No-Buy-January

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 12:12

Ik trap dit topic weer omhoog omdat ik heb gemerkt dat ik de afgelopen 2 weken weer aan het afglijden ben naar oude gewoontes.
Dus ik wil het de kop indrukken alvorens het echt "fout" gaat.
Komt waarschijnlijk door de vakantie met de kinderen, dan verandert je gehele patroon en is even online shoppen zo gedaan. Daarnaast zijn binnen 1 maand mijn tweeling jarig, dat nodigt ook uit om te shoppen.

Hoe dan ook, ik wat echt aandacht nodig om te voorkomen dat er nog meer onnodige uitgaven gedaan worden.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 22:33

Grappig, ik dacht gisteren nog aan dit topic, en hoe het met iedereen zou zijn.
Hier idd ervaring met afglijden. Nieuwe eetkamer gekocht... we hikten er al een tijd tegenaan, stonden in de meubelzaak en hebben gewoon gekozen wat we leuk vonden, maar dat prijskaartje...

Gewoon niet online shoppen cobiie, zo doe ik het. Als ik wat wil, moet ik van mijn luie krent afkomen. En als kind iets nodig heeft, wordt er hoogstens online gekeken of winkel in de buurt het effectief heeft.

Polar

Re: No-Buy-January

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 22:46

Stille meelezer sinds het begin, geloof ik niet eerder gepost.

Wat ik merk dat hier goed werkt is bookmark-mapjes maken voor de komende maanden.
Bijvoorbeeld een map Augustus waarin ik linkjes bookmark met dingen die ik denk nodig te hebben.
Map September en Oktober zijn voor dingen die ik denk iets later nodig te hebben.
Tegen de tijd dat het dan augustus is, kijk ik of ik die dingen echt (die maand) nodig heb en zo niet, dan schuif ik ze door naar de map September.
Op die manier koop ik bepaalde dingen wel, maar wel pas als het écht nodig is, i.p.v maar 'voor alvast'.

Het enige wat hier nog wel een flinke uitgave is, zijn de boodschappen.
Ik woon in Zweden en de boodschappen zijn hier behoorlijk duur, plus er spelen intoleranties mee.
Dus dingen als TGTG en outlets zijn helaas geen optie.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 11:43

Flinke schop omhoog!

Ik ben de weg een beetje kwijt geraakt in no/low buy dus ik wil weer sterk opnieuw beginnen!

Het lijkt mij leuk om hier een whatsapp groep voor te hebben om makkelijker te sparren, en om niet alles op internet te hoeven gooien haha. Is hier interesse in? Dan zet ik er een op.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 11:47

Poeh, ik heb t ook laten verslonzen de laatste maanden. Ik was op vakantie, veel uitgaven voor de voorbereiding, leuke dingen gekocht, veel uit eten, dat is wel een excuus, toch :').

En ik heb echt een nieuwe bril nodig, dus dat telt niet, vind ik.

Volgende maand er weer tegenaan +:)+.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 11:55

Super! En ja, hier ook vakantie die veel gekost heeft.

Wat mij heel erg gaat helpen (hoop ik) is mijn nieuwe “almost-boughts” (bijna-gekochts) excel lijst. Hier houd ik in bij wanneer ik iets wilde kopen, wat het was, waarom ik het wilde kopen, waarom ik het uiteindelijk toch niet kocht, en wat het had gekost. Zo zie je de euro’s optellen die je gespaard hebt door dingen niet te kopen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 13:50

Oh goed idee Nala! Zowel de excel lijst als de whatsapp groep

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 14:11

Stuur maar een pb met je nummer foxy! (En ieder ander die interesse zou hebben) Dan maak ik een groep aan.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 14:15

Hier in de vakantie niet zo gek gedaan als anders, wel weg geweest, maar weinig souvenirs/kleding mee terug genomen. Nu wel een wishlist fotoshoot die ik eindelijk kan gaan waarmaken. (Tussen de zonnebloemen) Dus dat ga ik wel doen :j

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 14:52

Goed schopje! Ik ga vanaf 1 september vol goede moed weer herstarten. Augustus is reddeloos verloren :Y).

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 15:03

Hier ook per 1 sept weer met goede moed aan de slag.
Afgelopen weken ging al wat beter.

Nu de kinderen op school zitten, kan ik weer puin gaan ruimen. Ik heb gezien dat wanneer ik veel aan het opruimen declutteren bent, er ook veel minder binnenkomt.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 15:12

Ik ga ook weer vol goede moed vanaf september proberen. De laatste maanden... zijn ook een beetje verloren haha. En ik ben vandaag nog bij de kringloop geweest en heb bij kruidvat nog gebruik gemaakt van de 75% acties. Niet noodzakelijk, maar ja... ^ ik heb wel bij de kringloop uiteindelijk een groot deel van mijn gevulde mandje weer teruggelegd en maar voor 7,50 twee dingen gekocht dus dat vond ik alsnog netjes van mezelf :j :') Verder helaas nog meer impulsieve aankopen gehad deze maand/niet noodzakelijke aankopen dus ik houd inderdaad dan ook 1 september maar aan voor een herstart _O-

Vakantie souvenirs heb ik in juli ook gekocht, maar dat valt bij mij ook onder acceptabele uitgaves. Ik vind souvenirs fantastisch dus koop ze altijd als ik ergens ben, dat ga ik mezelf ook niet 'afpakken'.

Met het oog op een paar dure jaren in het vooruitzicht (orthodontist zoon lief, vakanties/tripjes 2026, nieuwe studie starten, dak renovatie thuis/nieuwe kozijnen boven verdieping), wil ik wel ook graag weer wat 'strakker' gaan letten op de uitgaves, dus benieuwd of ik mezelf weer in het gareel ga krijgen _O-

Wilde vanaf komende week wel ook weer actief gaan beginnen met verder opruimen/ontspullen hier thuis. We hebben na onze vakantie alweer stappen gemaakt maar ondertussen ligt het alweer stil dus hoop daar ook nog mee verder te gaan want nog genoeg te ontspullen.

Boodschappen blijven hier ook echt een grote kostenpost. Soms gaat dat even beter, maar vaak zijn we alsnog weer zoveel geld kwijt aan't eind van de maand := Een app groepje lijkt me eigenlijk ook wel leuk!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 15:48

Ik ben er ook niet meer zo mee bezig geweest, maar heb eigenlijk niet heel veel gekocht.
Wel pas een (tweedehands) friteuse (pfas vrij omdat de laag van de vorige los begon te laten), en wat hobby spulletjes.
Het meeste geld is afgelopen maand naar de hond gegaan ^)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 16:32

Ik moet ook echt weer gaan bezuinigen nu we sneller dan verwacht kosten dan maken voor Frankrijk...

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 19:38

Ramen en deuren Prairy? Of is de bouwval nog steeds bouwvallig :D

Hier gaat het redelijk goed mag ik zeggen, ik had mezelf een keihard spaardoel opgelegd en dat ga ik halen als ik zo blijf aanpoten, maar veel vroeger gaat het me toch niet lukken. Maw ik moet blijven opletten en dan is betalen met de bankkaart een echte geldslurper. Want of je nou 5 euro aftikt, of 15 of 25...

Hier bijna 370 euro kwijt aan nieuwe hoezen voor onze ikea banken. En dan moet je weten dat ik 140 euri bespaard heb door ze bij NL ikea te bestellen ipv in BE. Anders was het los 500 euro geweest, dat hebben we indertijd voor de 2 banken samen met eerste hoezen betaald :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 19:42

Dat daar zo veel prijsverschil tussen zit! Dat is snel verdiend.

Ik ga binnenkort juist besparen door in België te kopen. Normaal kocht ik het paardenvoer bij de voerhandel om de hoek.. maar de Hartog grasmix waar ik 's winters elke week een pak van voer kost in Nederland 25 euro, en in België €18,25 := Ik voer een pallet per jaar, 33 pakken, dus dat is €222 verschil :=

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 19:50

Goed gedaan 8nnemiek! Indertijd met onze keuken ook gedaan. Die in Breda opgehaald, scheelde 500 euro.

Kijk, we wonen op een boogscheut van elkaar, waarom niet profiteren van de verschillen? En online bestellen kan ook nog. Zelfs met levering scheelt het soms nog super veel.

Ik zit ook al maanden aan te hikken tegen het kopen van nieuwe potten en pannen, wil pfas vrij (greenpan), nu kijk ik dus telkens online voor een echt goede deal, in NL, BE en Duitsland. Black Friday komt ook nog. Ik kan voorlopig verder met wat ik heb, maar ik gebruik mijn verstand voor de nieuwe aanschaf.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 20:12

foxy80 schreef:
Ramen en deuren Prairy? Of is de bouwval nog steeds bouwvallig :D

Hier gaat het redelijk goed mag ik zeggen, ik had mezelf een keihard spaardoel opgelegd en dat ga ik halen als ik zo blijf aanpoten, maar veel vroeger gaat het me toch niet lukken. Maw ik moet blijven opletten en dan is betalen met de bankkaart een echte geldslurper. Want of je nou 5 euro aftikt, of 15 of 25...

Hier bijna 370 euro kwijt aan nieuwe hoezen voor onze ikea banken. En dan moet je weten dat ik 140 euri bespaard heb door ze bij NL ikea te bestellen ipv in BE. Anders was het los 500 euro geweest, dat hebben we indertijd voor de 2 banken samen met eerste hoezen betaald :j

De bouwval blijft nog even bouwvallig, toch eerst een 'normaal' huis bouwen zodat we zeker weten dat we daar mogen wonen. Maar ipv binnen een jaar moet de bouwvergunning nu binnen 5 weken aangevraagd worden en kunnen we waarschijnlijk minder zelf doen dan we hoopten (of iig met minder hergebruikte materialen)

Dus ergens 250k vandaan halen in de komende paar jaar :=

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 20:19

De ruïne staat er al, me dunkt dat je daar dan mag wonen, of denk ik te simpel? Fransen en hun wetgeving, no idea. België is al belachelijk genoeg (we wonen in een beschermd dorpszicht).

Dat is een pittig cijfer joh, begreep dat jullie dit echt zelf willen doen, zonder bank dus?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 21:02

Ruïne is een oude (helft van) fabriek, zonder woonbestemming. Dus ofwel daarvoor een onzeker traject ingaan of dat zou lukken, of een gezond houten huis bouwen en dan op ons gemak de molen (fabriek) tot wat leuks gaan maken.

We gaan inderdaad proberen zonder hypotheek maar wellicht indien nodig iets met familiebankn constructie of anders opname overwaarde op ons huis in nl, al is dat lastig omdat ik nog maar een jaar zelfstandige ben (met verlies) en een uitkering niet meetelt voor de hypotheek. En mijn man verdient met de huidige hypotheekrente niet voldoende voor een extra leningdeel.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 14:07

Spannend Prairy.

Hier vandaag alvast een begin gemaakt met ruimen. 3 tassen naar kringloop gebracht en volgende tas staat alweer klaar.

Ook wat zaken op vinted gezet en duurste reeds verkocht.

Bizar eigenlijk wanneer je met wegdoen bezig bent je minder aan kopen denkt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 15:29

cobiie schreef:
Spannend Prairy.

Hier vandaag alvast een begin gemaakt met ruimen. 3 tassen naar kringloop gebracht en volgende tas staat alweer klaar.

Ook wat zaken op vinted gezet en duurste reeds verkocht.

Bizar eigenlijk wanneer je met wegdoen bezig bent je minder aan kopen denkt.

Ik denk dat dat juist komt omdat je merkt hoeveel (te veel) je hebt :j bij mij in ieder geval wel als ik naar de kledingkast kijk :')

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 17:19

Hier ook opzoek naar de goede pannenset!
En verder niks kopen

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 19:30

Qua pannen kan ik gietijzeren pannen enorm aanraden als pan voor vlees/vis/pannenkoeken.
Ze zijn wel vrij prijzig, maar ze gaan ook ontzettend lang mee.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 19:58

Gietijzer bakt toch aan?