Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:19

Marcella schreef:
https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... roedeieren
Deze machine met gratis broedeieren erbij. Heb alleen ook al gelezen dat de broedeieren matige kwaliteit zijn.

Hier in de supermarkt nog nooit kwartel eieren zien liggen.

naar aanleiding van deze post heb ik de broedmachine maar besteld. Inclusief de kwarteleitjes. Zou vandaag binnen moeten komen. Ik ben heel benieuwd :)

De brahma eieren zijn mislukt, was wel te verwachten. Ik kon op zich de temperatuur wel aardig houden onder de warmteplaat maar de vochtigheid niet. jammer maar ja.

Ik heb wel alvast komkommers, zonnebloemen en bonen voorgezaaid, veel meer ga ik niet doen qua groentes, de slakken hebben gewonnen haha...

Kippen hier beginnen ook weer goed te leggen ook al zijn ze al een jaar of 6/7 oud (Noordhollandse blauwen). blij mee!

En we verwachten weer puppies!!! heeft niets met homesteading te maken natuurlijk, maar wel weer heel erg leuk. Nog ruim 3 weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:36

Voor diegene die tuinbonen en dergelijke zaaien: Ik zie een plantafstand van 15 tot 20 centimeter staan. Zaaien jullie bv om de 7,5 tot 10 om dan uit te dunnen? Of is dat iets wat best wel goed groeit?

juval

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:40

mijn ervaring met bonen is heel goed, die doen het eigenlijk altijd wel. Ik hou me niet altijd aan de afstanden op de zakjes, maar met bonen die tegen stokken moeten groeien is dat toch wel handig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:41

Ik lees al een tijdje mee, maar wat opa hier gebruikt is een kaasmes voor pompoenen! Zo'n grote met een handvat aan elke kant. Hij maakt altijd pompoentjes in zoetzuur voor de hele familie, al hebben we dit jaar zijn recept (nouja, recept :)) ) gevraagd en zelf gemaakt.

Moestuin, Hier kiem ik tuinbonen voor in vochtig keukenpapier, als er mooie kiemen aan zitten dan uitplanten in de tuin.

Kan ik volgens mij ook maar mee gaan kletsen, wij proberen hier ook zoveel mogelijk eten van eigen erf te groeien. Zuivel hebben we genoeg (want we hebben een melkveebedrijf), en we hebben een moestuin van 144m². 2 weken terug hebben we onze Angus x Holstein kruising laten slachten op 1j3m oud, wat weer goed was voor 180kg vlees in de vriezer. Hier kunnen we zo'n 3 jaar mee :) Verder een 6tal kippen (Barnevelder/Araucana/Wyandotte kriel) en ik heb 6 broedeieren van Marans (groot) in de kleurslag tarwe in de broedmachine zitten, heb ik kuikens gereserveerd bij iemand die New Hampshire's (groot) fokt en ga ik nog eigen eieren van de barnevelder uitbroeden (ik heb er nl een Araucana haan bij lopen, dus nakomelingen gaan mosgroene eieren geven :D ).

We hebben zelfs een extra staande vriezer gehaald zodat we extra ruimte hebben om zelf groentes in te vriezen, aangezien onze liggende vriezer vol vlees zit.

Dit jaar ga ik sowieso meer bietjes en boontjes telen, meer kool en hoop ik dat we nog meer pompoenen krijgen als afgelopen jaar :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:45

Ik maak met de meeste pompoen de soep inderdaad met schil maar daar was deze pompoen minder geschikt voor. Hij zag er leuk uit maar ik vind muskaat pompoen en Hokkaido lekkerder en makkelijker.

Ik heb voor dit jaar ook naaktezaadpompoen zaad, waarvan je de zaden dus makkelijk kunt roosteren, ben benieuwd of die gaan lukken en hoe de pompoen daarvan smaakt.

Voor zaaien is dit jaar een beetje lastig omdat ik heel de maand april op Curaçao zit. Denk dat ik wel pompoen ga doen in yoghurt potten, dat was vorig jaar ook goed gegaan en die kan ik dan als ik terug ben bijna gelijk planten.

Puppies zijn schattig, eigenlijk vind ik bijna alles wat jong en harig schattige behalve baby's :+ Ben benieuwd naar de foto's als ze wat groter zijn :D

Ik moet nog wat stekken in de grond zetten maar heb er nog even geen zin in, ze staan zo leuk in een vaas :')

Spruit, welkom :) Blijft vlees zo lang goed in de vriezer? Ik gebruik het na een jaar nog wel eens maar zo lang?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:23

juval schreef:
naar aanleiding van deze post heb ik de broedmachine maar besteld. Inclusief de kwarteleitjes. Zou vandaag binnen moeten komen. Ik ben heel benieuwd :)

De brahma eieren zijn mislukt, was wel te verwachten. Ik kon op zich de temperatuur wel aardig houden onder de warmteplaat maar de vochtigheid niet. jammer maar ja.

Ik heb wel alvast komkommers, zonnebloemen en bonen voorgezaaid, veel meer ga ik niet doen qua groentes, de slakken hebben gewonnen haha...

Kippen hier beginnen ook weer goed te leggen ook al zijn ze al een jaar of 6/7 oud (Noordhollandse blauwen). blij mee!

En we verwachten weer puppies!!! heeft niets met homesteading te maken natuurlijk, maar wel weer heel erg leuk. Nog ruim 3 weken.

Ben benieuwd hoe de machine bevalt. Welke kwartel eitjes heb je genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:47

Prairy, Als het goed verpakt is, ja. Onze vorig vriezerkalf (Belgisch Blauwe x Holstein) hebben we ruim 3j van gegeten. De laatste 4 maanden pas kwamen we af en toe een stuk vlees met vriesschade tegen. Dat was stoofvlees en in een stoof kwam je dat niet meer tegen :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:07

Doe je het dan vacuüm verpakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:20

Wij komen soms ook wel een vergeten konijn of ander stuk vlees tegen. Vacuum verpakt zijn ze zeker 2 jaar goed.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:31

Mijn thuisslager verpakt ook vacuum, maar daar staat 1 jaar houdbaarheid op, zonder is trouwens 6 maanden. Commercieel wordt er inderdaad langer ingevroren, maar volgens mij zijn dat ook andere temperaturen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:43

Spruit trouwens welkom. Vlees dat vacuum verpakt word is veel langer houdbaar ook in de vriezer.

Ik weet dat op het werk de vriezer op -25 staat, maar die houden chinese normen aangezien het van oorsprong een chinees bedrijf is.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:48

welkom spruit! wat leuk, nog een koeienboerin :) doe je ook nog wat met de melk? ik doe af en toe kaas en yoghurt maken.

Marcella, ik heb Chinese dwergkwartels gekozen. Ben heel benieuwd :)

Vlees van eigen koeien hebben we eigenlijk nog nooit gedaan. Manlief heeft daar iets tegen. Ik zal nog eens proberen of ie om te praten is.

Heeft iemand hier nog interesse in zaden, die kregen we bij de supermarkt en ik ga ze niet gebruiken: Dille, Wintertijm, Basilicum en cayennepeper.
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:51

Chinese dwergkwartels zijn echt mini, voor vlees is de japanse kwartel de gebruikte. Chinese zijn meer huisdier vogeltjes.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:52

tamary schreef:
Chinese dwergkwartels zijn echt mini, voor vlees is de japanse kwartel de gebruikte. Chinese zijn meer huisdier vogeltjes.

ja, dat had ik ook begrepen. Plan is om ze te verkopen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:58

Mijn parkieten vonden ze heel leuk om te slopen ondanks de vlucht mogelijkheden (chinese dwergkwartels). _-:( Jaren geleden trouwens.

Twijfel nog steeds mede ook doordat het nog niet echt super gaat met mijn gezondheid. |o

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 20:30

Welkom spruit! Gezellig dat je meekletst!

Wij komen nog wel eens verdwaald stuk vlees tegen van 2017 en dan smaakt niks anders dan een paar maanden oud. Wel vacuum verpakt inderdaad.

Hier vol in de voorjaarskriebels! Lekker aan het voorzaaien en eerste lam geboren vanmorgen!
Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 20:53

Heerlijk met van die helikopter oren :D
Gefeliciteerd!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 21:02

Lammetjes zijn zo schattig. <3

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 22:31

Wat een dropje <3
Hij (of zij?) kijkt ook zo stoïcijns de wereld in :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 00:38

Lekker snoetje <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:21

Gefeliciteerd Moonfight!

Ook nog welkom Spruit. Wat fijn dat je jou eigen rundvlees hebt :j

Ik kwam gisteren thuis en zag dat er 2 aubergines waren beginnen kiemen. Direct de lamp maar aangezet. Deze ochtend zag ik al 6 gekiemde zaadjes waarvan 1 van de pepino, waar ik keihard naar uitkijk <3

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:39

Kiemen gaat hier ook hard (misschien te hard).

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 10:49

Te veel gezaaid Marcella?

Oeh leuk dat er bij jullie al plantjes boven komen! Ben ik de enige die 24 uur na zaaien al heel hoopvol gaat kijken of er iets is ontkiemt? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:54

Nee. Elke dag 3/4 keer :') Ik kan er soms echt naast zitten en met een zaklamp alles afspeuren of er niet echt iets naar boven komt _O-

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 11:09

Gelukkig, dan ben ik niet de enige :D