Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #11

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 08:48

fjordjes schreef:
Financieel gezeik met m'n man. Mag niet eens iets van mijn zakgeld kopen. Wordt er echt schijtziek van. Nee ben niet arm en ik hoef al helemaal niet elk dubbeltje om te draaien maar als ik iets wil kopen dan moet ik me verantwoorden. Terwijl ik zelf alle financiën bij hou en ook flink geld opzij zet. Durf niet eens meer wat te kopen of doe het via een omweg maar dat voelt dan ook weer niet eerlijk. Ben er zo klaar mee, steeds weer die strijd. Ook met m'n garnalen, ik mag niks. Het geld wat ik daaraan verdien mag ik niets investeren in andere garnalen en als ik erover wil praten waarom niet dan is het de ene keer reden X en de andere keer reden Y. Wordt er verdrietig en wanhopig van.
Heb ook kadobonnen gekregen voor mijn verjaardag van de aquariumwinkel waar ik graag m'n spullen haal, nou ik durf er niet eens wat van te halen want dan wordt ie boos.

Heb je schulden?
Nee?
Dan heeft ie niet het recht om problemen te schoppen.

Waar wil hij hebben dat jij je eigen geld aan uit geeft?

Ik neem aan dat jullie financieel gelijkwaardig is?

Ken ook zon man, wiens vrouw meer verdiend dan hem. Maar toch is hij dominant over haar portemonnee. Dikke ruzies elke x.
Heel eerlijk? Nee, dat vind ik dus echt niet gezond en echt niet okey!

En als dat zo ongeveer ook bij jou gaat, wordt het tijd voor een flink gesprek.

Er zijn zat aan vrouwen (tevens ook mannen) die niet met geld om kunnen gaan. Die wekelijks of maandelijks boodschappen geld krijgen en af en toe extra. Maar die mensen zijn voorheen in de schulden beland. Dat vind ik ergens toch wat anders.

Met je zwart verdiende centjes van je garnalen kweek, heeft hij geen achterwerk mee nodig in mijn ogen.
Dat is jouw hobby, wat je ook nog eens geld oplevert.

Sorry voor de boze toon in dit bericht.
Maar ik word hier zo boos van vanbinnen..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 08:52

capopjekop schreef:
Als buitenstaander is het makkelijk oordelen. Vaak zie je in dit soort relaties dat er al langer gemanipuleerd en gecontroleerd wordt. Iemand zegt doorgaans niet meteen dat mag niet. Dan ga je idd stijgeren en denk je fiets off. Vaak gaat het heel geleidelijk en slinks. Als je continu het 'gevecht' aan moet gaan breekt dat je op een bepaald moment op.

Ik wil jou kracht toewensen fjordjes. Ik ben het met de rest eens dat het een ongezonde situatie is en een fikse rode vlag. Mss moet je voor jezelf nagaan of je verder wel gelukkig bent in deze relatie. Is dit het enige waar jullie botsen?

Precies dit. Zulke dingen beginnen met iets kleins. 'Goh, ik zie dat er al zoveel garnalen zijn, hebben ze nog wel genoeg ruimte als je er nog meer bij gaat kopen?' naar 'Goh, alweer een garnaal? Word het niet veel?' naar 'Waarom besteed je zoveel geld aan die garnalen?' naar 'Ik vind dat je echt teveel geld uitgeeft aan.' etc etc etc. Steeds een stapje verder. De eerste paar keer denk je 'ja, zit wel een punt in.' maarja, uiteindelijk beland je op het punt dat er niks meer mag of altijd irritatie opwekt. En dan ga je..

(overigens: jouw geld, jouw uitgave. Zolang de vaste lasten maar lukken)

fokfanaat

Re: Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 08:53

is hij in andere dingen ook zo controlerend of alleen met geld?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 08:57

Suzanne F. schreef:
fjordjes schreef:
Financieel gezeik met m'n man. Mag niet eens iets van mijn zakgeld kopen. Wordt er echt schijtziek van. Nee ben niet arm en ik hoef al helemaal niet elk dubbeltje om te draaien maar als ik iets wil kopen dan moet ik me verantwoorden. Terwijl ik zelf alle financiën bij hou en ook flink geld opzij zet. Durf niet eens meer wat te kopen of doe het via een omweg maar dat voelt dan ook weer niet eerlijk. Ben er zo klaar mee, steeds weer die strijd. Ook met m'n garnalen, ik mag niks. Het geld wat ik daaraan verdien mag ik niets investeren in andere garnalen en als ik erover wil praten waarom niet dan is het de ene keer reden X en de andere keer reden Y. Wordt er verdrietig en wanhopig van.
Heb ook kadobonnen gekregen voor mijn verjaardag van de aquariumwinkel waar ik graag m'n spullen haal, nou ik durf er niet eens wat van te halen want dan wordt ie boos.

Wordt het niet eens tijd dat je zegt dat jij zelf bepaalt wat jij met jouw verdiende geld doet? Jouw (zak)geld, jouw keuzes.
Heb jij inzicht in de overall financiën? Zie je wat er totaal inkomt en wat eruit gaat? Aan vaste lasten, jullie zakgeld maar ook aan andere dingen?

Ja ik heb inzicht in alles qua financiën. We hebben een gezamenlijke rekening waarop alles binnenkomt en weer vanaf gaat. Ik hou alles bij, dus als er boodschappen zijn gekocht trek ik dat van het boodschappen potje.
Heb een paar jaar geleden dat zelf zo bedacht en op papier gezet en eerst aan m'n man laten zien (inclusief het zakgeld) en hij was het er mee eens.
We kunnen beide kijken op de app wat er binnenkomt en wat er weer af gaat dus zowel ik als hij kan zien wat er gebeurt.

Het ding heb ik besteld van bol.com(een macro lens voor op de telefoon) maar niks over gezegd tegen hem omdat ik dan toch commentaar krijg erover. Maar zelf had hij ook iets betaald (inschrijfgeld tractorpulling) en dat heb ik tegen hem gezegd dat ie dat ook betaald van z'n zakgeld en dan zegt ie er niks van.

@maralyn, nee ik heb geen schulden op een studieschuld en hypotheek na. Maar dat zijn geoorloofde schulden volgens mij.

@fokfanaat nee alleen met geld.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 09:01

In jou plaats zou ik denk een eigen rekening gaan openen naast jullie gezamenlijke rekening en daar je zakgeld en het geld wat je verdient met je hobby op storten. Klaar met het gezeur.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 09:01

Heb je naast je gezamenlijke rekening nog een privérekening? Anders zou dat stap 1 zijn voor mij.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 09:09

Ik zou ook gaan voor een prive rekening. Jij hebt recht op je eigen dingen, eigen hobby s, eigen keuzes.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 09:16

Ik lees "ik mag niet". Dan gaan bij mij alle alarmbellen af! Nou ja, meer boze bellen.
Jij bent geen minderjarig kind. Jij staat niet onder bewind. Jij bent geen huisdier. Dus jouw partner kan niet vertellen "wat jij wel en niet mag".
Punt. Meer is er niet. Dus jij kan van je eigen geld doen wat je wilt.
Natuurlijk is er nuance, onzinnige aanschaffen of een grote som geld uitgeven, daarover kan je uiteraard prima in gesprek gaan. Let wel; in gesprek. Een verbod werkt echt niet in een gelijkwaardige relatie. Jij bent je eigen baas.
Dan maar (tijdelijk) herrie in de tent. Wil je de rest van je leven op je tenen lopen, of nu een periode mot. Net zo lang mot tot het tot hem doordringt dat wat hij doet, niet kan.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 09:21

Wat een nare situatie fjordjes, ik zou hier ook niet blij mee zijn. Knap dat je alle uitgaven zo goed bijhoudt, geeft vast een hoop inzicht. Ik zou persoonlijk ook voor een persoonlijke rekening gaan, hij bekijkt het maar
:=

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 09:21

Ik vind het ook niet gelijkwaardig klinken. Hier gaat alles op de grote hoop dus ik overleg veel, maar mijn man zal nooit iets verbieden. Alleen als het over kinderkleding gaat mag hij een veto uitspreken.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 09:21

Captain schreef:
xPabloBokt schreef:
Aah wat zijn jullie lief allemaal, dank dank dank <3 <3

Implementatieplan.

-O-

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 09:22

Iedereen nog bedankt voor de felicitaties, doet me echt goed <3

Morgen nog eindgesprek en dan maandag aan mijn afstudeerjaar beginnen!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 09:23

Fijn veel implementatieplannen schrijven!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 09:24

_O-

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 09:40

Urbanus schreef:
Fijn veel implementatieplannen schrijven!

Gelukkig pas ergens in maart-april weer ofzo. :')

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 10:18

Urbanus schreef:
Ik vind het ook niet gelijkwaardig klinken. Hier gaat alles op de grote hoop dus ik overleg veel, maar mijn man zal nooit iets verbieden. Alleen als het over kinderkleding gaat mag hij een veto uitspreken.

Zelfs niet toen jij die prachtige slippers kocht? :') _O-

Ik vind het een lastige situatie Fjordje

Of eigenlijk, de situatie vind ik niet lastig. Ik vind het een rode vlag dat iemand denkt voor jou te kunnen bepalen wat je wel of niet uit mag geven.
Aan de andere kant, als je alles op de grote hoop gooit, dan wordt jouw geld jullie geld en mag hij daar zeker wel een mening over hebben.

Er zijn een aantal stappen die ik zou doen als ik in jouw schoenen stond.
1. Een eigen rekening aanmaken en daar je "zakgeld" en zwarte geld op zetten, zo is jouw geld van jouw en van jouw alleen en kan hij daar niks meer over zeggen.
2.Een ruggengraat kweken, dit klinkt banketstaaf, maar het wordt hoog tijd dat je tegen je man zegt dat jij net zo veel te zeggen hebt over jullie geld als hij.
3. Dat "zakgeld" verzin daar een andere naam voor. Dit klinkt heel vreemd wat ik nu zeg, maar woorden kunnen iemand "macht" geven. Zakgeld is geld wat je aan een kind geeft voor de klusjes die er in huis gedaan worden. Zakgeld is iets waar je als ouder nog steeds een stem in hebt, op het moment dat het uitgegeven wordt. Zakgeld is het woord waardoor jouw man denkt dat hij zeggenschap heeft over jou uitgaven. Het is jouw geld, geen zakgeld, jouw geld.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 10:22

De enige reden voor zakgeld of controle over geld is als iemand echt niet met geld om kan gaan. Gewoon rustig luxe koopt en de rekeningen vervolgens niet betaald kunnen worden. En je zo beide in de problemen komt.
Maar als daar geen sprake van is, dan is het gewoon eigen geld. En koop jij daar gewoon je hobby dingen van.
Sluit me idd aan bij de voorgangers, kwaak ruggengraat en pik die flauwekul niet.
Maar heb wel vaker het idee dat alles om hem draait zijn tijden en jij moet alles maar uit je handen laten vallen zodat het voor hem goed uitkomt of niet?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 10:24

en hij wordt boos als jij iets koopt dat je leuk vindt van je jouw eigen verjaardagsbonnen?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 10:31

PabloBokt van harte gefeliciteerd *\%/*

Wat de man van Fjordjes betreft ga ik met Rien mee, ik krijg al neigingen als ik het alleen al lees :))

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 11:46

Dat het leven soms enorm tegen kan zitten. Ik ben er vandaag gewoon even klaar mee. |o

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 12:19

M_D_H schreef:
Urbanus schreef:

Zelfs niet toen jij die prachtige slippers kocht? :') _O-

En het steekt hem nog iedere keer als ik complimenten krijg _O-

Maar ja, af en toe een excesje hier of daar is hij wel gewend. :')

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 12:20

Stille meelezer hier... Mijn man heeft dezelfde reactie als Fjordjesss maar dan op vlak van uitgaan.
Hij heeft zelf nooit belangstelling gehad om uit te gaan, danst niet graag, is geen people-person... Ik ben wel wat weg geweest als tiener zo rond mijn 17-19 jaar, maar dan leerde ik hem kennen, wou ik liever bij hem zijn en aangezien hij niet uitging, ik dus ook bijna niet. Ondertussen is hij dat zo gewend geraakt dat hij ook niet inziet waarom ik wel zou willen uitgaan.
Intussen loopt onze relatie al jaren niet fijn (lees eerder broer-zus en dan type broer-zus die geen 4 handen op 1 buik zijn :+ ), en onlangs was ik nog eens uit geweest met 2 vriendinnen. Ik heb echt een fantastische avond gehad, ik ben niet van de dansvloer weg te slaan, en de dag nadien had ik echt zoiets van, F*CK it, jij wil dat ik thuis blijf, bekijk het maar, vanaf nu ga ik vaker uit! Ik word er niet jonger op, en ik kan als ik 60 ben ook nog elke dag voor de tv zitten.
Ik ben nu niet van plan elke avond weg te gaan, maar eens per 2 weken moet toch echt wel kunnen lijkt mij.
Toen ik hem dat duidelijk maakte, heb ik WO III ontketend... We stonden op punt om met een paard naar een meerdaags kampioenschap te gaan (paard in eigendom van ons beide en ik ben de ruiter) en toen hij merkte dat ik niet ging inbinden op vlak van willen uitgaan, zei hij op gegeven moment dat ik dan ook niet naar het kampioenschap MOCHT gaan... Dat heeft hij geweten := . Ik ben gloeiend kwaad geworden tot op het punt dat ik zei dat als hij denkt mij op die manier te chanteren, hij er alleen voor stond, dat ik de scheiding ging aanvragen en dat hij alle paarden kon verkopen zodat er niets meer te chanteren viel.
Toen viel toch zijn euro dat hij wat aan het overdrijven was...
Als straf ga ik nu 3 weken op rij uit }:) }:) }:) .

Dus Fjordjesss, ik ken natuurlijk jouw exacte situatie niet, maar mss is dit controlerende gedrag qua geld iets dat er stilaan ingeslopen is, mss kocht je vroeger nooit iets voor jezelf en nu je dat wel wil doen, heeft hij daar moeite mee?
Weeg voor jezelf af wat jij het belangrijkste vind, en kom daar voor op. Wil je vooral een 'goede' relatie behouden, zwijg dan, wil je toch echt wel je geld kunnen besteden zoals je zelf wil, wees dan niet bang om de (stevige) confrontatie aan te gaan. En spreek ook gerust uit dat als dit is zoals het moet gaan, je je geld op een andere rekening zal zetten, dan is het helemaal klaar met controleren.
Veel sterkte!!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 12:28

Ik ben suuuuuper slecht met geld en dus heeft mijn vriend ook de touwtjes in handen qua uitgaven. Maar dat wil ik zelf ook graag, anders breng ik mezelf (en hem gelijk ook) weer geheid in de problemen.

Als ik met hem moet overleggen om iets te kopen, wordt de drempel voor mij al iets hoger om het te doen en ga ik er beter over nadenken of ik het wel echt nodig heb/kan gebruiken/echt leuk vind.

Dus dit heeft wel de voorkeur voor ons allebei.
Echt je partner opleggen dat iets niet mag, als dat niet de afspraak is tussen jullie beide, vind ik wel rode vlaggen materiaal.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 12:32

Spam oproepen via whatsapp

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 13:06

Antonius dat is ook geen leuke situatie... goed dat je voor jezelf ontkomt!

Ik wil je wel voor de zekerheid meegeven dat je profiel heel herkenbaar is. Mogelijk wist je dat al hoor, maar misschien wil je dit helemaal niet zo herkenbaar op het internet. :o