tot 90 euro per UUR bruto. En daardoor word zorg dus totaal onbetaalbaar.

Ja..... en de ZZP-ers lopen vaak geen weekeind- of nachtdiensten, wat weer druk legt op het vaste zorgpersoneel.
Of ze willen alleen op bepaalde afdelingen werken.
En ZZP-ers zijn niet altijd verzekerd voor ziekte of oudedagsvoorziening. Dit heeft uiteindelijk weer gevolgen voor de hele maatschappij.

ZZP-ers in de zorg zou zwaar ontmoedigd moeten worden, wat mij betreft.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 10:15

Ik heb er wel eens naar gekeken, ten tijde van een reorganisatie. Maar je moet zoveel betalen aan verzekeringen om het doenbaar te houden mocht je zelf ziek worden. Dan blijft er alsnog niet heel veel over.

Maar goed, het gaat wel een beetje off topic zo.

Ik heb gisteren weer de cijfers voorbij zien komen. Het lijkt mij dat het iets af begint te vlakken, het aantal besmettingen (zeker als je bedenkt dat er meer getest wordt) ben ik de enige die dat ziet?