Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 19:54

Cer schreef:
Hoezo dan twijfels over het vaccin?

Meer over wat de beste tijd is deze te laten zetten. Mij lijkt september een goede tijd voor een oproep volgende jaren

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 19:55

Ohh zo, ja in de zomer op z’n sterkst en dan afgezwakt im de winter is idd misschien niet t meest handige … :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 19:55

Kimmie25501 schreef:
Oké en de laatste update (hoop ik dan) :D

Vanmiddag ben ik eindelijk gebeld voor bron- en contactonderzoek en dat was een heel fijn gesprek. Tijdens dat gesprek hoorde ik trouwens dat ik inderdaad voor niks naar de GGD was gegaan, omdat dat helemaal niet nodig was en ook helemaal niet handig. Die persoon die mij belde was dus én niet goed geïnformeerd en waarschijnlijk met het verkeerde been uit bed gestapt. Gelukkig heb ik een heel fijn gevoel overgehouden aan het gesprek en ik denk niet dat ik nog een klacht indien, want ik vraag me af wat eraan gedaan kan worden.

Test bij GGD was trouwens bij een ontzettend leuke man, dus ik had wel weer even leuke aanspraak. Ieder nadeel heb z'n voordeel. Ik kruip weer onder mijn meeleessteen.

Ik zou dus wel een klacht indienen, wat een trut zeg.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 19:59

Als het goed is komt er deze week een advies over een booster prik.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 21:40

Afbeelding
Zo ziet je qr eruit na je derde prik

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 22:30

In de liveblog van rtl staat:
Citaat:
Mensen die twee keer zijn gevaccineerd, kunnen net zo besmettelijk zijn als ongevaccineerden, blijkt uit een studie gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift The Lancet.

Dat zou de snelle stijging na de wijziging in maatregelen wellicht deels verklaren. Ik vind het originele artikel niet zo snel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 22:34

veerledec schreef:
Citaat:
Mensen die twee keer zijn gevaccineerd, kunnen net zo besmettelijk zijn als ongevaccineerden, blijkt uit een studie gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift The Lancet.

Dat zou de snelle stijging na de wijziging in maatregelen wellicht deels verklaren. Ik vind het originele artikel niet zo snel.

Ik heb het artikel nog niet gelezen, maar volgens mij verwijzen ze naar deze link (pdf):
https://els-jbs-prod-cdn.jbs.elsevierhe ... 926927.pdf

Edit: Dit is het artikel inderdaad. De autheurs vatten het als volgt samen.

Citaat:
Interpretation Vaccination reduces the risk of delta variant infection and accelerates viral clearance. Nonetheless, fully vaccinated individuals with breakthrough infections have peak viral load similar to unvaccinated cases and can efficiently transmit infection in household settings, including to fully vaccinated contacts. Host–virus interactions early in infection may shape the entire viral trajectory.

Oftewel: vaccineren verlaagt de kans op infectie en zorgt voor een versnelde daling van virusdeeltjes, maar als een gevaccineerd persoon toch besmet wordt is de piek van de virusload, inclusief de besmettelijkheid (dit was eerder nog niet bekend) vergelijkbaar als met ongevaccineerde besmette personen.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 28-10-21 22:59, in het totaal 2 keer bewerkt

bren979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 22:39

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 22:57

Mizora schreef:
veerledec schreef:

Ik heb het artikel nog niet gelezen, maar volgens mij verwijzen ze naar deze link (pdf):
https://els-jbs-prod-cdn.jbs.elsevierhe ... 926927.pdf

Edit: Dit is het artikel inderdaad. De autheurs vatten het als volgt samen.

Citaat:
Interpretation Vaccination reduces the risk of delta variant infection and accelerates viral clearance. Nonetheless, fully vaccinated individuals with breakthrough infections have peak viral load similar to unvaccinated cases and can efficiently transmit infection in household settings, including to fully vaccinated contacts. Host–virus interactions early in infection may shape the entire viral trajectory.

Oftewel: vaccineren verlaagd de kans op infectie en zorgt voor een versnelde daling van virusdeeltjes, maar als een gevaccineerd persoon toch besmet wordt is de piek van de virusload, inclusief de besmettelijkheid (dit was eerder nog niet bekend) vergelijkbaar als met ongevaccineerde besmette personen.

Goed dat het onderzocht wordt, maar jammer voor de media aandacht. Je kan er gif op innemen dat dit weer voer is voor twijfelaars om toch níet te vaccineren.

Terwijl ook symptomatische gevaccineerden zich gewoon moeten laten testen en in quarantaine moeten gaan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 23:21

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 23:27

Waarom is dat dan jammer Imandra? Omdat het niet in je straatje past?
Liever niet in het nieuws als het niet uitkomt?

Het geeft juist goed weer dat we na een jaar nog zaken niet weten over het vaccin.
Zeker met deze kennis gaat: 'je doet het voor een ander niet op' en is er met zulke kennis mogelijk reden om juist meer op bepaalde doelgroepen te richten met enten..denk aan 50+, mensen met een migratie-achtgrond.
Dus echt de doelgroepen die op de IC belanden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 23:38

Sunnda schreef:

Het geeft juist goed weer dat we na een jaar nog zaken niet weten over het vaccin.
Zeker met deze kennis gaat: 'je doet het voor een ander niet op' en is er met zulke kennis mogelijk reden om juist meer op bepaalde doelgroepen te richten met enten..denk aan 50+, mensen met een migratie-achtgrond.

Het is goed dat het onderzocht wordt. Vind ik top. Meer kennis over het virus en de werking van vaccins.

Het is alleen jammer dat het weer groot wordt uitgemeten en weer ammunitie is voor anti vaxxers, die weer gaan zeveren over de besmettingskans, terwijl dat ten eerste lang niet het enige voordeel was van het vaccin en dit onderzoek ten tweede niet gaat over asymptomatische besmettingen, en het onderzoek ten derde ook aangeeft dat vaccinatie een positief effect heeft. Immers, uit hetzelfde artikel: “Vaccination reduces the risk of delta variant infection and accelerates viral clearance.

Vaccineren voor een ander gaat dus gewoon net zo goed op, mits je je als gevaccineerde ook aan de andere maatregelen houdt (nl. testen bij symptomen, quarantaine). Dat de besmettingskans in een huishouden met een symptomatische delta besmetting niet veel verschilt tussen gevaccineerd en ongevaccineerden, doet daar niet zo veel aan af.

Dus nee, het heeft niks te maken met ‘in mijn straatje passen’, enkel dat in de media en de communicatie hierover straks de nuance weer compleet overboord wordt gegooid.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 23:44

Volgens mij leest ook niet iedereen goed het stukje nieuws van rtl.

Gevaccineerden die geen of weinig symptomen hebben is de kans dat ze het virus overdragen op ongevacineerden ongeveer 38%. Dit daalt tot 25% als huisgenoten volledig zijn ingeënt.

Vindt het niet hele schrikbarende cijfers om eerlijk te zijn :+

Het gaat immers nog steeds om het niet ernstig ziek worden, en dat is wel iets wat werkt. Dat zou pas vervelend zijn. Maar de besmettelijkheid ik denk dat dat niet eens zo heel belangrijk is. Je ontkomt er toch op den duur helaas niet meer aan.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 23:49

IMANDRA schreef:
Sunnda schreef:

Het is goed dat het onderzocht wordt. Vind ik top. Meer kennis over het virus en de werking van vaccins.

Het is alleen jammer dat het weer groot wordt uitgemeten en weer ammunitie is voor anti vaxxers, die weer gaan zeveren over de besmettingskans, terwijl dat ten eerste lang niet het enige voordeel was van het vaccin en dit onderzoek ten tweede niet gaat over asymptomatische besmettingen, en het onderzoek ten derde ook aangeeft dat vaccinatie een positief effect heeft. Immers, uit hetzelfde artikel: “Vaccination reduces the risk of delta variant infection and accelerates viral clearance.

Vaccineren voor een ander gaat dus gewoon net zo goed op, mits je je als gevaccineerde ook aan de andere maatregelen houdt (nl. testen bij symptomen, quarantaine). Dat de besmettingskans in een huishouden met een symptomatische delta besmetting niet veel verschilt tussen gevaccineerd en ongevaccineerden, doet daar niet zo veel aan af.

Dus nee, het heeft niks te maken met ‘in mijn straatje passen’, enkel dat in de media en de communicatie hierover straks de nuance weer compleet overboord wordt gegooid.

Ik heb jouw en wel meer diehard pro vaccers toch heel regelmatig zien schrijven dat je minder besmettelijk bent als gevaccineerde.
Dat deed je op basis van de info die je toen had, maar het nadeel blijkt dus dat zaken nog kunnen veranderen.

Dus ja die onderzoeken zijn top! Het kan dus alleen wel tegenvallen als er over een half jaar een onderzoek komt met als uitslag er iets erg tegenvalt en iedereen heeft dat ding al genomen..of kun jij nu 100% zeker stellen dat dit nooit kan gebeuren?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 23:59

Ja, als geheel zijn gevaccineerden inderdaad minder besmettelijk. Want je moet bij het héle plaatje de gehéle context meenemen. Niet alleen de viral load op peak besmettingsmoment. Niet alleen een symptomatische besmetting die in quarantaine zit met een huishouden (waar overigens in besmetting nog steeds een verschil tussen gevaccineerd en ongevaccineerd zit als ik zo die percentages zie).

En ja die andere zaken zijn ook onderzocht. Nota bene in dit onderzoek zitten er een paar…

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 00:05

@sundda

Maar nog steeds is als 2 gevaccineerde bij elkaar zitten de kans 25% dat het virus wordt overgedragen ( staat in het stukje van de liveblog). Iemand die gevaccineerd is en bij een ongevaccineerde zit is de kans 38% op overdracht.

Betekend dus in het geval dat als gevaccineerde bij elkaar zitten de kans op overdracht zeker 13 procent lager ligt.

Als je niet laat vaccineren , weet je zelf ook wel dat de kans groter is dat je ziek wordt.

Maar nogmaals eigenlijk zijn die cijfers helemaal niet zo belangrijk. Tegen ernstig ziek worden , een ziekenhuisopname en overlijden ben je nog steeds na 6 maanden genoeg tegen beschermd. Een besmetting voorkom je gewoon niet gevaccineerd , of niet gevaccineerd we zullen er ongetwijfeld allemaal wel eens mee te maken gaan krijgen. Zolang mensen door een vaccinatie niet ernstig ziek worden , maak ik mij niet zo druk erom dat ik meer kans heb om besmet te raken. Dat gaat ooit toch wel gebeuren.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 06:34

Dit is toch gewoon hetzelfde onderzoek als dat onderzoek waar we het in juli al over hadden? Daar hebben we toe al hele discussies over gehad. Het resultaat daarvan was dat je als gevaccineerde wel een even hoge virusload had, maar uiteindelijk toch minder besmettelijk bent en dus minder bijdraagt aan de verspreiding en dat een gevaccineerde dus wel het R-getal verder omlaag brengt dan een niet gevaccineerde.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 07:23

Ik dacht wel dat dit een ander onderzoek is?

Vaccinatie bij corona doe je niet voor de groepsimmuniteit, zoals bij mazelen en polio, maar voor jezelf (en de druk op de zorg, als je een risicogroep bent). Dat is de wetenschap die er is, en de rest moet blijken.
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... W2_EIPS9Nw

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 08:55

veerledec schreef:

Vaccinatie bij corona doe je niet voor de groepsimmuniteit, zoals bij mazelen en polio, maar voor jezelf (en de druk op de zorg, als je een risicogroep bent). Dat is de wetenschap die er is, en de rest moet blijken.

_/-\o_

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 09:11

Hmm moet zeggen dat ik wel heel skeptisch ben over de schrijver Veerledec.

https://www.gelderlander.nl/nijmegen/pl ... t~ad9fbcb5

Wat ze vertelt is niet altijd even in lijn met wat de medische (onderzoeks)wereld communiceert. Zo gaat ze in bovenstaand artikel voorbij aan de risicoanalyse bij jonge mensen van covid vs. vaccin (ook daar is de kans op bijwerkingen van een vaccin lager dan de kans op bijwerkingen door covid), gaat ze voorbij aan het feit dat langetermijnbijwerkingen eigenlijk vrijwel niet voorkomend zijn bij vaccins, etc.

Zo te zien zit ze ook bij het artsencollectief (althans, ze wordt vaker gepubliceerd op hun site). Dat is niet per se een goed teken gezien de dingen die die organisatie naar buiten brengt..
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 29-10-21 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 09:12

veerledec schreef:

Dit is een opiniestuk, geen wetenschappelijk artikel.
De zin in je quote is dus de mening van iemand, maar zonder wetenschappelijke onderbouwing of bronvermelding.
Als iemand vaccineert heeft dat wel degelijk invloed op de rest van de bevolking, wat de motivatie van die persoon geweest is heeft geen belang.
Hoe meer mensen gevaccineerd zijn, hoe minder kans op grote uitbraken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 09:16

veerledec schreef:

Dit is geen wetenschappelijk onderzoek he? Het is een opiniestuk dus de mening van iemand.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 09:21

Niet "als je en risicogroep bent"
Als je geen risicogroep bent is je individuele kans misschien klein maar de grote groep mensen is alsnog voldoende om de zorg te overbelasten.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 09:35

De schrijfster (die als internist in opleiding overigens nogal hoog van de toren blaast over haar kennis van dit onderwerp maar dat terzijde) is van mening dat 'alles' wordt afgeschoven op de ongevaccineerden, en dat ze 'een rustiger gesprek' zou willen zien.
Ik lees vervolgens wat mitsen en maren over vaccineren, zaken die allang bekend zijn. Met een terloopse opmerking dat dat niet per se argumenten zijn tegen vaccineren.

Ze polariseert in haar stuk zelf net zo hard als waar ze de pro-vaxxers van beschuldigt, door het te doen voorkomen alsof voorstanders van vaccineren/OMT/overheid helemaal niet bezig zijn met de vraag 'wat als Covid onder ons blijft', wat dat betekent voor de samenleving en de zorg, en zich vooral richten op niet-vaccineerders als zondebok.

Ik vind het allemaal weinig genuanceerd, en al helemaal niet constructief.

Maar het is een column, en daarin mag je uiteraard chargeren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 10:11

Volgens mij is dat nu wat Van der Staaij gister ergens zei?