Samenwonen zonder hypotheek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 06:52

Ja precies dat.

Heel eerlijk, zodra ik gesetteld zou zijn op m'n nieuwe plek gooi ik letterlijk die deur dicht.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 07:05

Sluit ik me bij aan. Het moet van 2 kanten komen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 07:33

Ik ook. Zorg dat je voor jezelf een fijn nieuw, veilig nestje maakt en kijk vanaf daar verder wat voor jou werkt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 08:47

Ergens vindt ik het voor hem ook treurig.
Natuurlijk is hij een volwassen man dat voor zichzelf moet kunnen opstaan, maar de invloed van ouders blijft toch aan je knagen. In mijn familie is er ook een situatie geweest waarin de ouders in feite geen enkele schoondochter goedkeurden en dat heeft tot ontzettend veel verdriet geleid.
Je staat gespleten tussen 2 mensen die je eigenlijk niet kwijt wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 10:05

Sizzle schreef:
Ergens vindt ik het voor hem ook treurig.
Natuurlijk is hij een volwassen man dat voor zichzelf moet kunnen opstaan, maar de invloed van ouders blijft toch aan je knagen. In mijn familie is er ook een situatie geweest waarin de ouders in feite geen enkele schoondochter goedkeurden en dat heeft tot ontzettend veel verdriet geleid.
Je staat gespleten tussen 2 mensen die je eigenlijk niet kwijt wilt.

Ja,
Wel treurig, maar wel echt z'n eigen probleem.

Ik vind het wel lastig, want ik ben goed met mijn schoonouders en mijn ouders goed met mijn vriend. Maar contact op initiatief van schoonouders met de plus ééns is er bij beide kanten eigenlijk uberhaupt nooit. Dat vind ik an sich niet zo schokkend. Alleen als het er eerst wel was en nu niet meer, zou ik wel bij mijzelf ten rade gaan.

Als je niet mee mag naar een kerstgedoe is het wel wat buiten de kerstgedachte en ook een beetje gek.

Ik zou me denk ik even focussen op mijn nieuwe appartement en je vriend gewoon even laten zwemmen. Kijken wat er gebeurt als je er gewoon het absolute minimum aan energie instopt, zonder dat je boos of wraaklustig overkomt ofzo. Ik denk dat hetgeen wat dan gebeurt heel veel zegt over de toekomst van jullie relatie (als 'ie toenadering zoekt, en het is leuk. Dan hebben jullie een goede manier gevonden. Is het contact matig, dan zou het voor mij wel klaar zijn). Wel oppassen dat hij niet denkt dat je boos bent, als je dat niet bent want dan schep je weer nieuwe problemen.

Het ligt ook aan jou. Ik zou er in jouw situatie namelijk helemaal geen zin meer in hebben en lekker tinder installeren :') .
Maar als je nog gevoelens hebt....

Hoe gaat het verder met het appartement *\o/* ? Moet er nog veel gebeuren ? Beetje leuke ideeën voor de inrichting :D ?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 10:12

Ik zeg ook niet dat ze het haar probleem moet maken. Het is gewoon naar dat iemand door de ouders in een lastige situatie gebracht wordt wat eigenlijk niet nodig is.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 10:16

Daan13 schreef:
Ik zou helemaal niet meer gaan,ook geen beloftes oid maken want straks maak je je eigen plek van het appartement en wie weet verander je onbewust wel en passen de bezoekjes aan wat ooit je schoonfamilie was niet meer in je leven.

Het is zo duidelijk dat jij niet gewenst bent bij hun,pak daar je voordeel van en groei door ipv blijven hangen aan iets wat nooit niet je droom zal zijn.

Ja idd ik voel me een soort van niet geaccepteerd dit vanwege de reacties van zijn ouders toen het een paar dagen uit was. Zijn vader zei het is even de pleister van de wond trekken en daarna is de pijn weg, en dat het beter is. Nou lekker dan. Toen hij zijn moeder appte over een lat-relatie kreeg hij terug als jij daar blij van wordt....

Verder gaat het wel goed. Hij begrijpt dat ik niet mee ga (dit zei hij zelf al voordat hij vertelde dat hij zondag er heen gaat). Zolang het tussen ons maar goed blijft gaan, en de keuzes die hij maakt helemaal zijn eigen keuzes zijn. We gaan het zien hoe het loopt als we niet meer samen wonen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 00:37

Hij helpt je ook niet even met je spullen overbrengen naar je nieuwe woning ?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 01:36

Go you girl!
Ik denk en hoop dat voor jullie beiden meer afstand verhelderend kan werken wat jullie voor elkaar kunnen betekenen.
Lastig dat je schoonouders zich ermee bemoeien, maar het moet echt de keuze van je vriend zijn hoe daarmee om te gaan. Dat zal voor hem zeker moeilijk zijn, maar dat is niet jouw taak. Jullie kunnen elkaar niet 'redden'.
Wanneer ga je over naar jouw huis?.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-22 19:43

Ik kan inderdaad niks kopen -O-. Omdat ik geen vast contract heb, gaan ze uit van een gemiddelde van 3 jaar. Het startersleningpotje in Ede is 2 jaar leeg, Barneveld doet het alleen als je er werkt of woont. Voor een appartement van 185.000 kom je met alle bijkomende kosten op 200.000 uit. Uitgerekend zonder starterslening kan ik over 12 jaar een appartement kopen. Met starterslening 7,5 / 8 jaar.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 19:48

Dat is balen. Wel fijn dat je nu in ieder geval een appartement gevonden hebt zodat je verder kunt, welke kant dat dan ook op is.

Zorgen dat je nu ook goed spaart, dat zodra de markt wat af koelt, je er op het juiste moment in kunt springen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 19:57

Nouja het geeft in ieder geval duidelijkheid én je hebt een appartement nu.

Wie weet staan de zaken er heel anders voor als je een vast contract krijgt en tot die tijd heb je toch een eigen plekje.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 20:03

Hoe zit het eigenlijk met het geld dat je in de CV ketel gestopt hebt?
Niet dat je er een huis van kan kopen, maar ik hoop dat je daar wel weer wat van terug ziet.

Je hebt een redelijk goede opleiding toch? Dan moet je niet perse rekenen met je huidige inkomen, daarin kun je je vast nog omhoog werken. Als je dan niet in je levensstijl mee groeit dan gaat dat sparen best nog rap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 00:57

elmiran schreef:
Ik kan inderdaad niks kopen -O-. Omdat ik geen vast contract heb, gaan ze uit van een gemiddelde van 3 jaar. Het startersleningpotje in Ede is 2 jaar leeg, Barneveld doet het alleen als je er werkt of woont. Voor een appartement van 185.000 kom je met alle bijkomende kosten op 200.000 uit. Uitgerekend zonder starterslening kan ik over 12 jaar een appartement kopen. Met starterslening 7,5 / 8 jaar.

Dit werd tegen ons ook gezegd. Een jaar later een heel stom bijbaantje bij mijn hoofdbaan genomen, vooral om in beweging te blijven en niet eens voor het geld (pakketjes bezorgen voor 2 ochtendjes voor net iets meer dan minimumloon) en in ons geval had mijn vriend een marginale salarisverhoging gehad. Bleek op 30 jaar hypotheek ineens echt 50 - 80K te schelen. Dus je weet nooit hoe het gaat lopen!.dat baantje deed ik overigens pas 4 maanden, maar kon met een werkgeversverklaring toch meegenomen worden net de inkomsten… dus doe er je voordeel mee als je ooit een korte periode tijd ervoor hebt en je wil je hypotheek bedrag wat omhoog bijstellen :=

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 10:01

Dat is idd goed advies. Zodra je een vast contract hebt, even een paar maand een bijbaantje zoeken, die paar euro kunnen je net in een hogere schijf doen vallen. Eenmaal je de lening hebt, kan je weer netjes terug naar je normale uren. Vaak is het maandbedrag voor een lening alsnog stukken lager dan huur, dus daar hoef je geen schrik voor te hebben.
Een goede hypotheekadviseur kan die getallen wel voorleggen hoor: als je zoveel inkomen per maand hebt kan je dit lenen, vanaf dit inkomen kan je zoveel lenen, etc.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 10:26

Ik dacht dat hypotheekverstrekkers maar 40uur werk rekenen max. Dit was bij ons in ieder geval wel het geval, inkomen boven 40 uur werk door een tweede baan kon niet meegerekend worden.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 10:51

Niet elke hypotheekverstrekker gaat uit van het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar trouwens, als je geen vast contract hebt. Of heb je ook geen intentieverklaring? Dat kan inderdaad veel verschil maken. Die 3 jaar is voor de meeste starters natuurlijk heel ongunstig. €15k kosten koper vind ik ook erg hoog klinken nu je geen overdrachtsbelasting betaalt trouwens.

Maar goed, het zal allemaal best kloppen en dan is het fijn dat je het hebt uitgezocht. Gefeliciteerd met je huurappartement!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 11:28

Daar zijn nog wel wat voorwaarden aan toch? Het niet betalen van overdrachtsbelasting

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 13:06

Ik heb geen intentie verklaring. Het contract hierna is ook een jaar.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 13:07

Overdrachtsbelasting betaal ik ook. Ik ben al te oud.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 13:14

Hebben ze ook gekeken naar je inkomen op basis van het UWV-bericht? Dat kan gunstiger uitpakken dan het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 13:46

Je beste kans is sparen voor de kosten zoals overdrachtsbelasting en notaris. En mogelijk een stukje al van het appartement zodat je geen 100 % hoeft te lenen
En als je dan over paar jaar wat meer zou verdienen of rente is weer lager sta je er misschien weer anders voor

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 15:23

Ja dit was allemaal aan het UWV gekoppeld. Als ik een vast contract heb is de hypotheek 10.000 euro hoger maar dan nog zou het jaren duren voordat ik voldoende eigen geld heb. In de meest gunstige situatie zo rond de 9 jaar (had nog geen rekening gehouden met onderhoud van de auto)..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 15:24

Nou lekker parkeren dus voor nu en rustig gaan sparen. Je hebt een stekje voor jezelf nu, denk dat kopen dan van latere zorg is mocht je dat nog willen.

Eerst maar eens fijn je eigen thuis creeeren en dan komt dat later wel toch.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 17:17

elmiran schreef:
Ja dit was allemaal aan het UWV gekoppeld. Als ik een vast contract heb is de hypotheek 10.000 euro hoger maar dan nog zou het jaren duren voordat ik voldoende eigen geld heb. In de meest gunstige situatie zo rond de 9 jaar (had nog geen rekening gehouden met onderhoud van de auto)..

Behalve wanneer je naar het noorden verhuist ;)

Heb je je werkgever wel eens om een intentieverklaring gevraagd? Voorheen waren er weinig bedrijven die daar moeilijk over deden. En als je gedetacheerd werkt om een referentie verklaring?

En al eens overwogen om ander werk te gaan doen? Werk genoeg momenteel...