Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:10

ah mooie lammetjes moestuin!! het kleine spul is altijd leuk. voorbode voor de lente!! laat het mooie weer maar komen.

Century

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:11

Ik had daar nog niet eens op gereageerd, maar heel fijn dat die bevalling goed verlopen is!

Lopen de bomen bij jullie ook uit? Hier overal wel, heerlijk om te zien. Met dit zonnige weer erg veel zin in de lente!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:16

Gefeliciteerd met je lammetjes Moestuin.

Hier loop inderdaad alles al uit. Uitzondering zijn de druiven die nog rustig aan doen. De roze bosbessen begin zelfs al langzaam blad uit te vouwen. :=

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:19

Druiven zie ik hier ook nog niet. Vind ik wat spannend, want vorig jaar zijn mijn druiven gesneuveld :/ en nu weer een grote plant gekocht, zou het jammer vinden als die het ook niet gaat doen... maar geduld hebben denk ik.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:23

Druiven hebben hier een flinke klap gehad door de late vorst en daarna heel droog.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:52

Prairy schreef:
Lusitana, misschien zou je eens kunnen kijken naar het planten van bomen in de woestijn, daarmee wordt uiteindelijk de hele omgeving groener (greening the desert van Geoff Lawton bijv) en houdt het land meer water vast. Dat zou bij jou misschien ook kunnen werken.

Als het eenmaal heeft geregent heb ik gewoon gras. Maar het heeft de laatste paar jaar niet genoeg geregend. Er staan heeeeel veel bomen, want die zijn er voor de productie, kurkeiken en pijnbomen (op mijn land en de hele omgeving) en daarnaast nog struiken.
Maar het grondwater is gezakt (ook omdat er nu veel meer in mijn omgeving zijn zijn die een borehole hebben voor watervoorziening van hele toeristencomplexen), want ik had een landje naat het huis dat altijd drassing was, daar werd vroeger rijst verbouwd, maar nu is dat ook gewoon hard en droog. Maar dat was dus ideaal voor ze geweest.

Gefeliciteerd met de lammetjes, moestuin!

1 van mijn amandelbomen staat in de bloei, de andere is dood en wordt als waslijn paal gebruikt :+
ik had heel veel olijven dit jaar,. maar de sinaasappelbomen zijn uitgedroogd dus er zijn er een aantal omgezaagd en die nog staan hebben maar kleine sinaasappels gegeven en niet zoveel als anders.
Geen idee hoe het met de kweeperen staat, die groeien her en der, de paarden eten al het fruit, eigenlijk.
Vijgen komt veel later in het jaar pas weer. Daar zijn de paarden dol op. Ik heb er een paar die geplant zij en een paar die ontstaan zijn uit pitten. Ik heb 1 vijgenboom in de stal die al tig keer is omgezaagd en zelfs verbrand maar die blijft terugkomen en vorig jaar had hij zelfs vijgen. Nu laat ik hem maar staan (komt triomfantelijk boven het dak uit zelfs), maar ik haal wel de takken die over de grond gaan weg.

De boerderij had een wijngaard maar de ranken zijn weggehaald en er zijn pijnbomen voor in de plaats gekomen want de pijnboompitjes brengen meer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:35

Ik vind het best wel grappig dat de paarden daar van mogen eten. Hier wordt alles angstvallig beschermd :D

Eventjes een lam spam

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:02

Oh jaaaaa, lammetjesspam! Daar kan ik geen genoeg van krijgen. Dat grijze geitenlam, die is echt zooo mooi :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:07

Ophelia :D Zij mag blijven :j We gaan misschien haar grootmoeder volgend jaar weg doen. Prima geit, maar ze laat echt alles drinken ten nadelen van haar eigen lammetjes. Dus wij gaan nog even denken of ze gewoon blijft als melkgeit en gaan duurmelken, of dat we haar gaan verkopen. Het is zonde om zo een uier te hebben en dat wij dan moeten flessen :=

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:37

Moestuin, gefeliciteerd met de lammetjes <3 <3 <3

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:30

<3 <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:44

Onze zelfgemaakte Pancetta is klaar! Hij mocht iets sterker gezouten zijn. Maar super lekker!

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:49

Ziet er heerlijk uit. :9 <3

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:50

Moestuin schreef:
Onze zelfgemaakte Pancetta is klaar! Hij mocht iets sterker gezouten zijn. Maar super lekker!

[ [url=m/4fqlB7.jpg]Afbeelding[/url] ]

:~

Die ziet er super uit! En fijn dat het lammeren ook goed begint bij jullie.

Hier zitten we ook midden in het lammeren...

Afbeelding

En we hebben de eerste ronde eieren van loopeenden en ganzen in de machine zitten. Eens testen of er al wat bevrucht is of niet.

Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:56

Lammetjes <3

Ik ga de broedmachine kopen en ook starten op korte termijn :) en eindelijk voorzaaien, staat al een tijdje klaar maar was er nog niet aan toe gekomen. Ook de aardperen geplant gisteren.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:31

Oooh die pancetta ziet goed uit zeg!

En schattige lammetjes

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:03

Moestuin schreef:

Oooh, hoe maak je zoiets? Het ziet er wel heel goed uit. Is dit gerijpt/gedroogd?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:32

Century schreef:
Lammetjes <3

Ik ga de broedmachine kopen en ook starten op korte termijn :) en eindelijk voorzaaien, staat al een tijdje klaar maar was er nog niet aan toe gekomen. Ook de aardperen geplant gisteren.

Welke ga je uiteindelijk kopen?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:49

Ik heb besloten mezelf te verwennen en aangezien ik verwacht elk jaar kuikens te willen, en dus het prima is om een investering te doen, ga ik voor de Brinsea Ovation 28 Advance EX.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 18:11

Klinkt goed! Ik hoor graag hoe die je bevalt :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 23:06

Ik ben ook aan het kijken naar waar ik de kuikens laat opgroeien. Ik had ze vorig jaar in mijn caviahok (bovenste verdieping; heb een erg groot hok), maar dat wil ik liever niet weer.
Ze moeten dit jaar binnenblijven tot ze veren genoeg hebben om permanent naar buiten te kunnen (natuurlijk wel met hok en evt. nog warmteplaat). Hoe groot hok raden jullie aan? Ik zit te denken aan iets tussen 10-20 kuikens. Ik wil wel dat ze een beetje ruimte hebben.
Mogelijk maak ik zelf iets, maar ik heb al genoeg op zich te doen, dus bij voorkeur niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 23:22

Century schreef:
Moestuin schreef:

Oooh, hoe maak je zoiets? Het ziet er wel heel goed uit. Is dit gerijpt/gedroogd?

Wij hebben dit ingezouten en gekruid, vacuum getrokken, 2 weken in de koelkast en 2 weken gehangen in de berging :) Veel plezier met de broedmachine!

Zeker als ze wat groter worden zou ik maximum 10 kuikens per vierkante meter houden :) Ik werk zelf erg graag met paloxen.

Een tweeling en een single erbij *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 23:26

Oh, een pallet is ook een idee. Ik heb nog palletraden om een box te maken... dat zou ook een optie kunnen zijn. Hoeveel kuikens houd je daar in? Blijft dat wel redelijk schoon, of heb je kunststof? Mogen kuikens eigenlijk op de grond staan?

Volgend jaar kunnen ze hopelijk als ze wat groter zijn maar nog niet in de veren naar de stal. Maar ik ben er nog niet helemaal over uit.

Yay lammetjes! Alles goed gegaan? En dank je voor je uitleg mbt pancetta.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 23:37

Ik hou ze altijd op zaagsel en van de grond. Maar onze vloer in de stal is wel erg koud. Normaal zitten ze op 8 weken al in de veren en kunnen dan naar buiten als het niet te koud is.

De tweeling is geboren toen wij even bij de schoonouders waren, dus dat is prima gegaan. Is voor de ooi haar eerste keer en ze doet het gewoonweg geweldig. Het ramlam heb ik moeten helpen. Als een ooi begint met actief te persen krijgt ze 20 minuten. Dan moet het er uit zijn. Deze ooi heeft al 2 jaar op rij een groot ramlam gegeven en hulp nodig gehad dus ik hield haar al erg strak in het oog. Toen de pootjes, of nou ja, poten kwamen, wist ik genoeg. Nog even afgewacht maar verder dan 2 hoefjes kwam ze niet. Ze heeft nooit veel hulp nodig maar alleen lukt het echt niet. 3de jaar op rij een erg groot ramlam. Als je de 4 andere lammetjes samen neemt dan weegt hij nog altijd meer gok ik :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 00:10

Hoeveel cm heb je ze van de grond? Ze komen bij mij in huis, maar de vloer kan altijd nog wat koud zijn.

Fijn dat de bevallingen zo goed gingen, al met een beetje hulp!