Cer schreef:Hoezo dan twijfels over het vaccin?
Meer over wat de beste tijd is deze te laten zetten. Mij lijkt september een goede tijd voor een oproep volgende jaren
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kimmie25501 schreef:Oké en de laatste update (hoop ik dan)![]()
Vanmiddag ben ik eindelijk gebeld voor bron- en contactonderzoek en dat was een heel fijn gesprek. Tijdens dat gesprek hoorde ik trouwens dat ik inderdaad voor niks naar de GGD was gegaan, omdat dat helemaal niet nodig was en ook helemaal niet handig. Die persoon die mij belde was dus én niet goed geïnformeerd en waarschijnlijk met het verkeerde been uit bed gestapt. Gelukkig heb ik een heel fijn gevoel overgehouden aan het gesprek en ik denk niet dat ik nog een klacht indien, want ik vraag me af wat eraan gedaan kan worden.
Test bij GGD was trouwens bij een ontzettend leuke man, dus ik had wel weer even leuke aanspraak. Ieder nadeel heb z'n voordeel. Ik kruip weer onder mijn meeleessteen.
Citaat:Mensen die twee keer zijn gevaccineerd, kunnen net zo besmettelijk zijn als ongevaccineerden, blijkt uit een studie gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift The Lancet.
veerledec schreef:In de liveblog van rtl staat:Citaat:Mensen die twee keer zijn gevaccineerd, kunnen net zo besmettelijk zijn als ongevaccineerden, blijkt uit een studie gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift The Lancet.
Dat zou de snelle stijging na de wijziging in maatregelen wellicht deels verklaren. Ik vind het originele artikel niet zo snel.
Citaat:Interpretation Vaccination reduces the risk of delta variant infection and accelerates viral clearance. Nonetheless, fully vaccinated individuals with breakthrough infections have peak viral load similar to unvaccinated cases and can efficiently transmit infection in household settings, including to fully vaccinated contacts. Host–virus interactions early in infection may shape the entire viral trajectory.
Mizora schreef:veerledec schreef:In de liveblog van rtl staat:
Dat zou de snelle stijging na de wijziging in maatregelen wellicht deels verklaren. Ik vind het originele artikel niet zo snel.
Ik heb het artikel nog niet gelezen, maar volgens mij verwijzen ze naar deze link (pdf):
https://els-jbs-prod-cdn.jbs.elsevierhe ... 926927.pdf
Edit: Dit is het artikel inderdaad. De autheurs vatten het als volgt samen.Citaat:Interpretation Vaccination reduces the risk of delta variant infection and accelerates viral clearance. Nonetheless, fully vaccinated individuals with breakthrough infections have peak viral load similar to unvaccinated cases and can efficiently transmit infection in household settings, including to fully vaccinated contacts. Host–virus interactions early in infection may shape the entire viral trajectory.
Oftewel: vaccineren verlaagd de kans op infectie en zorgt voor een versnelde daling van virusdeeltjes, maar als een gevaccineerd persoon toch besmet wordt is de piek van de virusload, inclusief de besmettelijkheid (dit was eerder nog niet bekend) vergelijkbaar als met ongevaccineerde besmette personen.
Sunnda schreef:Waarom is dat dan jammer Imandra? Omdat het niet in je straatje past?
Liever niet in het nieuws als het niet uitkomt?
Het geeft juist goed weer dat we na een jaar nog zaken niet weten over het vaccin.
Zeker met deze kennis gaat: 'je doet het voor een ander niet op' en is er met zulke kennis mogelijk reden om juist meer op bepaalde doelgroepen te richten met enten..denk aan 50+, mensen met een migratie-achtgrond.
Dus echt de doelgroepen die op de IC belanden.
IMANDRA schreef:Sunnda schreef:Waarom is dat dan jammer Imandra? Omdat het niet in je straatje past?
Liever niet in het nieuws als het niet uitkomt?
Het geeft juist goed weer dat we na een jaar nog zaken niet weten over het vaccin.
Zeker met deze kennis gaat: 'je doet het voor een ander niet op' en is er met zulke kennis mogelijk reden om juist meer op bepaalde doelgroepen te richten met enten..denk aan 50+, mensen met een migratie-achtgrond.
Dus echt de doelgroepen die op de IC belanden.
Het is goed dat het onderzocht wordt. Vind ik top. Meer kennis over het virus en de werking van vaccins.
Het is alleen jammer dat het weer groot wordt uitgemeten en weer ammunitie is voor anti vaxxers, die weer gaan zeveren over de besmettingskans, terwijl dat ten eerste lang niet het enige voordeel was van het vaccin en dit onderzoek ten tweede niet gaat over asymptomatische besmettingen, en het onderzoek ten derde ook aangeeft dat vaccinatie een positief effect heeft. Immers, uit hetzelfde artikel: “Vaccination reduces the risk of delta variant infection and accelerates viral clearance.”
Vaccineren voor een ander gaat dus gewoon net zo goed op, mits je je als gevaccineerde ook aan de andere maatregelen houdt (nl. testen bij symptomen, quarantaine). Dat de besmettingskans in een huishouden met een symptomatische delta besmetting niet veel verschilt tussen gevaccineerd en ongevaccineerden, doet daar niet zo veel aan af.
Dus nee, het heeft niks te maken met ‘in mijn straatje passen’, enkel dat in de media en de communicatie hierover straks de nuance weer compleet overboord wordt gegooid.
veerledec schreef:Ik dacht wel dat dit een ander onderzoek is?
Vaccinatie bij corona doe je niet voor de groepsimmuniteit, zoals bij mazelen en polio, maar voor jezelf (en de druk op de zorg, als je een risicogroep bent). Dat is de wetenschap die er is, en de rest moet blijken.
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... W2_EIPS9Nw
Vaccinatie bij corona doe je niet voor de groepsimmuniteit, zoals bij mazelen en polio, maar voor jezelf (en de druk op de zorg, als je een risicogroep bent). Dat is de wetenschap die er is, en de rest moet blijken.