Corona en vakantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:33

Je herstelbewijs is idd maar 90 dagen geldig.
Dus: testen voor de heenweg ivm 2G voor Duitsland inreizen en terug idem.

Voor Spanje/Tenerife gelden andere regels dan voor Duitsland:
https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... lde-vragen

Kan je dit niet gewoon navragen bij de organisatie waar je geboekt hebt? Het is nog al kort dag...

Bellex

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 12:55

Maar bij 2G is testen toch niet oké? Dan is het toch prikken of een geldig herstelbewijs? (Ik ben niet thuis in DL hun regels voor de duidelijkheid, is dus een vraag)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:22

Klopt dat telt inderdaad niet.. geldig herstelbewijs of gevaccineerd.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:27

Oh gatsie jullie hebben gelijk, 2G+ is 2G en testbewijs. Begrijpend lezen met een vol hoofd ging niet lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:29

En uit ervaring controleren ze op de luchthaven ook vrij streng. Dus dan had je beter vanuit Nederland kunnen vliegen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:31

Ik stelde de vraag niet, maar Marlies94 (ja lijkt mega op mijn naam haha).

Marlies94 kan je nog omboeken?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:33

Hoe zit het met transit binnen 24 uur? Is het dan ook 2G.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:35

Dat gelt in Duitsland niet meer voor luchthavens sinds 21 december 2021 geldt het als inreizen in Duitsland

Marlies94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 15:39

Bedankt voor jullie reacties! Reis organisatie doet er geen uitspraken over ivm veranderingen en die verwijst je door naar de regels van Duitsland. Maar wat een gedoe inderdaad.. ik ga eens informeren of we evt vanuit nl kunnen reizen. Dan hoeven we niet te testen neem ik aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 15:45

In NL geldt je herstelbewijs. In Duitsland is die verlopen dus is de enige andere optie volledige vaccinatie.

Marlies94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:09

Spenk schreef:
In NL geldt je herstelbewijs. In Duitsland is die verlopen dus is de enige andere optie volledige vaccinatie.

En alleen een test bewijs volstaat niet? Ik kom er via internet niet helemaal uit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:14

Nee Duitsland hanteert 2G gevaccineerd of genezen waarbij genezen dus max 90 dagen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:22

Eigenlijk staat het wel heel duidelijk op buitenlandse zaken...

Als u van Nederland naar Duitsland reist moet u zich vóór vertrek registreren en uw coronabewijs op de registratiewebsite uploaden. Neem de (digitale) registratiebevestiging mee op reis. Deze bevestiging en uw (digitaal) coronabewijs moet u mogelijk voor vertrek of tijdens uw reis tonen. Als u geen (digitaal) vaccinatie- of herstelbewijs heeft of deze niet heeft geupload op de registratiewebsite, moet u bij aankomst in Duitsland onmiddellijk in quarantaine

En de vliegvelden gelden als inreizen in Duitsland. Dus als je geen herstel of vaccinatie bewijs hebt moet je in quarantaine.

Heb je nu niks meer aan maar dat had je beter vooraf kunnen uitzoeken vrees ik als je nu niet meer kan annuleren of omboeken.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:31

Spenk schreef:
Eigenlijk staat het wel heel duidelijk op buitenlandse zaken...

Als u van Nederland naar Duitsland reist moet u zich vóór vertrek registreren en uw coronabewijs op de registratiewebsite uploaden. Neem de (digitale) registratiebevestiging mee op reis. Deze bevestiging en uw (digitaal) coronabewijs moet u mogelijk voor vertrek of tijdens uw reis tonen. Als u geen (digitaal) vaccinatie- of herstelbewijs heeft of deze niet heeft geupload op de registratiewebsite, moet u bij aankomst in Duitsland onmiddellijk in quarantaine

En de vliegvelden gelden als inreizen in Duitsland. Dus als je geen herstel of vaccinatie bewijs hebt moet je in quarantaine.

Heb je nu niks meer aan maar dat had je beter vooraf kunnen uitzoeken vrees ik als je nu niet meer kan annuleren of omboeken.

Dit staat anders op de website van de Duitse overheid:

"Personen, die lediglich durch ein Hochrisiko- oder Virusvariantengebiet durchgereist sind und dort keinen Zwischenaufenthalt hatten sind von der Anmeldepflicht ausgenommen. Zwischenaufenthalte sind Aufenthalte, die die übliche Zeitdauer notwendiger Halte zum Beispiel zur Rast oder für Tankvorgänge überschreiten; Umsteigezeiten an einem Flughafen gelten nicht als Zwischenaufenthalt.

Beispiel: Eine Pause für einen Toilettengang an einer Autobahnraststätte ist kein Zwischenaufenthalt. Wenn Sie jedoch auf dem Weg an Ihr eigentliches Ziel jemanden besuchen oder mehrere Stunden in einer Stadt verbringen, handelt es sich um einen Zwischenaufenthalt.

Dasselbe gilt für Personen, die zur Durchreise in die Bundesrepublik Deutschland einreisen und die Bundesrepublik Deutschland auf schnellstem Wege wieder verlassen, um die Durchreise abzuschließen. "

Dit geldt ook voor de quarantaineplicht.

Wel moet Marlies94 een test doen voor de vlucht terug naar Duitsland:

"Reisende ab 6 Jahren müssen unabhängig von der Art des Verkehrsmittels und unabhängig davon, ob ein Voraufenthalt in einem Hochrisiko- bzw. Virusvariantengebiet stattgefunden hat grundsätzlich bei Einreise über ein negatives Testergebnis, einen Impfnachweis oder einen Genesenennachweis verfügen. Der Nachweis kann bei der Kontrolle des grenzüberschreitenden Verkehrs nach Deutschland durch die Bundespolizei oder durch die zuständige Behörde verlangt werden. Flugreisende müssen dem Beförderer den Nachweis schon vor Abreise vorlegen."
https://www.bundesgesundheitsministeriu ... sende.html

Ook is er een test nodig om vanuit Duitsland te vertrekken, aangezien hier ook 3G geldt:

"Die 3G-Pflicht gilt in den Verkehrsmitteln des Luftverkehrs, des ÖPNV und des öffentlichen Personenfernverkehrs."
https://www.bundesregierung.de/breg-de/ ... hn-1983736

Tot slot zijn stoffen mondkapjes niet toegestaan en is het verplicht om een medisch mondkapje, FFP2 of KN95 mondkapje te dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:45

Maar nederland is een hoogrisico gebied voor duitsland :) je bent daar dus niet alleen doorheen gereisd zoals het daar staat maar je komt er vandaan.

Op het moment dat ze terug komt komt ze niet uit een hoogrisico gebied maar Nederland is dat wel.

Kennis is afgelopen week toch echt weggestuurd van het vliegveld dat gold niet een test zonder quarantaine als je uit een hoogrisico gebied kwam.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:54

Maar Marlies is slechts op doorreis en verlaat Duitsland op de snelst mogelijke manier. Dan is wel een test nodig, maar geen quarantaine, voor zover ik weet. Maar ik denk dat het het handigste is wanneer Marlies met de vliegmaatschappij of met de Duitse corona hotline belt. Dit is wel een heel specifieke vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:57

Destination schreef:
Maar Marlies is slechts op doorreis en verlaat Duitsland op de snelst mogelijke manier. Dan is wel een test nodig, maar geen quarantaine, voor zover ik weet. Maar ik denk dat het het handigste is wanneer Marlies met de vliegmaatschappij of met de Duitse corona hotline belt. Dit is wel een heel specifieke vraag.

Nouja wat ik zeg dat was kennis ook en die is teruggestuurd (vliegveld dusseldorf)

Maar inderdaad het reisbureau hoort dit wel te weten eigenlijk.

Dat is even als dat duitsland niet meer doet aan corona gehad + 1 prik + 1 booster zoals hier in nederland normaal is. Daar zijn ook al veel mensen van de koude kermis mee thuis gekomen die gewoon weer weg mochten := (ik woon aan de grens dus vandaar er regelmatig mensen uit mijn omgeving naar duitsland gaan)

Marlies94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 00:24

Ik heb contact gehad met meerde organisaties. De reis organisatie gaf aan dat alleen een test voldoende was, ministerie van buitenlandse zaken ook. Er wordt nog overlegd en hier hoor ik morgen meer over. Omdat we niet verblijven in Duitsland zou alleen een test voldoende moeten zijn. Daarbij valt Keulen onder Nordrhein Wesrfalen. Wellicht dat dat ook verschil maakt qua regels omdat het verschilt qua deelstaat.

Bedankt voor jullie hulp en reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 08:28

Zou je niet beter Duitsland bellen? Buitenlandse zaken zit hier wel vaker fout mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 08:43

Ik dacht dat Nordrhein Westfalen vrij streng was.. bel vooral naar Duitsland. Duitse regels, dus wil je zeker een correct antwoord, zoek die dan in Duitsland zelf. Bel desnoods de luchthaven, die weten wel welk beleid ze hanteren.

Marlies94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:36

Hebben vanmorgen contact gehad met Duitsland. Die gaf hetzelfde aan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 12:14

Nou dat scheelt weer, als DE hetzelfde aangeeft en je aan een test voldoende hebt dan kan je gelukkig gewoon gaan, fijne vakantie!

En een goede leer voor de volgende keer om dit van te voren goed uit te zoeken, scheelt best veel stress!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:49

Hallo! Wij willen in maart een weekendje weg in België. Als het kan Luxemburgse grens. Maar… we zijn met 13 man… ik word niet veel wijzer van de regels, maar er zitten hier vast wel Belgen die kunnen helpen :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 20:07

De verplichte negatieve test wordt geschrapt voor gevaccineerde reizigers naar Griekenland.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 20:15

Bedoel je om België in te reizen?

https://www.info-coronavirus.be/nl/reiz ... elgi%C3%AB

Je moet een plf invullen op voorhand.
Verder het 3G principe.

Verder:

https://www.info-coronavirus.be/nl/faq/

De horeca is open tot middernacht en je zult een QR nodig hebben: het verandert in maart: je moet of je booster gehad hebben, of genezen of gevaccineerd denk ik. Verder kunnen de meeste dingen dan wel doorgaan als je dat hebt. Op restaurant ook Max 6 personen per tafel.