Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:46

http://wxcharts.eu/charts/gfs/low_count ... 2018080512
Deze kaart laat wel zien waarom we dus toch voor de Franse buien gaan, omdat deze een solide supercel rating geven :j

De hagel kaart laat dat ook wel zien :j de 6 tot 8 cm is eruit, maar nog steeds een indrukwekkende kaart hoor :j
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:49

Joolien schreef:
Volgens het laatste beeld krijgt mogelijk heel NL ervan langs, in 2 delen, dat wel :P
Alleen dat apparaat boven NL zal minder indrukwekkend zijn denk dan het onderste. MAar ik ga nog even verder neuzen in de kaarten.
Dit is trouwens rond 21 uur op dinsdagavond, trekrichting noord-oost. Dus dat noordelijke deel pakt voornamelijk de bovenste helft van NL, en het ding boven Frankrijk pakt het zuidelijke deel.
http://www.modellzentrale.de/WRF4km/12Z ... DBZ_eu.png

Nog even een toevoeging over deze kaart, wat de boel enigszins tricky maakt; deze buien onstaan vanaf de grond, wat wil zeggen dat je ze niet aan ziet komen soms. Dus dan heb je aan sites als buienradar niet zoveel, want die lopen een half uur achter ong en dan ben je te laat. Als je op deze middag denkt dat het dreigt, neem die dreiging dan serieus, en vertrouw niet teveel op buienradar of buienalarm. Je kunt nog bijna beter lightningmaps.org gebruiken, die geeft je namelijk een beter up to date beeld van de situatie om je heen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:51

Joolien schreef:
http://wxcharts.eu/charts/gfs/low_count ... 2018080512
Deze kaart laat wel zien waarom we dus toch voor de Franse buien gaan, omdat deze een solide supercel rating geven :j

De hagel kaart laat dat ook wel zien :j de 6 tot 8 cm is eruit, maar nog steeds een indrukwekkende kaart hoor :j
[ Afbeelding ]

Kan NL niet vinden :')

Ben benieuwd wat het weer gaat brengen!

Anoniem

Re: Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:52

Haha snap ik Marjan, net boven het rode gebied ;) Boven die 5 in het rode gebied zie je België.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:53

Lightningmaps kijk ik altijd even op wanneer ik denk dat er heftig weer aan zit te komen. Maar de 7 daagse op buienradar geeft in ieder geval een flinke plens weet!!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:58

Ben benieuwd! succes in ieder geval, wou dat ik mee kon :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:00

Hallo jij zit in Amerika :7 _O-

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:01

Ik wacht nog even op de kaarten van morgen voor dinsdag, maar anders ben ik alsnog gek genoeg om die kant nog op te gaan. :=

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:05

Rebecca schreef:
Hallo jij zit in Amerika :7 _O-

Niet veel speciaals laatste 2 weken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:10

Haha Neen, zit je nu in LA of weer bij je moeder?

Nou G'lies, ik zit serieus te overwegen om toch voor die noordcel te gaan, ik heb gewoon nog niet zoveel trek om voor die zuidcel te gaan. Maar goed, ik denk dat ik morgen wel anders piep, want die zuidcel heeft gewoon onwijs veel supercell potentie en daar ben ik wel aan toe nu :') Maar goed, dat zien we morgen wel weer :P

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:12

Ik heb zelf een soort fobie voor alles wat Franstalig is omdat ik geen snars begrijp van de taal, maar een supercel klinkt dan wel weer aanlokkelijk. :')

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:13

Ik heb gelukkig nu vakantie dus kan er heerlijk van genieten als er wat gaat komen. Ben er echt aan toe!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:14

Ik denk dat ik dinsdag m'n auto dan naar ga inpakken... Is het zo'n vergelijkbare bui als nu 2 jaar geleden? In de planning staat dat we die avond naar Venray kermis zouden gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:15

Poeh, de valwind in de bui gaat echt nasty zijn hoor :n uitschieters tot 110 kmpu...
Afbeelding

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:17

Shiloh schreef:
Mo_86 schreef:
Hmm, ik ben aan het zeilen in Zeeland, ondanks dat het er niet op lijkt dat wij hier in de vuurlinie liggen, toch maar even opletten. Gezien we feitelijk bijna een drijvende bliksemafleider zijn...

Gewoon in een haven gaan liggen! Er ligt er altijd wel eentje die hoger is dan jij :Y)

Haha ja gaan we ook zeker doen hoor! Ik check elke dag de weerkaarten (ook om te weten wat de wind doet) en we letten sowieso altijd goed op de lucht. Blijft dit in de kaarten staan gaan we ook zeker niet uitvaren!

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:17

Ik ben echt benieuwd Joolien. Ik heb een super uitzicht vanuit huis ( 9 hoog appartement welke van hoofddorp inclusief amsterdam richting zaanstad zicht geeft) Dus laat maar komen. En hopelijk ook wat verkoeling erna...

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:23

Uhm... en in de eifel? Wij willen met tentje weg... trekt er volgens mij net langs of niet? Regen kan ik wel handelen maar storm...... :n

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:33

@Jolien, ik zit alweer een tijdje in Alabama (met nog maar 2,5 weken resterend..) . In LA qua weer uiteraard niet veel spannends gebeurd :')
Trouwens, dat sprookje is ook alweer over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:38

xTitanic schreef:
@Jolien, ik zit alweer een tijdje in Alabama (met nog maar 2,5 weken resterend..) . In LA qua weer uiteraard niet veel spannends gebeurd :')
Trouwens, dat sprookje is ook alweer over

Oh wat jammer...!

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:46

PureSG schreef:
Moet ik me zorgen maken de komende dagen in Zutphen? :=
Ik ben echt doodsbang voor onweer etc, en ja ik besef me dat dit dan vast niet het goede topic is voor mij :')

Ik ben er ook bang voor en heb toch tegen joolien gezegd dat ik een keer mee wil chasen. Ik denk namelijk dat dat mij heel goed kan helpen! Als het licht is durf ik al voor het raam toe te kijken maar ‘s nachts is het zo eng := misschien juist omdat ik alles dichtgooi en dan achter het gordijn soms wat zie. Misschien moet ik het eens open gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 00:49

sureido schreef:
PureSG schreef:
Moet ik me zorgen maken de komende dagen in Zutphen? :=
Ik ben echt doodsbang voor onweer etc, en ja ik besef me dat dit dan vast niet het goede topic is voor mij :')

Ik ben er ook bang voor en heb toch tegen joolien gezegd dat ik een keer mee wil chasen. Ik denk namelijk dat dat mij heel goed kan helpen! Als het licht is durf ik al voor het raam toe te kijken maar ‘s nachts is het zo eng := misschien juist omdat ik alles dichtgooi en dan achter het gordijn soms wat zie. Misschien moet ik het eens open gooien.

Voor mij werkt ook absoluut er naar kijken, want dan schrik je veel minder snel. Het is ook mooier om te zien uiteraard en dan ga je er stiekem wel wat van genieten. Maar in april met animal/Elise in dtl vond ik het ook nog wel heel spannend hoor. Maar ook wel kicken :P

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 00:50

Joolien schreef:
Ok, de modellen geven er alle schijn van dat het dinsdag in de avond helemaal los gaat boven de Ardennen. Dat is a: jammer omdat het in de avond getimed is(ben nog even aan het bidden voor een vervroegde timing) en b: de Ardennen is nogal poedersuiker om te chasen met al zijn bomen en verstoppertje spelen met hp supercells in het donker die tornado potentie heeft en tennisbal hagel uit kan spugen is nou niet bepaald mijn grootste droom.
Enyhow, mijn vriend en ik hebben een vakantie in de Ardennen vanaf donderdag, maar daar gaan we dus 2 dagen eerder mee beginnen :D exacte timing en plek gaat vast nog veranderen, maar de kaarten zijn extreem ziek, Amerikaanse oliebol zeg maar. Snel meer!

Wij gaan vrijdag pas naar de Ardennen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 07:58

Dus heel NL kan morgen last krijgen Joolien? Want mijn ouders staan op de camping in Groesbeek, midden op een heuvel := Dan kan ik ze even waarschuwen dat ze het weer verdomd goed in de gaten moeten houden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 08:10

Berdien schreef:
Dus heel NL kan morgen last krijgen Joolien? Want mijn ouders staan op de camping in Groesbeek, midden op een heuvel := Dan kan ik ze even waarschuwen dat ze het weer verdomd goed in de gaten moeten houden.

Staan ze op lagewald? Hebben ze wel mooi uitzicht :')

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 08:51

Joolien schreef:
sureido schreef:

Voor mij werkt ook absoluut er naar kijken, want dan schrik je veel minder snel. Het is ook mooier om te zien uiteraard en dan ga je er stiekem wel wat van genieten. Maar in april met animal/Elise in dtl vond ik het ook nog wel heel spannend hoor. Maar ook wel kicken :P

Ja, ik zat daar ook wel aan te denken om een keer te doen, alsin shock therapy met een chase, schijnt te helpen toch? :P
Edit: terwijl ik echt heel erg graag een keertje onweer zou fotograferen, maar daarvoor moet ik naar buiten en er naar kijken. :')