Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:34

Ik ben opgevoed met de twee minuten stilte, nu ik op mezelf woon of alleen ben doe ik het eigenlijk nog steeds. Het heeft zo'n indruk op mij, ik krijg elke keer weer kippenvel. Deels door wat mensen in oorlogen mee maken, en deels doordat wij, als land (hoop ik), daar twee minuten stil voor zijn.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:35

iirrssjjee schreef:
germie schreef:
Dan nog wat anders, ik ben vanavond onderweg en zit in de auto rond 8 uur. Hoe doen jullie dat? Ik respecteer de stilte, maar waarschijnlijk rij ik ergens op de A6, dus even aan de kant gaan staan mag ook niet. Praten doe ik niet en de radio zal ook netjes 2 minuten aanhouden. Wat doen jullie met dodenherdenking? Respecteren jullie dat of onzin? Ik zal zeker nooit gaan schreeuwen e.d. zoals sommigen beweren te gaan doen.

Zorgen dat je iets voor 8en even bij een parkeerplaats of tankstation stopt en anders een afslag pakt om daar ergens een rustig veilig plekje te zoeken.

Dit. :j
Voor de dodenherdenking zorg ik dat ik erbij stil kan staan. Letterlijk en figuurlijk. Een kleine moeite met een groot gebaar.

c_alsemgeest

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:58

Ik zorg ook dat ik ergens letterlijk stil kan staan. Er is altijd wel een afslag, parkeerplek of benzine pomp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:05

Ik vond het als kind altijd heel indrukwekkend en als ik thuis ben vind ik het nog steeds geen probleem om 2 minuten stil te zijn, maar eigenlijk vergeet ik het altijd en ik zou m'n auto er niet voor aan de kant zetten.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:33

Ik doe er niet aan omdat ik niet geloof in 2 minuten op een specifieke dag/tijd stilte en de rest vh jaar gewoon doorgaan alsof er nooit iets gebeurd is.
Ik sta er het hele jaar door op verschillende momenten even bij stil.
Wel hou ik er rekening mee dat anderen wel waarde hechten aan die 2 minuten stilte en zal ik geen harde muziek draaien of op een andere manier lawaai veroorzaken, wil ik wel harde muziek luisteren zet ik even een koptelefoon op.
Ik zal ook geen berichten plaatsen op fora/facebook/twitter zodat een ander niet gestoord wordt door meldingen.
Ondanks dat wordt er weleens opgemerkt dat ik respectloos ben omdat ik niet specifiek deze 2 minuten stil ben, ik vind het op mijn beurt weer respectloos dat diegene me niet in mijn waarde laat. :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:36

Ben het met jou eens.

Alsof alle andere dagen niet belangrijk zijn om eens stil te staan bij alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:40

Ik houd zelfs om 10 uur (dan is het bij jullie 8 uur) 2 min stilte... :=

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:00

Iedereen gaat er op zijn/haar eigen manier. Bewust respectloos doen zoals de beoogde schreeuwactie kan ik absoluut niet waarderen maar een ander verplichten om 2 minuten stil te zijn doe ik ook niet. Ik zou het alleen wel op prijs stellen als mensen die niet stil willen zijn, dit op een andere plek doen.

Zo stond ik een aantal jaren geleden met mijn moeder en zus bij een dodenherdenking. Tijdens de 2 minuten stilte hoorden we constant iemand op een telefoon typen dus wij mopperden achteraf wie dat in zijn hoofd haalde. Bleek dat de telefoon van mijn moeder was ontgrendeld en dus allerhande willekeurige knopjes indrukte. :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:46

germie schreef:
Wat doen jullie met dodenherdenking? Respecteren jullie dat of onzin? Ik zal zeker nooit gaan schreeuwen e.d. zoals sommigen beweren te gaan doen.

Onzin - beslist niet...!

Maar wat we precies herdenken, dat wordt moeilijk.

Anne Frank mag van mij de grootste Nederlander aller tijden zijn.
Feit is, houd je vast: ze was geen Nederlandse.
'Kan mij niets schelen' - maar wij Nederlanders waren in 1934 te beroerd om de familie Frank staatsburger te maken.
"We zijn een handelsnatie", de rijke familie Frank mocht zich hier statenloos vestigen, tot mei 1940 aan toe hebben we Joodse vluchtelingen teruggestuurd... |( |( |( |(

En dan leggen we vanavond kransen onder andere 'voor alle burgers die door oorlogsgeweld zijn omgekomen'.
Terecht.
Anne Frank was geen militair -
maar ook geen burger.
...en al interesseert mij dit geen laars: juist tijdens de duitse bezetting waren dit soort kwesties zaken van leven en dood.
Als Joodse stond ze per definitie op de dodenlijst - maar het is ten minste onzorgvuldig om hier schimmig over te doen.

Om over de onafhankelijkheidsoorlog van Indonesië nog te zwijgen.

Soldaten, dwz jonge Nederlandse jongens die zich aanmeldden na de slag om Arnhem 'om het Noorden te helpen bevrijden' zijn tegen hun bedoeling in onder krijgstucht en zonder informatie na 15 augustus '45 (capitulatie keizer Hirohito) naar 'de Oost' gestuurd, om 'het volkje', = ons wingewest weer in het gareel te krijgen.

Een fraaie geschiedenis is het niet.
|( |( |(

Maar wel iets om letterlijk en figuurlijk bij stil te staan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 13:29

Zo moeilijk is dat niet en is ook al meerdere keren aangehaald nav de lawaaiprotesten; iedereen die je wil herdenken mag je herdenken. Het gaat om álle oorlogsslachtoffers en niet alleen om de tweede wereld oorlog. Wie het wel of niet "verdiend" om herdacht te worden en alle precieze feitjes van hoe het gegaan is doen er voor mij echt niet toe, ik sta gewoon even stil bij alle mensen die in een oorlog hebben gevochten voor de vrijheid maar om het leven zijn gekomen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 14:23

germie schreef:
Als je een op en top springpaard kruist met een hengst met 25% fries bloed en 75% sportbloed (Samber), kan het veulen dan nog steeds een goed springpaard zijn?
Ik twijfel. De hengst springt zeg maar matig (is nu 2 jaar oud, heb hem 1 keer laten vrijspringen, gooide niets er af, krahctig genoeg, maar voorbeentechniek kan beter, merrie heeft extreem goede techniek, ok dit was de eerste en enige keer dat ik de hengst heb zien springen, hij heeft het verder ook nog nooit gedaan). Qua kracht, afdruk in de gangen is de hengst beter. Merrie is arm bespierd in de hals en dat kan niet meer verbeterd worden. Dekking kost niets (ja, vermeerderen zeg maar), er komt gewoon groen papier met volledige afstamming bij veulen. MAAR, het moet een springpaard blijven. Tja, ik heb al geadviseerd niet doen. Maar goed, met 12.5% fries bloed kan natuurlijk ook de moederskant qua springaanleg overgenomen worden. En ook met springpaard X springpaard kun je rotzooi krijgen. Een dressuurpaard is ongewenst (je kunt namelijk met elk paard prima dressuren, maar een paard wat struikelt over balken wordt nooit meer een springpaard).

Gewoon niet doen. Je zit gewoon wat te kruizen en heb totaal geen garantie wat het wordt. Die 25% fries is nog niet eens je ‘grootste probleem’ maar het zomaar mengen van 2 paarden omdat het zo makkelijk kan.... geeft eerder een paard met minder kwaliteiten dan meer.

Fok gewoon met eenhengst die de merrie verbeterd en betaal gewoon voor de dekking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 16:57

Waar de arrogantie van sommige ruiters vandaan komt..
Ik was vandaag aan het hardlopen met de hond, komen mij 3 ruiters tegemoet (over het mountainbikepad, gingen over de boomstam'brug', speciaal voor de mountainbikers dus geen vergissing mogelijk.) Ik klik mijn herder ook even aan zijn halsband vast (ik had hem al met een hardlooplijn aan het tuig vast) en ging wat aan de kant staan omdat hij nog nooit een paard van zo dichtbij gezien heeft.
Op het moment dat ik hem neerzette dacht ik al bij mezelf ik sta ook niet helemaal handig, dus stapje naar achter, een beetje achter de boom weg maar ik was ook met hem bezig dus zo rap ging het niet. Ruiter 1 begint te roepen niet achter de bomen! Dat vinden ze eng! Nou ja, heeft ze gelijk in, imo stond ik zelf zo wel handig inmiddels maar ik wil best wat duidelijker gaan staan.
Ik heb mijzelf tussen de paarden en hem in en blijf staan, hij mag van mij best even kijken en valt niet uit.
Begint ze met als je doorloopt vinden ze het veel minder eng hoor.. ja maar die van mij is geen paarden gewend en verder kwam ik niet want toen kwam ze met 'ga je dan even wat verder het bos in?' Wat zei je? Of je dan even wat verder het bos in gaat.. Dat had ik dus wel goed gehoord.. euh.. nou, nee. Ja voor als hij aanvalt/uitvalt.. dat doet ie niet. Echt niet? Nee.. en toen was het voor haar wel duidelijk dat ze beter door kon lopen denk ik.
Over de andere 2 geen verkeerd woord maar wat de voorste betreft was dit een gevalletje wat een geluk dat je me overvalt met je domheid.

Ten eerste ben jij ergens waar je niet hoort te zijn, ik ga voor je aan de kant, is niet goed genoeg, ga staan waar je me wil hebben, moet vervolgens doorlopen, doe ik niet en dan moet ik maar van het pad af de bosjes in omdat jij denkt dat mijn hond die rustig staat en vast zit aan 2 lijnen jou paard gaat aanvallen? :7
Ik ben echt al zoveel mountainbikers gepasseerd die gewoon vriendelijk groeten terwijl ik hun eigenlijk een beetje in de weg loop en de eerste ruiter die ik passeer haalt het bloed onder mn nagels vandaan.

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 19:13

germie schreef:
Dan nog wat anders, ik ben vanavond onderweg en zit in de auto rond 8 uur. Hoe doen jullie dat? Ik respecteer de stilte, maar waarschijnlijk rij ik ergens op de A6, dus even aan de kant gaan staan mag ook niet. Praten doe ik niet en de radio zal ook netjes 2 minuten aanhouden. Wat doen jullie met dodenherdenking? Respecteren jullie dat of onzin? Ik zal zeker nooit gaan schreeuwen e.d. zoals sommigen beweren te gaan doen.

Ik woon vlak aan een snelweg, en het is lang niet elk jaar 2 minuten stil op dat stuk weg. Ik zit dan altijd in de tuin en verbaas me erover hoe stil het buiten opeens wordt. Niet alleen op de weg, maar al het lawaai uit de omgeving gaat ongeveer een kwartier lang duidelijk op een lager pitje dan de rest van de avond.

Ik dacht ook dat 't advies was "zoek tijdig een parkeerplaats op, maar als dat niet lukt rij dan door - stop NIET op de vluchtstrook"

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 19:26

Ik ga zo sporten (sportschool) en ik wil eigenlijk niet wachten tot na 20:00. :+ Hoe ga ik dat doen in de sportschool. Praten doe ik daar sowieso al niet. :=

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 19:27

Even gaan zitten?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 19:28

Gewoon even rustig gaan zitten. Of rustig een rondje wandelen door de ruimte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 19:30

Ik doe elk jaar, ongeacht plaats, locatie of gezelschap mee met de herdenking. Als ik in de auto zit op de snelweg stop ik op de eerste parkeerplaats die ik zie na 19:30 of na 19:45 pak ik de carpoolplek bij de eerste afslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 19:36

MarlindeRooz schreef:
Ik ga zo sporten (sportschool) en ik wil eigenlijk niet wachten tot na 20:00. :+ Hoe ga ik dat doen in de sportschool. Praten doe ik daar sowieso al niet. :=

Vraag even aan de receptie of ze iets geregeld hebben. Meestal wel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 19:42

Ik heb besloten dat ik dat niet durf en dat ik wel wacht tot na 8uur. :+

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:54

Ik heb ooit een hilarisch filmpje gezien, beetje in de stijl van komt een man bij de dokter. Het ging over een vrouw die ging bevallen, de zuster vroeg steeds hoeveel pijn ze had maar ze had nergens last van. De aanstaande vader werd weggestuurd door de zuster en de zuster zei iets van dat bevallen helemaal geen pijn doet maar vrouwen doen alsof om dit voor altijd tegen hun partner te kunnen gebruiken. Vervolgens wordt het een zogenaamd pijnlijke bevalling. Ik heb er toen zo hard km gelachen en vertelde net iemand over dat filmpje maar kan hem nergens vinden, iemand toevallig een idee waar ik dit filmpje kan vinden?

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:59

xMalibu schreef:
Ik heb ooit een hilarisch filmpje gezien, beetje in de stijl van komt een man bij de dokter. Het ging over een vrouw die ging bevallen, de zuster vroeg steeds hoeveel pijn ze had maar ze had nergens last van. De aanstaande vader werd weggestuurd door de zuster en de zuster zei iets van dat bevallen helemaal geen pijn doet maar vrouwen doen alsof om dit voor altijd tegen hun partner te kunnen gebruiken. Vervolgens wordt het een zogenaamd pijnlijke bevalling. Ik heb er toen zo hard km gelachen en vertelde net iemand over dat filmpje maar kan hem nergens vinden, iemand toevallig een idee waar ik dit filmpje kan vinden?

:)

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 23:02

Jaaa hulde, Dankje!!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:58

In Engelse tekst zie je vaak woorden tussen haakjes staan. Waarom is dat? Voorbeeld:
Citaat:
“[Elmer’s glue] seems unnecessary,” he says, “[but] dynamic lighting

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:59

dan wordt dat niet specifiek in de quote gezegd, maar zonder die context zou je niet snappen waar de quote over gaat. Dus voor verduidelijking of aanvulling

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 11:36

xSCWx schreef:
In Engelse tekst zie je vaak woorden tussen haakjes staan. Waarom is dat? Voorbeeld:
Citaat:
“[Elmer’s glue] seems unnecessary,” he says, “[but] dynamic lighting

...wij doen dit om een of andere reden met gewone () haken.

Woorden tussen haken zetten in een citaat heeft te maken met het dilemma
- een citaat is een citaat en de kracht van het citaat is dat jij het niet verandert
- maar dat een correct letterlijk citaat niet altijd even begrijpelijk is. 'Seems unnecessary' is een mooi statement, kort en met de nuance van 'het schijnt zo te zijn' - maar het kan charmant zijn om de lezers te vertellen wat precies dan niet nodig lijkt....