Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 18:43

Daar heb je een punt :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:23

Lusitana schreef:
Zijn er mensen met ervaringen met Vietnamese varkens (potbellies)? Of varkens in het algemeen? Ik zie hier heel vaak biggen aangeboden (oa van rescue centra) en ik denk eraan om er een aan te schaffen, maar ik heb nooit eerder een varken gehad. Zijn ze beter af met z´n tweetjes of meer? Zijn ze erg van het uitbreken?

Varkens kunnen slecht tegen hitte, zonder goed koele stal, ventilator, etc. zou ik er in een warm land als Portugal niet aan beginnen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 20:59

tamary schreef:
Lusitana schreef:
Zijn er mensen met ervaringen met Vietnamese varkens (potbellies)? Of varkens in het algemeen? Ik zie hier heel vaak biggen aangeboden (oa van rescue centra) en ik denk eraan om er een aan te schaffen, maar ik heb nooit eerder een varken gehad. Zijn ze beter af met z´n tweetjes of meer? Zijn ze erg van het uitbreken?

Varkens kunnen slecht tegen hitte, zonder goed koele stal, ventilator, etc. zou ik er in een warm land als Portugal niet aan beginnen.

Hier ben ik het niet mee eens. Zolang ze maar een lekker modderbad hebben kunnen varkens prima tegen hitte.

Inderdaad minimaal 2 en stroomdraad is niet optioneel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:10

Portugal gaat richting woestijn en Lusitana heeft al opmerkingen geplaatst in ander topic over water tekort. Geen goede combi met varkens dus.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 21:18

Zonder water zou ik er niet aan beginnen nee. Sowieso zou ik niet aan dieren beginnen als je er geen water voor hebt. Neem aan dat dat een gegeven is ;).

Maar een koele stal/ventilator is echt totaal niet nodig. Een varken is duizend maal gelukkiger met een modderbad dan met een ventilator.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:41

Sorry hoor, maar hier heb je gewoon varkens die in het wild worden gehouden (specifiek in mijn regio, hier een paar km vandaan heb je zelfs de "varkensvallei"), dus ik geloof niet dat het zwarte Iberische ras dat hier geboren wordt niet tegen deze natuurlijke omstandigheden kan. Zelfde geldt voor een Vietnamees dier. Vietnam lijkt me ook niet een land waar ze voor een gekoelde stal zorgen. Ik denk dat het meer voor roze exemplaren geldt.
Ze hebben 15 hectaren tot hun beschikking, met veel beschutting, maar er zit gaas om, geen stroom. En ik heb inderdaad geen overschot aan water, dus die twee factoren zijn het struikelblok.
Toch wel handig zoveel input van Bokkers, dank jullie wel.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 22:20

Zouden ze niet zelf op zoek gaan naar water in de grond? :o? Dat ze je uiteindelijk eigenlijk een bron van water bezorgen? Lijkt me dat de wilde exemplaren ook ergens water vandaan moeten halen.

Je kunt varkens trainen om truffels te vinden, misschien kun je ze ook trainen om water te vinden?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 22:29

Dan moet dat water er wel zijn en dicht genoeg onder de oppervlakte. Als dat zo was, dan merk je dat ook aan de begroeiing en nattigheid op zo'n plek. Eerder leven er ergens varkens omdat daar jaarrond water is, dan andersom.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 22:37

Lusitana, misschien zou je eens kunnen kijken naar het planten van bomen in de woestijn, daarmee wordt uiteindelijk de hele omgeving groener (greening the desert van Geoff Lawton bijv) en houdt het land meer water vast. Dat zou bij jou misschien ook kunnen werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 07:09

Na alle problemen kunnen we tussendoor toch even ons gedachten verzetten… Dit is een ooi die altijd bevalt tussen de controles door. Altijd erg kleine lammetjes die echte beren worden. Het is de eerste keer dat ze een tweeling heeft. Het zijn 2 rammetjes. We hebben nog een dochter van haar en het is het 3de jaar dat ze hier lammert.

Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 08:04

Ah wat een dropjes...
Gefeliciteerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 09:02

Dank je wel!

Had er hier niet onlangs iemand stammen geënt met pluggen? Wij kunnen nu aan eiken stammen komen. Kan ik hier ook champignons of soortgelijken op enten? Hangen daar speciale voorwaarden aan?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 09:15

Proficiat Moestuin! Toch twee kleine zonneschijntjes tussen alle ellende door :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 09:51

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:17

Ik heb shii-takes geënt. Die groeien graag op eik. Champignons groeien volgens mij liever op iets anders, dat verschilt per paddestoel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:28

Top, dank je wel beiden!

Ik heb wat stammetjes gevraagd :) Het is mooi hout van een omgevallen boom. We gaan het eens proberen :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:45

Dat klinkt als prima hout! Het is goed als je het hout even laat versterven, maar wacht ook niet te lang omdat dan andere schimmels de kans krijgen. En het moet vochtig genoeg zijn, niet te droog maar ook niet kletsnat.
En verder een lange adem hebben :D die van mij liggen nu ingepakt en nu moet het door de stammetjes heen gaan groeien. Pas als het er doorheen is, kunnen we de vluchten gaan stimuleren.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:46

Champignons groeien graag op stro met paardenmest :P

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:56

Dat doen ze inderdaad in de professionele teelt :j

Weet iemand een plant die vrucht geeft / eetbaar is, en het goed doet op een stuk waar geen directe zon komt, alleen maar later in de middag?
Ik wil deze graag tegen de schutting aan zetten van de buren, dus het mag wel 200cm hoog worden. Een plant die niet vrucht geeft / eetbaar is maar wel heel mooi of goed voor bijen/vlinders/insecten mag ook.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:10

Pawpaw, kornoelje, hazelaar. Japanse wijnbes doet het bij mij ook prima tegen de schutting redelijk uit de zon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:14

Een blijvende plant of wil je elk jaar opnieuw zaaien? Aalbes kan ook wel wat schaduw verdragen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:41

Liefst iets blijvends :) bedankt voor de suggesties al!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:49

Krent zou ook nog kunnen denk ik.

Toverhazelaar (hamamelis) ook. Geeft geen vruchten maar bloeit ontzettend vroeg in het jaar, goed voor de beestjes. En ik vind het mooie struiken.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:55

Ik heb een leuk borderplan voor langs een schaduw schutting eventueel ? met toverhazelaar en hostas

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:56

Oeh dat klinkt ook interessant. Toverhazelaar had ik laatst bijna al gekocht. Er zit hier iemand in de buurt die allerlei leuke bijzondere struiken verkoopt. Ik heb daar al wat vandaan gehaald voor in de voortuin. Wilde wel meer meenemen maar moet wel weten waar ik ze dan ga planten :P

Krent heb ik zelf in een andere heg en een losse grote struik van. Heerlijke besjes, maar denk dat ik het leuk vind om iets anders te proberen :)