Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 13:44

Prairy schreef:
Iemand had toch eens kwartel eitjes geprobeerd uit te broeden die ze in de supermarkt gekocht had? Volgens mij was dat best een succes.

Hebben ze hier onlangs op de Belgische tv ook nog gedaan. Ze had 5 kuikentjes uit een stuk of 40 eieren :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:27

Ik meen me te herinneren met Pasen bij de Jumbo dat ze te krijgen waren.

En ik heb net lekker een grote tray gemaakt met mijn eigen gekweekte pompoen (een varken slachten zou makkelijker gegaan zijn dan die pompoen denk ik, man wat was dat ding hard) en groente van de Herenboeren waar we bij aangesloten zijn. Deze batch wordt een lekkere stevige pompoensoep, de andere batch gewoon zo met wat zoete aardappel frietjes en een stuk vlees, ook allemaal Herenboeren spul.
Afbeelding

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:37

Ik heb Herenboeren even opgezocht. Erg mooi project!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 16:57

Is het bij jullie ook zo een prachtig weer?

Hier is de eerste, nieuwe moestuinbak omgespit. Daar gaan zo meteen bonen in. Verder heb ik aardbeien geplant, een kersenboom gezet en 10 laagstammen gesnoeid. Ook nog vergeten bloembollen in de grond gestoken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 17:15

Hier is het inderdaad heerlijk weer. Ik ben hard in de tuin bezig. Het laatste stukje konijnenren afbreken, de bovenkant was al een jaar weg, maar nu met het laatste beetje bezig (stoeptegels, rubber tegels, gaas ingeklemd in hout).

Afgelopen woensdag met houtsnippers het pad naar mijn huis vervangen, afgelopen vrijdag het verdiepte terras helemaal opgeknapt incl. een stuk uitgraven, meer stoeptegels verwijderen en worteldoek tussen het onkruid vandaan prutsen. In totaal heb ik 6m3 houtsnippers gekruid, en er komt nog minimaal 6m3 en liever zelfs 12m3 aan.

Vandaag ook nog een paar m2 bramen verwijderd. Eigenlijk stond ook nog op het programma om 2 tijdelijke (nu leegstaande) rennen af te breken, maar dat zit er niet meer in. Dat wordt waarschijnlijk morgen. Misschien ga ik nog wel een stukje stammetjes zagen, want die lagen op de konijnenrenbodem opgeslagen en zijn dus nu ook weer onkruidvrij gemaakt. Dan zijn ze direct echt weggewerkt. Maar het kan zijn dat ook dat morgen wordt.

Ik geniet met volle teugen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 17:16

Ja heerlijk en dus extra balen dat ik nog niks kan. -O-

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 17:23

Het is hier inderdaad heerlijk weer. We waren van de week al bezig geweest met nog snoei- en kapwerk. Dat had ik graag afgemaakt, helaas hebben we een ongewenste gast in huis: Corona. En dus even geen energie :/

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 17:31

Ik gok dat mijn bijholten nog flink ontstoken zijn als rest cadeau van corona. -O-

Trouwens kan het nergens vinden, maar de Japanse Celadon kwartel zouden die ook geschikt zijn voor vlees (gekleurde eitjes).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 17:34

Die met blauwe eitjes? Ze zijn echt wel minder zwaar…

Century: Veel beterschap! Hier nu 6 weken terug en we voelen de gevolgen soms nog :(

Mizora: Ook flink aan de gang geweest! Veel succes met het klussen morgen!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 17:36

Leuk allemaal he, dat Corona... meh. Ik hoop dat iedereen zich gauw beter voelt :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 17:38

Hhhmm die juist die aparte kleur eieren erbij leken mij leuk (geloof trouwens groen/blauwe eieren). Volgens omschrijving google.

En had weer vliegjes bij mijn zaaigoed en was het nu helemaal zat dus bus veerust gepakt. Dat werkt wel super hoor. :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 17:44

Ja ook heerlijk bezig geweest. Frambozen verwijderd waar we ze niet wilden en gelijk ergens anders gezet waar ze wel hun gang mogen gaan. Denk dat het er vandaag weer een stuk of 100 waren en ik moet zeker nog dubbel zoveel :=

Lekker verse soep gegeten buiten in de zon, fantastisch om weer het idee te krijgen dat de lente eraan komt. Al hoop ik nog steeds dat de bloesem zich nog heel even in houdt ivm de verwachte nachtvorst.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 17:58

Gisteren trouwens 3 takjes van de roze bosbes (en 1 van de paas struik) af gehaald en deze in het water gezet. Ben benieuwd of het wat gaat worden ze staan in de kas.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:08

Prairy schreef:
En ik heb net lekker een grote tray gemaakt met mijn eigen gekweekte pompoen (een varken slachten zou makkelijker gegaan zijn dan die pompoen denk ik, man wat was dat ding hard)

Tegen de grond smijten, dan splijt hij en kun je hem makkelijker helemaal opebreken en uitscheppen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:11

Lusitana schreef:
Prairy schreef:
En ik heb net lekker een grote tray gemaakt met mijn eigen gekweekte pompoen (een varken slachten zou makkelijker gegaan zijn dan die pompoen denk ik, man wat was dat ding hard)

Tegen de grond smijten, dan splijt hij en kun je hem makkelijker helemaal opebreken en uitscheppen.

Dat is wel een idee voor de volgende keer. Wat een worsteling was dit zeg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 09:11

Ik ben juist frambozen gaan ophalen op school om bij ons te zetten. :D Wel een wilde braam ontdekt, ben daar niet super gelukkig mee.

De eerste radijsjes in de serre beginnen uit te komen! Nooit meer verwacht want zoals hij nu is denk ik dat hij niet veel verschil meer maakt :')

Marcella: Ik steek alle zaden in ziplockzakjes en die gaan dan nog eens in een grote ziplockzak per familie.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 09:41

Heb nog wel wat braam stekken staan die weg mogen. Verwacht namelijk nog wel nieuwe wildgroei. Zijn lekkere en grote bramen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:07

Moestuin schreef:
Is het bij jullie ook zo een prachtig weer?

.

Hier volgt de ene sneeuwstorm de andere. Ik doe niets anders dan sneeuwruimen! De bergen die ik heb gemaakt zijn metershoog, ik weet niet meer waar ik er mee heen moet :')
Nou, ja vandaag dooit het iets dus dat helpt, maar is maar tijdelijk, er komt weer vorst aan..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:11

Iglo bouwen.

Zit steeds meer te denken aan kwartels al is het ook maar om te proberen. Zit ook al iets te verzinnen dat ik een kleine foktoom zou kunnen aanhouden mocht het bevallen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:21

Marcella schreef:
Iglo bouwen.

Ook mijn eerste gedachte :D

Of een boutique sneeuwhotel, leuke extra inkomsten :)* :D

Kun je ook leuk de schapenvachten gebruiken als beddengoed, over de banken, op de bedden, als isolatie, ...

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 21:28

Prairy schreef:
Ik meen me te herinneren met Pasen bij de Jumbo dat ze te krijgen waren.

En ik heb net lekker een grote tray gemaakt met mijn eigen gekweekte pompoen (een varken slachten zou makkelijker gegaan zijn dan die pompoen denk ik, man wat was dat ding hard) en groente van de Herenboeren waar we bij aangesloten zijn. Deze batch wordt een lekkere stevige pompoensoep, de andere batch gewoon zo met wat zoete aardappel frietjes en een stuk vlees, ook allemaal Herenboeren spul.
[ [url=m/mcACjz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Pompoen 2 min in magnetron op vol vermogen..wel gaatjes erin prikken tegen ontploffen!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 07:44

Ik gebruik ook nogal eens een (schoongemaakte) zaag, of eventueel een broodmes, dat bevalt me behoorlijk.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:12

Gisteren had ik trouwens ineens 7 eieren liggen. 1 kapot en 1 beschadigd, maar de rest super. Schijnbaar waren ze zaterdag gewoon laat (en ik te vroeg).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:22

Ik maak mijn pompoenen klaar met schil, scheelt ook al een hoop werk.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:30

Eet gewoon geen pompoen nog makkelijker. Laatst wel een rubbere hamer erbij gepakt om de koolraap fijn te kunnen snijden. Kreeg het zonder niet voor elkaar. :=