Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 00:09

Zebrastreep schreef:
Blussem schreef:
Extra personeel is ook zo te regelen indien je de salarissen wat aantrekkelijke maakt. Helema....

Bij een hoog salaris krijg je mensen zonder feeling voor het beroep en die het puur voor het geld doen. En geloof mij als patiënt zijnde is het zo veel prettiger als je iemand voor je hebt die zijn / haar beroep met passie uitvoert en anderen wil helpen...

Juist bij hoger salaris krijg je meer aanbod en kun je gaan selecteren op vak mensen. Juist door het tekort wordt nu iedereen aangenomen. Ook de mensen die je eigenlijk liever niet zou aannemen.

If you pay peanuts you get monkeys.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 00:29

rien10 schreef:
bigone schreef:
Wat betreft aerosolen interessant, wat betreft mondkapjes , dat vind ik totaal overtrokken, hersenschade door het dragen een kapje.

Alle verplegers en artsen gereduceerd tot Mongolen. Tjonge.

Dat is wat overdreven. Alleen als er medische mondkapjes in de winkel te koop komen ga ik er gebruik van maken. Voor nu meer nadelen dan voordelen. Heb wel een stoffen in mijn tas voor het geval dat...

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 01:15

imaudy schreef:
rien10 schreef:
Alle verplegers en artsen gereduceerd tot Mongolen. Tjonge.

Dat is wat overdreven. Alleen als er medische mondkapjes in de winkel te koop komen ga ik er gebruik van maken. Voor nu meer nadelen dan voordelen. Heb wel een stoffen in mijn tas voor het geval dat...

Maar hoe weet je dat zeker? Want het grootste voordeel, dat jij minder kans hebt een ander te besmetten, is niet zichtbaar. Dus ik vind dat een beetje kort door de bocht. Tenzij je vindt dat iemand anders mogelijk beschermen niet opweegt tegen je ongemak, maar ik ga er even vanuit van niet.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 01:15

Zebrastreep schreef:
Blussem schreef:

Juist bij hoger salaris krijg je meer aanbod en kun je gaan selecteren op vak mensen. Juist door het tekort wordt nu iedereen aangenomen. Ook de mensen die je eigenlijk liever niet zou aannemen.

If you pay peanuts you get monkeys.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Maar goed we hoeven ook niet op 1 lijn te zitten daarover kunnen meningen verschillen

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 01:28

SinneJ schreef:
imaudy schreef:

Maar hoe weet je dat zeker? Want het grootste voordeel, dat jij minder kans hebt een ander te besmetten, is niet zichtbaar. Dus ik vind dat een beetje kort door de bocht. Tenzij je vindt dat iemand anders mogelijk beschermen niet opweegt tegen je ongemak, maar ik ga er even vanuit van niet.

Ik blijf uiteraard van iedereen op 1,5 meter afstand!

CharleyT

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 07:03

De medische mondkapjes zijn al een poosje te koop hoor. type FFP2 en KN95 o.a. Bescherm je jezelf en de omstanders.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 07:13

@zebrastreep meen je dat nou? Mensen kunnen met het salaris in hun eentje geen eigen huis betalen omdat de vaste lasten te hoog zijn en jij begint over passie? Ik snap heel goed als mensen een ander beroep kiezen. Je moet ook kunnen leven.

Die mondkapjes.. ik vind het ingeval heel kwalijk dat er pas sinds begin van september weer goede maskers te koop zijn bij de bouwgroothandel. En nog steeds zijn er te weinig. :+
Volgens hen lag dat aan particulieren die dit soort maskers gebruikte om zich veilig te voelen. Lekker voor de mensen die het masker echt nodig hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 07:20

welke mensen kunnen in hun eentje wel een hypotheek betalen .. dat zijn er op zich niet heel veel meer denk ik :+

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 07:22

Cer schreef:
welke mensen kunnen in hun eentje wel een hypotheek betalen .. dat zijn er op zich niet heel veel meer denk ik :+

Ik heb het niet eens over een hypotheek maar ook over een huis huren. Al kunnen 2 mensen die in de zorg werken dat ook nauwelijks niet betalen...
Je kan niet de salarissen die niet in verhouding zijn goed praten om alleen passie.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 07:40

lenaa_tje schreef:
Cer schreef:

Ik heb het niet eens over een hypotheek maar ook over een huis huren. Al kunnen 2 mensen die in de zorg werken dat ook nauwelijks niet betalen...
Je kan niet de salarissen die niet in verhouding zijn goed praten om alleen passie.

Woonlasten rijzen de pan uit. Dan nog te bedenken dat er veel alleenstaanden zijn. En mensen met nog minder salaris dan de zorg.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 07:49

Het ligt er natuurlijk wel aan wat je in de zorg doet. Zorg is natuurlijk een heel breed begrip.En ook zat neer beroepen die meer salaris verdienen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:00

Volgens mij had ik die salarissen een paar pagina's terug al voorbij zien komen?

Ik ben echt héél benieuwd naar de cijfers van komende week.. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:03

Cer schreef:

Hier in het noorden kan dat prima :j

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:04

Relaxed schreef:
Cer schreef:

Hier in het noorden kan dat prima :j

Niet overal in het noorden :+

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:05

Cer schreef:
Volgens mij had ik die salarissen een paar pagina's terug al voorbij zien komen?

Ik ben echt héél benieuwd naar de cijfers van komende week.. :

Ik reageerde op een reactie over passie op deze pagina.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:07

Ja ik zeg er toch ook niks over.. ik zei alleen iets over de salarissen die ik gezien had? En dat er best variatie in zat, omdat er ook veel functies zijn binnen de zorg..
Er zijn meer beroepen waar je passie voor moet hebben omdat t niet veel verdient.. toch?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:09

Cer schreef:
Ja ik zeg er toch ook niks over.. ik zei alleen iets over de salarissen die ik gezien had? En dat er best variatie in zat, omdat er ook veel functies zijn binnen de zorg..
Er zijn meer beroepen waar je passie voor moet hebben omdat t niet veel verdient.. toch?

Dat hoeft dan toch niet terecht te zijn.
Het is zou wel praktisch zijn als er ergens een tekort is dat je het beroep aantrekkelijker maakt. Dat doe je zo niet. Je maakt het nu zo erg dat mensen het beroep niet eens kunnen uitoefenen als ze in de randstad wonen.
Ik ken mensen in de ouderen zorg die maar als zzper zijn begonnen. Veel meer vrijheid en salaris. Wat mij betreft terecht.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:17

Ik weet niet precies waar dit over gaat.. maar ik denk dat ik de laatste 'discussie' over de salarissen dan gemist heb :) Dus ik kan er verder niet veel over zeggen. Ik geef niet aan dat iets terecht of onterecht is namelijk..

Ik weet overigens ook niet meer precies hoe het zat met het commercieel maken van de zorg waar toen jaren geleden sprake van was. Ik heb dat inhoudelijk niet gevolgd.. Alleen gezien wat het met de premie deed (ziekfonds vs particulier was het toen meen ik), maar ik kan ook inhoudelijk niet zeggen of dat goed of slecht is geweest.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:30

Ach, houd toch eens op met het idee dat de zorg slecht zou betalen, dat is gewoon echt niet waar. Zelfde geldt voor het onderwijs trouwens.
Waar mensen toch altijd aan het idee komen dat dit slechter zou betalen dan het bedrijfsleven weet ik niet, want het is gewoon niet waar.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:34

Nee ik denk niet dat iedereen weggelegd is voor de zorg. Ik zou ook nooit in een ziekenhuis kunnen werken ook al zou je daar per maand veel voor betaald worden.

Gehandicapten zorgen daarin tegen vindt ik juist wel heel leuk maar daar moet je echt wel feeling voor hebben. Ik hoor genoeg mensen die het echt niet zien zitten om luiers te verschonen en andersmans ontlasting te zien of te helpen met het schoonmaken ervan. Ik ken genoeg mensen die dat absoluut niet zien zitten. In mijn ogen vallen dat soort dingen ontzettend mee. En met de omgang moet je echt wel feeling hebben met de doelgroep. Genoeg stagiaires gezien die dat niet hadden en de stages niet haalden.

Ik vind als je iets doet als beroep dat je moet uitstralen dat je het leuk vindt. Ik doe het niet alleen voor het geld absoluut niet. Ik doe dit werk omdat ik het gewoon ontzettend leuk vindt om iemand te kunnen ondersteunen in het dagelijks leven, en een zo normaal mogelijk leven te kunnen bieden ondanks een beperking.

De zorg is geen vetpot je moet niet verwachten dat je 5000 per maand bruto verdiend. Maar als ik al kijk hoe erg ik erop vooruit ben gegaan. Detailhandel en horeca betaald in mij geval 50% minder dan de zorg. Dus de zorg bied mij eigenlijk een hoger salaris dan in een winkel staan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:36

Het lijkt me een beetje lastig vergelijken of de zorg wel of niet slecht betaald, want waar moet je mee vergelijken? Er zijn genoeg HBO-beroepen waar je minder voor betaald krijgt dan een HBO zorgmedewerker. Maar je zit ook niet echt bovenin.

Maar feit is wel dat binnen onderwijs en zorg de marktwerking volledig verstoord is. Als je in de commerciele sector een beroep hebt waar steeds minder mensen voor te krijgen zijn, dan ga je ze steeds meer betalen om ze aan te trekken. In de zorg werkt het niet zo, waardoor het tekort ook maar niet aangevuld lijkt te worden.

Ik geloof overigens niet dat een hoger salaris zorgt dat je mensen met minder passie krijgt. Salaris is 1, maar iedere dag voor mensen zorgen, met lichaamssappen werken, and so on. Ik denk niet dat je dat lang volhoudt als je niet de passie van de zorg voelt.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:40

Toch lopen genoeg mensen weg uit de zorg vanwege de hoge werk druk en die niet bijpassende beloning.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:41

Ik heb inderdaad wel eens met een leraar gesproken en de salarisschalen bekeken.. Het is dat ik niet met kinderen/jongeren kan werken, maar op zich viel het niet perse tegen ofzo.. Een secretaresse of winkelmedewerker verdient minder denk? Het is maar net welk niveau enzo.. ik weet het verder ook niet..

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:44

De werkdruk kan inderdaad wel hoog zijn dat moet ik wel zeggen. Ene kant hou ik daar wel van en soms denk je echt ik wil lekker op de bank zitten en niks meer doen.

Ik bedoelde meer met veel salaris dat je dan ook mensen krijgt dit het werk eigenlijk niet zo leuk vinden maar het voor het geld doen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:47

Al zou ik een ton verdienen dan ging ik nog niet in de zorg. Ik ben daar totaal ongeschikt voor. Alhoewel....tijdens operaties dan misschien als ze patient niet bij bewustzijn is. Zorgen voor mensen zit niet in mijn genenpakket.

Ik kom ouit de wetenschap en dat is typisch zo‘n baan dat geen droog brood verdient maar op passie loopt. Mijn passie was op den duur niet meer groot genoeg. Dat is nog een soort van ok voor wetenschap, maar niet voor banen die dagelijks essentieel zijn.
Maar anderzijds verdiend zorg inderdaad niet perse slechter dan andere noodzakelijke beroepen.
Bijna iedere beroepsgroep in het basissegment vind wel dat hij/zij het slechste gewaardeerd wordt (transport, bouw, onderwijs, horeca, zorg, middenstand etc)