Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 12:46

Ik vind het ook heel erg omdat er steeds nogal veel misleiding over was en is, waarbij er gedaan werd alsof onze zorg niet overbelast was en we het precies ging redden, en mensen nooit echt zorg zijn misgelopen. Maar dat is dus duidelijk wel zo, en toch wordt het aanvaard alsof er niet echt iets fout was aan de voorbereiding en keuzes die gemaakt zijn. (En nog steeds gemaakt worden.)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 12:50

Dat ben ik met je eens shadow
En de zorg heeft de ernstig zieken aangekund doordat de mensen in de zorg zich voor 300% hebben gegeven.

Andere zorg werd naar achter geschoven. Die gevolgen weten we nog niet.

Het ergste, in bijvoorbeeld 2018 toen er zoveel griep mensen waren werd er ook reguliere zorg naar achter geschoven.
Uiteraard niet in de mate als nu.
Maar daar is al niets van geleerd, helemaal niets.
Dus eigenlijk was onze zorg sowieso al niet toereikend.
De meeste mensen wisten/weten dat ook wel.
Maar het beleid lijkt er niets op te veranderen.
En ik moet zeggen dat ik nu van uit Den Haag ook niet hoor dat er wel veel gaat veranderen, of heb ik dat gemist?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 12:53

De pest is gewoon dat covid een totaal nieuwe ziekte is en de symptomen zijn zo divers, van lichte tot ernstige symptomen.
Lichte symptomen die grote restverschijnselen kunnen achterlaten en andersom.

Als men toen wist wat men nu weet, was het al stuk eenvoudiger.
En dan nog is het moeilijk te voorspellen wat de juiste revalidatie en behandeling is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 12:55

Shadow0 schreef:
Ik vind het ook heel erg omdat er steeds nogal veel misleiding over was en is, waarbij er gedaan werd alsof onze zorg niet overbelast was en we het precies ging redden, en mensen nooit echt zorg zijn misgelopen. Maar dat is dus duidelijk wel zo, en toch wordt het aanvaard alsof er niet echt iets fout was aan de voorbereiding en keuzes die gemaakt zijn. (En nog steeds gemaakt worden.)

Idd code zwart was heel dichtbij. Terwijl ze al tijdens de Mexicaanse griep hadden beloofd dat daar beleid op moest worden gemaakt. Tien jaar de tijd voor gehad en niks mee gedaan. In Limburg vlak voor corona een rampenoefening gedaan waarbij een pandemie uitbrak. Met alles wat daar mis liep is ook niks gedaan in de corona crisis. Terwijl ze daar nu juist mooi lering uit hadden kunnen trekken. Zoals bijvoorbeeld beschermingsmiddelen inslaan. Het had maar een haar gescheeld of het was gigantisch mis gelopen.

En heb nog eens nagedacht over dat argument dat er bij niks doen zoveel doden zouden vallen. Corona gaat ook zorgen voor veel extra doden. Door alle mensen die hun behandeling uit hebben moeten stellen. Het aantal levensjaren wat hierdoor verloren is gegaan is gigantisch. Daar is nu nog geen eens een betrouwbare berekening op te maken.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 12:56

Kom even binnenvallen.
Ben woensdag ochtend getest, nog steeds niet gebeld...
Meer mensen met deze ervaring? Je kan zelf nergens heen bellen maar het is ruim 48 uur en ik kan hierdoor nu niet werken (werk in eerstelijns zorg).
Ik ben er vrij zeker van dat ik een gewone verkoudheid heb maar ja ik moet wachten tot de uitslag... -O-

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 12:59

SusanH schreef:
Shadow0 schreef:

Idd code zwart was heel dichtbij. Terwijl ze al tijdens de Mexicaanse griep hadden beloofd dat daar beleid op moest worden gemaakt. Tien jaar de tijd voor gehad en niks mee gedaan. In Limburg vlak voor corona een rampenoefening gedaan waarbij een pandemie uitbrak. Met alles wat daar mis liep is ook niks gedaan in de corona crisis. Terwijl ze daar nu juist mooi lering uit hadden kunnen trekken. Zoals bijvoorbeeld beschermingsmiddelen inslaan. Het had maar een haar gescheeld of het was gigantisch mis gelopen.

En heb nog eens nagedacht over dat argument dat er bij niks doen zoveel doden zouden vallen. Corona gaat ook zorgen voor veel extra doden. Door alle mensen die hun behandeling uit hebben moeten stellen. Het aantal levensjaren wat hierdoor verloren is gegaan is gigantisch. Daar is nu nog geen eens een betrouwbare berekening op te maken.

Wat zou jouw oplossing dan zijn. Het Zweedse model?

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:00

SusanH schreef:
Maar zoals er nu is gehandeld mag je je best afvragen of dat juist was. Ouderen beschermen die al niet veel levensjaren meer hebben. Ze werden ondanks de bescherming toch ziek. Dood hoort bij het leven. Nee dat is niet leuk voor degenen die achter blijven..Maar het lijkt wel of het iets is wat niet mag bestaan.

Hier zitten de oudjes in de verpleeghuizen al 3 maanden binnen. Echt zo triest dit. Die mensen hebben op deze manier geen kwaliteit van leven en je hoort ook dat dankzij deze maatregelen heel veel depressief raken.

Ook vind ik dat er alleen heel erg naar het directe probleem wordt geken en niet het werkelijk probleem.
Het werkelijke probleem is de overbevolking en de klimaat problematiek. Zolang dit niet word aangepakt dan blijven we dit soort rampen houden tot dat de bevolking wel dergelijk ten onder gaat.

Mocht ik kunnen kiezen voor slecht leven of een goed leven maar 20 jaar eerder sterven dan kies voor het laaste en ik denk uiteindelijk heel veel mensen. Want niemand heeft eeuwige leven.
Echter zitten er jammer genoeg veel oude mensen in de politiek en die hebben andere belangen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:04

De “echte” problemen, zoals jij ze noemt, moeten inderdaad aangepakt worden. Maar dat is van de lange termijn. Je kan niet daarom deze pandemie niet aanpakken. Je zult beiden moeten doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:06

_Penotti schreef:
En ik moet zeggen dat ik nu van uit Den Haag ook niet hoor dat er wel veel gaat veranderen, of heb ik dat gemist?

Nee -O- Het wordt alleen maar erger geloof ik, er worden nog wat verslechteringen doorheen gejast (afschaffen van vrije zorgkeuze), en er is bij het RIVM en Hugo de Jonge nog steeds geen enkele interesse in wat er echt gebeurt. :

tienus63 schreef:
En dan nog is het moeilijk te voorspellen wat de juiste revalidatie en behandeling is.

De revalidatie en precieze behandeling is inderdaad moeilijk te voorspellen. Ik las bv een interessant artikel over hoe er meer bekend werd over hoe covid allerlei organen aantast en veel problemen geeft met stolsels bv, en dat dat dus ook meer gemonitord en behandeld kon worden, en daarmee mensen wat betere kansen gaf. Dat is echt nieuwe kennis, al doende geleerd en uitgevoerd. (En grote bewondering voor de artsen die dat allemaal wereldwijd hebben uitgewisseld.)

Maar heel veel andere kennis was er allang. Dat het een grote epidemie was, met ernstig gevaar voor de volksgezondheid, behoorlijk besmettelijk. Maar daar is te lang niet op gehandeld, door evenementen door te laten gaan, vooral aan te geven dat er niks aan de hand is, geen beschermingsmiddelen klaar te hebben liggen, geen proactieve opsporing te doen, de houding van RIVM / OMT / regering om alleen maar bevestiging te zoeken vanuit het model dat ze zelf hebben en niet te proberen breder te kijken en daarmee het model te verbeteren. Als je niemand test zonder klachten, dan ga je ook niemand vinden zonder klachten die toch besmettelijk blijkt te zijn. Als je niemand test behalve als ze uit een gemarkeerd risicogebied komen (en zelfs dan...) dan krijg je ook geen positieve testen van mensen die het ergens anders op hebben gelopen. Als je per definitie stelt dat kinderen geen route van besmetting zijn, en die dus ook niet onderzoekt dan heb je aan het eind de conclusie dat kinderen geen route van besmetting zijn. Etc.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:06

Om Corona er onder te houden en te zorgen dat er niet weer een flinke toename komt is redelijk afstand houden en extra hygiëne belangrijk . En testen zodra je bvb verkouden wordt en laten nu net veel mensen daar geen zin in hebben want dan moet je thuisblijven tot uitslag en positief dan word het twee weken (incl gezinsleden ) en mensen uit je omgeving worden getest. Dus veel testen mooi maar dan moeten mensen ook gaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:08

Ik heb ook geen pasklare oplossing. Maar vind wel dat wat we nu doen niet wenselijk is. Om de noodverordening vast te leggen in een wet die op punten indruist tegen de democratie. Nu de eerste crisis bezworen is kunnen we mensen echt zelf meer mee laten denken en verantwoordelijkheid laten nemen in plaats van al die regeltjes die zo krom zijn. En leer aub uit de fouten van het verleden..waarom was er geen plan hoe te handelen bij code zwart, zoals bij de Mexicaanse griep al beloofd was dat er zou komen. Want dat konden we niet laten gebeuren. Nu is het dus bijna gebeurd. Maar je hoort er amper wat over.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:15

Dat ben ik met je eens Susan, je mag toch aannemen dat er de afgelopen maanden veel geleerd is door de beleidsmakers en ze zaken aan gaan passen. Grootste misperen in mijn ogen zijn het grote tekort aan bescherming en niet testen. Wanneer je dit heel goed op orde hebt en met enkele aanpassingen kunnen volgens mij tehuizen gewoon openblijven. En in de thuiszorg ook, daar zijn ook heel veel slachtoffers gevallen omdat medewerkers in één week bij bvb 20 ouderen moesten poetsen , zelfs met klachten . Gedwongen door werkgevers. Dat kan en moet anders.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:16

_Lois_ schreef:
Kom even binnenvallen.
Meer mensen met deze ervaring? Je kan zelf nergens heen bellen maar het is ruim 48 uur en ik kan hierdoor nu niet werken (werk in eerstelijns zorg).
Ik ben er vrij zeker van dat ik een gewone verkoudheid heb maar ja ik moet wachten tot de uitslag... -O-

Ze proberen 48 uur. Maar er wordt nu massaal getest. Maar goed het is nog een paar uur vrijdag misschien wordt je straks gewoon gebeld. Ik hoop morgen antwoord te krijgen of we weer gewoon het huis uit mogen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:18

Ik heb het al eerder gezegd en denk het heel negatief no steeds.
Deze corona is nog maar een klein voorproefje in wat ons ooit te wachten staat.
We zijn met veel te veel mensen en dat word op geen enkele manier tegengehouden.
Kijkend naar alleen Nederland word kinderen krijgen en hebben nog steeds gesubsidieerd. Maar dat is in veel landen zo.

Vliegen, las ergens dat het zelfs nu goedkoper ging worden.
Ipv dat we beseffen dat we een ziekte heel gemakkelijk de wereld rond brengen en de luxe vakantietripjes daar aan mee dragen. Niet eens spreken over hoe slecht het is voor onze lucht.
Zet eens een flinke vliegtax op vakantie reizen.
Het is luxe, geen eerste levensbehoefte.

En de zorg heeft nog steeds het nakijken, tenminste het aantal bedden en de mensen die daar werken.

Dus een volgende pandemie word op geen enkele manier tegengegaan.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:21

rockwitch schreef:
_Lois_ schreef:
Kom even binnenvallen.

Ze proberen 48 uur. Maar er wordt nu massaal getest. Maar goed het is nog een paar uur vrijdag misschien wordt je straks gewoon gebeld. Ik hoop morgen antwoord te krijgen of we weer gewoon het huis uit mogen.

Ja das waar, geloof wel dat ze het erg druk hebben.
Bellen ze ook in t weekend?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:21

bigone schreef:
Dat ben ik met je eens Susan, je mag toch aannemen dat er de afgelopen maanden veel geleerd is door de beleidsmakers en ze zaken aan gaan passen. Grootste misperen in mijn ogen zijn het grote tekort aan bescherming en niet testen. Wanneer je dit heel goed op orde hebt en met enkele aanpassingen kunnen volgens mij tehuizen gewoon openblijven. En in de thuiszorg ook, daar zijn ook heel veel slachtoffers gevallen omdat medewerkers in één week bij bvb 20 ouderen moesten poetsen , zelfs met klachten . Gedwongen door werkgevers. Dat kan en moet anders.

Ja dat vind ik ook krom. En zorgwerkers die met een kwetsbare groep werken door laten werken met milde klachten ook. Ik was begin maart ziek toen alles net ging spelen. Had toen eigenlijk al wel verwacht getest te zullen worden. Maar nee dat was alleen bij hele ernstige klachten. Die heb ik gelukkig niet gehad ( ook geen corona denk ik zelf) maar vond het toen ook krom dat dit niet gedaan werd.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:22

@penotti Ja. Ik ben het met je eens. Vliegen: begin maar een met 21% btw op een ticket te vragen.
Verder zou ik een voorstander zijn van een beperkt aantal vlieg kilometers per persoon per jaar. Krijg je niet meer van die mensen die een keer per maand naar hun huis in Spanje vliegen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:26

Waarom zou er dan een volgende pandemie komen? Het is toch heeeel veel jaar goed gegaan zonder dat er een pandemie was?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:31

Nou we hebben de laatste jaren toch wel verschillende virusuitbraken gehad. Sars, mers, q koorts. Niet alles is tot een enorme pandemie geworden, maar had makkelijk gekund met al het gereis. Zoals Ebola, Marburg, zika etc.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:33

Bloodymary schreef:
Waarom zou er dan een volgende pandemie komen? Het is toch heeeel veel jaar goed gegaan zonder dat er een pandemie was?

En waarom niet?
We hebben wel al een paar keer meer met vurussen te maken gehad in de wereld, die toen gelukkig niet groot zijn geworden. Meer door geluk dan wijsheid.

Wat hebben we geleerd? Wat zijn we anders gaan doen?
De wereld word voller en voller. Viezer en viezer. En ondertussen reizen we meer.
En ik zeg ook niet dat volgend jaar de volgende pandemie er is, maar waarom niet nog een keer?
Geen enkel land lijkt geleerd te hebben hier van.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:47

De wereld wordt voller en voller ja. Met name in Azië en Afrika. Maar hoe wil je dat tegenhouden? In die landen zijn steden waar ik nog nooit van gehoord heb (en mijn topografische kennis is goed), maar wel 10 miljoen mensen of meer wonen. Denk dat daar met name het probleem ligt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:49

Jij vind 17 miljoen hier wel een fijn getal?

Terwijl Juliana in 52 al zei: Nederland is vol, overvol.
Had ze best goed gezien, met 10 miljoen mensen :j

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:51

tienus63 schreef:
De pest is gewoon dat covid een totaal nieuwe ziekte is en de symptomen zijn zo divers, van lichte tot ernstige symptomen.
Lichte symptomen die grote restverschijnselen kunnen achterlaten en andersom.

Ben jij weer helemaal opgeknapt?
Ik heb al 13 weken klachten. Had lichtere symptomen als jij maar heb nu nog steeds oa druk op m’n borst, branden en prikken in m’n luchtpijp enz

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:55

_Penotti schreef:

Nee zeker niet. Werk er zelf ook niet aan mee, heb geen kinderen. Maar hoe wil je dat verder tegenhouden?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:00

Bloodymary schreef:
_Penotti schreef:

Nee zeker niet. Werk er zelf ook niet aan mee, heb geen kinderen. Maar hoe wil je dat verder tegenhouden?

Stop vanaf 2022 kinderbijslag voor alle kinderen maar alleen voor het eerste kind nog.
Bouw af dat kinderen tot de 18 gratis zorg verzekerd zijn. Of alleen voor het eerste kind.
Bouw af dat er subsidie is op kinderopvang. Of alleen voor het eerste kind daarna niet meer.
Zo zijn er wel wat ontmoedigingsregelingen.

Is niet populair begrijp ik.
Zoveel mensen in Nederland vind ik ook niet fijn.

En we hebben 1 EU toch?
Laat die soort gelijk verzinnen.