Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 14:46

Maar Zweden is sowieso al veel duurder qua boodschappen. Dus jij hebt alle recht om te klagen. :))

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 14:46

Incl wasmiddel ect met 2 personen tussen de 100 en 125 euro per week.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 14:47

purny schreef:
Diepvriesgroente zijn vaak goedkoper dan gewone groente.
Je kan makkelijk onder de 5 euro per maaltijd uitkomen als je maar een beetje slim kookt en boodschappen doet.

Klopt, maar ik kook grote porties en vries het dan in. En dan kan niet diepvriesgroente.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 14:49

Haha, nee hoor, ik klaag niet, het was een bewuste keuze. :j
Al stijgt de armoede hier flink en daarom ben ik ook zo voor meer gelijkheid en de mogelijkheid tot een waardig leven voor iedereen.

Ja oke, misschien ben ik toch wel een beetje jaloers. _O-
Ik zal volgend jaar uittesten hoeveel boodschappen er in de kofferbak van onze auto passen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 14:59

8nnemiek schreef:
Polar schreef:
Ik heb het idee dat dit een unpopular opinion is, maar ik vind dat het voor iedereen mogelijk zou moeten zijn om elk jaar een weekje op vakantie te gaan. :o
Al is het 'maar' naar de Waddenzee of één of andere stad.
En dat, als je bijvoorbeeld naar iets duurders of verder weg wil, dat je dan eventueel een jaar doorspaart.
Ik vind dat mensen met een minima-inkomen ook recht hebben om er even tussenuit te gaan.
Om even aan hun zorgen en stress te ontsnappen.
Ik vind het jammer dat er mensen zijn, niet gericht aan iemand hier overigens, die vinden dat mensen in de bijstand niks meer mogen, behalve op een houtje bijten.

Vind ik ook hoor, daar krijgen we natuurlijk ook vakantiegeld voor, dat krijg je zelfs als je een uitkering hebt.
Op Facebook is een leuke groep; Goedkope overnachtingen voor en door vrouwen, daar kun je voor max 25 euro bij iemand in huis overnachten als je er een of enkele dagen tussenuit wil.

Maar de tijd dat vakantiegeld ook gebruikt kon worden voor vakantie is wel achter ons hoor. In ieder geval bij een deel van de mensen. Hier wordt het gebruikt om een keer iets te kunnen kopen qua kleding, want anders is er geen budget (en dan nog de goedkope merken en 2rhands) of anders om rekeningen te betalen. En zo ken ik echt wel heel wat mensen.

Voor 5,50 qua avondeten heb ik een luxe maaltijd hoor :') Ik heb paar cent meer voor de hele dag, dus ontbijt, lunch en tussendoor plus drinken. Mijn grootste probleem is juist mijn gezondheid en dus regelmatig de energie niet om te koken/iets klaar te maken. En ook grotere porties maken en invriezen heb ik lang niet altijd de energie voor, maar probeer het wel op een dag dat het net wat beter gaat.
Maar ik eet ook geen 500gram aardappelen in 1 maaltijd? Nooit gedaan ook, ik vind dat vrij veel. Had altijd evenveel aardappelen als groente.
Ook die hamburger red ik heel af en toe gewoon van dat budget, niet elke week en niet samen met 6 andere dagen vlees,nee. Maar dat is ook niet nodig.

Maar goed, ik denk dat ik ook echt wel dingen doe die niet goed zijn. Dingen invriezen die je beter niet meer kan doen enzo :')
En zoals vanavond eet ik tosti met soep als avondeten. Je gaat er wel veel van waarderen hoor :D

Ik mis alleen de sushi en soms de pizza bij pizzeria vandaan haha

VuurVleugels, ik herken dat auto stuk. Ik heb de mazzel een auto overgehouden te hebben aan mijn scheiding dus voor mijn uitkering. Hij is geen reet waard, oud en lelijk. Maar wrl de enige mogelijkheid dat ik de deur uitkom. Ik kan door gezondheid echt niet zonder, want met rolstoel kom ik niet bij afspraken en zelfs niet eens veilig bij supermarkt hier. Maar het is ook onwijs duur, wegenbelasting is 10 euro duurder geworden dit jaar voor mij, verzekering ook (hoewel dat alle verzekeringen bij elkaar zijn dus weet niet precies wat de stijging los is) en laat staan de benzine.
Zou een goedkopere auto willen, maar kan geen andere kopen en dan past rolstoel er waarschijnlijk niet in. Maar kom ook niet in aanmerking voor de korting op wegenbelasting voor speciale auto/bus. Moet ook een automaat inderdaad
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 05-04-25 15:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 15:03

Een hondenpension begin ik niet eens aan. Wij gaan over een paar maanden twee dagen weg met een van de menclubs en de jonge hond gaat mee, de oude blijft thuis met verzorging en vrije uitloop naar de tuin.

Het was kiezen tussen een invalide hotelkamer of eentje waar de hond in mee kon. Voor die ene nacht ga ik het wel redden zonder aanpassingen.

Mijn uitkering is wel flink gestegen gelukkig maar we moeten ook wel opletten met uitgaven. Beide scootmobielen zijn volledig vergoed door het ziekenfonds en we hebben nog steeds twee auto's. De één is lichte vracht en kost bijna niets aan verkeersbelasting en verzekering, de andere is wat duurder maar ik kan niet zonder auto met automaat.
Op vakantie gaan, uit eten of eten afhalen doen we vrijwel nooit.

Eigenlijk heb ik niets te klagen want mijn paard en pony zijn er ook, die staan heel goedkoop op de wei bij een bevriende boer. We zijn ook niet volledig afhankelijk van de uitkering want mijn man verdient ook geld.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 15:05

MyWishMax: Ik wou dat ik je op de één of andere manier kon helpen door het allemaal iets makkelijker voor je te maken.
Zou het zin hebben om nog een keer te kijken of je toch een Wajong kunt krijgen? Misschien bij een andere werknemer van het UWV en misschien met een uitgebreidere en hernieuwde beschrijving van je ziektebeeld?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 15:08

Boodschappen geld is hier 10/15 euro per week exclusief katten. Kan denk ik 50 euro per maand sparen als ik geluk heb en heel zuinig doe.

Katten eten af en toe mee van mijn eigen kippen vlees. En kan merken dat dit soms al een flinke besparing geeft.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 15:11

Ik heb het zo slecht nog niet hoor,Polar! In zulke topics lijkt het altijd zo, maar heb echt nog fijn leven. Het is passen en meten,maar heb een huis, heb via de gemeente een schoonmaker en een rolstoel. Heb mijn oude hond nog waar mijn ouders voor betalen zodat hij niet afgemaakt hoeft te worden, want herplaatsen was geen optie na scheiding. Het is een hele aparte, maar wrl mijn grote vriend. Ik heb beide ouders nog, broer met zijn gezin.

Alleen uwv heeft geen zin. Tenzij er advocaten zijn die zaken gaan beginnen nu er naar boven is gekomen hoe slecht het uwv zaken behandeld heeft. Het is bij mij al tot rechtszaak gekomen en helaas volgde de rechter volledig uwv, omdat hun artsen er 'verstand' van hadden en werd de onafhankelijke arts waar ik een keuring heb gehad daarna genegeerd. Terwijl dat een oud uwv arts was.

Ja er is veel niet eerlijk en ja, het is best moeilijk. Maar ik heb echt nog wel veel mazzel en geluk hoor! Ik zou onbezorgder willen kunnen leven en ook me geen zorgen willen hoeven te maken over eventuele relatie ooit. Maar tegelijkertijd, ik heb zat dingen waar ik enorm dankbaar voor ben die andere mensen niet hebben. Gezondheid is gewoon ruk en door bijstand geen recht op bepaalde dingen hebben en geen hulp is lastig met ziekte, maar ik heb wel weer fijne begeleider vanuit gemeente en bijstand. Ook al mag ik geen vrijwilligerswerk doen en baal ik daar zat van, ik krijg alle ruimte om me te richten op medische afspraken en daarnaast leuke dingen als mijn energie het toelaat. Hij heeft liever dat ik dat kan, want vrijwilligerswerk ben ik ook te onbetrouwbaar voor en dat zou volgens hem een negatief effect op mijn gezondheid hebben doordat energie dan te weinig zou zijn voor medische afspraken weer. Of zelfs simpel al mijn dagelijkse verplichte oefeningen zodat ik niet vast in rolstoel beland.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 05-04-25 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 15:11

MyWishMax schreef:
Maar de tijd dat vakantiegeld ook gebruikt kon worden voor vakantie is wel achter ons hoor. In ieder geval bij een deel van de mensen. Hier wordt het gebruikt om een keer iets te kunnen kopen qua kleding, want anders is er geen budget (en dan nog de goedkope merken en 2rhands) of anders om rekeningen te betalen. En zo ken ik echt wel heel wat mensen.

Ik kan me goed voorstellen dat veel mensen het vakantiegeld moeten uitgeven aan andere zaken inderdaad. Maar het is natuurlijk wel bedoeld als extraatje, en ik vind het vooral erg triest dat mensen zelfs dat vakantiegeld nodig hebben om te kunnen rondkomen.

5 euro voor het avondeten, dat lukt hier ook makkelijk :j
Ik heb wel eens als challenge een week lang voor een euro per dag gegeten in mijn eentje :+ Zelfs dat lukte me, maar dat gaat tegenwoordig echt niet meer haha.
Ik neem de laatste tijd wel vaker een stoommaaltijd van de AH mee met 70% korting. Vooral als ik heel lui geen zin heb om te koken. Dan heb je voor minder dan 2 euro een complete en best gezonde maaltijd.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 15:15

Wat sta jij bijzonder mooi in het leven, mywishmax <3
Wat een krachtige statement en wat bijzonder mooi dat je het zo kan bekijken. <3

Kan ik ook nog wat van leren {:)-:(

MyWishMax schreef:
Ik heb het zo slecht nog niet hoor,Polar! In zulke topics lijkt het altijd zo, maar heb echt nog fijn leven. Het is passen en meten,maar heb een huis, heb via de gemeente een schoonmaker en een rolstoel. Heb mijn oude hond nog waar mijn ouders voor betalen zodat hij niet afgemaakt hoeft te worden, want herplaatsen was geen optie na scheiding. Het is een hele aparte, maar wrl mijn grote vriend. Ik heb beide ouders nog, broer met zijn gezin.

Alleen uwv heeft geen zin. Tenzij er advocaten zijn die zaken gaan beginnen nu er naar boven is gekomen hoe slecht het uwv zaken behandeld heeft. Het is bij mij al tot rechtszaak gekomen en helaas volgde de rechter volledig uwv, omdat hun artsen er 'verstand' van hadden en werd de onafhankelijke arts waar ik een keuring heb gehad daarna genegeerd. Terwijl dat een oud uwv arts was.

Ja er is veel niet eerlijk en ja, het is best moeilijk. Maar ik heb echt nog wel veel mazzel en geluk hoor! Ik zou onbezorgder willen kunnen leven en ook me geen zorgen willen hoeven te maken over eventuele relatie ooit. Maar tegelijkertijd, ik heb zat dingen waar ik enorm dankbaar voor ben die andere mensen niet hebben. Gezondheid is gewoon ruk en door bijstand geen recht op bepaalde dingen hebben en geen hulp is lastig met ziekte, maar ik heb wel weer fijne begeleider vanuit gemeente en bijstand. Ook al mag ik geen vrijwilligerswerk doen en baal ik daar zat van, ik krijg alle ruimte om me te richten op medische afspraken en daarnaast leuke dingen als mijn energie het toelaat. Hij heeft liever dat ik dat kan, want vrijwilligerswerk ben ik ook te onbetrouwbaar voor en dat zou volgens hem een negatief effect op mijn gezondheid hebben doordat energie dan te weinig zou zijn voor medische afspraken weer. Of zelfs simpel al mijn dagelijkse verplichte oefeningen zodat ik niet vast in rolstoel beland.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 15:18

Ik heb laatst heel slecht gedaan en een verse pizza gehaald bij 1 van de supermarkten die in de aanbieding was. Daar eet ik 2 dagen van, dus kwam ruim onder die 5 euro. En was van statiegeld :')

Heel dom, want kan van datzelfde geld meer ander eten halen. Maar het probleem van weinig geld hebben is ook wel dat je soms gewoon eens iets wilt kopen wat je normaal niet kan. Ik denk dat het slecht met geld om kunnen gaan ook gevolg van weinig geld kan zijn. Ik heb echt wel veel zelfcontrole en denk altijd 10 keer na voordat ik een aankoop doe, maar ik snap echt wrl dat sommige mensen bij beetje geld juist ineens een aankoop doen die anderen dom vinden. Juist omdat je het nooit kan en die ene keer dan ineens wel. Ookal zou je veel slimmer zijn als je het niet doet en het 'spaart'.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 15:19

Fijn dat je er nog wel positief naar kunt kijken.
Ik zou jou (en anderen) alleen inderdaad een onbezorgder leven gunnen.
Je hebt echt pech gehad met die rechter en met het UWV.

En Marcella ook. 10/15 euro in de week uitgeven een boodschappen, dan nog wat voer en misschien grit voor de katten en dan maar 50 euro over hebben.
Ik vind het gewoon echt onmenselijk klinken.

Eens met 8nnemiek, vakantiegeld zou voor leuke dingen moeten worden kunnen gebruikt, dus vakantie of iets wat je echt graag wil hebben of extra kleding.
Niet uit nood omdat het anders helemaal niet lukt.

Wij hebben hier ook weleens challenges gedaan.
De elektriciteit is hier in de winter soms extreem duur, dus we hebben weleens met alle lichten uit en kaarsjes aan in het 'donker' gezeten.
Ik ben nog steeds heel erg gericht op aanbiedingen en sla waar mogelijk wat groter in.
Maar dat is een keuze... als die aanbiedingen er niet zouden zijn of we hadden even geen hout voor de houtkachel, dan zou er nog niks aan de hand zijn, zeg maar.
Op die manier zijn die uitdagingen enigszins leuk, maar als het echt moet omdat je anders gewoon écht niet rond kunt komen... dat is een heel ander verhaal.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 15:22

Ik heb er zat therapie voor gehad om zo te kunnen denken :')
En heb ook zat dagen dat ik mezelf wel heel zielig vind en ook echt gemene gedachtes kan hebben richting anderen die het veel makkelijker hebben hoor, Polar en Little_gift. Maar daar word ik niet gelukkig of leuker van, dus dan klaag ik even tegen goede vriendin en weer door.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 15:26

Ik denk dat je het daardoor ook een beetje kunt handelen. :j Vind het echt knap van je.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 15:33

Maar heb ook voedselbank (neem alleen mee wat ik echt kan gebruiken) en een moestuin. Door de voedselbank heb ik soms luxe producten. Eigenlijk kom ik niks te kort.

Ben voor eieren en kipfilet niet afhankelijk. Kan geen honing betalen van de imker dus nu mijn eigen honing en eigen bijen.

Neem trouwens bij de voedselbank meestal iets van varkensvlees zodat de mensen die dat niet eten vanwege geloof kip of rundvlees kunnen nemen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 15:52

Heel knap hoe je erin staat MWM, en ook jij Marcella, dat je probeert ook zelfvoorzienend te zijn en nog rekening houdt met het vlees voor andere mensen. <3

En ik moet ook wel zeggen, voor mij is het makkelijker om goedkoper boodschappen te doen zonder budget als iemand met een strikt budget. Ik kan bij scherpe aanbiedingen gewoon goed inslaan, heb daar geld voor, maar ook de middelen om op te slaan met bijvoorbeeld 2,5 diepvries.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 15:57

Bo_Y schreef:
purny schreef:
Diepvriesgroente zijn vaak goedkoper dan gewone groente.
Je kan makkelijk onder de 5 euro per maaltijd uitkomen als je maar een beetje slim kookt en boodschappen doet.

Klopt, maar ik kook grote porties en vries het dan in. En dan kan niet diepvriesgroente.

Waarom zou dat niet kunnen?
Wanneer je een maaltijd bereid, neem ik aan dat je het door en door verhit.
En wanneer je het daarna af laat koelen, kan het gewoon opnieuw ingevroren worden.

Je moet niet iets laten ontdooien, er niks mee doen en dan terug invriezen, maar laten ontdooien, bereiden en invriezen kan prima.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 16:00

Oh echt Marije-jiplover? Dat wist is niet.
Dat is wel echt handig!

Ik mag qua budget en inkomen niet klagen als ik lees waar MM en Marcella van moeten rondkomen. Respect hoor!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 16:03

Ik merk wel dat wanneer ik laat bezorgen ik beter kan budgetteren dan wanneer ik fysiek de winkel bezoek.
Dan koop ik toch gewoon meer dan normaal

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 16:04

Marije_jiplover schreef:
Bo_Y schreef:

Waarom zou dat niet kunnen?
Wanneer je een maaltijd bereid, neem ik aan dat je het door en door verhit.
En wanneer je het daarna af laat koelen, kan het gewoon opnieuw ingevroren worden.

Je moet niet iets laten ontdooien, er niks mee doen en dan terug invriezen, maar laten ontdooien, bereiden en invriezen kan prima.

Ik dacht al dat ik slecht bezig wad. Ik laat inderdaad ontdooien of bereid het met bevroren groenten, dan dus door en door verwarmen,af laten koelen en invriezen weer.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 16:10

Ja dat kan echt prima, als je maar goed verhit tijdens het bereiden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 16:14

Ik zit meestal tussen de 55 en 65 euro voor boodschappen per week a anderhalve week, ik haal wel bijna altijd bij de Lidl. Bij de Albert Heijn zou ik echt veel meer betalen. Dit is voor twee personen.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 05-04-25 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 16:46

Twee personen, circa 160 euro per week inclusief groentenboer en slager. Wij eten veel biologisch, veel vers. We kunnen het betalen, maar het is duur zat.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 16:51

Toch wel prijzen die dicht bij elkaar in de buurt liggen.
Zowel de prijzen van de mensen met een strikt budget, als de mensen met een minder strikt budget.

Het kan inderdaad heel veel schelen bij welke winkel je je boodschappen haalt.

En ik merk, net als Purny, ook dat wanneer ik mijn boodschappen online doe, dat het erg overzichtelijker is.
Laatst bijgewerkt door Polar op 05-04-25 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt