Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:41

Ik heb gisteren een voorlopig koopcontract getekend maar eigenlijk sinds de dag nadat mijn bod was geaccepteerd al pijn in mijn buik. En nu weet ik niet of het komt doordat ik het spannend vind of dat het een onderbuikgevoel is dat ik het niet moet doen. Kan er niet meer enthousiast van worden, vertel mensen ook niet meer dat ik een huis heb gekocht. Ik ben al jaren bezig en vaak overboden, tot mijn grote teleurstelling. Dit was echter randstad waar fors overboden werd/word. Nu voor het eerst een bod gedaan in een dorpje en het gelijk geworden. Vooraf weinig research gedaan in deze plaats en afgegaan op afwerking van de woning en ik ben er nu wel van overtuigd dat ik veel te veel overboden heb.
Het huis is wel helemaal af, goed energielabel...
Ben ook bang dat gevolg is wanneer ik nu m'n keutel in trek, geen makelaar meer met me in zee wil gaan...
Mensen in m'n omgeving zeggen dat de huizenprijzen alleen maar verder door stijgen, dus wat ik nu 'teveel' betaal maar relatief is. Ik heb het gevoel dat ik een hele dot geld zo cadeau geef aan een verkoper...
Qua maandlasten gaat het prima te doen zijn maar ik kan alleen maar blijven denken aan wat ik ook voor dat geld allemaal had kunnen doen.

MizzMontana

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:52

Die drie dagen bedenk termijn zijn er niet voor niets. Als je er echt een slecht gevoel bij hebt dan vooral je eigen gevoel aan het woord laten. Niet het huis kopen om de makelaar een plezier te doen. Jij bent degene die moet leven in het nieuwe huis. Het is geen suikerspin, of een fiets die je zo weer doorverkoopt.

Wij hebben een huis afgezegd binnen de bedenktijd. We hadden er alleen maar buikpijn van en zo’n slecht gevoel. We waren er niet blij mee en vertelden aan niemand dat we een huis hadden gekocht. Dat is toch niet goed dachten we. We hebben nachten niet geslapen en toen besloten om het af te zeggen. De makelaar was not amused… maar inmiddels kijken we al weer huizen met hem en zegt hij ook: tja, zo loopt het soms. Het blijft voor een makelaar toch ook een zakelijke transactie.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:02

Ik zou ook afhaken. Je moet er echt een goed gevoel bij hebben, helderder. En geen pijn in je buik. Lekker boeiend wat een makelaar daarvan vindt.

Bij mij is ook een makelaar geweest voor een waardebepaling van mijn huis. Hij was er misschien ook van overtuigd dat ik een bod zou doen vandaag. Maar ik heb echt mijn eigen gevoel de doorslag laten geven. Ik twijfelde te erg. Bij twijfel niet doen.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:04

Dankjewel voor je ervaring. Ik lig er inderdaad ook wakker van. Moet zeggen dat toen ik eerst gebeld werd was ik wel even heel blij. Het ging mis toen ik de volgende dag kritisch ging kijken naar mijn bod (want hoezo lukte het ineens wel?) Toen kwam ik erachter dat ik veel te veel geboden heb en sindsdien ben ik er letterlijk kotsmisselijk van. En zie ik ook vrijwel niks leuks meer aan de woning. Zucht.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:12

Jij moet er wonen en voor betalen.
Dus als je er niet happy van wordt dan zou ik de stekker eruit trekken.

Leuk? Nee. Maar voor wie moet jij het leuk maken?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:13

Je hebt enkel te veel geboden als het huis of de plek het niet waard voelen. Als je nu twijfels hebt omdat je te hoog geboden zou hebben dan blijft het dus de vraag is het het waard voor jou? Is het een plek waar je jezelf ziet wonen? Helemaal losstaand van het idee dat je misschien te hoog geboden hebt.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:20

Rij vandaag nog even langs het huis en kijk hoe het voelt en bekijk nog een keer de foto's op Funda van de binnenkant. Het is natuurlijk ook gewoon heel spannend en logisch dat je beren op de weg gaat zien. Als je na het zien van de woning/buurt nog steeds twijfelt moet je gewoon ontbinden in de bedenktijd. Daar is die voor en dat is niet voor niks.

Het is een van de duurste aankopen uit je leven en die moet je niet doen omdat je de makelaar niet teleur wilt stellen. Je bent echt niet de eerste die ontbindt in de bedenktijd.

Ter aanvulling: Als je een voorbehoud van financiering hebt voor het gehele aankoopbedrag en de taxatie valt lager uit kun je ook nog ontbinden op basis daarvan overigens. Een hypotheekverstrekker financiert namelijk maximaal de taxatiewaarde.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:27

Bij twijfel niet inhalen......

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:27

Maar wat is veel te veel geboden? Huur je nu? Bereken eens wat je ju betaald aan huur per jaar, na hoeveel jaar huur heb je je " teveel geboden" eruit?

Het is veel geld, maar wel geld wat aan je eigendom bouwt ipv die van de verhuurder

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:32

En kijk ook naar wat je anders qua huis kunt kopen voor het geboden bedrag. Is dat veel meer/mooier/beter? Wat is ‘teveel geboden’? De huizenmarkt is en blijft uitdagend, als je wat wil moet je inderdaad een stevig bod neerleggen. Maar is dat dan ‘teveel’?

Tegelijkertijd moet je er ook zeker geen buikpijn van krijgen.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:38

Ik denk dat het gevoel 'te veel' betaald te hebben ook wel een beetje inherent is aan het kopen van een huis in deze tijd. Je betaalt bijna altijd meer dan het huis strikt genomen waard is, en als je het hoogste bod hebt ben je dus degene die daarin het verst heeft willen gaan.

Ik denk dat je jezelf vooral moet afvragen of je blij wordt van dit huis en deze plek.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 16:10

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga vanavond inderdaad wel weer even naar de straat en kijken hoe dat voelt. Als dat ook niet goed voelt blaas ik het af, anders zet ik het door en waag ik de sprong.
Want wat @Berdien zegt zit ook waarheid in, ik zie niet heel snel een gelijkwaardig afgewerkte woning te koop komen. En in andere woonplaatsen betaal ik daar sowieso voor wat ik nu ook heb neergelegd.
Ik huur nu overigens niet, heb overwaarde op mijn eigen woning want anders hoefde ik niet eens te kijken.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 16:18

Vervelend! Maar je had je bod ook ergens op gebaseerd denk ik? Dat vond je het eerst wel waard?
Weet je zeker dat je te veel hebt geboden of is dat meer de paniek die nu heerst omdat het echt wordt?

Als je jezelf er niet ziet wonen of als je echt duidelijk teveel hebt geboden dan kan je er vanaf zien, daar is de bedenktijd voor! Snap dat je je daar vervelend over voelt maar zoals anderen al zeggen blijft het een zakelijke transactie en heb je gewoon een wettelijke bedenktermijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 17:42

Lastig. Ik zou ook nog even langsrijden en even ‘voelen’. Zou je spijt krijgen als je het laat gaan?
Wat zocht je precies en wat vond je daar waardoor je wilde bieden?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 18:34

Stel dat je het niet was geworden, omdat er nog net een hoger bod was gedaan, had je dan gebaald? Want ik snap wel met het systeem van bieden dat je bij het winnende bod al snel een 'wat als ik echt te veel heb geboden?!!' gevoel krijgt. Terwijl je met de wetenschap dat iemand anders er nog meer/hetzelfde voor had willen betalen misschien wel door het dolle was geweest met de woning.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 19:06

Langs rijden, even bij de buren aanbellen en een praatje maken, kan nooit kwaad voor de beeldvorming. Overbieden is vrij gebruikelijk geworden; maar over lange periode gezien is dat acceptabel, mits het huis bevalt en niet al te veel mankementen heeft. En blijf je twijfelen, dan gebruik maken van de bedenktijd.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 23:15

Oh joh ik had ook zo'n rotgevoel toen alles echt rond was. Hypotheek geregeld, huurwoning opgezegd en toen kreeg ik ook zo'n rotgevoel. Kon wel janken. Alleen kon ik absoluut niet terug maar dat wilde ik wel! Bord in de tuin en huur weer rechtzetten terwijl ik eigenlijk ook echt niet wilde blijven. Zat zo in de rats ervan. Voelde me helemaal niet goed. Al mn spulletjes in dozen, onzekerheid voor mn paarden (had n huurweide met een deadline die ik niet zelf gekozen had), ga ik daar kunnen landen, gaan we alles kunnen betalen, etc.
Maar toen ik eenmaal mn paarden en spullen aan de juiste kant had kon ik pas wennen aan het idee.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:24

Wij hebben ook teveel betaald. Dat is inderdaad inherent aan de huidige markt en het systeem.
We hebben echter ook meer dan 75.000 euro aan huur betaald de afgelopen 10 jaar, voor een plek waar we ons nooit thuis hebben gevoeld en ons leven op pauze stond.

Ik ga er vanuit dat we het verschil wel inlopen voor we weer uit deze woning vertrekken, want ik zie die wooncrisis de komende 10 - 20 jaar niet voorbij zijn.

Als je echt alleen met het bedrag in je maag zit, zeg dan niet af, want het wordt niet goedkoper, alleen maar nog duurder.
Als je jezelf er oprecht niet leuk ziet wonen, dan kun je gebruikmaken van de bedenktijd.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:38

Pfff, vlak voor ik vannacht ging slapen heb ik het verhaal van Helderder gelezen. Nu droomde ik dat ons appartement niet doorging omdat er iets gebeurde in de 3 dagen bedenktijd. Terwijl ik nu ongeveer een maand in onze nieuwe woning woon en ik het er enorm naar mijn zin heb. Was echt teleurgesteld dat ik niet meer hier mocht wonen. :+ Helaas heb ik geen tips voor Helderder.

@Spaanse pony, heb je al wat gehoord van de woningen waarop je heb geboden?

@Bielsje, heb jij al nieuws?

Zag dat de rentes weer aan het stijgen zijn. Merken jullie daar iets van aan de huisenprijzen?

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:54

Hoe leuk kunnen dromen soms toch zijn Fohadie, durfde je je ogen nog wel open te doen vanochtend? _O-

Heb ik nieuws... Nou ja, niet echt :+
Terwijl ze over ons bod nadenken, hebben ze de woning in prijs verlaagd. Onze aankoopmakelaar was niet heel erg amused daarover, manlief wilde het bod intrekken en ik weet ondertussen met welke makelaar ik in ieder geval never nooit in zee zal gaan :Y). Maar ondertussen hebben wij dus niets gehoord en zijn ze driftig op zoek naar een hoger bod, naar het zou vreemd zijn als ze dat zouden krijgen want ons bod is eigenlijk veel te hoog...

Het verhaal van Helderder triggerde mij dan ook zeg maar en ben benieuwd hoe dat er nu voor staat! Ook benieuwd of de andere biedingen bekend zijn, misschien was er geen groot gat en is er niet zoveel geld "kado" gedaan?

We hebben ondertussen trouwens nog een bezichtiging gehad. Wat een <3 <3 <3 pand! Maar, monumentaal en een bedrijfspand, zakelijk dus 10+ % overdrachtsbelasting... Het krijgen van een woonvergunning brengt natuurlijk al wat risico's en verloren tijd met zich mee, en dan nog een meeeega verbouwing wegens slecht onderhouden, zou betekenen dat we ook nog 1,5 a 2 jaar dubbele lasten moeten dragen etc. We moeten hem dus laten gaan maar dit was met kop en schouders het meest geweldige pand dat ik ooit heb bezichtigd :j

Was ik maar multimiljonair :')

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 10:25

Wat spannend allemaal. Ik zou ook echt not amused zijn Bielsje. Je zou dan echt de neiging hebben om te zeggen dat ze erin kunnen stikken, maar daar heb je uiteindelijk ook jezelf mee als je er toch graag zou wonen.

Je zou wel kunnen overwegen aan te geven dat je bod gestand houdt tot moment x, omdat jullie ook een ander pand op het oog hebben. Dat geeft net wat meer druk.

Hier gaan ze morgen fotos maken van ons huis voor de verkoop. We verwachten de eerste week september online te gaan ivm de vakanties die dan afgelopen zijn, maar volgende week staat er al een bezichtiging gepland van iemand die alvast komt kijken en vrijdag wordt het bord 'binnenkort te koop' opgehangen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 10:44

Beide versies hebben we overwogen, maar ik ben bang dat ook een deadline geven, averechts zou kunnen uitpakken... Ik heb alle vertrouwen in onze aankoopmakelaar en heb hem gezegd dat hij mag besluiten wel of geen contact met ze op te nemen. Ondertussen wacht ik rustig af en maak ik, voor het geval dat, ons huis alvast een beetje verkoopklaar :')

Spannend ook om het huis in de verkoop te zetten! Zijn de mensen van volgende week bekenden of hebben ze ervan gehoord via jullie makelaar? Eerder bezichtigingen is wel een beetje een buitenkansje :j

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 11:00

Dat kan ik me helemaal voorstellen. Ik zou ook je aankoopmakelaar erop vertrouwen.

De mensen die al komen bezichtigen komen via buren die we al op de hoogte hadden gesteld van de voorgenomen verkoop. Wat ons betreft hoeft ons huis niet op Funda als we er zo al uitkomen met iemand, maar we gaan er niet op zitten wachten en wel door met de voorbereidingen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 11:29

mavantos schreef:
Dat kan ik me helemaal voorstellen. Ik zou ook je aankoopmakelaar erop vertrouwen.

De mensen die al komen bezichtigen komen via buren die we al op de hoogte hadden gesteld van de voorgenomen verkoop. Wat ons betreft hoeft ons huis niet op Funda als we er zo al uitkomen met iemand, maar we gaan er niet op zitten wachten en wel door met de voorbereidingen.

Ben je dan niet bang dat je een monsterlijk hoog bod door iemand anders misloopt?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 11:37

Tink89 schreef:
mavantos schreef:

Ben je dan niet bang dat je een monsterlijk hoog bod door iemand anders misloopt?

Dat zou kunnen, maar als we de prijs halen die we in ons hoofd hebben zijn we ook gewoon tevreden. Het is natuurlijk niet gezegd dat je een monsterlijk hoog bod krijgt. Soms is het eerste bod gewoon de beste.

Wie het onderste uit de kan wil hebben krijgt het deksel op de neus :Y)