Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:13

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:21

Vraag: ik hoorde vanmorgen dat twee huisartsen op "mijn" praktijk corona hebben. Ik ben twee weken terug op de praktijk geweest. Weet niet welke arts ik had (heb geen vaste arts en ben niet zo thuis in de namen). Ik werk in contact beroep.
Heb zelf nergens last van.
Moet ik hier nu iets mee?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:23

Daar is nu mooi die testlijn voor. Even bellen, je laten testen, en je weet het.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:26

Als het 14 dagen of langer geleden is, en je hebt geen klachten, kun je ervan uitgaan dat je covid hebt gekregen.
Je kunt natuurlijk altijd voor de wissigheid contact opnemen met de coronalijn.
Maar ik verwacht dat ze je niet testen als je geen klachten hebt.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:36

wij hebben net een rondje gefietst en ook even door het dorp gefietst, daar was ik sinds begin maart niet meer geweest. Het enige verschil is dat het marktplein 1 groot terras is geworden (waar om half 10 nog niemand zat)
Ik denk niet dat wij binnenkort op zo'n terrasje gaan zitten.
Wij zien nog steeds de (klein)kinderen niet omdat zoon/schoondochter beide een zeer riskant beroep (de één doet onderzoek op nertsen en de ander werkt als dierenarts op een slachthuis) hebben en zich regelmatig moeten laten testen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:42

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 11:16

Die eenzaamheid van de mensen in tehuizen, dat kunnen ouderen, jongeren, gehandicapten zijn, dat vind ik echt verschrikkelijk. En ik snap niet dat ze daar niet meer aan gedaan hebben. Daar zijn toch oplossingen genoeg voor.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 11:20

Karl66 schreef:
Het probleem met de Zweedse methode is dat het achteraf niet zo goed bleek tegen werken. Ze hebben veel hogere sterftecijfers dan de vergelijkbare buurlanden, met een vergelijkbaar besmettingspercentage. En door hun mislukte beleid ziin juist voor Zweden nog steeds heel veel grenzen gesloten, wat natuurlijk ook weer economische gevolgen heeft.

Het hangt er van af hoe je het bekijkt. De eenzaamheid zoals we die hier nu kennen, hebben ze daar niet gehad of toch veel minder dan hier. Speelt deels natuurlijk mee dat ze daar sowieso al meer op zichzelf zijn. Maar buiten dat, opa's en oma's mochten de kleinkinderen nog zien. Iedereen kon en mocht gewoon met vrienden en familie afspreken. Tehuizen zijn niet gesloten geweest. Wij weten nu nog niet wat dit met de mensen doet die zo lang opgesloten zijn geweest, wat de geestelijke gevolgen daarvan zijn. Ik vind het erg kort door de bocht om puur alleen naar de economie en de cijfers te kijken. Ook als je bedenkt dat er mogelijk een 2e golf komt, waarschijnlijk zijn ze daar dan veel beter beschermd in Zweden omdat meer mensen de infectie hebben doorgemaakt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 11:26

Ik weet wel wat het doet. Het laat heel wat mensen in leven.
Als je dood bent, zie je je kleinkinderen nooit meer.
Nooit. Dood. Weg, als ik irreversibel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 11:30

Hè....hoezo zijn tehuizen niet gesloten geweest :?

Bij mijn oma deden ze de deur toch echt niet voor je van het slot hoor, tenzij je een zeldzame toestemming had om binnen te komen...zoals wanneer iemand op sterven ligt :(:) Maar de rest kwam er toch echt niet in. Ik noem dat wel "gesloten" hoor :j

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 11:35

Wat eigenlijk ook wel een beetje gek is, want voor een gesloten afdeling heb je normaal een rechterlijke macht nodig.
Ik snap wel dat ze het veilig willen houden en liever geen bezoek hebben dat in en uit klept. Maar er zijn toch echt wel oplossingen te vinden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 11:36

SusanH schreef:
Karl66 schreef:
Het probleem met de Zweedse methode is dat het achteraf niet zo goed bleek tegen werken. Ze hebben veel hogere sterftecijfers dan de vergelijkbare buurlanden, met een vergelijkbaar besmettingspercentage. En door hun mislukte beleid ziin juist voor Zweden nog steeds heel veel grenzen gesloten, wat natuurlijk ook weer economische gevolgen heeft.

Het hangt er van af hoe je het bekijkt. De eenzaamheid zoals we die hier nu kennen, hebben ze daar niet gehad of toch veel minder dan hier. Speelt deels natuurlijk mee dat ze daar sowieso al meer op zichzelf zijn. Maar buiten dat, opa's en oma's mochten de kleinkinderen nog zien. Iedereen kon en mocht gewoon met vrienden en familie afspreken. Tehuizen zijn niet gesloten geweest. Wij weten nu nog niet wat dit met de mensen doet die zo lang opgesloten zijn geweest, wat de geestelijke gevolgen daarvan zijn. Ik vind het erg kort door de bocht om puur alleen naar de economie en de cijfers te kijken. Ook als je bedenkt dat er mogelijk een 2e golf komt, waarschijnlijk zijn ze daar dan veel beter beschermd in Zweden omdat meer mensen de infectie hebben doorgemaakt.

In Zweden zijn ze niet meer of niet minder beschermd dan ergens anders : https://www.standaard.be/cnt/dmf20200522_04968706
De cijfers daar zijn een gemiddelde van een dichtbevolkte stad en een hele groot dunbevolkt gebied.
Tussen die 2 zit er natuurlijk heel veel verschil zowel qua risico als qua sterftecijfers.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 11:38

SusanH bedoelt -denk ik- dat de tehuizen in Zweden nooit gesloten zijn geweest?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 11:39

SusanH , je hebt een veel te rooskleurige kijk op het Zweedse non beleid . De verpleeghuizen waar Corona werd geconstateerd en in regio Stockholm bijna overal gingen meteen op slot. En heel veel tehuizen zelfs uit voorzorg . Maar veel te laat en zonder regels voor personeel wat gewoon door kon gaan met leven, ook verhalen gezien van mensen die konden zwaaien en dat was het laatste wat ze zagen van hun ouders .

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 11:39

We kunnen nu toch helemaal nog niks daarover zeggen. Pas aan het einde van de pandemie kunnen we bepalen welk land het het beste heeft gedaan.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 11:40

sureido schreef:
We kunnen nu toch helemaal nog niks daarover zeggen. Pas aan het einde van de pandemie kunnen we bepalen welk land het het beste heeft gedaan.

Niet helemaal mee eens, er is imo genoeg info om te kunnen stellen dat het beleid van Zweden ook niet het gewenste effect had.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 11:41

SusanH: het is alleen niet zo dat Zweden de enige andere mogelijkheid is. We kunnen ook gewoon zelf op zoek gaan naar helder en goed beleid. Dat enerzijds zorgt dat zo min mogelijk mensen ziek worden (door effectief testen, traceren, isoleren in concrete gevallen) en anderzijds proberen met de beperkingen die nodig zijn, iedereen zo goed mogelijk kwaliteit van leven te geven en behoeften vervullen op veilige manieren.

Beide doen we eigenlijk niet echt goed. Zweden is niet het alternatief dat we zoeken, want daar gaat het dus ook niet goed, en zijn ook veel mensen ziek geworden en leven net zo goed mensen in isolatie omdat de 'eigen verantwoordelijkheid' dan alsnog wijst op isolatie als de enige manier waarop je kunt voorkomen dat je ziek wordt. (Terwijl je bij een gezamelijke inspanning juist meer mogelijkheden hebt om wel de dingen veilig te doen.)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 11:42

Er zijn maar enkele landen die mazzel hebben gehad door meteen in te grijpen en het feit dat ze een eiland zijn. IJsland , Nieuw Zeeland bvb.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 11:45

En dan nog lukt landen vergelijken niet.
Denemarken, groter dan Nederland en maar 6 miljoen inwoners.

En hoe oud is de bevolking? Hoe wonen ze? Hoe is de zorg geregeld?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 11:53

_Penotti schreef:
En dan nog lukt landen vergelijken niet.
Denemarken, groter dan Nederland en maar 6 miljoen inwoners.

En hoe oud is de bevolking? Hoe wonen ze? Hoe is de zorg geregeld?

En hoe "gehoorzaam" is de bevolking. In China ga je niet zo gauw tegen de overheid in. Korea ook niet denk ik.
Noren en Zweden zijn ook wat minder rebels. Amerikanen laten zich niet zo gauw iets vertellen

Dan kun je leuk allerlei regels bedacht hebben, maar als 3/4 hun middelvinger opsteekt dan wordt het ook niks.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 12:01

En een eiland is waarschijnlijk ook makkelijker af te sluiten (te controleren daarop vooral) dan een land dat is omgeven door buurlanden.
Daarnaast weten we ook niet hoeveel patient zero's er in elk land zijn geweest.
België heeft blijkbaar zeer veel verschillende stammen van corona teruggevonden in onze patiënten. Dat wil zeggen dat onze besmetting niet uit 1 andere broeihaard komen, maar uit allerlei landen redelijk tegelijk, waarbij deze eerste zieke Belgen dan tezamen broeihaarden vormden en zo alles verspreidden.

Voorbeeldje:
verschil tussen een paar zieke Belgen die terugkeren uit Italië, maar tegelijk ook wat Belgen/Aziaten uit bijvoorbeeld China die een besmettingshaard vormden in een andere provincie dan die uit Italië én tegelijk iemand die terugkomt uit Spanje en in nog een andere provincie woont.
OF
een paar zieke belgen die terugkeren uit Italië en in West-Vlaanderen wonen.

Daarom is vergelijken gewoon heel erg moeilijk.

Feit is dat ons dodental hoog is, maar dat de ziekenhuizen het wel altijd zijn blijven aankunnen, en dat is misschien wel het belangrijkste. (Itt tot in Italië, Spanje, UK en de VS onder andere)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 12:06

Ik zeg ook niet dat Zweden de wijsheid in pacht heeft. Maar de manier waarop wij te werk zijn gegaan, en nog steeds gaan zit vol tegenstrijdheden. Daar moeten we wat mee. En nee de oplossing is niet de wet die ze er nu door willen drukken. Het kan absoluut geen kwaad om naar andere landen te kijken en daar de goede dingen uit te halen.

En dat we dood gaan als we niks doen. Er is natuurlijk geen zwart wit als in, onze aanpak loslaten betekent niks doen. Maar zoals er nu is gehandeld mag je je best afvragen of dat juist was. Ouderen beschermen die al niet veel levensjaren meer hebben. Ze werden ondanks de bescherming toch ziek. Dood hoort bij het leven. Nee dat is niet leuk voor degenen die achter blijven..Maar het lijkt wel of het iets is wat niet mag bestaan. Alles moet maakbaar zijn. Overal moet een oplossing voor zijn. We verkiezen veiligheid of zelfs schijnveiligheid boven onze vrijheid en gezond verstand om zelf de juiste keuzes te maken..nu beslist een restaurant bijvoorbeeld voor 70 plussers dat ze niet mogen komen. Beslist de overheid dat tehuizen dicht moeten. Maar mensen kunnen toch zelf ook nadenken? De bezoek regeling zoals die er nu ligt had bijvoorbeeld veel eerder gekund. Een of 2 vaste bezoekers zonder klachten, alleen op eigen kamer op 1,5 meter afstand. Je kunt veel eerder in overleg met cliënten, familie etc. Laat mensen veel meer zelf meedenken en mee beslissen.
Laatst bijgewerkt door SusanH op 12-06-20 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 12:07

bigone schreef:
Ex-coronapatiënt Marcel (43) houdt het nu 7 minuten vol op de hometrainer: ‘Dan komen de tranen’

https://www.destentor.nl/binnenland/ex- ... ~af6681b2/

Weet niet of dit voor iedereen te lezen is maar zo heftig kan het zijn in veel gevallen. Lees en huiver.

Heel heftig, en daarbovenop blijkbaar een voorbeeld van een verspreiding via kinderen...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 12:12

Wat een heftig verhaal. Ik vind het heel erg dat er zo weinig actie werd ondernomen om mensen met ernstige gezondheidsklachten naar het ziekenhuis te sturen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 12:15

Dat was met mijn zwager ook. Hij heeft eerst dik 3 weken thuis lopen tobben. "Neem maar paracetamol en rust goed uit" was het advies. Er was gewon geen plek in de ziekenhuizen. Je kan dat erg vinden, maar de plek was er gewoonweg niet.