Corona en vakantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellex

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 09:13

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 09:21

Zover ik het lees hoef je voor het inreizen alleen die gezondheidsverklaring in te vullen hoor. Testen is slechts een advies en een zelftest volstaat als je dat advies volgt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 09:25

„Er gelden voor het inreizen geen beperkingen meer“ staat er toch?
Dat testadvies is omgekeerd voor de terugweg.

Reizen naar het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland
Er gelden voor het Verenigd Koninkrijk geen inreisbeperkingen meer voor gevaccineerde en ongevaccineerde reizigers. Dit betekent dat u geen test moet laten zien, geen quarantaine moet houden en geen Passenger Locator Form (PLF) moet invullen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 09:29

Ik bedoel het reizen van VK naar Nederland. Meer als reactie op knabbelgirl en het testen op dag 2 en 5. Dit hoeft niet meer en is slechts een advies hoe ik het lees. En als je dat advies volgt is een zelftest prima.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 14:17

Zoals meerderen in dit topic vind ik de regels in Duitsland omtrent Janssen erg onduidelijk. Ik kijk op diverse sites, OA ANWB en van Rijksoverheid en ook wat Duitse sites, maar ik het blijft onduidelijk. De ene keer lees ik: als je na Janssen een tweede prik hebt gehad is die tweede prik een half jaar geldig. Heb je een derde prik gehad, dan ben je volledig gevaccineerd. Maar kom je met een tweede prik overal binnen in Duitsland? (Hotel,restaurant,cafe,musea,ov?) Of moet je voor sommige toch volledig gevaccineerd zijn?

Mijn man gaat eind mei naar Duitsland en is een vd gelukkige die Janssen moest vanwege zijn leeftijd. Nu wilt hij best een derde prik halen, maar alleen als het echt nodig is. Eigenlijk vinden we het onzin om het alleen te doen om Duitsland in te mogen maar ja, wat is dat is. Hoe groot zal de kans zijn dat Duitsland verder gaat versoepelen en er geen qrcode meer is?

Het gaat hier trouwens om een festival waar we al twee jaar kaartjes voor hebben. Daarna slapen we in een hotel en zullen vast een cafe bezoeken.We dachten: we zijn beide volledig gevaccineerd dus dat zal wel goed komen. Niet wetende dat Janssen ineens niet meer geldig zou zijn in Duitsland.

Is er iemand die in Duitsland woont en de exacte regels weet voor mensen met Janssen die niet in Duitsland wonen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 15:14

Eigenlijk zou nu voor horeca in DE helemaal geen bewijs meer nodig moeten zijn. De wet is eind maart vervallen.
Een festival is wellicht een uitzondering, daar kun je gewoon direct vragen lijkt mij.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 15:58

Sizzle schreef:
Eigenlijk zou nu voor horeca in DE helemaal geen bewijs meer nodig moeten zijn. De wet is eind maart vervallen.
Een festival is wellicht een uitzondering, daar kun je gewoon direct vragen lijkt mij.

En toch lees ik dat er nog steeds 2G en 3G geldt. OA voor hotel en cafe. Ja, of de sites zijn niet bijgewerkt. Want in de krant las ik idd ook dat de wet is vervallen, maar dat dit alleen voor inwoners van Duitsland geldt en niet voor toeristen?

Daarom hoop ik dat iemand die in Duitsland woont en het zeker weet in dit topic reageert.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 13:04

@fohadie, onderstaande bericht kreeg ik donderdag in de SMS bij het binnenrijden van Duitsland.
Citaat:
Die Bundesregierung: Willkommen/Welcome! Bitte beachten Sie die Test-/Quarantäneregeln; please follow the rules on tests/quarantine: https://bmg.bund.de/covid19

Ik was naar de Equitana. Er is nergens naar een QR-code gevraagd.
Veel plezier alvast bij het festival!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 10:23

Roodvos schreef:
@fohadie, onderstaande bericht kreeg ik donderdag in de SMS bij het binnenrijden van Duitsland.
Citaat:
Die Bundesregierung: Willkommen/Welcome! Bitte beachten Sie die Test-/Quarantäneregeln; please follow the rules on tests/quarantine: https://bmg.bund.de/covid19

Ik was naar de Equitana. Er is nergens naar een QR-code gevraagd.
Veel plezier alvast bij het festival!

Dank. Maar ook hier lees ik dat je om uberhaupt het land in te mogen, je toch een bewijs nodig hebt. Dat is ook onduidelijk. Want wat wordt verstaan onder gevaccineerd als je Janssen hebt gehad.

Nou, mijn man heeft inmiddels een afspraak gemaakt bij de GGD voor een derde shot, dan weet hij zeker dat hij geen problemen krijgt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 10:32

Ik rij bijna wekelijks naar Duitsland, controlleren doen ze echt niet meer. Dat is ook geen doen omdat de eissen sowieso niet gelden voor kort verblijf en doorreis.
Die inreis eissen zijn meer voor het vliegverkeer.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 11:10

Sizzle schreef:
Ik rij bijna wekelijks naar Duitsland, controlleren doen ze echt niet meer. Dat is ook geen doen omdat de eissen sowieso niet gelden voor kort verblijf en doorreis.
Die inreis eissen zijn meer voor het vliegverkeer.

Ik ga met de internationale trein. Zal daar ook niet gecontroleerd worden? Beetje banketstaaf als ze dat wel doen en je blijkt volgens Duitse begrippen niet volledig gevaccineerd te zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 11:13

Zeer onwaarschijnlijk aangezien je gewoon 24 uur in Duitsland mag zijn zonder beperkingen.
Maar dan doe je toch gewoon een antigeen test voor vertrek?
Het is 3G niet 2G

Ik vind extra inenten zonder medische redenen enkel omdat de Duitse regels wat ondoorzichtig zijn best wel heftig eigenlijk :o
Maar daar staan jullie wellicht anders in.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 11:25

Sizzle schreef:
Zeer onwaarschijnlijk aangezien je gewoon 24 uur in Duitsland mag zijn zonder beperkingen.
Maar dan doe je toch gewoon een antigeen test voor vertrek?
Het is 3G niet 2G

Ik vind extra inenten zonder medische redenen enkel omdat de Duitse regels wat ondoorzichtig zijn best wel heftig eigenlijk :o
Maar daar staan jullie wellicht anders in.

Wij blijven dus langer dan 24u. Zoals eerder verteld: we slapen in een hotel, zullen oa naar cafe en musea gaan en naar een festival. Ik kan nergens een eenduidig antwoord vinden want de ene site heeft het over 2G en de ander over 3G. De ene site zegt dat de regels voor inwoners afgeschaft zijn, voor toeristen nog niet. En dan ook nog eens per deelstaat verschillend.

Vandaar mijn vraag: is er iemand woonachtig in Duitsland die mij 100% zeker kan vertellen hoe het zit. Ook ik vind het best heftig om hier een extra prik voor te halen, maar wat gebeurt er als je wel gecontroleerd wordt en je bent volgens Duitse begrippen niet geboosterd? Krijg je een boete? Moet je in quarantaine? Wat anders?

En een antigeen test zal hij dan meerdere keren moeten doen, aangezien we langer blijven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 11:31

In de SMS die je krijgt (en ik steeds weer delete) staat het echt heel helder: bij inreizen nog 3G. Je hoeft dat niet te blijven herhalen daarna.
Na 28 April vervalt ook het inreis 3G regeltje.

Ik kan een vriendin van mij wel even voor je aanpoken, die woont in DE en daar zijn we regelmatig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:56

Ik heb volgende app van mijn vriendin uit Baden-Württemberg:

„Hoi,
nee, voor zover ik weet is sinds 3 april alles opgeschort. Behalve maskers in medische instellingen en op openbaar vervoer.“

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 14:43

Sizzle schreef:
Ik heb volgende app van mijn vriendin uit Baden-Württemberg:

„Hoi,
nee, voor zover ik weet is sinds 3 april alles opgeschort. Behalve maskers in medische instellingen en op openbaar vervoer.“

Dank je!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 14:46

Voor een festival zou ik hoe dan ook op de site kijken. Immers mag je als evenement ook regels stellen die niet door de overheid bepaad worden.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 18:01

Hagel schreef:
Ik val even binnen. Wil een weekendje Londen boeken maar word er niet veel wijzer van.

Heenreis met vliegtuig hoef je niet meer te testen etc. (Ik ben niet gevaccineerd). Maar de terugreis naar NL vanuit de UK…?

UK valt niet meer onder Europa dacht ik? Iemand die mij zou kunnen helpen met uitzoeken wat ik moet regelen voor de terugreis? :=

Vanaf 23 maart hoef je niet meer te testen voor de terugreis uit een land buiten de EU naar NL. Dus ook voor de UK niet meer. Ben zelf twee weken geleden naar Noord-Ierland geweest. En dat klopt.

Daar was verder ook niks meer te merken van corona. Heerlijk. Nergens mondkapjes, ook niet op de vliegvelden. In het vliegtuig uiteraard wel, maar daar had op de terugweg de helft hem ook niet meer op.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:08

Iemand onlangs naar Griekenland geweest?
Ik lees dat ze daar 2G hebben. Dus als je in een restaurant binnen wilt eten, naar de sportschool wilt of een archeologische site, dat je je bewijs moet laten zien.

Is dat zo en zijn ze streng?

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 22:45

Vraagje, als ik de nieuwe regels goed begrijp, hoeven wij voor Spanje alleen nog maar een QRcode te hebben toch? En geen verklaring meer?
En welke mondkapjes zijn daar gewenst? Mogen dat ook zelfgemaakte zijn? Of alleen wegwerp? Hopelijk weet iemand hier dat.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:48

EedihcrO schreef:
Vraagje, als ik de nieuwe regels goed begrijp, hoeven wij voor Spanje alleen nog maar een QRcode te hebben toch? En geen verklaring meer?
En welke mondkapjes zijn daar gewenst? Mogen dat ook zelfgemaakte zijn? Of alleen wegwerp? Hopelijk weet iemand hier dat.

Ik vraag me ook af hoe het in Spanje zit op dit moment.
Ik lees zoveel verschillende dingen op internet. Wat heb je nou echt nodig?
Een vriend van me is er laatst geweest en er werd bij hem helemaal niks gecheckt, maar hoort dit zo?

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 16:21

Ik ben inmiddels ook terug. Wij waren er van 22-29 april. Mondkapjes waren toen net afgeschaft en werden ook nauwelijks meer gedragen. Alleen in het OV moest het nog.
De QR code is alleen op de terugweg gecontroleerd. De gezondheidsverklaring hoef je niet meer te hebben als je een geldige qr hebt.

In het vliegtuig werd op de heenweg je mondkapje gecontroleerd. Toen moest ie op. Op de terugweg was dat al niet meer.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 16:22

EedihcrO schreef:
Ik ben inmiddels ook terug. Wij waren er van 22-29 april. Mondkapjes waren toen net afgeschaft en werden ook nauwelijks meer gedragen. Alleen in het OV moest het nog.
De QR code is alleen op de terugweg gecontroleerd. De gezondheidsverklaring hoef je niet meer te hebben als je een geldige qr hebt.

In het vliegtuig werd op de heenweg je mondkapje gecontroleerd. Toen moest ie op. Op de terugweg was dat al niet meer.

geweldig! bedankt voor je update. met qr code bedoel je gewoon de nederlandse corona check app?

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 16:24

Ja, daarin staat tegenwoordig alleen een internationale QR code, omdat je hem in NL niet meer nodig hebt. Ik zou de app wel even thuis openen, want bij ons moest de code ge-update worden.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 09:01

Even dubbel checken hoor. Want in de reisapp staat dat je in Oostenrijk geen QR code (behalve voor ziekenhuizen) meer nodig hebt. Dit klopt toch ook?

Misschien willen wij over een tijdje naar Oostenrijk vliegen, vandaar de vraag.