Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 10:24

Natuurlijk erg verdrietig, maar ook een baby kan onderliggend lijden hebben.
Daar word niet over gesproken. Dus misschien is dat ook wel niet zo, maar ik sluit het daarom ook niet uit.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 10:28

_Penotti schreef:
Needje schreef:
Laat ze dan ook geen vleermuizen meer eten. Daar komt dit vandaan nl.

Dat wilde ik net zeggen.
En al die andere dieren dan die daar op de markt te zien waren.

Ik las dat er een wetenschappelijk vermoeden (geen vastgesteld feit) is dat tussen de vleermuis en de besmetting op de mens, nog een schubdier heeft gezeten. Bijzondere dieren daar op die Aziatische markten...

Bron: NRC
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/26/ni ... s-a3994998

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 10:32

_Penotti schreef:
Needje schreef:
Laat ze dan ook geen vleermuizen meer eten. Daar komt dit vandaan nl.

Dat wilde ik net zeggen.
En al die andere dieren dan die daar op de markt te zien waren.

Er is dus al een landelijk verbod op het vangen en consumeren van wilde dieren.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 10:40

Ah oke, dat word dus niet gehandhaafd.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 10:50

Miepmiept schreef:
Sunnda schreef:
@moonfish:
Volgens de officiele cijfers zijn er twee mensen onder de 50 overleden, die beide ernstig onderliggend lijden hadden..ik heb ook geen 40er in de cijfers voorbij zien komen..

Edit: dit zijn de cijfers van vandaag.

https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 202020.pdf

Is zelfs een overlijden gemeld 35-39.

Ja, dan ben je dus onder de 50. ;) Maar wel met onderliggend lijden, dus niet kerngezond.
De 40er die overleden is, is niet van de cijfers van gisteren.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:00

Toch heb ik vanmorgen gehoord of gelezen (ik weet het niet meer...) dat er 11 Nederlanders in Duitsland liggen.
Maar meer uit Frankrijk en Italie inderdaad. Weet iemand hoe dit komt?
Wil Nederland ze niet naar Duitsland verplaatsen? Wil Duitsland geen Nederlanders? Of houden de zorgverzekeraars dit tegen? Ik vroeg me dit af...

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:02

Sunnda schreef:
Ja, dan ben je dus onder de 50. ;) Maar wel met onderliggend lijden, dus niet kerngezond.
De 40er die overleden is, is niet van de cijfers van gisteren.

Hoe zie je dan dat deze persoon onderliggend lijden had?
Al heeft 1 op de 3 Nederlanders een hoge bloeddruk dus uiteindelijk mankeren we bijna allemaal wel wat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:03

https://www.telegraaf.nl/watuzegt/19404 ... zorghelden
Hier kreeg ik toch ook tranen van in mijn ogen. We weten natuurlijk al lang hoe belangrijk de zorg is. Als je moeder of vader in een zorginstelling zit weet je natuurlijk ook allang hoe stinkend hun best de mensen daar doen, maar zo weinig tijd hebben omdat alle tijd verantwoord moet worden via zorgzwaarte pakketten etc etc. De administratielast die al jaren als probleem wordt genoemd is met het privatiseren van de zorg alleen maar nog groter geworden. Dus inderdaad deze crisis zet ons weer met de neus op de feiten. Er moet opnieuw worden gekeken naar het functioneren van dit draconische systeem, zodat er minder geld naar managers gaat en meer geld naar de mensen die het werk doen!

Hennie’s dochter Jip (26) werkt als verpleegkundige in het ziekenhuis. Jarenlang werd er door het kabinet nauwelijks omgekeken naar noodkreten vanuit de zorg. En nu heeft premier Rutte het ineens over ‘helden’. Daar wil Hennie graag iets over zeggen:
Mijn dochter stuurde me net een foto vanaf haar werk. Ingepakt in een wit pak. Haarnetje op, mondkapje voor en beschermende bril op haar neus. Ze is klaar om een werkdag van 9 uur in te gaan. Ze is eigenlijk opgeleid tot oncologie-verpleegkundige, maar sinds de coronacrisis is het alle hens aan dek. Dus werkt ze sinds een week op de speciale corona-unit van het ziekenhuis.

Mijn dochter zit op dit moment middenin de frontlinies. Zij is een van de ‘helden’ waar u het in uw persconferenties de hele tijd over heeft. U prijst haar en haar collega’s omdat ze ‘essentieel zijn’ voor onze samenleving. En ik kan alleen maar denken, goh, komt u daar nu pas achter. Want de afgelopen jaren hebben u en uw partij mijn dochter anders mooi laten zitten.

Morgenochtend komt mijn dochter thuis na haar nachtdienst. Bij ons. Ze woont namelijk niet op zichzelf. Dat zou ze heel graag willen, maar met haar salaris is het onmogelijk om een huis te kopen. Voor sociale huur komt ze trouwens dan weer niet in aanmerking, evenmin als voor de inkomenseisen voor particuliere huur. Dus is ze 26, werkt ze al vier jaar fulltime in een extreem zwaar beroep, en woont ze nog thuis. Bij haar ouders, die allebei 60+ zijn. Daarnaast heeft haar vader trouwens ook astma. Dus ja, we zijn best bezorgd.

Mijn dochter ziet elke dag op haar werk wat het virus met mensen doet. Ze is doodsbang ons te besmetten. Dus in plaats van thuis uit te rusten en goed bij te kunnen komen van haar werk, zit ze 95% van de tijd op haar kamer. Zelf-isolatie. Wanneer ze naar de wc is geweest of de badkamer heeft gebruikt, staat ze erop deze te ontsmetten. Ze eet apart van ons, want ze wil geen risico lopen ons te besmetten. Ze zit niet meer met ons in de woonkamer. In de gang loopt ze met een boog om ons heen.

Beste Mark, de afgelopen jaren heeft uw eigen VVD jaar in jaar uit gesneden in de zorgkosten. Bezuinigingen, bureaucratie, geld dat in managementlagen blijft hangen. En dit alles maakt de zorg geen aantrekkelijke loopbaan, waardoor de tekorten alleen maar verder oplopen. Regelmatig hoor ik van mijn dochter over collega’s die bezwijken onder de werkdruk. En inmiddels vraag ik me al bijna niet meer af óf dit mijn dochter ook gaat gebeuren, maar wanneer.

Dus wil ik een ding aan u vragen, voor mijn dochter. Want die doet haar werk niet om ‘heldhaftig’ gevonden te worden door u. Die doet het niet voor het geld, of voor een keer applaus om 8 uur ’s avonds. Zij doet het omdat ze mensen wil helpen. En daarom vraag ik u: help haar ook. Niet nu, maar juist als we uit deze crisis zijn. Zorg een beetje voor de zorg. Het is namelijk het belangrijkste wat we hebben, zoals u nu misschien eindelijk inziet.”

Een bezorgde, ontzettend trotse moeder

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:04

Scum schreef:
Toch heb ik vanmorgen gehoord of gelezen (ik weet het niet meer...) dat er 11 Nederlanders in Duitsland liggen.
Wil Nederland ze niet naar Duitsland verplaatsen? Wil Duitsland geen Nederlanders? Of houden de zorgverzekeraars dit tegen? Ik vroeg me dit af...

De nood in Italiaanse en Franse ziekenhuis is hoger.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:05

_Penotti schreef:

Ingesteld nadat er verbanden werden gezien tussen besmette mensen en de wilde dieren markt waar ze waren geweest.

Hoezo niet gehandhaafd?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:09

@Chiren Hoe gaat het ondertussen met jou ?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:09

Scum schreef:

Volgens de Duitse berichtgeving van 6:08 zijn er maar 2 Nederlanders in Duitsland. Heb je een bron dat het er 11 zijn?

Frankrijk en Italië zijn veel zwaarder getroffen dan Duitsland en hebben wellicht een verzoek gedaan aan Duitsland, want er is veel internationaal overleg momenteel. Je mag als Nederlander in principe gewoon in Duitsland behandeld worden, hiervoor zijn zelfs speciale loketten zoals deze en deze. Echter weten veel mensen dit niet, dus wordt er ook geen gebruik van gemaakt. Overigens is het volgens de tweede link niet toegestaan om mensen zonder goedkeuring van de zorgverzekering over te plaatsen van Nederland naar Duitsland.

Het heeft overigens niets te maken met dat Duitsland geen Nederlanders wil, maar Duitsland zal niet actief op zoek gaan naar patiënten om de ziekenhuizen te vullen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:11

Scum schreef:

De contacten zijn gelegd (...of beter: die waren er al) en de afspraken mbt IC bedden zijn gemaakt met ziekenhuizen in onder andere Münster en Keulen.
Maar we kunnen het in NL nog net zelf aan en dan leg je niet graag iemand 40 kilometer verderop.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:11

Babootje schreef:
https://www.telegraaf.nl/watuzegt/19404 ... zorghelden
Hier kreeg ik toch ook tranen van in mijn ogen. We weten natuurlijk al lang hoe belangrijk de zorg is. Als je moeder of vader in een zorginstelling zit weet je natuurlijk ook allang hoe stinkend hun best de mensen daar doen, maar zo weinig tijd hebben omdat alle tijd verantwoord moet worden via zorgzwaarte pakketten etc etc. De administratielast die al jaren als probleem wordt genoemd is met het privatiseren van de zorg alleen maar nog groter geworden. Dus inderdaad deze crisis zet ons weer met de neus op de feiten. Er moet opnieuw worden gekeken naar het functioneren van dit draconische systeem, zodat er minder geld naar managers gaat en meer geld naar de mensen die het werk doen!

Hennie’s dochter Jip (26) werkt als verpleegkundige in het ziekenhuis. Jarenlang werd er door het kabinet nauwelijks omgekeken naar noodkreten vanuit de zorg. En nu heeft premier Rutte het ineens over ‘helden’. Daar wil Hennie graag iets over zeggen:
Mijn dochter stuurde me net een foto vanaf haar werk. Ingepakt in een wit pak. Haarnetje op, mondkapje voor en beschermende bril op haar neus. Ze is klaar om een werkdag van 9 uur in te gaan. Ze is eigenlijk opgeleid tot oncologie-verpleegkundige, maar sinds de coronacrisis is het alle hens aan dek. Dus werkt ze sinds een week op de speciale corona-unit van het ziekenhuis.

Mijn dochter zit op dit moment middenin de frontlinies. Zij is een van de ‘helden’ waar u het in uw persconferenties de hele tijd over heeft. U prijst haar en haar collega’s omdat ze ‘essentieel zijn’ voor onze samenleving. En ik kan alleen maar denken, goh, komt u daar nu pas achter. Want de afgelopen jaren hebben u en uw partij mijn dochter anders mooi laten zitten.

Morgenochtend komt mijn dochter thuis na haar nachtdienst. Bij ons. Ze woont namelijk niet op zichzelf. Dat zou ze heel graag willen, maar met haar salaris is het onmogelijk om een huis te kopen. Voor sociale huur komt ze trouwens dan weer niet in aanmerking, evenmin als voor de inkomenseisen voor particuliere huur. Dus is ze 26, werkt ze al vier jaar fulltime in een extreem zwaar beroep, en woont ze nog thuis. Bij haar ouders, die allebei 60+ zijn. Daarnaast heeft haar vader trouwens ook astma. Dus ja, we zijn best bezorgd.

Mijn dochter ziet elke dag op haar werk wat het virus met mensen doet. Ze is doodsbang ons te besmetten. Dus in plaats van thuis uit te rusten en goed bij te kunnen komen van haar werk, zit ze 95% van de tijd op haar kamer. Zelf-isolatie. Wanneer ze naar de wc is geweest of de badkamer heeft gebruikt, staat ze erop deze te ontsmetten. Ze eet apart van ons, want ze wil geen risico lopen ons te besmetten. Ze zit niet meer met ons in de woonkamer. In de gang loopt ze met een boog om ons heen.

Beste Mark, de afgelopen jaren heeft uw eigen VVD jaar in jaar uit gesneden in de zorgkosten. Bezuinigingen, bureaucratie, geld dat in managementlagen blijft hangen. En dit alles maakt de zorg geen aantrekkelijke loopbaan, waardoor de tekorten alleen maar verder oplopen. Regelmatig hoor ik van mijn dochter over collega’s die bezwijken onder de werkdruk. En inmiddels vraag ik me al bijna niet meer af óf dit mijn dochter ook gaat gebeuren, maar wanneer.

Dus wil ik een ding aan u vragen, voor mijn dochter. Want die doet haar werk niet om ‘heldhaftig’ gevonden te worden door u. Die doet het niet voor het geld, of voor een keer applaus om 8 uur ’s avonds. Zij doet het omdat ze mensen wil helpen. En daarom vraag ik u: help haar ook. Niet nu, maar juist als we uit deze crisis zijn. Zorg een beetje voor de zorg. Het is namelijk het belangrijkste wat we hebben, zoals u nu misschien eindelijk inziet.”

Een bezorgde, ontzettend trotse moeder

Ik heb het ook gelezen, maar vind het ergens wel een beetje makkelijk... Er is al toegezegd dat er geld naar de zorg gaat na de crisis en ik weet dat er jaren gesneden is in verschillende beroepsgroepen.

Banen in de zorg, onderwijs en nog wat andere takken zijn nooit aantrekkelijk geweest qua salaris.
Dat weet je voordat je het beroep kiest. Je gaat het doen omdat je het werk graag wilt doen, voor het grote geld moet je een ander beroep kiezen.

Ik snap haar schrijven, maar het is niet zo dat het aan 1 man of partij te wijten is.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:12

Janine1990 schreef:
_Penotti schreef:

Ingesteld nadat er verbanden werden gezien tussen besmette mensen en de wilde dieren markt waar ze waren geweest.

Hoezo niet gehandhaafd?

Ik dacht dat je bedoelde dat het al verboden was voordat de corona uitbrak.
Vandaar mijn opmerking dus niet gehandhaafd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:15

Ik vind het lastig.. de bezuinigingen in de zorg zijn al jaren 'zorg'-wekkend... het is gedaan om uit een eerdere crisis te komen. Of ze dan op andere plekken hadden kunnen bezuiningen zou ik niet weten..

Misschien is het zo omdat er onder andere op zorg bezuinigd is, dat 'we' nu financieel gezond zijn en geld zouden kunnen hebben om uit te lenen aan landen die misschien niet zo bezuinigd hebben (en bijv nu een lagere pensioenleeftijd hebben meer IC bedden). Wat dan weer de vraag geeft: moet je die landen helpen of moet je die reserve zelf houden en terug in de zorg pompen.
Maar dat is politiek en daar heb ik niet heel veel verstand van dus ik zou de oplossing niet weten...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:19

-O- Schiet mij maar lek. Ik kreeg een triomfantelijk telefoontje van de kennissen dat ze door mochten bij de grens en de douanier verklaarde dat ze gewoon mochten winkelen in Kleef met zijn tweeen in de supermarkt en de winkels die openwaren :? . Ra ra hoe kan dat? Is het per gemeente anders of zo?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:20

Destination schreef:
Volgens de Duitse berichtgeving van 6:08 zijn er maar 2 Nederlanders in Duitsland. Heb je een bron dat het er 11 zijn?

Frankrijk en Italië zijn veel zwaarder getroffen dan Duitsland en hebben wellicht een verzoek gedaan aan Duitsland, want er is veel internationaal overleg momenteel. Je mag als Nederlander in principe gewoon in Duitsland behandeld worden, hiervoor zijn zelfs speciale loketten zoals deze en deze. Echter weten veel mensen dit niet, dus wordt er ook geen gebruik van gemaakt. Overigens is het volgens de tweede link niet toegestaan om mensen zonder goedkeuring van de zorgverzekering over te plaatsen van Nederland naar Duitsland.

Het heeft overigens niets te maken met dat Duitsland geen Nederlanders wil, maar Duitsland zal niet actief op zoek gaan naar patiënten om de ziekenhuizen te vullen.

Het laatste wat ik gelezen had was inderdaad ook 2. Daarom was ik ook verbaasd om dat te horen van die 11. Volgens mij heb ik het vanmorgen in een TV programma gehoord.
Ik had ook gelezen dat je toestemming moet hebben van de overheid om overgeplaatst te mogen worden. Wellicht zit hem daar het probleem?

Of misschien gaan ze pas op die stap over als het hier nog erger wordt, om Duitsland te vragen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:21

Er is overal op bezuinigd de laatste jaren. Het gaat er om dat de zogenaamde marktwerking in de zorg verzuipt in regeltjes en codes die allemaal ingevuld moeten worden bij behandelingen om te voldoen aan de eisen van de zorgverzekeraars terwijl die marktwerking werd bejubeld want het zou zo veel schelen qua wachttijden enz. Laten ze gewoon al die zorgverzekeraars weer afschaffen, overheid neemt controle over en weg met alle tijdverslindende rapporten, onderhandelingen, marketingbudgetten van de verzekeraars. Geld naar toe waar het hoort, aan het bed en niet op de vergadertafel.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:22

In Frankrijk ook TGV treinen om patiënten van regio Parijs naar het zuiden te brengen.
Indrukwekkend om zien hoe snel alles omgebouwd wordt en dienst kan doen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:28

Babootje schreef:
Ilse_123 schreef:
Ik vind het zelfs super irritant dat dit virus nu 'corona' virus wordt genoemd, was toch duidelijk geweest als het ook een eigen maar makkelijk uit te spreken naam had gehad zoals SARS en MERS.

En coronavirus is een hele familie aan virussen.

Daarom heet het ook COVID-19. Corona is de algemene "stam"-naam voor het soort virus. SARS is ook een coronavirus. Omdat dit virus ook de longen aantast heet het ook wel SARS-2.
Het verschil zit hem in het feit dat SARS-1 direct diep de longen in drong. COVID-19 bljft nog enige tijd in de bovenste luchtwegen en is daardoor een stuk meer besmettelijk.
Ik begreep de stap naar de longen, waardoor mensen ernstig ziek worden, soms heel snel gaat maar ook tussen de 7 en 13 dagen kan duren.

Nope COVID-19 is de ziekte die wordt veroorzaakt door dit virus. De naam van het virus is SARS-cov-2 maar dat bekt niet zo lekker. SARS2 was een prima naam geweest. Het maakt het allemaal een beetje onnodig ingewikkeld waardoor er discussies ontstaan die niet niet hoeven te ontstaan (zoals met die DA, los van het grote gedoe waar die testkits vandaan komen).
Maargoed. Dit is ook maar muggenziften.

Om nog even terug te komen op de Chineese regering die nu wildlife als etenswaar heeft verbannen. De TCM (traditionele Chineese medicijnen) worden ook ingezet tegen de COVID19 klachten... 3x raden waar veel van die TCM van worden gemaakt en hoe hygiënisch dat gebeurt ;).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:44

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 12:17

moonsparkle schreef:
Destination schreef:
Duitsland heeft inmiddels 113 patiënten overgenomen vanuit het buitenland. 85 uit Frankrijk, 26 uit Italië en 2 uit Nederland. Er is nog plek voor 81 mensen uit Italië en 13 uit Frankrijk.

Bron: ntv liveblog

En voor Nederland? Want gisteren hadden ze het nog over dat ze meer naar die optie moeten kijken als we het hier niet aan kunnen.

Hoe bedoel je?
NL heeft goed bespaard. Da is dan toch ook eigen schuld dikke biult?!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 12:18

Ik lees dat er vier gevangen in verschillende gevangenissen besmet zijn, dan vraag ik me af zijn hun echt getest? Want de testen zijn toch schaars? En dan besef ik wel gelijk dat het heel besmettelijk kan zijn want hun krijgen toch niet vaak bezoek van buitenaf. Lijkt me wel dat de anderhalve meter tussen bewaker en gevangenen niet te doen is?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 12:23

moonsparkle schreef:
Ik lees dat er vier gevangen in verschillende gevangenissen besmet zijn, dan vraag ik me af zijn hun echt getest? Want de testen zijn toch schaars? En dan besef ik wel gelijk dat het heel besmettelijk kan zijn want hun krijgen toch niet vaak bezoek van buitenaf. Lijkt me wel dat de anderhalve meter tussen bewaker en gevangenen niet te doen is?

Gevangenen zijn ook gewoon mensen hoor :P

Mijn moeder werkte op een TBS kliniek in de administratie en de TBS'ers liepen ook gewoon allemaal los rond binnen de kliniek. Dus die afstand is doorgaans prima te doen.
Alleen bij opstootjes, die je in een reguliere gevangenis denk ik niet zo heel vaak hoeft te hebben (want dat betekent een aantekening, niet handig als je weer eruit wilt), zal er misschien meer fysiek contact optreden.

Ook bezoek is niet heel raar. Je hebt ook mensen die kort zitten omdat ze boetes niet kunnen betalen… Dat zijn ook wel eens ouders die graag hun kids willen zien.

En wellicht hebben medewerkers van gevangenissen (zijn het er 4 huizen of worden ze gewoon in verschillende ziekenhuizen behandeld?) gewoon gecarnavalt en hebben het ongemerkt opgelopen?