Rebecca schreef:Arme boom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Wikipedia schreef:Het ontstaan van een El Niño is gekoppeld aan twee voorwaarden:
In de eerste plaats moet er in het oosten van de Grote Oceaan meer warm water zijn dan normaal. De passaatwinden stuwen continu het door de zon opgewarmde oppervlaktewater richting Indonesië. Daar ontstaat een dikke laag warm water terwijl langs de kust van Peru juist koel water opwelt.
Ten tweede moet het warmere water naar Zuid-Amerika teruggeduwd worden. In sommige jaren woeden in dit gebied gedurende de regentijd (oktober tot en met april), westerstormen die tegen de richting van de passaat in het water terugduwen naar Zuid-Amerika. De opwarming daar houdt zichzelf in stand: een El Niño is geboren.
MarjanB schreef:Hebben jullie ook dat rare rode licht in de lucht?
Joaltijd schreef:Hier waait het ook weer lekker..
Ik vraag me trouwens af wat El Nino (natuurverschijnsel) dit jaar gaat brengen.Wikipedia schreef:Het ontstaan van een El Niño is gekoppeld aan twee voorwaarden:
In de eerste plaats moet er in het oosten van de Grote Oceaan meer warm water zijn dan normaal. De passaatwinden stuwen continu het door de zon opgewarmde oppervlaktewater richting Indonesië. Daar ontstaat een dikke laag warm water terwijl langs de kust van Peru juist koel water opwelt.
Ten tweede moet het warmere water naar Zuid-Amerika teruggeduwd worden. In sommige jaren woeden in dit gebied gedurende de regentijd (oktober tot en met april), westerstormen die tegen de richting van de passaat in het water terugduwen naar Zuid-Amerika. De opwarming daar houdt zichzelf in stand: een El Niño is geboren.
Vorig jaar zou El Nino ook al krachtig worden, maar qua nat weer is het niet extreem geworden. Ben benieuwd of het dit jaar wel tot uiting komt. Normaal is het eens in de 3 tot 7 jaar. Lijkt me vreemd als het twee jaar op rij komt. Iemand die er meer van weet?
Mocht er een El Nino jaar komen, ben ik benieuwd wat de grote gevolgen voor de wereld zullen zijn qua weerbeeld. Indonesië is dit jaar al droog geweest, maar het leuke: Amerika krijgt wss een natte periode. Misschien meer stormchase verhalen
Marcella schreef:MarjanB schreef:Hebben jullie ook dat rare rode licht in de lucht?
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Zoiets.