Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 12:49

lenaa_tje schreef:
Tiggs schreef:

Eens, zo ben ik ook voor alleen maar openbare scholen. Waar je dan iets leert over alle godsdiensten en levensbeschouwingen.

Dat is dan wel weer een probleem op openbare scholen. Daar is veel minder aandacht voor geloven en levensovertuigingen.
Ik ben echt voor een verplichting van levensbeschouwing op alle scholen.
Godsdienst als vak is dan al weer veel meer beperkt.

Offtopic, sorry. Maar ik denk dat we hetzelfde bedoelen? Een 'neutrale' school waar jongeren over alle vormen van geloof, levensbeschouwing etc. iets leren.

Edit: ik heb op een katholieke basisschool gezeten en een openbare middelbare school, die eerste was heel mild en bij die laatste leerden we niets over levensbeschouwing :+
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 30-10-21 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 12:50

lenaa_tje schreef:
Al vind ik het in de supermarkt ook echt niet prettig.

Waarom niet?
Is een oprechte vraag :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 12:57

bigone schreef:
We maken geen ruzie, ik zeg alleen dat de periode om aan te tonen dat natuurlijke immuniteit langer werkt dan vaccinatie gewoon domweg nog te kort is.

Wat is jouw bron? :D

Míjn info is dat de bescherming door vaccinatie minder breed is en eerder afzwakt.

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 13:09

Dat is geen bron, dat is je mening. En logisch nadenken is waarom ik mijn bewering doe. Jij geeft aan dat natuurlijke immuniteit veel langer duurt dan immuniteit door vaccinatie. Daar is simpelweg nog geen onderzoek naar te doen, over een jaar of twee jaar wel.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 13:09

MarlindeRooz schreef:
Het OMT adviseert alleen maar het kabinet, het kabinet komt dinsdag met een uitspraak over nieuwe maatregelen.

Ik hoop dat er dinsdag ook duidelijkheid komt over de boosters aangezien de gezondheidsraad ook een advies zou geven

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 13:19

Huertecilla schreef:
bigone schreef:
We maken geen ruzie, ik zeg alleen dat de periode om aan te tonen dat natuurlijke immuniteit langer werkt dan vaccinatie gewoon domweg nog te kort is.

Wat is jouw bron? :D

Míjn info is dat de bescherming door vaccinatie minder breed is en eerder afzwakt.

En kan je dan ook met ons delen waar je die info vandaan hebt?

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 13:21

MarlindeRooz schreef:
Het OMT adviseert alleen maar het kabinet, het kabinet komt dinsdag met een uitspraak over nieuwe maatregelen.

Dat weet ik maar normaal wordt dat advies ook al vooraf gedeeld en ik was daar erg benieuwd naar ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 13:26

996981 schreef:
Grappig dat het woord misinformatie steevast wordt toegeschreven aan de critici, wappies en trollen, terwijl de pro-vaccers hier net zo goed beweringen doen die wetenschappelijk weerlegbaar zijn :+

In dit geval doet HC al maanden allerlei stellingen droppen, waarvoor hij niet 1 keer een betrouwbare link heeft geplaatst.
Karl66 plaatst net een linkje over Urkers en hun immuniteit en er wordt niet eens op gereageerd.
En zo gaat het al maanden.
Gewoon meningen droppen, die vaak niet kloppen, lijkt me misinformatie.
Hoe zou je het anders willen noemen?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 13:39

Tiggs schreef:
lenaa_tje schreef:
Al vind ik het in de supermarkt ook echt niet prettig.

Waarom niet?
Is een oprechte vraag :)

Omdat ik slecht diepte kan zien. Dit is normaal al wel lastig. Maar kan ik mee omgaan. De combinatie bril en mondkapje zorgt er voor dat ik dit bijna niet meer zie. Wij hebben bij onze supermarkt een opstapje waar ik dus al hard gevallen ben.
En ik heb wel eens iets gestolen omdat ik dus m’n boodschappen niet goed kan zien in het karretje :')
Een mondkapje op in de auto omdat je naast iemand zit dan iemand anders uit je eigen huishouden heb ik dus ook nooit gedaan.
Volgens mijn opticien ben ik hierin niet de enige. Hij had een hele boel mensen bij zich had met deze klacht.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 13:45

Electra63 schreef:
996981 schreef:
Grappig dat het woord misinformatie steevast wordt toegeschreven aan de critici, wappies en trollen, terwijl de pro-vaccers hier net zo goed beweringen doen die wetenschappelijk weerlegbaar zijn :+

In dit geval doet HC al maanden allerlei stellingen droppen, waarvoor hij niet 1 keer een betrouwbare link heeft geplaatst.
Karl66 plaatst net een linkje over Urkers en hun immuniteit en er wordt niet eens op gereageerd.
En zo gaat het al maanden.
Gewoon meningen droppen, die vaak niet kloppen, lijkt me misinformatie.
Hoe zou je het anders willen noemen?

I know :)

Het punt is echter dat HC niet de enige is die informatie verspreidt die (nog) niet wetenschappelijk getoetst en bewezen is. Als het van de pro-vaccers komt wordt daar echter minder aandacht aan besteedt.

Karl weet zelf ook prima dat het voorbeeld uit 1 ziekenhuis niet representatief is. Net zoals het niet representatief is dat in 1 van de Nederlandse ziekenhuizen meer gevaccineerden dan ongevaccineerden heeft opgenomen. Daarnaast wordt er in het artikel van Karl geen absolute aantallen genoemd. Percentages zeggen vrij weinig op een kleine onderzoeksgroep. Sneek is een klein ziekenhuis. Het kan goed zijn dat er in totaal 4 mensen op de IC liggen, waarvan 2 uit Urk. Dat hoeft niet veel te zeggen :)

Kleine toevoeging; ziekenhuis in Sneek heeft 6 IC bedden. Als die allemaal bezet zijn door Corona patiënten (wat zeer onwaarschijnlijk is) liggen er 3 Urkers….

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 14:00

Spenk schreef:
purny schreef:
Ik ben benieuwd naar de nieuwe maatregelen. Ze hadden het bij nieuwsuur over mondkapjesplicht in winkels enz, thuiswerkplicht en vaker de qr code laten zien, zelfs op het werk.

Ik droeg toch alweer een mondkapje met bezoek aan de winkel als ik er eens kwam...
Maar het vragen van de qr code op het werk kan nog wel eens een dingetje worden

Mwah ze krijgen dat niet door de kamer he... Ze denken aan thuiswerkadvies en afstandadvies. Plicht niet dat lukt juridisch niet meer dat duurt wekenlang en moet door de kamer.

En de QR uitbreiden. Voor alles in instemming van de kamer nodig en dat kan nog wel eens problematisch zijn.

Thuiswerkadvies en afstandadvies is nu ook, dan verandert er niets. En voor degenen die het niet geloven omdat ze denken dat alles overboord gegooid is, kijk maar eens op de site van de rijksoverheid.

Net voor kadootjes op pad geweest, toch weer best veel mondkapjes gezien, ook bij winkelpersoneel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 14:06

bigone schreef:
Dat is geen bron, dat is je mening. En logisch nadenken is waarom ik mijn bewering doe. Jij geeft aan dat natuurlijke immuniteit veel langer duurt dan immuniteit door vaccinatie. Daar is simpelweg nog geen onderzoek naar te doen, over een jaar of twee jaar wel.

Jij geeft aan dat vaccinatie langer duurt terwijl je nota bene daaraan toevoegt dat er geen info over is ;)

Er zijn ettelijke miljoenen mensen met natuurlijke weerstand en idem miljoenen gevaccineerden waarbij de werking inmiddels begint af te nemen.
Er is grootschalige statistische informatie over het vergelijk.

Makkelijk te vinden.
Voor mij een reden dit niet te presenteren want waar geen wil is, is toch geen weg. Zie je eigen wonderlijke opmerking hierboven.

Nogmaals; ik ben niet tégen vaccineren. Wel tegen defacto verplicht vaccineren voor iedereen en tegen herhalen zonder perspectief, zonder erkennen van natuurlijk opgebouwde weerstand.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 14:10

@996989,

Natuurlijk is dat bericht van Karl niet representatief.
Maar Karl (voorbeeld) of Imandra (voorbeeld) plaatsen altijd onderbouwingen of linkjes en reageren op kritiek of opmerkingen of aanvullende vragen.
HC plaatst echter alleen maar meningen, die geen enkele keer worden onderbouwd door een artikel of cijfers.
Dat mag je misinformatie noemen, hoe zou je het anders moeten noemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 14:11

Klinkt een beetje als 'DOe jE eIgEN ONdErzOeK' :roll:

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 14:11

Electra63 schreef:
Maar Karl (voorbeeld) of Imandra (voorbeeld) plaatsen altijd onderbouwingen of linkjes en reageren op kritiek of opmerkingen of aanvullende vragen.
HC plaatst echter alleen maar meningen, die geen enkele keer worden onderbouwd door een artikel of cijfers.

In het geval van HC ben ik het met je eens :j

Hij is echter niet de enige die wordt beticht van het verspreiden van misinformatie

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 14:14

Tja of de werking afneemt heb ik wel mijn twijfels over hoor! Ik ben nu 8 maanden geleden volledig gevaccineerd. Ik heb meer kans om besmet te raken , maar nog steeds heb ik een hoge bescherming tegen ernstig ziek worden , een ziekenhuisopname en tegen overlijden.

Belangrijker dat dat hoog blijft. Dat de kans op besmetting groter is vindt ik niet zo'n probleem , ooit krijg je er toch wel mee te maken. Daarnaast je gezond verstand gebruiken kan de kans ook verlagen op een besmetting. Ik ben immers daarvoor ook een jaar lang zover ik weet corona vrij gebleven.

Maar goed bij mij op het werk zijn de mensen zonder vaccinatie al wel besmet geraakt en de gevaccineerde niet en toen waren wel al zeker 6 maanden verder.

Dus er valt niks over te zeggen , maar ik heb nog niet het idee dat het dramatisch is gezakt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 14:15

996981 schreef:
Electra63 schreef:

In het geval van HC ben ik het met je eens :j

Hij is echter niet de enige die wordt beticht van het verspreiden van misinformatie

Tot nu toe, kan ik mij prima vinden in de "beschuldigingen" inzake misinformatie.
Er worden altijd onderbouwingen geplaatst waarom het misinformatie of fakenews zou zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 14:19

Zebrastreep schreef:
Tja of de werking afneemt heb ik wel mijn twijfels over hoor! Ik ben nu 8 maanden geleden volledig gevaccineerd. Ik heb meer kans om besmet te raken , maar nog steeds heb ik een hoge bescherming tegen ernstig ziek worden , een ziekenhuisopname en tegen overlijden.

Belangrijker dat dat hoog blijft. Dat de kans op besmetting groter is vindt ik niet zo'n probleem , ooit krijg je er toch wel mee te maken. Daarnaast je gezond verstand gebruiken kan de kans ook verlagen op een besmetting. Ik ben immers daarvoor ook een jaar lang zover ik weet corona vrij gebleven.

Maar goed bij mij op het werk zijn de mensen zonder vaccinatie al wel besmet geraakt en de gevaccineerde niet en toen waren wel al zeker 6 maanden verder.

Dus er valt niks over te zeggen , maar ik heb nog niet het idee dat het dramatisch is gezakt.

Ik ben ook wel benieuwd naar de duur van de werking.
Ik heb eind januari Covid-19 gehad en ik ben 2 x gevaccineerd met Pfizer.
Op het terrein waar ik werk zijn iedere keer toch weer besmettingen, ik werk daarom weer (bijna) volledig thuis.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 14:20

Electra63 schreef:
Tot nu toe, kan ik mij prima vinden in de "beschuldigingen" inzake misinformatie.
Er worden altijd onderbouwingen geplaatst waarom het misinformatie of fakenews zou zijn.

En dan neem je jezelf als objectieve maatstaaf? :D

Ik heb geen zin nu terug te gaan neuzen om mijn gelijk te gaan halen, maar er worden hier door een aantal echt wel harde pro-vaccinatie uitspraken gedaan die nog onvoldoende bewezen zijn en dus prima te scharen zijn onder de definitie misinformatie :)

Edit: wat mij betreft kun je stemmingmakerij ook prima onder de noemer misinformatie scharen. Het artikel van Karl over het Sneker ziekenhuis is misschien geen misinformatie. Er wordt echter onvoldoende informatie gegeven om juiste conclusies te kunnen trekken in mijn ogen. Nee, niks wat erin staat is onwaar, dat klopt. Stemmingmakerij is het in mijn ogen wel.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 14:26

Grappig, er is grootschalige statistische informatie, die kan je dus blijkbaar met één vingerknip delen, want het is gemakkelijk te vinden. Maar dat doe je niet, want anderen hebben die info niet en zouden het daarom dus niet geloven. Bijzonder...

Natuurlijk is Urk niet representatief. Wat we wel statistisch zeker weten is dat je met een vaccinatie veel minder kans hebt op ernstige gevolgen van corona besmetting, zoals ziekenhuisopnames, IC-opnames of sterfte, dan met het doormaken van de ziekte. Alleen daarom al is het niet echt slim om mensen te adviseren de ziekte maar door te maken ipv te vaccineren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 14:26

996981 schreef:
Karl weet zelf ook prima dat het voorbeeld uit 1 ziekenhuis niet representatief is. Net zoals het niet representatief is dat in 1 van de Nederlandse ziekenhuizen meer gevaccineerden dan ongevaccineerden heeft opgenomen. Daarnaast wordt er in het artikel van Karl geen absolute aantallen genoemd. Percentages zeggen vrij weinig op een kleine onderzoeksgroep. Sneek is een klein ziekenhuis. Het kan goed zijn dat er in totaal 4 mensen op de IC liggen, waarvan 2 uit Urk. Dat hoeft niet veel te zeggen :)

Kleine toevoeging; ziekenhuis in Sneek heeft 6 IC bedden. Als die allemaal bezet zijn door Corona patiënten (wat zeer onwaarschijnlijk is) liggen er 3 Urkers….

Karl zegt dan ook dat het in Urk niet zo goed lijkt te werken, niet dat bewezen wordt door Urk dat natuurlijke immuniteit niet werkt. 3 Urkers op de IC op een populatie van 21.000 is nogal wat, zeker als je meeneemt dat Urk vorig jaar ook al 30% meer corona-gerelateerde ziekenhuisopnames had (per 1000 inwoners) dan de rest van Nederland en de populatie ook nog eens veel jonger is.

21-27 oktober zijn er 8 mensen uit Urk opgenomen in het ziekenhuis vanwege Corona (zie coronadashboard). Dat zou, als heel Nederland dezelfde ziekenhuisbelasting gaf, neerkomen op 900 ziekenhuisopnames per dag voor Nederland. Nederland-breed zitten we op 90 ziekenhuisopnames per dag gemiddeld. Urk is nu eenmaal maar een klein dorp.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 14:32

Mizora schreef:
996981 schreef:

Karl zegt dan ook dat het in Urk niet zo goed lijkt te werken, niet dat bewezen wordt door Urk dat natuurlijke immuniteit niet werkt. 3 Urkers op de IC op een populatie van 21.000 is nogal wat, zeker als je meeneemt dat Urk vorig jaar ook al 30% meer corona-gerelateerde ziekenhuisopnames had (per 1000 inwoners) dan de rest van Nederland en de populatie ook nog eens veel jonger is.

21-27 oktober zijn er 8 mensen uit Urk opgenomen in het ziekenhuis vanwege Corona (zie coronadashboard). Dat zou, als heel Nederland dezelfde ziekenhuisbelasting gaf, neerkomen op 900 ziekenhuisopnames per dag voor Nederland. Nederland-breed zitten we op 90 ziekenhuisopnames per dag gemiddeld. Urk is nu eenmaal maar een klein dorp.

Bedankt voor je aanvulling :)

Waarom wordt zulke achtergrond informatie niet in de media gedeeld?

Edit: je gaat nu wel uit van drie Urkers, terwijl de kans nihil is dat de hele IC vol ligt met coronapatiënten…

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 14:34

Zebrastreep schreef:

Ik ben op hetzelfde moment gevaccineerd. Volgens mij scheelde het bij ons enkele dagen. Ik voel me ook echt nog wel beschermd tegen ernstig ziek worden en opname. Alleen heb ik me vooral laten vaccineren om “hieruit” te komen, van de maatregelen af te komen en in de hoop anderen te beschermen. Ik denk dat het erg belangrijk is om te beseffen dat wanneer je jong en gezond bent de kans al heel erg groot was dat je zonder vaccinatie al niet heel ernstig ziek zou worden door corona, laat staan nu met de vaccinaties.

Ik heb zelf wel dat ik de boosterprik ga halen wanneer het mag. Ik ben niet bang voor lange termijn gevolgen door de vaccinatie. En ik heb er gelukkig geen last van gehad.

Ik heb er moeite mee dat vaccinaties goed helpen tegen ernstig ziek worden en ziekenhuisopname en dat de grootste groep die nu in het ziekenhuis terecht komt niet gevaccineerd is en dat vaccinaties deze opnames hoogstwaarschijnlijk hadden kunnen voorkomen.

Verplicht vaccineren wordt gezien als een inbreuk op de lichamelijke integriteit. Eigen keuze en beschikking over je eigen lichaam.

Maar dit ervaar ik met de ggd testen. Ik vond die test zo ontzettend rot en heb er zo’n last van gehad (bloedneuzen nadien) dat die drempel zo hoog is dat ik gewoon niet meer durf te laten testen. Ik voel me hierdoor onder druk gezet worden. Ik ben al gevaccineerd omdat ze dit graag wilden. Ik wil die testen niet telkens hoeven ondergaan. En waarom is er geen alternatief?

En dan straks weer terug naar verplicht die mondkapjes waardoor ik dagelijks lichamelijke klachten ervaar. En eigenlijk houdt dat weer in dat ik wekelijks 2 keer zou moeten laten testen.
Ik vind dit al met al ook een behoorlijke inbreuk om mijn lichamelijke integriteit, terwijl ik dit gevoel niet had met het vaccineren. Ik vind het jammer dat hier geen aandacht voor is.

Ik merk echt dat ik de toekomst erg zwaar in begin te zien en me slecht voel. Ik vraag me af of dit ooit nog goed gaat komen. Ik word enorm onrustig steeds van die onzekerheid wat er nu weer aan maatregelen gaat komen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 14:56

996981 schreef:
Mizora schreef:

Bedankt voor je aanvulling :)

Waarom wordt zulke achtergrond informatie niet in de media gedeeld?

Edit: je gaat nu wel uit van drie Urkers, terwijl de kans nihil is dat de hele IC vol ligt met coronapatiënten…

Klopt, ik ga uit van 3 urkers op die IC, dat is inderdaad een gok. Die 8 mensen uit Urk die afgelopen week opgenomen zijn is dat echter niet, dat komt gewoon van het Coronadashboard (er wordt alleen geen splitsing gemaakt tussen IC en verpleeg). Net als die 30% extra opnames, dat is een combinatie van het aantal covid19-ziekenhuisopnames in gemeente Urk in 2020, het aantal inwoners in Urk, het aantal covid19-ziekenhuisopnames in heel Nederland en het aantal inwoners in Nederland.

Urk: 64 covid-opnames in 2020 op 21.000 inwoners, dus 0.30% van de bevolking opgenomen
Heel Nederland: 38.886 covid-opnames in 2020 op 17.450.000, dus 0.22% van de bevolking opgenomen.
(64/21000)/(38886/17450000) = 1.367, dus zelfs 37% meer covid-opnames per capita in Urk in 2020.

Waarom wordt dit niet in de media gedeeld? Waarschijnlijk omdat het te veel getallen zijn.

Bronnen:
Aantal opnames nu in Urk: https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... is-opnames
Aantal opnames nu in Nederland (gemiddeld over 7 dagen): https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... is-opnames
Aantal opnames in Urk in 2020 (csv-bestand): https://data.rivm.nl/covid-19/COVID-19_ ... pnames.csv
Aantal opnames Nederland in 2020 (pdf, p.2): https://stichting-nice.nl/COVID_rapport ... 210119.pdf

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 15:35

996981 schreef:
Electra63 schreef:

En dan neem je jezelf als objectieve maatstaaf? :D

Ik heb geen zin nu terug te gaan neuzen om mijn gelijk te gaan halen, maar er worden hier door een aantal echt wel harde pro-vaccinatie uitspraken gedaan die nog onvoldoende bewezen zijn en dus prima te scharen zijn onder de definitie misinformatie :)

Edit: wat mij betreft kun je stemmingmakerij ook prima onder de noemer misinformatie scharen. Het artikel van Karl over het Sneker ziekenhuis is misschien geen misinformatie. Er wordt echter onvoldoende informatie gegeven om juiste conclusies te kunnen trekken in mijn ogen. Nee, niks wat erin staat is onwaar, dat klopt. Stemmingmakerij is het in mijn ogen wel.

Mijn mening is misschien wel objectiever dan de jouwe :D
Rare opmerking trouwens? Je zou zo scherp moeten reageren als iemand zomaar een stelling deponeert. ;)
Maar het was mijn mening, die mag ik geven lijkt me? Net zoals jij, jouw mening geeft.
Daarbij werk ik voor een opleider in zorgberoepen, dus ik heb buitengewoon interesse in de toekomst van de zorg.

Wat betreft de Corona-topics op Bokt.
Ik lees graag de uitleg en statistieken van met name Mizora.
Maar er zijn meer Bokkers waarvan ik de bijdragen graag lees.
Maar wel de bijdragen met onderbouwingen en/of linkjes naar onderzoeken of statistieken. Die je kan controleren.