[HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dammie

Re: [HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 21:06

Ik kreeg vanmiddag een hartverzakking %)
Ik liep naar huis toen er opeens een peuter op mij afrende die "MAMA " riep.

Even was ik bang dat ik zo'n drie jaar in coma geweest was en nu opeens wakker werd.
Gelukkig wist een ouder zusje het kind tot zinnen te brengen: blijkbaar was de moeder een paar dagen weg en de peuter miste haar.
Vandaar dat ze elke random veertigplus vrouw tot moeder bestempelde.

Maar goed, ik had even nodig om weer tot rust te komen :=

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 21:20

Gelukkig riep het kind geen oma.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 21:29

Britta31 schreef:
Gelukkig riep het kind geen oma.

:+
Dan had ik naast die hartverzakking ook een depressie gekregen..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 18:08

Wie had ook al weer een werkgever die alle ouders voorrang gaf voor vakanties?
Ik ben bang dat wij nu juist het tegenovergestelde ervaren. De werkgever van mijn man zal wel een intrinsieke hekel hebben aan mensen met kroost of zo. Ze lijken geen enkele vakantie in de schoolvakantie goed te keuren.
We hoefden sowieso al geen zomer vakantie, geen kerst of pinksteren, geen oud en nieuw. Enkel in de herfstvakantie. Zo verjaag je ouders in iedergeval met zekerheid efficient uit het zorgberoep :')

Gaan we lekker gespreid op vakantie dit jaar :=

Mocht er dus toch nog iemand last hebben van lichtrammelende hormonen: druk het gauw de kop in als je in de toekomst ook nog samen met je partner op vakantie wilt :D

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 19:06

Afbeelding
Deze wil ik heel groot laten afdrukken en dan op zo'n protestbord plakken, en dan tegenprotesten gaan doen bij abortusprotesten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 19:53

Koffiecorner drama... school doet aan tropenrooster. BSO kost dan extra geld, want meer uren daar en de andere BSO is niet eens eerder open. Klaagklaagklaag.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 19:56

Ik werk morgen op de bso.

Ik ga zelf in de koelkast zitten. Die kinderen zoeken ‘t maar lekker uit.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 20:47

xApple schreef:
Ik werk morgen op de bso.

Ik ga zelf in de koelkast zitten. Die kinderen zoeken ‘t maar lekker uit.

_O- _O-

Dit weekend op festival geweest. Nog best wat kinderen gezien, al vraag ik me af wat je precies met een kind van een jaar of 5 bij Rob Zombie doet (gezien de videobeelden die op de achtergrond spelen tijdens de show, en überhaupt die vent zelf := )
Maar goed ik heb mijn festivalmaatjes hebben vastgesteld dat kinderen best leuk zouden zijn mits we ze afgeleverd krijgen op een jaar of 10 oud en als leuke pubers :j
Met een kind in tienerleeftijd op festival gaan lijkt me dan weer wél leuk namelijk

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 21:02

idinn schreef:
Koffiecorner drama... school doet aan tropenrooster. BSO kost dan extra geld, want meer uren daar en de andere BSO is niet eens eerder open. Klaagklaagklaag.

Maar als ze ervoor thuis blijven vanwege geen opvang is het huis te klein ;)
Volgens mij zit je best in een spagaat als werkende ouder, lijkt me best lastig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 22:03

Het is ook echt een spagaat.
De buurvrouw thuismoeders praten achter je rug omdat je je kind in de opvang ‚dumpt‘. Scholen maken je het leven zo moeilijk mogenlijk door zelf niet flexibel te zijn maar dat wel van jou te verwachten (oh jee kan even iemand vrij nemen want de klassenhulp is ziek). Werkgevers willen natuurlijk dat je in rustige maanden vrij neemt maar er zijn maar weinig opties voor opvang in vakanties (of heel duur, bij ons kost dat zo‘n 500 Euro voor een week). Uiteraard wil je ook gewoon op vakantie kunnen met je kind, zou van de zotte zijn als dat standaard onhaalbaar is.

Ik denk dat de hele maatschappij veel minder stress zou hebben als scholen (deels) zouden stoppen met vaste vakanties. Gewoon een X aantal dagen flexibel stellen. Dat gooit het hele schoolsysteem uit zijn ouderwetse voegen, maar anders blijft het gewoon zo dat 1 ouder uiteindelijk beter thuis kan blijven en de andere ouder enkel banen kan kiezen waar vakantie tijd ook duidelijk minder werk opleverd. Alles andere is scheef tov mensen zonder schoolgaande kinderen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 22:13

Sizzle schreef:
Het is ook echt een spagaat.
De buurvrouw thuismoeders praten achter je rug omdat je je kind in de opvang ‚dumpt‘. Scholen maken je het leven zo moeilijk mogenlijk door zelf niet flexibel te zijn maar dat wel van jou te verwachten (oh jee kan even iemand vrij nemen want de klassenhulp is ziek). Werkgevers willen natuurlijk dat je in rustige maanden vrij neemt maar er zijn maar weinig opties voor opvang in vakanties (of heel duur, bij ons kost dat zo‘n 500 Euro voor een week). Uiteraard wil je ook gewoon op vakantie kunnen met je kind, zou van de zotte zijn als dat standaard onhaalbaar is.

Ik denk dat de hele maatschappij veel minder stress zou hebben als scholen (deels) zouden stoppen met vaste vakanties. Gewoon een X aantal dagen flexibel stellen. Dat gooit het hele schoolsysteem uit zijn ouderwetse voegen, maar anders blijft het gewoon zo dat 1 ouder uiteindelijk beter thuis kan blijven en de andere ouder enkel banen kan kiezen waar vakantie tijd ook duidelijk minder werk opleverd. Alles andere is scheef tov mensen zonder schoolgaande kinderen.

Niet mee eens. Het is als kindvrije al lastig genoeg om ergens naartoe te gaan zonder dat het overspoeld wordt door kinderen. Ik zou juist die flexibele vakanties en studiedagen afgeschaft willen zien en vaste data voor schoolvakanties waardoor je als kindvrije weet wanneer de kust veilig is voor een dagje Efteling bijv.

Er staan wel altijd officiele vakantiedata online maar vooral rond de meivakantie klopt dit niet en zijn er soms wel 3-4 weken schoolvakanties aan de gang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 22:22

Ik had zulke collega's en baas.

Hell no, laat de vaste schoolvakanties maar. Als je ze flexibel vrij gaat laten kiezen zou je bij zo een baas als kinderloze helemaal onderaan de lijst hangen het hele jaar door. Laat ze nu maar lekker bekvechten tijdens de vakantieperiodes onderling. Heb ik lekker keuze uit de rest van het jaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 22:22

Ja maar nu klagen de mensen zonder kinderen dat de ouders allemaal in schoolvakanties vrij nemen.
Dus het mag niet onflexibel binnen de vakantie (want dat is niet eerlijk voor kinderlozen die dan ook vrij willen) maar zeker ook niet buiten de vakanties (want dan kun je per ongeluk een kind tegen komen).

Wat zou dan voor kindvrije mensen de meest ideale oplossing zijn? Verbieden om te werken zoals bij mijn grootmoeders nog het geval was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 22:26

Voor mij maakt het niet zozeer uit, zolang ik als kinderloze maar niet de hele tijd moet wijken voor een ouder. Das gewoon niet eerlijk. Dan zouden er nu op mijn huidige job steeds 6 man voorrang hebben op mij.

Daarnaast maken schoolvakanties mij weinig uit zolang ik niet in mijn uppie voor alles moet opdraaien.
Want ik mag eigenlijk geen overuren draaien maar een FT in mijn PT uren proppen... geen goed plan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 22:28

Een werkgever moet uiteraard wel een fatsoenlijk beleid hebben.
Ik heb zelf de afgelopen 3 jaar iedere kerstvakantie en brugdagen gewerkt om mijn team op te vangen die op vakantie wilden naar familie. Wat dat betreft zijn expats nog erger want die willen gelijk 2-3 weken.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 22:28

Ik vind soms de schoolvakanties een ramp omdat het plannen van professionele afspraken tussen juli en september onmogelijk is, nadat de hele maand mei ook al uitviel. Er blijft met 40 verschoven schoolweken soms zo weinig echte tijd over...

En alhoewel 40 weken school 12 royale weken vrij impliceert vraag ik me ook af of het voor kinderen makkelijker is als ze meer en/of flexibeler naar school kunnen.

Dus ondanks mijn eigen ergernis en het vermoeden dat je werkdruk beter moet spreiden in het onderwijs, denk ik dat de huidige opzet zo gek nog niet is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 22:29

Sizzle schreef:
Ja maar nu klagen de mensen zonder kinderen dat de ouders allemaal in schoolvakanties vrij nemen.
Dus het mag niet onflexibel binnen de vakantie (want dat is niet eerlijk voor kinderlozen die dan ook vrij willen) maar zeker ook niet buiten de vakanties (want dan kun je per ongeluk een kind tegen komen).

Wat zou dan voor kindvrije mensen de meest ideale oplossing zijn? Verbieden om te werken zoals bij mijn grootmoeders nog het geval was?

Als kindvrije wil ik niet in het hoogseizoen op vakantie, dus helemaal prima dat in juli/augustus al die mensen met kinderen gaan.

Maar dat gekut met die meivakantie die over een volle maand uitgespreid is vind ik vervelend, omdat je dus in de maand dat het interessant wordt om een uitstap in eigen land te ondernemen het blijkbaar altijd wel ergens kindervakantie of studiedag is. Gewoon net als in Belgie 2 weken paasvakantie en mei weer gewoon voor de kindvrijen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 22:30

Gelukkig kan bij ons alles in overleg en gaat ook alles in overleg. 1 vaste richtlijn lijkt me niet wenselijk, overleg is the key.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 22:31

Overigens ben ik blij dat ik nog in een ouderwetse setting ben opgegroeid met m'n moeder thuis. Lijkt me voor een kind ook de hel dat je na school nog ergens tussen de drukke kids gedumpt wordt ipv dat je lekker naar huis kan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 22:34

In mijn huidige werk plan ik gelukkig mijn „eigen“ klanten. Dus voor dat de offerte op tafel ligt kan ik mijn vakanties al anticiperen. Die luxe heeft natuurlijk bijna niemand.

Het is redelijk in lijn der verwachting dat mijn partner gewoon ontslag neemt en wat anders zoekt als hij geen enkele schoolvakantie vrij mag (hoppa weer een arts minder in het huidige tekort).

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 23:28

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 23:31

Bij ons ook in overleg. Je mag gaan wanneer je wilt, zolang er maar back-up in de vorm van een andere adviseur is. Dat houdt in dat ik voor en na de zomer ga, en alle collega’s met kinderen wisselen elkaar af tijdens de schoolvakanties. Ideaal :j

Afbeelding
In Schotland weten ze hoe het hoort :))

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 23:45

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 00:03

Sizzle schreef:

Verbieden om kinderen te krijgen lijkt mij?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 00:15

Gewoon dichtnaaien dat gat :j