Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 11:50

Wauw dat stuk vlees ziet er heerlijk uit!! <3

Gefeliciteerd ook met de lammetjes moestuin en lizy!

Hier staat de broedmachine klaar maar mijn hennen hebben ongeveer een maand geleden besloten om amper nog te willen leggen :( Ik snap het niet zo goed. Ze zijn van mei, begonnen in november te leggen en legde toen wel echt netjes vond ik (had van de 6 hennen gemiddeld 3 a 4 eieren per dag, soms meer soms minder) maar nu heb ik er hooguit 1 per dag en makkelijk 3 of 4 dagen helemaal niks ook :( Het kipje wat nu weer legt, zie ik aan de eitjes wel dat ze gestopt is geweest want ze zijn bijna rond.
Ik hoop dat ze snel weer een beetje gaan leggen zodat ik ook kan gaan testen, hopelijk bevrucht en dan eitjes kan gaan verkopen, moet domdom wel eventjes ergens anders heen haha.

Mijn kuikens die vorig jaar dan 8 mei geboren waren, waren met 3,5 week al bijna de hele dag buiten.
Dit jaar wil ik eerder broeden en moet ik ook een beetje kijken hoe en wat, we hebben net een nieuwe boiler dus een mega mega doos, dus denk dat ze daar deels in gaan.
Nu nog goede plekken vinden voor eitjes. Ik wil araucuna's uitbroeden (alle kleuren oke behalve zalm), marans en nog wat nieuwe barnies :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:30

Dat is wel gek ja, zijn ze misschien ook in de rui (geweest)?
Ik heb nu drie weer leggend, een van de jonge Welsumers en de twee Maransen.

Deze kwam binnen vandaag :DAfbeelding

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:40

Ahh gaaf!! Ben benieuwd hoe hij jou bevalt! :D

Geen idee precies waarom, als t goed is zouden ze nu nog niet in de rui gaan kwa leeftijd dacht ik. Maar ook mijn 2 "oudere" hennen leggen amper op t moment. Heb wel ander voer deze keer maar ook gewoon voer voor legkippen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 15:58

Gefeliciteerd met de lammeren bij Moestuin! En in Frankrijk ook midden in de lammeren! Heerlijk!

Wij moeten nog minimaal 2 weken geduld hebben, al kon ik niet helemaal meer terug vinden wanneer wij de ram bij de ooien hebben gezet :=

En iedereen lekker aan het broeden!
Lizy, jullie al eens eerder ganzen uit de broedmachine gehad?

Century, wij hebben voor de kuikens opfokbakken gemaakt van hout met een deksel van gaas. Bij ons gaan ze ook wel eens eerder naar buiten maar dan wel nog met het warmteplaatje erbij. Gaat eigenlijk altijd prima. Wij hebben zelf bakken gemaakt omdat we niet echt betaalbaar iets kant-en-klaars konden vinden. Bakken staan bij ons gewoon op de koude betonvloer in de schuur. Op de bodem hebben we zaagsel.

Ik heb zelf de eerste ronde nu 2 weken in de broedmachine liggen. Bij schouwen wel even geschrokken van de slechte bevruchting! Veel lager dan vorig jaar rond deze tijd, zelfde hennen en hanen dus even geen idee waar het aan ligt. We gaan de konten van de hanen nog iets meer bijknippen en hopen dat dat wat uitmaakt.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 16:24

Weet iemand hier wat voor buitenkranen je het beste kan gebruiken? Wij hebben een watersysteem met waterpomp op onze put. Dit gaat naar onze varkens en de moestuin en heeft meerdere aankoppelpunten+kranen. Nu lopen wij een beetje tegen het probleem aan dat met het kleinste graadje vorst de kogelkranen kapot gaan. Ze zijn er blijkbaar ook wel gevoelig voor. Met zware vorst sluiten we het hele systeem af en gaat de druk eraf, maar niet voor elke kans op -1. Het systeem is 1 en 3/4de inch. Liefst ook iets wat niet bizar duur is, want we hebben nogal wat kranen te vervangen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 16:33

1e kraan moet er eentje zijn die leegloopt als je hem dicht doet, dan kan er niks bevriezen. Dan de rest leeg laten lopen bij vorst.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 17:25

@moonfight: nee nog nooit ganzen eieren uitgebroed. Maar aangezien ze dezelfde temperatuur nodig hebben als eenden eieren en ongeveer even lang nodig hebben is het een mooie manier om te testen of ze bevrucht zijn. Hebben er 3 geraapt en de rest laten we nu op het nest liggen zodat ze die eventueel zelf uit kan broeden.
Over een weekje de eieren maar eens schouwen en dan weten we meer. Ook de eendeneieren worden een verrassing dus we zullen zien wat het gaat brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:07

Century: Ik hou ze ongeveer een pallet hoogte van de grond. Gefeliciteerd met de broedmachine!

Liesjuh: Is er iets veranderd qua huisvesting? Zitten ze nu bv opgehokt?

Moonfight: Ik duim dat de volgende ronde een betere bevruchting geeft! Ik kan niet helpen met buitenkranen helaas. Alles zit hier binnen of in 1000 liter containers buiten. Kun je eventueel isoleren? Wij hadden op de vorige stal op die zwakke punten buisisolatie die er rond ging en ze sprongen eigenlijk nooit kapot. Dat past er mooi rond dat je nog net aan de hendel kunt.

Lizy: Veel succes met het broeden! Ik duim voor een goede bevruchting!

Wij hebben vandaag onze kuikentjes gehaald bij de broeder. 10 stuks van de 12 eieren. Erg tevreden.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:15

Wat voor ras, Moestuin? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:17

Zweedse isbar en nog iets. Zie dat de verkoper zijn zoekertje heeft verwijderd :') Ga maar even vragen wat het was. Aller sinds is het 1 een blauwlegger en het andere een groenlegger.

Edit: Ik weet het weer: Cream legbar. Van de cream zijn er 4 van de 6 uitgekomen en van de isbar 6 op 6.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:23

Moestuin, nee helemaal niet. Enkel een andere zak voer maar zou weinig verschil in moeten zitten.
Leuk kuikentjes!! <3 <3 <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 09:12

De laatste voorlopig.

Afbeelding

1 van onze zwartblessen is uitgerekend voor dinsdag, maar ze staat nog niet erg ver. Ik gok dat ze voor volgend weekend is. Ik heb er dan nog 2/3 uitgeteld voor binnen 2 weken. 3 is een twijfelgeval want die was dragend maar niet bevallen wanneer ze moest. Die heeft dus verworpen maar is nu wel dragend gescand en begint uier te krijgen. En dan begin mei misschien nog 1. Wat was een twijfelgeval op de echo. Ze dachten van wel maar dan erg vroege dracht momenteel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 09:44

Het is eigenlijk nog een beetje vroeg om te leggen voor volwassen dieren. Grote kans dat ze goed gaan leggen als we weer op 14 uur licht zitten.

Ik kom op het moment om in de eieren, want het opfokgroepje is nog niet verkocht, maar begint nu wel volop te leggen. Ik heb tegen de 20 eieren per dag nu, waarvan gemiddeld 1 van mijn 6 fokhennen en 1 van de 2 leghennen

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 09:55

Bij mij is alleen de Marans weer aan het leggen, de Brahmas nog niet.

De muskus eend had met kerst bedacht dat het een goed idee was om te gaan broeden, de eendjes hebben het helaas niet overleefd, te koud eind januari. Dus nu een warmte lamp voor in het kippenhok mocht ze nog een poging gaan doen, zodat we deze hopelijk wel in leven kunnen houden.

Lammetjes zijn schattig! Fijn dat dat tot nu toe goed lijkt te gaan.

Die pancetta ziet er ook erg lekker uit... :9

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:04

Ik vond het vooral raar dat ze vanaf dat ze begonnen met leggen eigenlijk heel goed legde al en nu juist de dagen weer langer worden ze ineens stoppen, dat deel snap ik niet zo goed O:)
Ik heb barnevelders, brahma kruising en een harco.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:06

Mijn kippen waren aan het leggen en hebben ineens besloten om te minderen. |o

Zit te twijfelen of ik ook broedmachine gaat kopen. Alleen dan kwartel eieren uitbroeden. Gewoon ook omdat je die vroeg kan slachten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:07

Ligt het misschien ook niet aan het weer, dat het te koud is?

Ook de storm zal niet meegeholpen hebben denk ik, toen is mijn Marans ook even gestopt met leggen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:10

Met de storm 1 ei in de ren heel en 1 kapot ei in de ren.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:52

Ik heb mij eigenlijk nog nooit verdiept in kwartels O:)

Prairy, ik weet het niet. Volgens mij legde nog goed toen het goud begon te worden zeg maar. Nah ze zullen eerdaags wel weer fatsoenlijk beginnen hoop ik.

Marcella, balen! Hier had een van de hennen er een van de zitstokken gelegd, die had het ook niet overleefd.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:18

Ik ook niet echt, maar met 8 weken zou je ze al kunnen slachten. Schijnt lekker vlees te zijn. En lees dat sommige al met 6 weken beginnen te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:45

Ik ben fan van kwartels. Ze leggen erg goed en inderdaad snel slachtrijp. Ik ben er uiteindelijk mee gestopt omdat ze elkaar best wel durfden te verwonden en ik nooit bevruchte eitjes had. Ik wil er op termijn weer mee starten maar eerst al de rest eens op orde hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 12:18

Kwartels zijn leuke vogeltjes als ze eenmaal echt goed vast in de veren zitten, 1e tijd is eigenlijk een grote ruiperiode.
Maar het zijn 1e klas viespeuken, weet niet of ze erger zijn dan eenden (nooit gehad). Maar grotere aantallen slachten breekt mij op na een tijdje, botjes te klein (rotwerk om ze uit de soep/stoof te vissen) en vermoedelijk kan ik niet tegen de eieren. Al met al wel een mooie start qua zelf slachten voor de 1e keer, maar inderdaad ze slopen elkaar ook nog eens en zonder broedmachine heb je er voor vlees niks aan. Mijn voorkeur heeft echt dat de moeder of een kloek het opknapt, ook er van uitgaande dat het dan beter sociaal vaardige dieren worden aangezien eigenlijk alles qua vee wel in groepen leeft waar mogelijk. En goede moedereigenschappen is nogal handig om op te selecteren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 12:56

Zou voor mij eerste keer zijn om te proberen. Kort eitjes proberen en rond 8 weken slachten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 13:19

Iemand had toch eens kwartel eitjes geprobeerd uit te broeden die ze in de supermarkt gekocht had? Volgens mij was dat best een succes.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 13:35