Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:19

Dat was met de wintersport ook inderdaad. Gewoon helemaal vol maar dan met eigen burgers ipv toeristen uit andere landen (was ook wel een stuk veiliger skieen trouwens zonder remloze tornado‘s _O- )

Zo staat in NL ook gewoon alles vol.
Wellicht moet men in bijv. Frankrijk ook de reclame even omgooien om meer bekendheid in eigen land te creeeren.
Italie kan ook niet veel te klagen hebben, alle passen en tunnels die kant op staan continue in file toestand.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 24-07-21 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:20

Sizzle schreef:
Die steun moet ook eigenlijk veel gerichter ipv er gewoon vanuit gaan dat de hele sector een probleem heeft.
Hier ook een hoop geklaag in de toeristensector omdat NL op rood is en hoeveel gasten ze dan mislopen. Puntje bij het paaltje is alles gewoon tot de nok toe volgeboekt door mensen die vakantie vieren in eigen land. Maar wellicht krijg je met veel klagen nog wat toegestopt.

Ik heb niet het idee dat de Nederlanders zich tegen laten houden om op vakantie te gaan :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:21

Tiggs schreef:
Je kunt je wel afvragen in hoeverre we als land de gevolgen van long covid aankunnen, maar vergeet daarbij niet de mentale problemen, financiële problemen etc etc als je niet nu (=over een paar weken) doorgaat met het ‘openen’ van de maatschappij.

Hmm. Ik ben vooral benieuwd waar ik terecht kan met de mentale stress van het leven in een land dat het blijkbaar ok vindt om duizenden en duizenden mensen dood te laten gaan, en nog veel meer langdurig ziek te laten worden, niet omdat het wat oplevert, maar alleen maar omdat men niet bereid is om zorgvuldig over het beleid na te denken.

Mij geeft dat namelijk veel stress: ik probeer me verbonden te blijven voelen met de maatschappij, er is al de enorme agressie van de wappies... maar ik mis ook steeds meer aansluiting met andere mensen. Want ik kan niet begijpen hoe men dit ok vindt.
ingedebruijn schreef:
En dan hebben wij nog veel overheidssteun. Kijk maar eens naar het buitenland waar soms gewoon 0 steun is bij landen die afhankelijk zijn van het toerisme. Lees regelmatig dat we solidair moeten zijn maar dat lijkt dan wel te stoppen bij de grens.

Die overheidssteun is op z'n best inconsistent te noemen. Een deel wordt er beter van, (soms zelfs veel beter) maar er vallen ook al weer heel wat mensen door de gaten. En ook voor de duidelijkheid: je inkomenspositie in Nederland bij langdurige ziekte is echt in heel veel gevallen niet goed. Men neemt aan dat het goed geregeld is, maar in de praktijk vallen ook daar echt heel veel mensen tussen wal en schip. Want er zijn talloze uitzonderingen. Er is helemaal niet zoveel solidariteit meer. Al helemaal niet naar het buitenland (iemand uit ons OMT wil bv meer corona kunnen exporteren omdat wij er geen last van hebben), maar ook niet naar onze eigen maatschappij.
Zeer zorgelijk, dit had ik me een jaar of 15 terug echt niet voor kunnen stellen. (En toen maakte ik me ook al zorgen...)

pien_2010

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:26

Misschien Shadow ligt het in jouw aard om zorgelijk te zijn. Dat vind ik sneu als dat zo is, want dat heb je niet altijd voor het kiezen. Je bent wie je bent.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:27

Shadow,
Wat bedoel je met:
Iemand uit het OMT wil meer Covid exporteren naar het buitenland?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:33

Sizzle schreef:
Die steun moet ook eigenlijk veel gerichter ipv er gewoon vanuit gaan dat de hele sector een probleem heeft.
Hier ook een hoop geklaag in de toeristensector omdat NL op rood is en hoeveel gasten ze dan mislopen. Puntje bij het paaltje is alles gewoon tot de nok toe volgeboekt door mensen die vakantie vieren in eigen land. Maar wellicht krijg je met veel klagen nog wat toegestopt.

Ja maar je ziet de Grieken niet hun eigen land vol boeken bijvoorbeeld. Dus leuk voor NL maar buiten onze grenzen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:34

Electra: Marc Bonten uit het OMT wil de kleurcodes voor wat er internationaal mag veranderen omdat wij bij veel besmettingen de IC (nog) niet overspoeld hebben, met een vergelijking tussen ons en Roemenie. Omdat er hier relatief minder mensen doodgaan, zouden we ook niet als donkerrood land gekwalificeerd hoeven te worden. (Terwijl die kleurcodes er dus zijn voor risico op transmissie naar het buitenland.)

Een OMT-lid, dat publiekelijk zo weinig consideratie heeft met het onderwerp... schocking.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:36

ingedebruijn schreef:
Sizzle schreef:

Ja maar je ziet de Grieken niet hun eigen land vol boeken bijvoorbeeld. Dus leuk voor NL maar buiten onze grenzen?

Er is geen of amper steun in Griekenland voor eigen burgers, daar is geen geld voor.

De Grieken hebben geen geld om zelf op vakantie te gaan in eigen land.

Behalve dat er Grieken op het vasteland zijn met vakantiehuizen op de eilanden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:37

Moet NL zich echt perse druk maken om een zuiptent op kreta? Noem mij niet solidair, maar dat is iets wat een land zelf moet regelen vind ik. Hoe rot en sneu het ook is dat een land zichzelf niet op orde heeft: De kans is ook nog eens groot dat veel vakantieoorden in zulke landen nog nooit 1 cent eerlijk aan de belasting opgegeven hebben.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:38

Shadow0 schreef:
Electra: Marc Bonten uit het OMT wil de kleurcodes voor wat er internationaal mag veranderen omdat wij bij veel besmettingen de IC (nog) niet overspoeld hebben, met een vergelijking tussen ons en Roemenie. Omdat er hier relatief minder mensen doodgaan, zouden we ook niet als donkerrood land gekwalificeerd hoeven te worden. (Terwijl die kleurcodes er dus zijn voor risico op transmissie naar het buitenland.)

Een OMT-lid, dat publiekelijk zo weinig consideratie heeft met het onderwerp... schocking.

Ik denk, maar ik heb het niet gelezen of gezien, dat je het mogelijk uit zijn verband trekt?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:42

Sizzle schreef:
Moet NL zich echt perse druk maken om een zuiptent op kreta? Noem mij niet solidair, maar dat is iets wat een land zelf moet regelen vind ik. Hoe rot en sneu het ook is dat een land zichzelf niet op orde heeft: De kans is ook nog eens groot dat veel vakantieoorden in zulke landen nog nooit 1 cent eerlijk aan de belasting opgegeven hebben.

Nee dat mag je prima vinden hoor. Is meer dat ik ergens voorbij zag komen (geen idee meer wie het zei) dat we solidariteit moeten tonen maar dat we tegelijkertijd ook niet mogen reizen. Dat gaat gewoon niet op.

Shadow0

pien_2010 schreef:
Misschien Shadow ligt het in jouw aard om zorgelijk te zijn. Dat vind ik sneu als dat zo is, want dat heb je niet altijd voor het kiezen. Je bent wie je bent.

Het is niet zozeer zorgelijk, het is dat ik steeds meer het idee heb dat ik niet meer dezelfde waarden deel met een behoorlijk groot deel van de maatschappij inmiddels.
Dat is niet eens zozeer zorgelijk, maar het is zo ontzettend eenzaam. De boodschap over hoe de maatschappij denkt over de mensen die ziek zijn of worden, risico lopen is echt luid en duidelijk doorgegeven: heen interesse. De mensen die nog niet ziek zijn willen feesten en de mensen die wel ziek zijn mogen barsten.

Ik vind dat een ontzettend onvriendelijke, onprettige, nare boodschap en het is niet een samenleving die duidelijk maakt dat we solidair met elkaar zijn. Ieder voor zich, zelfs als het voor iedereen slechter is dan als we samenwerken.

Gnome

Shadow0 schreef:

Volledig met 'm eens. Puur op aantallen besmettingen een kleur toekennen is in mijn ogen ook bizar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:44

Shadow, voor wat het waard is, die ikke maatschappij is er helaas al heen veel jaren, zelfs tientallen alleen word hij nu pijnlijk bloot gelegd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:47

In iedergeval lijkt het er niet echt op dat de reisbranche echt stil gaat komen te liggen:

https://www.nu.nl/buitenland/6147536/ve ... uiden.html

Kwa polarisatie van de maatschappij: daar maak ik me ook al jaren zorgen over.
Er was vorig jaar een topic over je voorspellingen tov de pandemie. Ik schreef toen iets in de zin van dat ik burgeroorlogen niet geheel onverwacht zou vinden. Dat houdt me nog steeds bezig. De aggressie neemt heel duidelijk toe.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:53

bigone schreef:
Shadow, voor wat het waard is, die ikke maatschappij is er helaas al heen veel jaren, zelfs tientallen alleen word hij nu pijnlijk bloot gelegd.

Deels weet ik dat wel, maar tegelijkertijd verbaast het me wel echt hoe vatbaar ook normaal toch redelijke mensen ervoor zijn. Niet eens per se voor egoisme op zich, maar hoe gemakkelijk mensen het opgeven om nog consistentie te vinden in wat de regering doet. Het doet er gewoon echt helemaal niet meer toe, wat de gevolgen ook zijn. Dat cynisme had ik niet zo snel en zo groot verwacht.
Die kloof was niet zo groot.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:57

Shadow0 schreef:
pien_2010 schreef:

Het is niet zozeer zorgelijk, het is dat ik steeds meer het idee heb dat ik niet meer dezelfde waarden deel met een behoorlijk groot deel van de maatschappij inmiddels.
Dat is niet eens zozeer zorgelijk, maar het is zo ontzettend eenzaam. De boodschap over hoe de maatschappij denkt over de mensen die ziek zijn of worden, risico lopen is echt luid en duidelijk doorgegeven: heen interesse. De mensen die nog niet ziek zijn willen feesten en de mensen die wel ziek zijn mogen barsten.

Ik vind dat een ontzettend onvriendelijke, onprettige, nare boodschap en het is niet een samenleving die duidelijk maakt dat we solidair met elkaar zijn. Ieder voor zich, zelfs als het voor iedereen slechter is dan als we samenwerken.

Ik vind het oprecht rot voor je, dat jij je eenzaam voelt.

Maar, er zullen toch wel gelijkgestemden zijn? Mensen met dezelfde interesses of hobbys?
Of ga vrijwilligerswerk doen, dan kom je onder de mensen.
Of wordt lid van een politieke partij en biedt daar je hulp aan of bezoek (online) partijbijeenkomsten.

En zoek (psychische) hulp, het is niet goed voor je, om zo negatief/zwaarmoedig en eenzaam in het leven te staan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 22:14

Electra63 schreef:
Maar, er zullen toch wel gelijkgestemden zijn? Mensen met dezelfde interesses of hobbys?

Ik wil geen mensen met dezelfde hobby's, ik wil mensen met dezelfde basiswaarden. Over het voorkomen van ziekte en leed en dood in onze maatschappij, en bestuur gebaseerd op daadwerkelijke kundigheid en niet op stomme spelletjes. Over het dragen van verantwoordelijkheid, en dat dat niet is 'sorry dat jij je rot voelt door de gevolgen' maar dat mensen op hoge posities aangesproken kunnen worden op de inhoudelijke kwaliteit van hun functioneren.

Je stelt allemaal lapmiddelen voor, maar het probleem is niet dat ik me eenzaam voel. Het is wel naar, maar niet het probleem. Het probleem is dat ik beland ben in een maatschappij die liever heel veel mensen ziek laat worden dan verantwoordelijkheid te nemen voor een doordachte en zorgvuldige aanpak. Los dat op en dan word ik vanzelf weer minder eenzaam, omdat we dan weer min of meer dezelfde uitgangspunten hebben.

Maar tot die tijd wordt het niets met zoethoudertjes en lapmiddelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 22:19

Shadow ik geloof dat zo eenzaam zijn, hoort bij het mens zijn. Jij hebt het lef om het te ervaren en ook nog op te schrijven. De meeste mensen gaan er over heen met van alles en nog wat, on het maar niet te voelen.
Het accepteren van die eenzaamheid en integreren in je leven kan helpend zijn. Het feit dat je het opschrijft vind ik dapper en heb ik echt respect voor want is kwetsbaar. :*

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 22:19

Poeh ik vind het wel heel hard en kort door de bocht eerlijk gezegd. Ik ken niemand die denkt..laat mensen maar lekker ziek worden. Boeit me niet.

Daar zit echt wel meer achter dan zo zwart wit. En als ik voor mezelf spreek.. Ik denk ook niet dat je iedereen kunt redden van alle ziektes. Nu is het corona maar er is zoveel meer waar mensen aan overlijden. Dat hoort ook bij het leven hoe hard ook.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 22:31

Er zijn ruim 17 miljoen mensen in dit land.
Met ieder andere wensen en verwachtingen.
Ik vind dat jij vaak zaken (te) negatief benadert.
Dat is geen ( negatief) oordeel over jou, maar het valt op.
Dat kan niet goed zijn voor je.

Je moet zelf stappen ondernemen bijv. d.m.v. de politiek, om zaken veranderd te krijgen of er mee leren omgaan.
De maatschappij is veel individueler geworden en dat zal niet (meer) veranderen ten goede.
Daar schijnt de meerderheid tevreden mee te zijn.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 22:33

Daar zit inderdaad heel veel tussen in maar goed over het algemeen hebben ‘uitersten’ het sowieso al een hele lange tijd het lastig binnen onze samenleving. Dat heeft niet eens zoveel te maken met Corona.
Ik vind het dus ook wel heftig om te stellen dat als iemand stelt wel bepaalde dingen heeft gedaan dat, dat een middelvinger op steken is naar mensen die ziek zijn. Zo zwart wit is het tenslotte niet.

Hier zagen wij het van de week mis gaan in de supermarkt waar er 3 mensen bij de kassa stonden en waar er 1 aan het afrekenen was. De tweede stond bijna bij de kassa maar had nog geen spullen op de band. Nummer 3 legt wel spullen op de bank. Meneer 2 werd woest op meneer 3 dat er nog 1,5 meter afstand bestond. Allen betrokkenen stonden gewoon in hun eigen vak. Ik vind dat voor meneer 2 heel sneu, deze angst maar ook mis ik hierin wel samenhorigheid. Heel veel mensen zijn alleen nog maar boos.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 22:36

Citaat:
Heel veel mensen zijn alleen nog maar boos.
klopt, dat zeggen wij hier zo vaak. Iedereen is boos. En zelf heb ik ook wel eens een kort lontje. Het duurt al zo lang die pandemie. Soms is het saai als er zo weinig mag bij al die lockdown's.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 22:39

lenaa_tje schreef:
Daar zit inderdaad heel veel tussen in maar goed over het algemeen hebben ‘uitersten’ het sowieso al een hele lange tijd het lastig binnen onze samenleving. Dat heeft niet eens zoveel te maken met Corona.
Ik vind het dus ook wel heftig om te stellen dat als iemand stelt wel bepaalde dingen heeft gedaan dat, dat een middelvinger op steken is naar mensen die ziek zijn. Zo zwart wit is het tenslotte niet.

Hier zagen wij het van de week mis gaan in de supermarkt waar er 3 mensen bij de kassa stonden en waar er 1 aan het afrekenen was. De tweede stond bijna bij de kassa maar had nog geen spullen op de band. Nummer 3 legt wel spullen op de bank. Meneer 2 werd woest op meneer 3 dat er nog 1,5 meter afstand bestond. Allen betrokkenen stonden gewoon in hun eigen vak. Ik vind dat voor meneer 2 heel sneu, deze angst maar ook mis ik hierin wel samenhorigheid. Heel veel mensen zijn alleen nog maar boos.

Ik denk dat dat ook komt omdat we 1,5 jaar lang alleen maar het woord corona horen met alle negativiteit die daarbij hoort. Mensen zijn ook (terecht) bang gemaakt voor dit virus. Dan snap ik wel dat mensen vlak voor de eindstreep in paniek kunnen raken als iemand ineens in je veilige bubbel komt.

Totaal met je eens dat dit echt heel zwaar moet zijn voor deze mensen. Ik heb zelf die angst niet maar merkte vanmiddag in de winkel wel dat ik geïrriteerd raakte toen iemand zich niet hield aan de afstand strepen op de grond. Zo moeilijk is het niet om elkaars ruimte te respecteren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 22:39

Het feit dat er zoveel nieuwe sektes ontstaan zijn is ook geen gezond teken natuurlijk.
Ik las dit voorjaar dat in Frankrijk ruim 500 nieuwe covid gerelateerde sektes geidentificeerd zijn. Ook dat zal zijn schade achterlaten.