Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
karuna schreef:Jakkes, ik zit net boven de zorgtoeslag (50 euro per jaar er boven.) en betaal me al gek. Eigen risico gegarandeert op in februari en dan nog de inkomens afhankelijke premie erbij. Per maand kom ik aan alles ook tegen de 400 euro uit in mijn eentje wat ik aan zorg kosten kwijt ben. Nog niet meegerekend de niet vergoede medicatie. Echt een top beslissing. Nog meer niet te ontlopen kosten waardoor er nog minder over blijft om van te eten.
karuna schreef:Jakkes, ik zit net boven de zorgtoeslag (50 euro per jaar er boven.) en betaal me al gek. Eigen risico gegarandeert op in februari en dan nog de inkomens afhankelijke premie erbij. Per maand kom ik aan alles ook tegen de 400 euro uit in mijn eentje wat ik aan zorg kosten kwijt ben. Nog niet meegerekend de niet vergoede medicatie. Echt een top beslissing. Nog meer niet te ontlopen kosten waardoor er nog minder over blijft om van te eten.

Citaat:Wat is de inkomensafhankelijke bijdrage?
Het geld waarover je de inkomensafhankelijke bijdrage verschuldigd bent, noemen we het ‘bijdrage inkomen’. Het bijdrage inkomen kan bestaan uit bijvoorbeeld belastbaar loon, winst uit onderneming en bepaalde uitkeringen. Mensen met een hoger inkomen dragen dan ook meer bij dan mensen met een lager inkomen. De inkomsten uit de inkomensafhankelijke bijdrage worden gebruikt om curatieve en langdurige zorg te financieren.
Inkomensafhankelijke bijdrage 2021 - 2022
De inkomensafhankelijke bijdrage bedraagt een percentage van het bijdrage inkomen. Dit bijdragepercentage wordt jaarlijks vastgesteld. De inkomensafhankelijke bijdrage in 2021 die wordt betaald door zelfstandigen en gepensioneerden is 5,75%. In 2022 daalt de bijdrage voor zelfstandigen en gepensioneerden naar 5,45%. De inkomensafhankelijke bijdrage Zvw die werkgevers inhouden in 2021 is 7,00% . In 2022 is dit 6,70%.
Ben ik altijd een inkomensafhankelijke bijdrage verschuldigd?
Nee, alleen als je verzekeringsplichtig bent en een inkomen geniet dat tot het bijdrage inkomen gerekend wordt. Hou er dus rekening mee dat je met een uitkering bijvoorbeeld wél de inkomensafhankelijke bijdrage moet betalen.
oomens schreef:Hoeveel van de mensen die nu klagen over de hoogte van hun zorgpremie, klaagden de afgelopen twee jaar ook de hele tijd dat er steeds bezuinigd werd op de zorg en dat de overheid nu eens echt structureel moet investeren in de zorg?
oomens schreef:Hoeveel van de mensen die nu klagen over de hoogte van hun zorgpremie, klaagden de afgelopen twee jaar ook de hele tijd dat er steeds bezuinigd werd op de zorg en dat de overheid nu eens echt structureel moet investeren in de zorg?
Lekker op tijd, vooral omdat het al weken bekend is, maar klanten op de hoogte stellen js niet zo belangrijk denk ik