Is mammatus, die heb ik ook gezien vandaag schattig die aambeeldjes allemaal
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst: 22-11-15 20:40
Even weg geweest een tjpijdje, wel mooie luchten gezien,
Maar ben even onder de indruk en eigenlijk ook een beetje van slag door de documantaire die ik gister avond heb gezien op ngc. Was eigenlijk met een film bezig maar stapte in de reclame in en ben blijven hangen.
Ging over de erg nare vieze smerige akelig zware Reno tornado die team Twistex uiteindijk het leven heeft gekost. mijn hemel wat een onvoorspelbaar monster was dat zeg. Heb wel beelden van tornados gezien maar dit ding sloeg echt alles. Bijna 30 minuten op grond, een baan van verwoesting van bijna 5 km breed en heel erg lang. Een hoofd trechter met allemaal kleine slurf tornados eromheen. Onvoorspelbaar in richting, snelheid en heftigheid.
Wel de zwaarste tornado ooit vastgelegd, heel veel metingen gedaan vanwege de lange aan de grond tijd. Maar als je de beelden ziet en wat er uiteindelijk met Tim Samaras zijn zoon en collega is gebeurd en hoe de auto er na afloop uitzag. die beelden vergeet je niet meer. Een plat gedrukt opgerold hoopje staal.
Ze zijn gegrepen door een onvoorspelbare nevenvortex en bijna een kilometer verderop neergekwakt. Een paar honderd meter achter een ander team dat het ter nauwernood heeft overleefd. De beelden vanuit die auto zijn al heftig.
Conclusie is wel dat hun dood domweg pech is geweest verkeerd moment op de verkeerde plaats. .
Echt de moeite waard om te kijken maar ook niet prettig en erg ingrijpend. Maar had hem niet willen missen.
Zag vanochtend degene met de roze strepen , vond t erg mooi! En de andere vanmiddag ik zag de lucht en ik dacht' hier moet een foto vang gemaakt worden'
elsemiekevm
Geplaatst: 23-11-15 22:24
wow wat een supermooie foto's haha!
sneeuwstorm chasen binnenkort, dat wordt pas wat, ik kan niet wachten tot de foto's
Welke documentaire was dat op national geographic? Ik kon hem niet terug vinden bij uitzending gemist op de site van national geographic
Animal
Geplaatst: 23-11-15 22:38
Ik weet niet of er meerdere docu's over deze tornado gemaakt zijn, maar op Youtube staat wel een docu over de El Reno (OK) tornado. Gaat ook over Tim, zijn zoon en zijn collega en andere stormchasers:
Rocamor
Geplaatst: 23-11-15 22:42
laura22 schreef:
* kruipt even uit meelees stoel *
Welke documentaire was dat op national geographic? Ik kon hem niet terug vinden bij uitzending gemist op de site van national geographic
Zoek even in mijn vorige post. Daar staat de titel plus datum en tijd
Anoniem
Geplaatst: 23-11-15 22:46
Corona om de maan zonet! Heel duidelijk dus helemaal blij
Met mijn mobiel geen duidelijke foto kunnen maken: (nabewerkt met insta, om de kleurtjes duidelijker te krijgen)
Van internet geplukt, wat er heel veel op lijkt
Animal, thanks. Ik ga de filmpjes kijken!
Animal
Geplaatst: 23-11-15 22:48
Dit was hem dus, die van gisteren (Inside the Mega Twister) op NG Genoeg kijkvoer op YouTube dus
En je hebt ook nog de tornado van Joplin:
Moore:
En nog veel meer mooie docu's over tornado's online. Ik heb Inside the mega twister nog niet gezien, ga die nu kijken denk ik